Πώς η «δι-γλωσσία» καταργεί τη διδασκαλία της β’ ξένης γλώσσας
«Ενώ η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών γλωσσών ασκεί επαρκώς και με συνέπεια τα διδακτικά τους καθήκοντα, το δημόσιο σχολείο αδυνατεί να ανταποκριθεί στο πάγιο αίτημα της ελληνικής οικογένειας, διότι οι ελάχιστες ώρες διδασκαλίας της ξένης γλώσσας δεν επιτρέπουν στον μαθητή να εξασφαλίσει το απαιτούμενο από την κοινωνία επίπεδο γλωσσομάθειας»

Με τη νέα με αριθ. πρωτ. Φ52/55240/Δ1/18-5-2021 απόφαση του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με θέμα «Διδασκαλία της 2ης ξένης γλώσσας στα Δημοτικά Σχολεία για το σχολικό έτος 2021- 2022» διαπιστώνει κανείς ότι ο περσινός εξοβελισμός των Εικαστικών και της Κοινωνιολογίας από τα δημόσια Λύκεια της χώρας ήταν τα προεόρτια παρεταίρω συρρίκνωσης διδακτικών αντικειμένων, καθώς, με τις διατάξεις της παραπάνω απόφασης, δίνει φέτος τη σκυτάλη στη (μη..) διδασκαλία των ξένων γλωσσών στην Ελλάδα του 2021.

Τι λέει με απλά λόγια η εγκύκλιος;

Αν η πλειοψηφία ενός τμήματος στο τέλος της Δ’ Δημοτικού αποφασίσει για τη μία από τις γλώσσες Γαλλικά ή Γερμανικά, τότε όλοι οι υπόλοιποι ακολουθούν να διδάσκονται αυτή τη γλώσσα, και αυτό ισχύει... έως και τη Β’ Λυκείου. Με απλά λόγια: στους 10 μαθητές θεωρητικά οι 4 δεν διδάσκονται ποτέ τη δεύτερη ξένη γλώσσα της επιλογής τους!

Τι κερδίζει το ΥΠΑΙΘ;

Ειδικά τη φετινή χρονιά «κερδίζει» τον ισολογισμό στη δαπάνη των 5.000 μόνιμων προσλήψεων εκπαιδευτικών, καθώς αντίστοιχος αριθμός ξενόγλωσσων εκπαιδευτικών θα βρεθούν χωρίς αντικείμενο. Σε κάποιες περιοχές θα είναι οι εκπαιδευτικοί Γαλλικής φιλολογίας, σε κάποιες οι αντίστοιχοι εκπαιδευτικοί Γερμανικής φιλολογίας.

Τι χάνουν οι μαθητές/μαθήτριες δημοσίων σχολείων και οι γονείς τους;

Πέρα από την κοινή διαπίστωση ότι μία άλλη γλώσσα σου ανοίγει αυτόματα και έναν άλλο κόσμο, είναι όλα αυτά που με πολύ εύστοχο τρόπο αποτυπώνονται στα συμπεράσματα του ΙΕΠ (Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής), Έκθεση για την Ξενόγλωσση Εκπαίδευση στο Δημόσιο Σχολείο στην Ελλάδα, Απρίλιος 2017 :

«Το γενικό συμπέρασμα από την ανάλυση των ερευνητικών στοιχείων είναι ότι στο ελληνικό δημόσιο σχολείο, στο οποίο διδάσκονται υποχρεωτικά δύο ξένες γλώσσες από το Δημοτικό, οι μαθητές δεν αποκτούν το επίπεδο της γνώσης που η κοινωνία απαιτεί. Δεν εξασφαλίζεται στους Έλληνες μαθητές η γλωσσομάθεια, την οποία οι γονείς τους και οι ίδιοι θεωρούν επαρκή. Επισημαίνεται ότι η ξένη γλώσσα είναι το μοναδικό μάθημα του σχολικού προγράμματος για το οποίο οι γονείς στέλνουν τα παιδιά τους σε «φροντιστήριο» από ολοένα και μικρότερη ηλικία και για πολλά χρόνια, ανεξάρτητα από την επίδοση που έχουν ή το βαθμό που παίρνουν στο μάθημα αυτό στο σχολείο. Επισημαίνεται επίσης πως παρόλη την οικονομική κρίση στην Ελλάδα, τα τελευταία χρόνια έχει αυξηθεί στα Κέντρα Ξένων Γλωσσών η πελατεία της νηπιακής ηλικίας.....»

Και στη συνέχεια:

«Ενώ η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών γλωσσών ασκεί επαρκώς και με συνέπεια τα διδακτικά τους καθήκοντα, το δημόσιο σχολείο αδυνατεί να ανταποκριθεί στο πάγιο αίτημα της ελληνικής οικογένειας, διότι οι ελάχιστες ώρες διδασκαλίας της ξένης γλώσσας δεν επιτρέπουν στον μαθητή να εξασφαλίσει το απαιτούμενο από την κοινωνία επίπεδο γλωσσομάθειας. .......... Σημαντικός συσχετισμός όμως υπάρχει και μεταξύ του επιπέδου γλωσσομάθειας και ευμενών συνθηκών μάθησης, όπως π.χ. ο μαθητής να έχει τη δυνατότητα να επιλέξει τη γλώσσα της αρεσκείας του, να του δίνεται η δυνατότητα εξάσκησης της γλώσσας που μαθαίνει σε ρεαλιστικές συνθήκες επικοινωνίας, να του παρέχεται το κατάλληλο διδακτικό υλικό, να προσαρμόζεται ο τρόπος διδασκαλίας στις ανάγκες του, κτλ.......»,

Ποιες είναι οι εναλλακτικές;

Όλα αυτά τα οποία ο/η εκάστοτε υπουργός παιδείας «οραματίζεται» πριν αναλάβει το χαρτοφυλάκιό του/της, υποστηρίζει με θέρμη από θέση αντιπολίτευσης και ανατρέπει με ευκολία, όπως δείχνει και το πρόσφατο παράδειγμα της εγκυκλίου Φ52/55240/Δ1/18-5-2021 η οποία ΑΜΕΣΑ, σύμφωνα με απαίτηση της ΔΟΕ (Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας), της ΑΣΓΜΕ (Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας), των Συλλόγων Εκπαιδευτικών Γαλλικής και Γερμανικής Γλώσσας και το κυριότερο: των μαθητών/μαθητριών μας, πρέπει να αποσυρθεί:

  • Ελεύθερη επιλογή της ξένης γλώσσας και παράλληλη διδασκαλία Γαλλικών/Γερμανικών σε κάθε τμήμα το οποίο εξασφαλίζει τον απαιτούμενο αριθμό των 12 μαθητών/μαθητριών.

  • Προσλήψεις ξενόγλωσσων καθηγητών, δημιουργία οργανικών θέσεων στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης.

  • Συγκρότηση τμημάτων σύμφωνα με το επίπεδο γλωσσομάθειας σε Γυμνάσιο και Λύκειο.

  • Αύξηση των ωρών διδασκαλίας ξένων γλωσσών.

  • Ανανέωση των προγραμμάτων σπουδών και δικαίωμα χρήσης ελεύθερων βοηθημάτων διδασκαλίας.

  • Πιστοποίηση όλων των ξένων γλωσσών μέσω εξετάσεων ΚΠΓ (Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας) μετά τη Β’ Λυκείου.

Κρούπη Ευαγγελία, καθηγήτρια Γερμανικής Γλώσσας, Γυμνάσιο-Λύκειο Καπανδριτίου

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Πανελλήνιες: Πανωλεθρία στα Τμήματα Φυσικής και Μαθηματικών με "βροχή" κενών θέσεων

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 26 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 26/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα