Ερωτήματα και παρατηρήσεις με βάση την ανακοίνωση της
Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων
Από τον Χρήστο Επαμ. Κυργιάκη
Ο κόκορας εγέννησε ολά, ολά (δις)
Σαράντα κολοκύθια βατσιτσέλο, βατσιτσό (δις)
Πολλά ψέματα είπαμε ολά, ολά (δις)
Ας πούμε και μια αλήθεια βατσιτσέλο, βατσιτσό (δις)
……………………………………………………………
Το παρακάτω κείμενο είναι η ανακοίνωση (δεύτερη για τις φετινές πανελλήνιες) της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων σχετικά με τα θέματα των Πανελληνίων εξετάσεων:
Με την ολοκλήρωση των Πανελλαδικών Εξετάσεων, η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων θεωρεί χρήσιμο να προβεί σε συνοπτικό απολογισμό της διαδικασίας:
α. Τα θέματα που επελέγησαν σε όλα τα μαθήματα ήταν σαφώς εντός της ύλης και επιστημονικά έγκυρα.
β. Σε όλα τα μαθήματα, τα θέματα ήταν σαφώς διαβαθμισμένα, κλιμακούμενης δυσκολίας.
γ. Διευκρινίζεται για άλλη μία φορά ότι οι υποψήφιοι διαγωνίζονται κυρίως για τις θέσεις εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και όχι για τους απόλυτους βαθμούς.
δ. Καταβλήθηκε προσπάθεια να ζητηθεί από τους υποψηφίους να χρησιμοποιήσουν τη συνδυαστική τους σκέψη και την κριτική τους ικανότητα, στοιχεία, άλλωστε, που αναπτύσσονται στα σχολεία μας με την καθοδήγηση των καθηγητών μας.
ε. Ιδιαίτερες ευχαριστίες αποδίδονται σε όλους τους εμπλεκόμενους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι με καλόπιστη κριτική και εποικοδομητικές προτάσεις βοήθησαν και βοηθούν κατά τη διάρκεια της βαθμολόγησης.
Πιστεύω πως αξίζει να σταθούμε σε ορισμένα σημεία της ανακοίνωσης, πάντα με το χέρι στην καρδιά και μιλώντας με ειλικρίνεια χωρίς να κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας.
Προσωπικά, όπως και φέτος, έτσι και τα προηγούμενα 4 με 5 χρόνια είχα διατυπώσει δημόσια και επώνυμα τις απόψεις μου σχετικά με την επιλογή των θεμάτων των πανελληνίων εξετάσεων, σχετικά με το κατά πόσο αυτά συμβαδίζουν με το περίφημο πια «πνεύμα» των σχολικών βιβλίων, επικεντρώνοντας, λόγω ειδικότητας, στο μάθημα της φυσικής. Βέβαια, τα προηγούμενα χρόνια, οι φωνές σαν τη δική μου, ήταν λίγες. Φέτος, ευτυχώς κατά τη γνώμη μου, οι φωνές αυτές ήταν και πιο πολλές και πολύ πιο δυνατές, δείγμα πως το ποτήρι, μάλλον ξεχείλισε.
. Ίσως υπάρχει η άποψη σε ορισμένους πανεπιστημιακούς δασκάλους πως το επίπεδο των γνώσεων στους πρωτοετείς φοιτητές είναι χαμηλότερο σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.
Αν πράγματι ισχύει κάτι τέτοιο τότε πώς εξηγείται το γεγονός ότι η πανεπιστημιακή κοινότητα υποστηρίζει, και ορθά κατά τη γνώμη μου, πως το επίπεδο των ελλήνων φοιτητών είναι το ίδιο και σε πολλές περιπτώσεις καλύτερο, από τους αντίστοιχους της Ευρώπης και της Αμερικής;
Αν πράγματι ισχύει κάτι τέτοιο, θεωρεί το υπουργείο και η ΚΕΕ πως το επίπεδο στο γνωστικό αντικείμενο των εισακτέων θα ανεβεί, βάζοντας δύσκολα θέματα στις πανελλήνιες; Πώς θα γίνει αυτό; Μήπως «αναγκάζοντας» έμμεσα τους εκπαιδευτικούς και τους υποψήφιους μαθητές να ασχοληθούν, την επόμενη χρονιά, με θέματα αντίστοιχα των πανελληνίων;
Αν υπάρχει αυτή ως άποψη, δεν θα έπρεπε τα θέματα αυτά να εμπεριέχονται στο σχολικό βιβλίο έτσι ώστε να μπορέσουν, σίγουρα, να διδαχτούν από όλους τους εκπαιδευτικούς προς όλους τους μαθητές;
Σε αντίθετη περίπτωση δεν ευνοούνται όσοι μαθητές έχουν την οικονομική δυνατότητα να βρίσκουν την επιπλέον βοήθεια που θα χρειαστούν;
Πιστεύουν οι υπεύθυνοι του υπουργείου ότι ΟΛΟΙ οι μαθητές μπορούν να έχουν πρόσβαση στην επιπλέον βοήθεια; Αν το πιστεύουν είναι εκτός πραγματικότητας και θέλω να ελπίζω πως δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Από τη στιγμή που υπάρχει έστω και ένας υποψήφιος μαθητής που βασίζεται αποκλειστικά στα εφόδια που παίρνει από το σχολικό βιβλίο και την εκπαιδευτική διαδικασία που συντελείται στο σχολείο, δεν αποκλείεται, με μαθηματική ακρίβεια, από την εισαγωγή του στα πανεπιστήμια; Μπορεί το αριθμητικό ποσοστό των μαθητών αυτών να θεωρείται από τους υπεύθυνους ως μικρό, όμως οι μαθητές δεν είναι αριθμοί, είναι προσωπικότητες με όνειρα, δυνατότητες και ταλέντα που θα πρέπει να έχουν τις ίδιες ευκαιρίες με όλους τους υπόλοιπους σε μια εξεταστική διαδικασία.
Θα μου πείτε τώρα, πως το συμπέρασμα που βγάζω, περί δύσκολων θεμάτων, είναι αυθαίρετο αφού η πλέον αρμόδια, επί του θέματος, ΚΕΕ, έχει διαφορετική άποψη. Και το συμπέρασμα των επιστημονικών ενώσεων που ισχυρίζονται το αντίθετο, είναι επίσης αυθαίρετο; Και το συμπέρασμα των μαθητών, που είναι οι τελικοί αποδέκτες, είναι επίσης αυθαίρετο;
Μήπως, τελικά, είναι αυθαίρετο και εκτός πραγματικότητας το συμπέρασμα που βγάζει η ΚΕΕ για τη δυσκολία των θεμάτων;
Ο υπαινιγμός που περιέχεται στην ανακοίνωση της ΚΕΕ
«γ. Διευκρινίζεται για άλλη μία φορά ότι οι υποψήφιοι διαγωνίζονται κυρίως για τις θέσεις εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και όχι για τους απόλυτους βαθμούς.», αποτελεί έμμεση παραδοχή της δυσκολίας των θεμάτων και δεν συμβαδίζει με το αμέσως προηγούμενο συμπέρασμά της
«β. Σε όλα τα μαθήματα, τα θέματα ήταν σαφώς διαβαθμισμένα, κλιμακούμενης δυσκολίας.» περί κλιμακούμενης δυσκολίας, διότι ναι μεν η εισαγωγή στις σχολές γίνεται συγκριτικά αλλά φέτος η δυνατότητα σύγκρισης καταργήθηκε. Παράδειγμα, το υποερώτημα στο θέμα Β των μαθηματικών κατεύθυνσης.
2. Παραδέχεται η ΚΕΕ, «χαμογελώντας πονηρά», πως στα σχολεία αναπτύσσονται η συνδυαστική σκέψη και η κριτική ικανότητα των μαθητών με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών.
Αν την παραδοχή αυτή την εννοούν, τότε παραδέχονται πως τα σχολικά βιβλία και η όλη εκπαιδευτική διαδικασία που συντελείται στα σχολεία, είναι πλήρης. Τότε, γιατί από τα σχολικά εγχειρίδια πετάνε το «σώμα», δηλαδή τα θέματα που περιέχει και κρατάνε μόνο το «πνεύμα»;
Αν την παραδοχή αυτή δεν την εννοούν, τότε το αναφέρουν για να ρίξουν τις ευθύνες στους εκπαιδευτικούς των σχολείων οι οποίοι «θα έπρεπε», να καθοδηγούν τα παιδιά στην συνδυαστική σκέψη και την κριτική ικανότητα, αλλά, δυστυχώς δεν το κάνουν.
3. Κρίνοντας από τις μέχρι τώρα αντιδράσεις των μαθητών, των απλών μάχιμων εκπαιδευτικών, των επιστημονικών ενώσεων αλλά και των διαφόρων συνδικαλιστικών οργανώσεων, μπορούμε να καταλήξουμε στο συμπέρασμα πως «ο βασιλιάς είναι γυμνός». Το όλο «σύστημα» που ονομάζεται «πανελλήνιες εξετάσεις» φαίνεται να μπάζει από πολλές μεριές καθώς κάποια ερωτήματα παραμένουν αναπάντητα, όπως το πώς διασφαλίζεται η επιλογή των θεμάτων να μην γίνεται από συγκεκριμένα βοηθήματα, όχι ντε και καλά μέσης εκπαίδευσης ούτε να είναι θέματα που έχουν διδαχθεί από μέλη της ΚΕΕ; Το δεύτερο δεν θα το ανέφερα, αν δεν υπήρχε το παράδειγμα του σχολιασμού της ανάρτησης του θέματος Δ της φυσικής κατεύθυνσης. Επειδή στο βασίλειο της Δανιμαρκίας λίγο-πολύ όλοι γνωριζόμαστε νομίζω πως μπορούμε να αντιληφθούμε ορισμένα πράγματα.
Αν όμως τα πιθανά θέματα είναι ήδη γνωστά και έχουν σ’ αυτά πρόσβαση όλοι οι μαθητές και εκπαιδευτικοί, τότε και η ίδια η ΚΕΕ θα μπορεί, χωρίς άγχος να επιτελεί καλύτερα το έργο της. Αναφέρομαι σε θέματα τα οποία θα υπάρχουν όλα στο σχολικό βιβλίο ή σε κάποιο άλλο εγχειρίδιο ή τράπεζα θεμάτων.
Για την επιλογή αυτών των θεμάτων, να ισχύσουν τα κριτήρια που προβλέπονται ήδη από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο ή, αν χρειαστεί να προστεθούν και άλλα των οποίων η αναγκαιότητα φάνηκε στην πορεία.
Για να πάψουν, επιτέλους, οι πανελλήνιες εξετάσεις να μονοπωλούν το ενδιαφέρον της συζήτησης και του προβληματισμού και να αρχίσουμε να συζητάμε για το ουσιαστικό περιεχόμενο της παρεχόμενης γνώσης μέσα στη δύσκολη περίοδο που διανύουμε στην οποία αμφισβητείται πλέον άμεσα η ίδια η ύπαρξη της δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη