Γιώργος Κυριακόπουλος, ΕΚΠΑ
«Δημιουργούνται δύο κόσμοι στην ελληνική ανώτατη εκπαίδευση» - Ο αναπληρωτής Καθηγητής Διεθνούς Δικαίου του ΕΚΠΑ, Γιώργος Κυριακόπουλος, αναλύει τις ανισότητες που φέρνει η ίδρυση παραρτημάτων ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα

Η ψήφιση του νόμου 5094/24, που ανοίγει τον δρόμο για την ίδρυση παραρτημάτων αναγνωρισμένων Μη Κρατικών Πανεπιστημίων στην Ελλάδα, έχει πυροδοτήσει έντονες συζητήσεις στην ακαδημαϊκή κοινότητα.

Στο πλαίσιο της στρογγυλής τράπεζας με τίτλο «Ιδιωτικά Πανεπιστήμια: Το νέο τοπίο στην ανώτατη εκπαίδευση», που διοργάνωσε το επίσημα αναγνωρισμένο από την Πρυτανεία του ΕΚΠΑ φοιτητικό περιοδικό «Νομικός Παλμός», ο Γιώργος Κυριακόπουλος, Αναπληρωτής Καθηγητής και Αναπληρωτής Κοσμήτορας Δημοσίου Διεθνούς Δικαίου της Νομικής Σχολής Αθηνών, τοποθετήθηκε εκτενώς για τις συνέπειες του νέου νόμου.

«Όλοι αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους»

Ο κ. Κυριακόπουλος διευκρίνισε ότι μίλησε ως καθηγητής της νομικής και όχι με τη θεσμική του ιδιότητα. Όπως τόνισε, «όπως συμβαίνει πάντα στη ζωή απέναντι σε οποιαδήποτε κατάσταση ο κάθε παράγοντας τις ευθύνες του.

Οι φοιτητές αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους. Εμείς αναλαμβάνουμε τις δικές μας ευθύνες και θα κριθούμε και η αγορά θα αναλάβει τις δικές της ευθύνες

Η κατάργηση της Νομικής Σχολής Πατρών και η διαχρονική πολιτική περιορισμού εισαγωγής

Ο καθηγητής αναφέρθηκε στη σημαντική ημερομηνία 12 Ιουλίου 2019, όταν ανακοινώθηκε η κατάργηση του νόμου για την ίδρυση της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Πατρών.

«Η 12/7/2019 είναι μία σημαντική ημερομηνία για τη συζήτηση που κάνουμε γιατί τότε ο τότε υπουργός Παιδείας ανακοινώνει την κατάργηση του νόμου για την ίδρυση νομικής σχολής του Πανεπιστημίου Πατρών και ανακοινώνοντας δηλώνει ότι η χώρα μας έχει χιλιάδες άνεργους δικηγόρους δεν χρειάζεται τέταρτη νομική σχολή

Σχολίασε ότι η πολιτική της χώρας επί δεκαετίες είναι περιορισμού εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση. «Η ελληνική πολιτεία διαχρονικά επί πολλές δεκαετίες και με πολλές κυβερνήσεις έχει υιοθετήσει μία πολιτική περιορισμένου αριθμού εισαγωγής στην ανώτατη παιδεία θεωρώντας ότι το σύστημα δεν αντέχει το σύνολο των Ελλήνων νέων να έχουν πρόσβαση στην πανεπιστημιακή παιδεία.

Αυτή είναι η θέση. Δεν εξετάζω αν είναι καλή ή κακή θέση, αλλά αυτή είναι η θέση. Και γι’ αυτό υπάρχει μία διαδικασία φίλτρο εισαγωγής

Κριτική στον Νόμο 5094/24 και στα Ιδιωτικά Νομικά Παραρτήματα

Ο κ. Κυριακόπουλος τόνισε ότι ο νόμος 5094/24 επιτρέπει τη λειτουργία Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΝΠΠΕ) ως παραρτήματα μητρικών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων της αλλοδαπής.

Σημείωσε ότι τα ιδρύματα αυτά είναι ιδιωτικού, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα και λειτουργούν με δίδακτρα ενώ τόνισε ότι αντί για μία τέταρτη νομική σχολή στην Πάτρα, ετοιμάζονται τρεις ιδιωτικές νομικές σχολές.

Όπως ανέφερε, «αντί λοιπόν για μία τέταρτη νομική σχολή στην Πάτρα, προετοιμάζονται τρεις νομικές σχολές ιδιωτικές, οι οποίες τουλάχιστον προς το παρόν εμφανίζουν προγράμματα σπουδών μάλλον φτωχά, με τέσσερα για παράδειγμα μαθήματα ανά εξάμηνο, υπολειπόμενα σημαντικά του προγράμματος της Νομικής Σχολής Αθηνών

Σχολίασε και τη διαφορά στο πρόγραμμα σπουδών: «Η Νομική Σχολή παρέχει ένα εξάμηνο από 6 έως και 13 μαθήματα. Οι φοιτητές πρέπει να δηλώσουν κατ’ ανώτατο όριο οχτώ μαθήματα ανά εξάμηνο, ενώ συνολικά η σχολή προσφέρει στην τετραετία 92 μαθήματα

