Καθηγητές Κύπρου για την υποβάθμιση του μαθήματος Οικιακής Οικονομίας
Επιστολή στήριξης καθηγητών της Κύπρου για το μάθημα της Οικιακής Οικονομίας

Το φόβο πως το μάθημα της Οικιακής Οικονομίας, με την υποβάθμιση που έχει υποστεί, θα εξαλειφθεί εντελώς στα επόμενα χρόνια, εκφράζουν με επιστολή τους οι καθηγητές/τριες Οικιακής Οικονομίας Κύπρου.

«Εκφράζουμε την απογοήτευση μας, αφού το Υπουργείο Παιδείας μετέφερε θεματικές ενότητες από την ύλη του μαθήματός Οικιακής Οικονομίας και τις εισήγαγε σε ένα νέο «μάθημα», το οποίο ονομάζετε «εργαστήρια δεξιοτήτων» τις οποίες θα διδάσκουν όλοι οι κλάδοι. Είναι αδιανόητο από την στιγμή που οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί Οικιακής Οικονομίας, έχουν διδαχθεί και εκπαιδευτεί να διδάσκουν τα θέματα Αγωγής Υγείας αυτό να γίνεται από όλους τους κλάδους», τονίζουν. 

Επισημαίνουν ακόμη, πως εφόσον μελετήσει κανείς τα θέματα αγωγής υγείας που διδάσκονται οι μαθητές μέχρι το γυμνάσιο, θα δει τις βαρυσήμαντες αξίες των θεμάτων σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης που προάγουν, τόσο την ατομική αλλά και την κοινωνική υγεία του ατόμου. «Θέματα τα οποία οι έφηβοι μαθητές καλούνται να αντιμετωπίσουν στην κοινωνία, με τη διαφορά πως είναι, από μηδαμινή έως ανύπαρκτη, η καθοδήγηση από το σχολείο», συμπληρώνουν.

Ακολουθούν οι επιστολές στήριξης από το Διεθνή Οργανισμό Οικιακής Οικονομίας (IFHE) καθώς και τον Σύνδεσμο Καθηγητών/τριων Οικιακής Οικονομίας Κύπρου  όπως αυτές έχουν αποσταλεί στο Υπουργείο Παιδείας και στο ΙΕΠ. 

Η επιστολή στήριξης από τον Σύνδεσμο Καθηγητών/τριων Οικιακής Οικονομίας Κύπρου

Αξιότιμοι κύριοι και κυρίες,

Ως Σύνδεσμος καθηγητών/τριών Οικιακής Οικονομίας Κύπρου, μετά λύπης μας έχουμε ενημερωθεί ότι το μάθημα της Οικιακής Οικονομίας, στα ελληνικά σχολεία έχει υποβαθμιστεί την τελευταία δεκαετία, μέσω της μείωσης των ωρών στο ελάχιστο. 

Κατ’ αρχήν, αξίζει να επισημανθεί ότι ο Παγκόσμιος οργανισμός Υγείας (WHO) ορίζει ότι είναι αδήριτη ανάγκη τα θέματα αγωγής υγείας να διδάσκονται σε καθορισμένο χρόνο σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, από την προδημοτική μέχρι το Λύκειο, με την ανάλογη θεματολογία. 

Ενώ αυτό συμβαίνει σε άλλες χώρες του εξωτερικού (Νορβηγία, Αγγλία, Ιαπωνία, ΗΠΑ και άλλες χώρες), δυστυχώς στο Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, με την υποβάθμιση την οποία έχει υποστεί το μάθημα, μέσα στα επόμενα χρόνια, θα εξαλειφθεί εντελώς. 

Ως σύνδεσμος καθηγητών/τριών Οικιακής Οικονομίας Κύπρου, αναγνωρίζουμε τη θεματολογία της Αγωγής υγείας στην προδημοτική και δημοτική εκπαίδευση και, εν συνεχεία στη μέση εκπαίδευση, αφού γίνεται προσέγγιση των θεμάτων που προάγουν την υγεία μέσα από το μάθημα. 

Όπως γνωρίζουμε, αυτό ισχύει και με τους καταρτισμένους συναδέλφους  στην Ελλάδα («Πανελλήνια Ένωση Οικιακής Οικονομίας και Οικολογίας»). 
Εκφράζουμε την απογοήτευση μας, αφού το Υπουργείο Παιδείας μετέφερε θεματικές ενότητες από την ύλη του μαθήματός Οικιακής Οικονομίας και τις εισήγαγε σε ένα νέο «μάθημα», το οποίο ονομάζετε «εργαστήρια δεξιοτήτων» τις οποίες θα διδάσκουν όλοι οι κλάδοι. Είναι αδιανόητο από την στιγμή που οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί Οικιακής Οικονομίας, έχουν διδαχθεί και εκπαιδευτεί να διδάσκουν τα θέματα Αγωγής Υγείας αυτό να γίνεται από όλους τους κλάδους. 

Όπως θα εξακριβώσει κανείς, εφόσον μελετήσει τα θέματα αγωγής υγείας που διδάσκονται οι μαθητές μέχρι το γυμνάσιο, θα δει τις βαρυσήμαντες αξίες των θεμάτων σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης που προάγουν, τόσο την ατομική αλλά και την κοινωνική υγεία του ατόμου. Θέματα τα οποία οι έφηβοι μαθητές καλούνται να αντιμετωπίσουν στην κοινωνία, με τη διαφορά πως είναι, από μηδαμινή έως ανύπαρκτη, η καθοδήγηση από το σχολείο.

Γνωρίζοντας ότι η Πανελλήνια ένωση Οικιακής οικονομίας έθεσε προτάσεις (με τις οποίες συμφωνούμε απόλυτα και στηρίζουμε) όπως:
α) επαναφορά των ωρών του μαθήματος της Οικιακής οικονομίας στην α και β τάξη του γυμνασίου και 

β) την εισαγωγή ενός νέου σύγχρονου και επίκαιρου μαθήματος αυτό της “οικονομίας και βιώσιμης ανάπτυξης” στην Γ τάξη γυμνασίου. 

Στην Κύπρο το μάθημα Οικιακής Οικονομίας διδάσκεται σε όλες τις τάξεις Γυμνασίου και είναι εργαστηριακό (με δικές του εξοπλισμένες αίθουσες):
    • Α γυμνασίου 4 διδακτικές περίοδοι την βδομάδα.

    • Β γυμνασίου 2 διδακτικές περίοδοι την βδομάδα.

    • Γ γυμνασίου 2 διδακτικές περίοδοι την βδομάδα.

Επιπλέον το μάθημα διδάσκεται και στο Λύκειο όπου και το μάθημα εξετάζεται σε εθνικό επίπεδο (Κλάδος Υπηρεσιών- 4 διδακτικές περίοδοι την βδομάδα – Β και Γ λυκείου).
Είναι  λοιπόν αδιανόητο οι έφηβοι μαθητές να στερούνται την ευκαιρία αλλά και το δικαίωμα του διδάσκεσθαι του διαλόγου και του  προβληματισμού  στα πολυσήμαντα θέματα που περιέχει το μάθημα, όπως αυτά του οικογενειακού προγραμματισμού (π.χ. Γάμος, Οικογένεια,  Διαζύγια, Θέματα  για τη Βία, Θέματα Σεξουαλικής και Αναπαραγωγικής υγείας, Διατροφή στον κύκλο ζωής του ατόμου, Συναισθηματική αγωγή, Περιβαλλοντικά θέματα, Θέματα Καταναλωτή, Εθελοντισμός, Κυκλοφοριακή αγωγή). 
Ευελπιστούμε πως τα αιτήματα των συναδέλφων εκπαιδευτικών «Πανελλήνιας Ένωσης Οικιακής Οικονομίας και Οικολογίας» θα εισακουστούν, έτσι ώστε η ανθρωπιστική και κοινωνική παιδεία που στοχεύει στις ανθρώπινες σχέσεις, τη συναισθηματική ωρίμανση και την ολοκλήρωση της προσωπικότητας των μαθητών, να οικοδομηθεί σε γερά θεμέλια προκειμένου να επιτευχθεί η κοινωνική και η σωματική τους υγεία. 
Με εκτίμηση,

Εκ μέρους του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου Καθηγητών/τριών Οικιακής Οικονομίας

Η επιστολή στήριξης από το Διεθνή Οργανισμό Οικιακής Οικονομίας (IFHE) και οι επιστολές όπως αυτές έχουν αποσταλεί στο Υπουργείο Παιδείας και στο ΙΕΠ

Dear Minister, Niki Kerameos and the Greek Education Ministry 
 
The European Association for Home Economics (EAHE) was recently informed by the Hellenic Union of Home Economics and Ecology Science that the position of the Home Economics subject in Greece has been declining for the last decade, and continues to do so.
 
We would like to express our dissatisfaction regarding how the Greek Ministry of Education is handling this subject, that has been taught  for many years in the international education system, and to state our support in the efforts of the Hellenic Union of Home Economics and Ecology Science to restore the subject. Specifically, we support and fully align with the submitted claims of the Hellenic Union of Home Economics and Ecology Science to your Ministry of Education, which are:

         re-establishing the hours of the Home Economics subject to the first and second grade of Junior High School
         the introduction of a new modern and up-to-date course: “economy and sustainable development" in the third grade of Junior High School.
 
We were shocked to know that your education policy and planning is strongly divergent from other developed countries, where this subject has an important place in schools, e.g. in Cyprus, Norway, Sweden, Japan, England, USA -  just to mention a few. Another unpleasant surprise for us was the new subject that entered the elementary, Junior- and Senior High School grades, with the title “Skills Workshops”. Most of their subject material coming from the section  of “Home Economics”, that will be taught by a large number of specialties, possibly, without the specialization of Home Economics.
 
We would like to remind you that existing research has confirmed that Home Economics education cultivates student life skills and provides them with essential knowledge for their daily life in the process of transitioning from childhood to adulthood, and the subject is harmonized with all of the Sustainable Development Goals of the United Nations, which are included in the Agenda for saving our planet. As for the supposed upgrade, which is declared by all EU leaders, one would expect, that a subject related to all of the above, would have been dealt with in a much higher regard. Instead, it has been abolished and undermined for years. Could you please explain, then, how is this not contradictory since, on one hand, the subject is abolished as "meaningless", and on the other, its material is decisive and essential for the cultivation of student life skills?
 
At this point, we should inform you that, Home Economic teachers, are highly valued through their participation in European programs, and they make great efforts such as e-Twining, Erasmus (Comenius) etc. promoting topics such as family, interpersonal relationships, nutrition, Health Education, Sustainable Development etc., which are essential pillars of the Home Economics field.
 
So we kindly suggest you reconsider the place and value of the Home Economics subject, and that you promote the re-establishment of the subject hours regarding the first and second grade of Junior High School and the introduction of a new modern and up-to-date course, such as the “economy and sustainable development" in the third grade of Junior High School, which would greatly benefit the Greek students as a bridge between the lessons of Greek junior- and Senior High School.  
 
We would also recommend you that your educational policy should take into account the scientific justice/equality and the educational implications from the inequality created, so the Home Economics subject will not become extinct from the Greek Educational Curriculum.
 
Αγαπητέ Υπουργέ, Νίκη Κεραμέως και το Ελληνικό Υπουργείο Παιδείας
 
Η «Ευρωπαϊκή Ένωση Οικιακής Οικονομίας» (EAHE) ενημερώθηκε πρόσφατα από την «Πανελλήνια Ένωση Επιστημόνων Οικιακής Οικονομίας και Οικολογίας»  ότι η κατάσταση του μαθήματος της Οικιακής Οικονομίας στην Ελλάδα έχει υποβαθμιστεί την τελευταία δεκαετία και συνεχίζει να συμβαίνει αυτό.
 
Θα θέλαμε να εκφράσουμε τη δυσαρέσκειά μας για τον τρόπο με τον οποίο το ελληνικό Υπουργείο Παιδείας χειρίζεται αυτό το μάθημα, το οποίο διδάσκεται εδώ και πολλά χρόνια στο διεθνές εκπαιδευτικό σύστημα, και να δηλώσουμε την υποστήριξή μας στις προσπάθειες της «Πανελλήνιας Ένωσης Επιστημόνων Οικιακής Οικονομίας και Οικολογίας» για επαναφορά του μαθήματος. Συγκεκριμένα, υποστηρίζουμε και ευθυγραμμιζόμαστε πλήρως με τους υποβληθέντες ισχυρισμούς της Ελληνικής Ένωσης Οικιακής Οικονομίας και Επιστήμης Οικολογίας προς το Υπουργείο Παιδείας σας, οι οποίοι είναι:
• επαναφορά των ωρών του μαθήματος Οικιακής Οικονομίας στην πρώτη και δεύτερη τάξη του Γυμνασίου
• την εισαγωγή ενός νέου σύγχρονου και ενημερωμένου μαθήματος: «Οικονομία και Βιώσιμη Ανάπτυξη» στην τρίτη τάξη του Γυμνασίου.
 
Συγκλονιστήκαμε όταν μάθαμε ότι η εκπαιδευτική πολιτική και ο σχεδιασμός σας είναι πολύ διαφορετικοί από άλλες ανεπτυγμένες χώρες, όπου αυτό το μάθημα έχει σημαντική θέση στα σχολεία, π.χ. στην Κύπρο, τη Νορβηγία, τη Σουηδία, την Ιαπωνία, την Αγγλία, τις ΗΠΑ – αναφέροντας μερικές από αυτές. Μια άλλη δυσάρεστη έκπληξη για εμάς ήταν το νέο μάθημα που μπήκε στο δημοτικό και το Γυμνάσιο, με τον τίτλο «Εργαστήρια δεξιοτήτων». Το μεγαλύτερο μέρος του θεματικού τους υλικού προέρχεται από ενότητες του μαθήματος της «Οικιακής Οικονομίας», και θα διδαχθεί από μεγάλο αριθμό ειδικοτήτων, πιθανώς, χωρίς την εξειδίκευση της Οικιακής Οικονομίας.
 
Θα θέλαμε να σας υπενθυμίσουμε ότι υπάρχουσα έρευνα επιβεβαίωσε ότι η εκπαίδευση μέσω της Οικιακής Οικονομίας καλλιεργεί τις δεξιότητες της μαθητικής ζωής και τους παρέχει βασικές γνώσεις για την καθημερινή τους ζωή στη διαδικασία μετάβασης από την παιδική ηλικία στην ενήλικη ζωή και το αντικείμενο είναι εναρμονισμένο με το σύνολο της Βιώσιμης Ανάπτυξης - Στόχοι των Ηνωμένων Εθνών, οι οποίοι περιλαμβάνονται στην Ατζέντα για τη διάσωση του πλανήτη μας. Όσον αφορά την υποτιθέμενη αναβάθμιση, η οποία δηλώνεται από όλους τους ηγέτες της ΕΕ, θα περίμενε κανείς, ότι ένα θέμα που σχετίζεται με όλα τα παραπάνω, θα είχε αντιμετωπιστεί σε πολύ υψηλότερο επίπεδο. Αντίθετα, έχει καταργηθεί και υπονομευτεί εδώ και χρόνια. Θα μπορούσατε να εξηγήσετε, λοιπόν, πώς αυτό δεν είναι αντιφατικό αφού, αφενός, το μάθημα  καταργείται ως "χωρίς νόημα" και αφετέρου, το υλικό του είναι καθοριστικό και απαραίτητο για την καλλιέργεια των δεξιοτήτων της μαθητικής ζωής;
 
Σε αυτό το σημείο, θα πρέπει να σας ενημερώσουμε ότι, οι καθηγητές Οικιακής Οικονομίας, αναδεικνύονται μέσω της συμμετοχής τους σε ευρωπαϊκά προγράμματα και καταβάλλουν μεγάλες προσπάθειες σε προγράμματα όπως το e-Twining, Erasmus (Comenius) κ.λπ. προωθώντας μέσω αυτών θέματα όπως η οικογένεια, οι διαπροσωπικές σχέσεις, διατροφή, Αγωγής Υγείας, Βιώσιμη Ανάπτυξης κ.λπ., που αποτελούν βασικούς πυλώνες του τομέα της Οικιακής Οικονομίας.
 
Σας προτείνουμε λοιπόν να επανεξετάσετε την θέση και την αξία του μαθήματος της Οικιακής Οικονομίας και να προβείτε στην αποκατάσταση των ωρών του μαθήματος σχετικά με την πρώτη και τη δεύτερη τάξη του Γυμνασίου και την εισαγωγή ενός νέου σύγχρονου και επίκαιρου μαθήματος, όπως αυτός της «Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης» στην τρίτη τάξη του Γυμνασίου, το οποίο θα ωφελήσει πολύ τους Έλληνες μαθητές, λειτουργώντας ως γέφυρα μεταξύ των μαθημάτων του γυμνασίου και του λυκείου.
 
Θα σας συστήναμε επίσης ότι η εκπαιδευτική σας πολιτική θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη την επιστημονική δικαιοσύνη/ισότητα και τις εκπαιδευτικές επιπτώσεις από την ανισότητα που δημιουργείται, έτσι ώστε το αντικείμενο της Οικιακής Οικονομίας να μην εξαφανιστεί από το Ελληνικό Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Σπουδών.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 11/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

παιδί
Γιατί βιάζονται να μεγαλώσουν;
«Την ίδια στιγμή, οι γονείς είτε αποφεύγουν να μιλήσουν ανοιχτά για το θέμα της σεξουαλικότητας είτε αδυνατούν να παρέχουν σωστή ενημέρωση και...
Γιατί βιάζονται να μεγαλώσουν;
polixrwma stilo
Εκπαιδευτικοί Λάρισας: Σοβαρές καταγγελίες για αυταρχική διοίκηση στο 7ο ΕΠΑΛ
«Όταν οι συλλογικές Διαδικασίες δεν γίνονται σεβαστές, τα αποτελέσματα είναι τραγικά», καταγγέλλουν οι εκπαιδευτικοί
Εκπαιδευτικοί Λάρισας: Σοβαρές καταγγελίες για αυταρχική διοίκηση στο 7ο ΕΠΑΛ