epaggelmatiki ekpaideusi
Μελετώντας το Στρατηγικό Σχέδιο διαπιστώνει κανείς ότι στη διαχείριση και στην κατανομή των πόρων υπάρχει ένα μεγάλο κενό, δεν δίνονται κονδύλια για την ανέγερση κτιρίων. Η αναβάθμιση των ΔΙΕΚ δεν πρόκειται να γίνει με τον υπάρχοντα κτιριακό εξοπλισμό.

Τέθηκε σε διαβούλευση από το Υπουργείο Παιδείας, ο Στρατηγικός Σχεδιασμός Τομέα Παιδείας με το «Στρατηγικό Σχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση Κατάρτιση Δια Βίου Μάθηση και Νεολαία».

Το Σχέδιο περιέχει 76 σελίδες, αναρτήθηκε στο διαδίκτυο, είναι σημαντικό διότι αφορά μεγάλο μέρος του κοινωνικού και παραγωγικού ιστού της χώρας.

Ωστόσο η τακτική που ακολούθησε το Υπουργείο Παιδείας στη διαβούλευση του υποβίβασε τη σημασία του, διότι πραγματοποιήθηκε από 23/12/2021 μέχρι 7/1/2022 δηλ. άρχισε μόλις έκλεισαν τα σχολεία και οι εκπαιδευτικοί ήταν σε διακοπές και τέλειωσε μόλις άνοιξαν τα σχολεία, έγινε δε με αποστολή email τα οποία δεν ανακοινώθηκαν (sic).

Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι με την Υ.Α. Α.Π. 4696/23-11-2021 της Υπουργού Παιδείας (ΑΔΑ:Ψ4Δ346ΜΤΛΗ-Ξ72) αποφασίστηκε ο προσδιορισμός των φορέων υλοποίησης και ποιες δράσεις με τον ενδεικτικό προϋπολογισμό τους, που θα αναλάβει ο κάθε φορέας.

Με την τακτική αυτή, να έχουν προσδιοριστεί οι φορείς και τα κονδύλια που θα λάβουν για κάθε δράση, η διαβούλευση και με τον τρόπο που έγινε, ήταν εν πολλοίς άνευ αντικειμένου.

Αναφέρουμε ενδεικτικά κάποιες περιπτώσεις:

  1. Ίδρυση και ενίσχυση θεματικών και πειραματικών ΙΕΚ, προϋπολογισμός 16.360.000,00€ φορέας υλοποίησης ΙΝΕΔΙΒΙΜ.

  2. Ίδρυση και λειτουργία πρότυπων ΕΠΑ.Λ., προϋπολογισμός 35.100.000,00€ φορέας υλοποίησης ΙΝΕΔΙΒΙΜ.

  3. Μετασχηματισμός ΕΕΚ (Ψηφιοποίηση ΕΟΠΠΕΠ – Πλατφόρμα ΕΕΚ) προϋπολογισμός 28.500.000,00€ φορείς υλοποίησης ΕΟΠΠΕΠ, ΕΔ ΕΣΠΑ ΥΠΑΙΘ με σύμπραξη του Τεχνικού Επιμελητήριου Ελλάδας.

  4. Ανάπτυξη και πιστοποίηση επαγγελματικών Προφίλ στους τομείς της ενέργειας, του Περιβάλλοντος και της ψηφιακής οικονομίας προϋπολογισμός 3.000.000,00€ φορέας υλοποίησης ΕΟΠΠΕΠ.

  5. Προμήθεια εργαστηριακού εξοπλισμού για τις δομές Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, προϋπολογισμός 113.605.005,00€ φορέας υλοποίησης Υπουργείο Παιδείας/Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών/Τμήμα Μελέτης και Προμήθειας Εξοπλισμού.

Το σχέδιο είναι αναλυτικό, έχει ολιστικό χαρακτήρα για το χώρο της ΕΕΚ, είναι φιλόδοξο και δείχνει με σαφήνεια την πολιτική βούληση του Υπουργείου Παιδείας.

Στα θετικά του στοιχεία αναγνωρίζει κανείς, τη λεπτομερή καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης, μια συμπερίληψη όλων των μορφών της ΕΕΚ, της Δια Βίου Μάθησης και πολιτικές για τη νεολαία.

Είναι γεγονός ότι είναι η πρώτη φορά που γίνεται ένα τέτοιο αναλυτικό Στρατηγικό Σχέδιο για την ΕΕΚ (76 σελίδες) με την παρουσίαση ενδεικτικού προϋπολογισμού για τις προτεινόμενες δράσεις.

Θα επιχειρήσουμε μια κατά το δυνατόν αναφορά, με σχόλια στις επιμέρους αναφερόμενες δράσεις.

Στην εισαγωγή (σελ. 4) αναφέρεται ότι «Η αποτελεσματική προετοιμασία των ατόμων για την ενεργό συμμετοχή τους στην παραγωγική δραστηριότητα και η καθοριστική συμβολή στην ενίσχυση της αναπτυξιακής δυναμικής της χώρας οφείλουν να είναι ο βασικός προσανατολισμός του ευρύτερου εκπαιδευτικού συστήματος».

Εδώ υπάρχουν διαφορετικές απόψεις, διότι σε ότι αφορά την Πρωτοβάθμια και την Δευτεροβάθμια, ο παιδευτικός χαρακτήρας της εκπαίδευσης είναι δεδομένος.

Είναι αποδεκτή η προσπάθεια σύνδεσης με την παραγωγική δραστηριότητα και την ενίσχυση της αναπτυξιακής δυναμικής της χώρας. Αυτό δεν σημαίνει ότι τα στοιχεία αυτά θα πρέπει να γίνουν βασικός προσανατολισμός του ευρύτερου εκπαιδευτικού συστήματος.

Το Επαγγελματικό Λύκειο για παράδειγμα, δεν θα πρέπει να λάβει χαρακτηριστικά εξειδίκευσης, αυτά παρέχονται στην Κατάρτιση, γι αυτό το λόγο το Πτυχίο του ΕΠΑ.Λ. είναι ειδικότητας και όχι εξειδίκευσης. Ο χρησιμοποιούμενος όρος Ε.Ε.Κ. δεν σημαίνει π.χ. ότι το ΕΠΑ.Λ. και το ΙΕΚ είναι το ίδιο, αλλά ότι κάτω από τον όρο συνυπάρχουν δύο διαφορετικές δομές με πολλές διακριτές διαφορές.

Στην εισαγωγή αναφέρονται ως χρόνια προβλήματα της ΕΕΚ, «η αδυναμία της κοινωνικής της καταξίωσης, η μειωμένη ελκυστικότητάς της…..»

Ζητούμενο είναι εάν με τον παρόντα σχεδιασμό θα αυξηθούν τα δύο αυτά χαρακτηριστικά, δεδομένου ότι έχει καταργηθεί ο ΣΕΠ από το Γυμνάσιο και η πρώτη επαφή των νέων με την ΕΕΚ γίνεται μετά το Γυμνάσιο, στο Επαγγελματικό Λύκειο, το οποίο όπως φαίνεται αποκρύπτεται από τις ανακοινώσεις του ΥΠΑΙΘ και έρχεται σε δεύτερη προτεραιότητα, μετά το ΙΕΚ.

Ζητούμενο επίσης είναι εάν θα αυξηθεί η μειωμένη ελκυστικότητα της ΕΕΚ όταν μονομερώς προβάλλεται η Κατάρτιση, για την οποία η ελληνική κοινή γνώμη διατηρεί πολλές επιφυλάξεις.

Στην ενότητα 1.1.1 Επαγγελματική Εκπαίδευση (σελ. 6) αναφέρεται ότι «σημαντικό ποσοστό των μαθητών που επιλέγουν να φοιτήσουν σε αυτήν να χαρακτηρίζεται από χαμηλές σχολικές επιδόσεις. Έτσι η αποτελεσματικότητα της φοίτησης, φαλκιδεύεται εξ υπαρχής, δεδομένου ότι τα προγράμματα σπουδών προκειμένου να επιτύχουν πολλούς στόχους μαζί, δηλαδή και περισσότερες επαγγελματικές γνώσεις και δυνατότητα πρόσβασης στα ΑΕΙ γίνονται περισσότερο απαιτητικά από ό,τι εκείνα της Γενικής Εκπαίδευσης».

Σημειώνουμε ότι τα προγράμματα σπουδών στα ΕΠΑ.Λ. δεν προορίζονται να επιτύχουν πολλούς στόχους, αλλά προορίζονται να δώσουν στους μαθητές τις επαγγελματικές γνώσεις μιας ειδικότητας και την απαραίτητη γενική παιδεία της λυκειακής βαθμίδας. Αυτά είναι τα χαρακτηριστικά στοιχεία του κάθε επαγγελματικού σχολείου ενταγμένου στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα. Η διατύπωση «επαγγελματικές γνώσεις και πρόσβαση στα ΑΕΙ» μπορεί κάλλιστα να εκληφθεί ότι επειδή δεν επιτυγχάνονται οι πολλοί στόχοι, καλό θα είναι να μην προσβλέπουμε στην πρόσβαση προς τα ΑΕΙ, αλλά μόνο προς τις επαγγελματικές γνώσεις.

Σημειώνουμε επίσης ότι από την εκπαιδευτική εμπειρία στα ΕΠΑ.Λ. οι χαμηλές σχολικές επιδόσεις εστιάζονται κυρίως στα γενικά μαθήματα, και οι αδυναμίες αυτές των μαθητών προέρχονται από το Γυμνάσιο, στο οποίο θα έπρεπε να έχουν επιλυθεί οι περισσότερες, διότι αποφοίτηση από το Γυμνάσιο σημαίνει και τέλος στην υποχρεωτική εκπαίδευση.

Στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα γενικά μαθήματα, των μαθητών ΕΠΑ.Λ., το Υπουργείο Παιδείας, αύξησε πρόσφατα, υπέρμετρα τους συντελεστές βαρύτητας, θέλοντας προφανώς να κάνει δυσκολότερη την πρόσβαση στα ΑΕΙ, αν και το ποσοστό εισαγωγής των μαθητών ΕΠΑ.Λ. είναι ελάχιστο. Σημειώνουμε ότι με το Ν. 4186/2013 οι συντελεστές βαρύτητας είχαν καθοριστεί σε 1,5 για το κάθε γενικό μάθημα και 3,5 για το κάθε μάθημα ειδικότητας. Με τη νέα ρύθμιση οι συντελεστές βαρύτητας των γενικών μαθημάτων αυξήθηκαν συνολικά σε 50 ή 60% και 40 έως 50% οι συντελεστές βαρύτητας των μαθημάτων ειδικότητας. Αυτή η ρύθμιση είναι ανακόλουθη με το ωρολόγιο πρόγραμμα του ΕΠΑ.Λ. στο οποίο οι περισσότερες ώρες ανήκουν στα μαθήματα ειδικότητας και οι λιγότερες στα γενικά μαθήματα.

Σε αυτές τις λιγότερες ώρες εάν λάβουμε υπόψη ότι γίνεται συνδιδασκαλία στα τμήματα γενικής παιδείας με σύνηθες αριθμό μαθητών τους 25, αντιλαμβάνεται κανείς ότι είναι δύσκολο οι μαθητές να αντιμετωπίσουν τις απαιτήσεις των μαθημάτων αυτών.

Αυτό σημαίνει ότι αρκετοί μαθητές των ΕΠΑ.Λ. θα στρέψουν περισσότερο την προσοχή τους στα γενικά μαθήματα, παρά στα μαθήματα ειδικότητας και στην περίπτωση αυτή θα αναγκαστούν να καταφύγουν, όσοι μπορούν οικονομικά, στην παραπαιδεία αντιγράφοντας μια παθογένεια του Γενικού Λυκείου.

Ο Καθορισμός των νέων συντελεστών βαρύτητας των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων των Επαγγελματικών Λυκείων, για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023, έγινε με την Υ.Α. Φ.153.1/148498/ 18-11-2021.

Τα περί εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (συντελεστές βαρύτητας, Ε.Β.Ε. κ.λ.π.) ρυθμίζονται από το Ν. 4771/2021 - 17 Φεβρουαρίου 2021, στον οποίο αναφέρεται (άρθρο 12 παρ.6) ότι οι αποφάσεις εκδίδονται ή τροποποιούνται έως τις 31 Μαΐου εκάστου έτους και αφορούν στις προϋποθέσεις εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση του επόμενου σχολικού έτους. Συνεπώς εφόσον η Υ.Α, εκδόθηκε μετά τις 31 Μαΐου δεν μπορεί να ισχύσει για το επόμενο ακαδημαϊκό έτος, διότι απ΄ ότι γνωρίζουμε μία Υ.Α. δεν μπορεί να καταργήσει Νόμο.

Στην ίδια ενότητα για την Επαγγελματική Εκπαίδευση, αναφέρεται ότι υπάρχει έλλειψη ενημέρωσης της κοινής γνώμης «και περιορισμένη αποτελεσματικότητα του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού στο Γυμνάσιο».

Θυμίζουμε ότι επί των ημερών της σημερινής ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ καταργήθηκαν οι εκθέσεις στο σύνταγμα και η ενημέρωση της κοινής γνώμης, για τα ΕΠΑ.Λ. από την τηλεόραση. Την περίοδο των εγγραφών, στα ΜΜΕ υπάρχει πληθώρα διαφημίσεων για τα ιδιωτικά ΙΕΚ, τα κολέγια και τις σχολές του ΟΑΕΔ και για τα ΕΠΑ.Λ. δεν υπάρχει καμία ενημέρωση.

Σε ότι αφορά τον ΣΕΠ επί των ημερών πάλι της σημερινής ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ καταργήθηκε από το Γυμνάσιο.

Επισημαίνεται επίσης ότι «σημαντικό ζήτημα για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι η εγκατάλειψη των σπουδών από τους μαθητές πριν από την ολοκλήρωσή τους. Ειδικότερα, το 3,7% των εγγεγραμμένων μαθητών τυπικής δευτεροβάθμιας ΑΕΕΚ διέκοψαν τις σπουδές τους το 2018».

Διερωτάται κανείς, εάν είναι σημαντικό το πρόβλημα του ποσοστού εγκατάλειψης της αρχικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης 3,7%, τότε το ποσοστό εγκατάλειψης της κατάρτισης στα Δημόσια ΙΕΚ (στοιχεία θα αναφέρουμε στην επόμενη ενότητα) το οποίο ξεπερνάει το 30% πως θα μπορούσε να χαρακτηριστεί;

Σωστά τονίζεται ότι «η ανάγκη ευαισθητοποίησης των μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, στο επίπεδο του Γυμνασίου σχετικά με τον επαγγελματικό προσανατολισμό και κατ΄ επέκταση με την επιχειρηματικότητα κρίνεται πλέον επιτακτική».

Στην ίδια ενότητα σωστά επίσης τονίζεται ότι η επαγγελματική εκπαίδευση για να λειτουργήσει σωστά είναι απαραίτητες οι υποδομές, ο εργαστηριακός εξοπλισμός, η ανάπτυξη δεξιοτήτων από τους μαθητές και η σύνδεση της εκπαίδευσης με το επάγγελμα.

Τέλος αναφέρεται ότι «σήμερα λειτουργούν 405 Ημερήσια και Εσπερινά Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ) με σύνολο μαθητών που αγγίζει τις 104.000 έναντι 210.000 μαθητών των Γενικών Λυκείων».

Σύμφωνα με πληροφορίες μας, το σύνολο των μαθητών των ΕΠΑ.Λ. αγγίζει τις 107.00 και του Γενικού Λυκείου τις 204.000. Σημειώνουμε ότι στον αριθμό του Γενικού Λυκείου περιλαμβάνονται και τα Πρότυπα, Πειραματικά, Εκκλησιαστικά, Μουσικά, Καλλιτεχνικά και Διαπολιτισμικά Λύκεια. Ο αμιγής αριθμός μαθητών των Γενικών Λυκείων ξεπερνά τις 195.000.

Η αναφορά στους αριθμούς έγινε διότι το ΥΠΑΙΘ κατέβαλε, κατά την άποψή μας, κάθε εμφανή ή αφανή προσπάθεια για να μειωθούν οι μαθητές στα ΕΠΑ.Λ., διότι ο κύριος τροφοδότης των ΙΕΚ είναι το Γενικό Λύκειο.

Στο πλαίσιο αυτό καταγράφεται η μη αναφορά των ΕΠΑ.Λ. σε όλες τις ανακοινώσεις του ΥΠΑΙΘ, η ελάχιστη προθεσμία εγγραφών, η καθιέρωση του παράλληλου μηχανογραφικού, η μη πληροφόρηση ότι οι αποτυχόντες των πανελλαδικών από τα ΓΕ.Λ. μπορούν να εγγραφούν στη Β΄ τάξη ΕΠΑ.Λ., η μη πληροφόρηση ότι οι έχοντες Πτυχίο του Μεταλυκειακού Έτους – Τάξη Μαθητείας του ΕΠΑ.Λ. μπορούν να λάβουν μέρος στις κατατακτήριες εξετάσεις και να εισαχθούν στα ΑΕΙ, η υποβάθμιση του προγράμματος ΜΝΑΕ κ.ά.

Η τακτική αυτή δεν έφερε τα αναμενόμενα αποτελέσματα, διότι ο αριθμός των εγγραφέντων στα ΕΠΑ.Λ. ελάχιστα υπολείπεται από τον αντίστοιχο του προηγούμενου σχολ. έτους.

Ενότητα 1.1.2. Επαγγελματική Κατάρτιση. (σελ. 8)

Τονίζεται αρχικά και σωστά, ότι οι εγγραφόμενοι στα ΙΕΚ θα πρέπει να κατέχουν Απολυτήριο Λυκείου και ότι το Πτυχίο ΕΠΑ.Σ. δεν είναι ισότιμος τίτλος με το απολυτήριο του Λυκείου. Από την αρχή τους άλλωστε τα ΙΕΚ ανήκαν σε μεταλυκειακό επίπεδο.

Είναι προς τη σωστή κατεύθυνση η επίκληση της έρευνας του ΚΑΝΕΠ – ΓΣΕΕ με την οποία γίνεται αναφορά στις πολλές αδυναμίες των ΙΕΚ και συγκεκριμένα:

«Η συμμετοχή υποκειμένων με «ετερογενές» εκπαιδευτικό υπόβαθρο στην αρχική κατάρτιση εμφανίζεται εντονότερα με συνέπεια την καταγραφή μιας τάσης συνδυασμού «εναλλακτικών εκπαιδευτικών διαδρομών» με ουσιαστικό διακύβευμα την πρόσβαση στην απασχόληση».

Αυτή η «ετερογένεια» αποτελεί μια σοβαρή θεσμική, δομική αδυναμία των ΙΕΚ η οποία είναι πολύ δύσκολο να αλλάξει διότι:

Στα ΙΕΚ καταρτίζονται, στη μεγάλη πλειονότητα, απόφοιτοι Γενικού Λυκείου προερχόμενοι από οποιαδήποτε ομάδα προσανατολισμού, απόφοιτοι ΑΕΙ οι οποίοι δεν έχουν ενταχθεί στην αγορά εργασίας και αναζητούν κάποια εξειδίκευση, και πολύ λίγοι απόφοιτοι Επαγγελματικού Λυκείου. Στο ανομοιογενές, ετερογενές αυτό σύνολο ο προβλεπόμενος αριθμός καταρτιζόμενων στα εργαστηριακά μαθήματα ανέρχεται ανά τμήμα στους τριάντα (30)!

Η κατάσταση αυτή έχει μεταλλάξει το θεσμό των ΙΕΚ και από συνέχεια της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης έχει μετατραπεί σε δομή υποδοχής αποτυχόντων ΓΕ.Λ. στις πανελλαδικές. Ο αριθμός των καταρτιζόμενων δεν είναι πλέον συνάρτηση των αναγκών της αγοράς εργασίας, αλλά κυρίως συνάρτηση του αριθμού των αποτυχόντων στις πανελλαδικές.

«Ο μικρός αριθμός των αποφοίτων ΙΕΚ στις διαδικασίες πιστοποίησης δηλώνει την αναγκαιότητα για την περαιτέρω βελτίωση της ποιότητας της Αρχικής Κατάρτισης και τον εκσυγχρονισμό των διαδικασιών πιστοποίησης. Ειδικότερα, παράγοντες, όπως ο χρόνος που μεσολαβεί από την επιμόρφωση στην πιστοποίηση, ο τρόπος εξέτασης, ο βαθμός δυσκολίας των εξετάσεων, η φήμη των ποσοστών αποτυχίας κ.ά., φαίνεται πως απομακρύνουν τους καταρτισθέντες από τη συμμετοχή τους στις διαδικασίες πιστοποίησης».

 

Στο θέμα της πιστοποίησης αποκρύπτεται η μεγάλη εικόνα. Για το πως, πόσοι λαμβάνουν το Δίπλωμα μετά την πιστοποίηση αναφέρουμε τα εξής;

Σύμφωνα με παλαιότερα στατιστικά στοιχεία της Eurostat τα οποία αναφέρονται στο βιβλίο του ΙΜΕ/ΓΣΕΒΕΕ, έκδοση 2014, «Η ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ, ΑΔΥΝΑΜΙΕΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ» σελ. 75 και 76, τα ποσοστά διακοπής της Κατάρτισης κυμάνθηκαν ως εξής: Περίοδος 2004 – 2006, ο αριθμός των σπουδαστών ΙΕΚ το 2004, ήταν 32.600 και από αυτούς αποφοίτησαν το 2006, οι 18.666, το ποσοστό διακοπής έφτασε στο 42,75%, περίοδος 2006 – 2008, το 2006 ήταν 35.600, και από αυτούς αποφοίτησαν το 2008 οι 16.780, ποσοστό διακοπής 52,9% , περίοδος 2008 – 2010, το 2008 ήταν 44.300, αποφοίτησαν το 2010, 10.247 ποσοστό διακοπής 76,9%.

Στη σελίδα 77 του ίδιου βιβλίου αναφέρονται τα ποσοστά επιτυχίας στις εξετάσεις πιστοποίησης του έτους 2001 και 2009 τα οποία είναι το 2001, 60% και το 2009, 59%.

Σημειώνουμε ότι τα ποσοστά αυτά αναφέρονται σε όσους δεν διέκοψαν την Κατάρτιση και έλαβαν μέρος στις εξετάσεις πιστοποίησης.

Σημειώνουμε επίσης ότι στις κατατακτήριες εξετάσεις για τα ΑΕΙ, που προβλέπεται να γίνουν φέτος για πρώτη φορά με το ποσοστό έως 5%, έχουν δικαίωμα να λάβουν μέρος, όχι όσοι αποφοίτησαν από τα ΙΕΚ, αλλά όσοι έλαβαν πιστοποίηση και είναι κάτοχοι του Διπλώματος.

Τα ποσοστά διακοπής της Κατάρτισης δεν αναφέρονται έκτοτε από το Υπουργείο Παιδείας ή την ΓΓΕΕΚΔΒΜ&Ν, ούτε και στο παρόν Στρατηγικό Σχέδιο. Εάν λάβουμε υπόψη ότι οι περισσότεροι οι οποίοι τελειώνουν την Κατάρτιση, μένουν στην Βεβαίωση Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΒΕΚ), η οποία δεν αποτελεί επαγγελματικό τίτλο και δεν προχωρούν στην πιστοποίηση για την κατάταξη στο επίπεδο 5, τότε γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι λίγοι φθάνουν στην απόκτηση Διπλώματος.

Δεν γνωρίζουμε τα πρόσφατα στοιχεία για την διακοπή της Κατάρτισης και την επιτυχία στις εξετάσεις της πιστοποίησης στοιχεία τα οποία, κατά τη γνώμη μας, θα έπρεπε να αναφέρονται αριθμητικά στο Στρατηγικό Σχέδιο, στην περιγραφή της σημερινής κατάστασης των ΙΕΚ.

Σε ότι αφορά τους λόγους απομάκρυνσης των καταρτισθέντων από την πιστοποίηση ο τρόπος και ο βαθμός δυσκολίας των εξετάσεων, η φήμη (η οποία δεν είναι φήμη αλλά πραγματικότητα) των ποσοστών αποτυχίας δεν φαίνεται ότι είναι οι αιτίες της κατάστασης, αυτής. Μπορεί βέβαια να αυξηθεί η συμμετοχή στην πιστοποίηση εάν τα θέματα στις εξετάσεις πιστοποίησης γίνουν ευκολότερα και προσαρμοστούν στο μαθησιακό επίπεδο των αποφοίτων.

Τέλος, για το ίδιο θέμα θα έπρεπε να αναφερθεί, για λόγους ενημέρωσης στο χώρο της ΕΕΚ, ότι το στο Μεταλυκειακό Έτος – Τάξη Μαθητείας του ΕΠΑ.Λ. η διακοπή της Κατάρτισης είναι πολύ μικρότερη και το ποσοστό επιτυχίας στις εξετάσεις πιστοποίησης πολύ μεγαλύτερο.

«Ο εκφυλισμός της λειτουργίας, των στόχων και της αποτελεσματικότητας των ΙΕΚ λόγω της έντονης «σχολειοποίησής» τους (εκπαιδευτές που δεν προέρχονται από την αγορά εργασίας, ειδικότητες που παγιώνονται και δεν αλλάζουν σύμφωνα με τις ανάγκες της αγοράς κ.ά.)».

Στην ενότητα 2.3.1.3 (σελ. 42) αναφέρεται ότι οι «εκπαιδευτές της επαγγελματικής κατάρτισης εκτός από τα υψηλά ακαδημαϊκά προσόντα και επιστημονικό προφίλ απαιτείται να έχουν παιδαγωγικές γνώσεις και επαγγελματικές δεξιότητες».

Δεν έχει γίνει κατανοητό στους συντάκτες του παρόντος Στρατηγικού Σχεδίου ό,τι εκπαιδευτές προερχόμενοι από την αγορά εργασίας, με υψηλά ακαδημαϊκά προσόντα και επιστημονικό προφίλ, με παιδαγωγικές γνώσεις και με επαγγελματικές δεξιότητες, είναι πολύ δύσκολο έως αδύνατο με τέτοια προσόντα να υπάρξουν, και να επιθυμούν να διδάξουν στα ΙΕΚ;

Οι παγιωμένες ειδικότητες αφορούν κυρίως τα Ιδιωτικά ΙΕΚ, τα οποία λειτουργούν ανά εξάμηνο και κατά βούληση τις ειδικότητές τους, χωρίς την έγκριση από το Υπουργείο Παιδείας, ανάλογα με τις εγγραφές και ανεξάρτητα με τις ανάγκες της αγοράς.

