Thumbnail
Ποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι, αν δεν στηριχτούμε στις μεγάλες διδαχές του συνθήματος «Ψωμί, Παιδεία και Ελευθερία», θα δημιουργήσουμε το δικό μας φωτεινό μέλλον;

Η 17η Νοεμβρίου 1973 είναι σημαντικό πολιτικό γεγονός της νεότερης ιστορίας του τόπου μας. Εκφράζει τον πόθο του ελληνικού λαού – και ιδιαίτερα της ελληνικής νεολαίας – για ελευθερία και δημοκρατία. Εκφράζει τους λαϊκούς αγώνες για κοινωνική δικαιοσύνη και αλληλεγγύη. Αποτελεί την τομή ανάμεσα στις δυνάμεις της υποτέλειας και της εξάρτησης αφενός και στις δυνάμεις της εθνικής ανεξαρτησίας και της λαϊκής κυριαρχίας αφετέρου.

Πολλά έχουν ειπωθεί για το αν η 17η Νοεμβρίου 1973 εξακολουθεί να αποτελεί ορόσημο και τροφοδότη της σύγχρονης εποχής, αν οι στόχοι της παραμένουν ακέραιοι και επίκαιροι. Αν τα προηγούμενα χρόνια – υπό την ερμηνεία μιας ψευδεπίγραφης και πλασματικής έννοιας της καταναλωτικής προόδου – είχε μια σχετική αξία η οποιαδήποτε σχετική επανεξέταση, σήμερα – υπό το βάρος της πολιτικής και οικονομικής εικόνας της χώρας – μια τέτοια συζήτηση δεν έχει κανένα νόημα.

Οι αξίες της και τα οράματά της 17ης Νοεμβρίου 1973 είναι σημεία βαθιάς λαϊκής επίγνωσης, είναι σηματωροί των σύγχρονων κοινωνικών αγώνων. Δείχνουν με τον πιο σαφή τρόπο τη δύναμη και την αποτελεσματικότητα των συλλογικών κινημάτων και το νόημα της κοινωνικής προόδου. Προσανατολίζουν τις συλλογικές μας προσπάθειες και νοηματοδοτούν το περιεχόμενο των αγώνων.

Πάντα οι δυνάμεις της αντίδρασης επιχειρούσαν να διαβάλλουν την πολιτική δυναμική και την αυταξία της 17ης Νοεμβρίου 1973, πάντα την ένιωθαν ως ένα «αγκάθι» για το πολιτικό τους στερέωμα, ως ένα ουσιώδες σημείο υπεροχής της πολιτικής προοδευτικής πρότασης. Τα τελευταία χρόνια επιχειρούν να την αποδομήσουν μέσα από κάποια θεωρητικά σχήματα ή, στην καλύτερη περίπτωση, να αμφισβητήσουν τη σύνδεσή της με τα σύγχρονα πολιτικά και κοινωνικά δρώμενα. Αλλά πώς μπορεί να γίνει αυτό, όταν η εξέγερση του Πολυτεχνείου έδειξε με τον πιο ανάγλυφο τρόπο ότι έχουν νόημα και αξία οι αγώνες, ότι οι συλλογικοί αγώνες μπορούν να διαμορφώνουν τη γραφή της ιστορίας, ότι η ενότητα και των εργαζομένων και της νεολαίας μπορεί να καθορίζει τη ζωή μας και το μέλλον μας; 

Κάποιοι φτάνουν στη χυδαιότητα μιας θεώρησης παρακμιακού τύπου, μέσα από τη οποία επιχειρούν να αποδώσουν τη σημερινή κατάσταση της χώρας στη γενιά του Πολυτεχνείου. Θέλουν να στομώσουν την κυρίαρχη ερμηνεία της σημερινής περιόδου, ότι η σημερινή εικόνα της χώρας είναι νομοτελειακή εξέλιξη ακριβώς της δράσης των αντίθετων στο Πολυτεχνείο επιλογών. Πρόκειται για τους απόντες εκείνου του ηρωικού αγώνα, πρόκειται για τους μόνιμους απόντες από όλους τους κοινωνικούς αγώνες, πρόκειται για τους απόντες της ιστορίας. Προσωπικά αισθάνομαι, όπως εκτιμώ και χιλιάδες και εκατοντάδες χιλιάδες άλλοι πολίτες, ότι η βίωση αυτού του γεγονότος είναι ένα μαργαριτάρι της ζωής μας, είναι ένα μαργαριτάρι της συλλογικότητας μας.

Σίγουρα δεν μπορούμε να φετιχοποιήσουμε την 17η Νοεμβρίου 1973, αλλά ούτε και να της αποδώσουμε έναν επετειακό χαρακτήρα αποκομμένο από τη σημερινή πολιτική πραγματικότητα. Η δυναμική της αξία έγκειται στο αν τα προτάγματά της και οι αναλύσεις της συνδέονται με την τωρινή συγκυρία. Και εδώ κανένας δεν μπορεί να είναι πλέον αφελής. Μπορεί το φαίνεσθαι της εξάρτησης σήμερα της χώρας μας να είναι διαφορετικό και μακριά από τις στρατιωτικές δομές εκείνης της εποχής, αλλά δεν παύει να έχουμε μια βαθιά εξάρτηση που δεν λειτουργεί απλά και μόνο ως μια οικονομική θηλιά αλλά και ως στοιχείο χειραγώγησής του κοινωνικού μας μέλλοντος.

Γι’ αυτό έχουν νόημα και αξία τα συνθήματα του Πολυτεχνείου για «Ψωμί, Παιδεία και Ελευθερία». Γι’ αυτό είναι πολιτική μας ευθύνη να ερμηνεύουμε και να επανερμηνεύουμε το μήνυμα της 17ηςΝοεμβρίου 1973 υπό το φως των σημερινών εξελίξεων και των τωρινών και αυριανών κοινωνικών προτεραιοτήτων. Ποιος μπορεί να αγνοήσει τα βασικά σημάδια των καιρών μας και να μην νιώθει την ανάγκη για να τα συνδέσει με τα νοήματα του Πολυτεχνείου;

Ποιος μπορεί να κατανοήσει το σημερινό κοινωνικό γίγνεσθαι χωρίς εκείνα τα εργαλεία ανάλυσης που οδήγησαν στην ιστορική εξέγερση της ελληνικής νεολαίας και που στη συνέχεια αποτέλεσαν σημαντικό τροφοδότη για τις πολιτικές διεργασίες της μεταπολίτευσης; Ποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι, αν δεν στηριχτούμε στις μεγάλες διδαχές του συνθήματος «Ψωμί, Παιδεία και Ελευθερία», θα δημιουργήσουμε το δικό μας φωτεινό μέλλον;

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 24 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 24/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

kleista sxoleia 2022
Συναγερμός στα Άνω Λιόσια: Βρέθηκε αδέσποτη σφαίρα σε προαύλιο Δημοτικού Σχολείου
Ο διευθυντής αφού εντόπισε τη βολίδα αγνώστου διαμετρήματος, την παρέδωσε στο τοπικό αστυνομικό τμήμα
Συναγερμός στα Άνω Λιόσια: Βρέθηκε αδέσποτη σφαίρα σε προαύλιο Δημοτικού Σχολείου
εκπαιδευτικοσ
ΣΑΤΕΑ: «Αποκλεισμός των εκπαιδευτικών ΠΕ71 από την πρόσκληση του ΙΕΠ»
«Θα ήταν σοβαρή παράλειψη η μη συμμετοχή και εκπαιδευτικών ΠΕ71 οι οποίοι είναι εξειδικευμένοι σε θέματα προσαρμογής αναλυτικών προγραμμάτων όλων των...
ΣΑΤΕΑ: «Αποκλεισμός των εκπαιδευτικών ΠΕ71 από την πρόσκληση του ΙΕΠ»
eidiki_agogi_4.jpg
Σχετικά με την μετακίνηση εκπαιδευτικού από τη Γενική στην Ειδική Αγωγή
«Είναι η καλύτερη απόδειξη ότι είναι και η ΔΔΕ συνυπεύθυνη για το γεγονός ότι οι μαθητές, και μάλιστα της Ειδικής Αγωγής, δε διδάσκονται όλα τα...
Σχετικά με την μετακίνηση εκπαιδευτικού από τη Γενική στην Ειδική Αγωγή