Σχετικά με την πρόσβαση και την ισότητα, δήλωσε ότι «η φοίτηση στις ιδιωτικές σχολές θα γίνεται με κριτήριο την καταβολή των διδάκτρων. Άρα αυτόματα το δημοκρατικό σύστημα των Πανελληνίων μετατρέπεται σε ένα αριστοκρατικό σύστημα με βάση το χρήμα. Οι οικονομικά έχοντες αποκτούν ή αγοράζουν την πρόσβαση στην ανώτατη παιδεία, παρακάμπτοντας τη διαδικασία των εισαγωγικών εξετάσεων

Η ποιότητα των σπουδών και ο «κόσμος των χρημάτων»

Ο κ. Κυριακόπουλος τόνισε την ανάγκη υψηλού επιπέδου παιδείας. «Η παιδεία στον δεύτερο κόσμο, λόγω της ορολογίας "ανταγωνισμός" και "αγορά", είναι προϊόν, είναι πώληση, δεν είναι παιδεία...φοβούμαι ότι αν δεν έρθουν πανεπιστήμια τεράστιου κύρους όπως το Harvard, τα ιδρύματα που θα εξελιχθούν θα είναι υποπροϊόντα.»

Το επιχείρημα του «Harvard» και η πραγματικότητα της ελληνικής παιδείας

Αναφερόμενος στην επιχειρηματολογία υπέρ των ιδιωτικών, σημείωσε πως «Τα αμερικανικά πανεπιστήμια της Ivy League είναι ιδιωτικά, αλλά ιδρύθηκαν τον 17ο και 18ο αιώνα. Στην Ευρώπη, Oxford, Cambridge, Σορβόννη και Παρί 1 είναι δημόσια και δεν έχουν δίδακτρα. Γιατί να έρθει το Harvard στην Ελλάδα και ποια η πρόσθετη αξία; Σχεδόν τίποτα

Τόνισε παράλληλα την υψηλή ποιότητα της ελληνικής ανώτατης εκπαίδευσης. «Όλο αυτό το δυναμικό βγαίνει από τα ελληνικά πανεπιστήμια. Εγώ ξέρετε είμαι λίγο εγωιστής με τα ελληνικά πανεπιστήμια γιατί τα ζω από μέσα

«Ο προϋπολογισμός του Harvard φέτος είναι 6,8 δισ. δολάρια. Πώς θα έρθει το Harvard στην Ελλάδα; Οι χώροι του, οι βιβλιοθήκες του, οι κλινικές του. Πρέπει να έρθει όλη η υποδομή, αλλιώς δεν έχει νόημα», τόνισε.

Αναφέρθηκε μάλιστα στην πρόσφατη συνεργασία της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ με το Harvard: «Η Ιατρική Σχολή υπέγραψε συμφωνία συνεργασίας με το ΕΚΠΑ. Δηλαδή εμπιστεύτηκε τον δημόσιο πανεπιστημιακό φορέα της χώρας

Αύξηση επιλογών και ισότητα πρόσβασης

«Αν ο σκοπός είναι να σπουδάσουν περισσότεροι νέοι στην Ελλάδα, η πολιτεία θα έπρεπε να ανοίξει την οδό του πανεπιστημίου σε όλους τους Έλληνες πολίτες υπό καθεστώς ισότητας μεταχείρισης. Δεν μπορεί να έχουμε δύο μέτρα και δύο σταθμά.», ο κ. Κυριακόπουλος σχολίασε.

Επισήμανε ότι η δυνατότητα σπουδών στο εξωτερικό δεν παραβιάζει την αρχή της ισότητας: «Κάθε Έλληνας πολίτης είναι ελεύθερος να σπουδάσει στο εξωτερικό, όπως στην Κύπρο, χωρίς να παραβιάζεται η αρχή της ισότητας

«Δημιουργούνται δύο κόσμοι στην ελληνική ανώτατη εκπαίδευση» 

Καταλήγοντας, τόνισε ότι «το πρώτο θέμα που έθιξα ήταν ότι δημιουργούνται πλέον στην Ελλάδα δύο διαφορετικοί κόσμοι: Ο κόσμος των Πανελληνίων εισαγωγικών εξετάσεων που απευθύνεται σε όλες τις κοινωνικές τάξεις. Ο κόσμος όπου οι πόρτες είναι ανοιχτές αρκεί να έχεις τα χρήματα να πληρώσεις

Και πρόσθεσε: «Δεν είμαι κατά στη λέξη ιδιωτικό, αλλά φοβάμαι ότι αυτά που θα εξελιχθούν μπορεί να είναι υποπροϊόντα. Βεβαίως θα συμφωνήσω με τον κ. Αβραντίνη ότι η αγορά θα δώσει τις λύσεις και εγώ είμαι αισιόδοξος

Δείτε ολόκληρη τη συζήτηση:

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 24/10

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

paideias
Γ Φάση προσλήψεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών: Τα λειτουργικά κενά στα Ωνάσεια Σχολεία
Λειτουργικές ανάγκες των Δημοσίων Ωνασείων Σχολείων (ΔΗΜ.Ω.Σ.) ανά κλάδο και ειδικότητα σε προσωρινούς αναπληρωτές πλήρους και μειωμένου ωραρίου (Γ’...
Γ Φάση προσλήψεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών: Τα λειτουργικά κενά στα Ωνάσεια Σχολεία