«Η αδυναμία υποστήριξης των εργαστηριακών μαθημάτων των ΙΕΚ λόγω της
απαξίωσης του εργαστηριακού εξοπλισμού, καθώς η τελευταία συστηματική αναβάθμιση εξοπλισμού πραγματοποιήθηκε πριν πολλά χρόνια
».

Σωστή είναι η επισήμανση ότι για τον απαξιωμένο εργαστηριακό εξοπλισμό, ο οποίος δεν μπορεί να εξυπηρετήσει τα εργαστηριακά μαθήματα, να επισημάνουμε ότι ο εξοπλισμός αυτός δεν εξυπηρετεί σε μεγάλο βαθμό ούτε τις εργαστηριακές ανάγκες των ΕΠΑ.Λ.

«Γενικό συμπέρασμα σύμφωνα με τα ανωτέρω είναι ότι παρατηρούνται σημαντικές στρεβλώσεις και ασυμβατότητα των ειδικοτήτων που προσφέρονται από τους φορείς της Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες της εθνικής οικονομίας και της τοπικής οικονομίας, ενώ όλα τα στοιχεία δείχνουν την ανάγκη για ανθρώπινο δυναμικό μεσαίου επιπέδου που μπορούν να εκπαιδεύσουν κυρίως τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης».

Είναι σωστή η επισήμανση ότι οι προσφερόμενες ειδικότητες στην Αρχική Επαγγελματική Κατάρτιση δημιουργούν στρεβλώσεις και ασυμβατότητα σε σχέση με τις ανάγκες της οικονομίας. Δεν είναι μόνο η ασυμβατότητα των ειδικοτήτων, το πλήθος των προβλημάτων στα ΙΕΚ δεν οδηγούν στο συμπέρασμα ότι αυτά είναι οι κυρίως κατάλληλες δομές για να εκπαιδεύσουν το ανθρώπινο δυναμικό μεσαίου επιπέδου. Οι κατάλληλες δομές, κατά την άποψή μας, είναι σε πρώτη φάση τα ΕΠΑ.Λ., τα οποία χρειάζονται την στήριξη του Υπουργείου Παιδείας, την οποία δεν έχουν.

Ενότητα 1.1.3 Διά Βίου Μάθηση & Εκπαίδευση και Κατάρτιση Ενηλίκων. (σελ. 10)

Στην ενότητα αυτή δεν θα προχωρήσουμε σε πολλές αναφορές και αναλύσεις.

Η κατάσταση στο χώρο αυτό είναι απογοητευτική, η χώρα μας βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις μεταξύ των χωρών της Ε.Ε. στη ΔΒΜ

Οι αιτίες είναι πολλές, θα αναφέρουμε κάποιες.

«… η Πολιτεία δεν προσέφερε για πολλά χρόνια προγράμματα εκπαίδευσης
εκπαιδευτών , δημιούργησαν τεράστιο έλλειμμα στο πεδίο
».

Η έλλειψη της εκπαίδευσης εκπαιδευτών είναι από τις πλέον σοβαρές αδυναμίες, σε αντίθεση με τους εκπαιδευτικούς για το τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα, όπου έχουμε υπερεπάρκεια.

«Επίσης αξίζει να αναφερθεί ότι σε σύγκριση με άλλες χώρες της ΕΕ, η δαπάνη των ελληνικών επιχειρήσεων για την κατάρτιση των εργαζομένων τους κινείται σε χαμηλά επίπεδα».

Σχετικά με το θέμα αυτό, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat του 2005 (Source: Eurostat, 2005 continuing vocational training survey) η Ελλάδα κατατάσσεται τελευταία, με πρώτη την Τσεχία, στο ποσοστό των εργαζομένων που συμμετέχουν σε προγράμματα Επαγγελματικής Κατάρτισης on the job.

Η Ελλάδα κατατάσσεται τελευταία, με πρώτη τη Δανία, στον αριθμό των επιχειρήσεων που παρέχουν Συνεχή Επαγγελματική Κατάρτιση (Σ.Ε.Κ.) και με διαφορά από την προτελευταία Βουλγαρία (Source: Eurostat, 2005 continuing vocational training survey)

Η Ελλάδα κατατάσσεται τελευταία, με πρώτη τη Δανία, όσον αφορά τις δαπάνες των επιχειρήσεων σε κύκλους μαθημάτων Σ.Ε.Κ. σε σχέση με το συνολικό εργατικό κόστος (Source: Cedefop Calculations based on Eurostat, 2005 vocational training survey)

Στο τελευταίο στοιχείο για τις δαπάνες των επιχειρήσεων θα τονίσουμε τα εξής.

Είναι γνωστό από έρευνες ότι οι επιχειρήσεις δεν βρίσκουν το κατάλληλο, εξειδικευμένο προσωπικό για τις ανάγκες τους και επιρρίπτεται η ευθύνη στο γεγονός ότι το εκπαιδευτικό σύστημα μας, είναι ανακόλουθο με τις ανάγκες της οικονομίας.

Στις ίδιες έρευνες αναφέρεται και ότι έχουμε υπερεκπαιδευόμενους στην Ανώτατη Εκπαίδευση και έλλειψη σε μεσαία στελέχη Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης.

Με μια πρώτη προσέγγιση μπορούμε να αντιληφθούμε ότι κανένα σύστημα εκπαίδευσης ή κατάρτισης δεν μπορεί να παρακολουθήσει τις ταχύτατες μεταβολές της τεχνολογίας ώστε οι εκπαιδευόμενοι/καταρτιζόμενοι να είναι έτοιμοι να εργαστούν ικανοποιώντας τις ανάγκες της κάθε επιχείρησης. Ένα μεγάλο μέρος του προβλήματος αυτού μπορεί να λυθεί με την παροχή ενδοεπιχειρησιακής Σ.Ε.Κ. Η χώρα μας όπως αναφέραμε, βρίσκεται στην τελευταία θέση σε ότι αφορά τον αριθμό των επιχειρήσεων που παρέχουν ενδοεπιχειρησιακή Σ.Ε.Κ., διότι αυτή κοστίζει και για το λόγο αυτό οι σχετικές δαπάνες των επιχειρήσεων βρίσκονται στην τελευταία θέση.

Ενότητα 1.1.4 Νεολαία (σελ. 14)

Στην ενότητα αυτή υπάρχουν γενικόλογες εξαγγελίες, αναφέρουμε κάποια αποσπάσματα.

«H πολιτική για τη νεολαία είναι ένας τομέας που στηρίζεται στις αρχές της ενεργούς συμμετοχής και της ισότιμης πρόσβασης στις ευκαιρίες, σε συνέργεια με άλλες πολιτικές που αφορούν τους νέους, όπως αυτές στους τομείς της εκπαίδευσης, της κατάρτισης και της απασχόλησης».

Στα απόσπασμα αυτό, γίνεται αναφορά στις πολιτικές για τη νεολαία οι οποίες εστιάζονται στους τομείς της εκπαίδευσης της κατάρτισης και της απασχόλησης.

«Όσον αφορά στους NEETs tο 2019, το 19,1% των Ελλήνων νέων ανήκαν σε αυτήν την
κατηγορία. Η Ελλάδα είχε το υψηλότερο ποσοστό ανεργίας των νέων (15-24 ετών) το 2019, με 35,2% των νέων να μην εργάζονται,
κατατάσσοντας την χώρα τελευταία στην ομάδα των ΕΕ-27».

«Ωστόσο, υπάρχει περιορισμένη διαθεσιμότητα προγραμμάτων μαθητείας για νέους ηλικίας 15 έως 18 ετών, με τα περισσότερα προγράμματα να απευθύνονται σε νέους άνω των 18 ετών».

Αναφέρεται ξεκάθαρα εδώ ότι η Ελλάδα έχει τους περισσότερους άνεργους νέους (15-24 ετών) σε όλη την Ε.Ε. και γίνεται αναφορά στο γεγονός ότι δεν υπάρχει διαθεσιμότητα προγραμμάτων μαθητείας για τους νέους 15 έως 18 ετών. Για τους απόφοιτους των ΕΠΑ.Λ. 18 έως 24 ετών, ενώ θα έπρεπε να ενισχυθεί η Μαθητεία δεν γίνεται καμία αναφορά, διότι η μεγάλη ανεργία συμπεριλαμβάνει και αυτούς.

Εκείνο όμως το οποίο είναι εντελώς ακατανόητο και αντίθετο με όλο το σκεπτικό του Στρατηγικού Σχεδίου για την προώθηση της Μαθητείας και τον περιορισμό της ανεργίας των νέων, είναι ότι για τη Μαθητεία των ΕΠΑ.Λ. προβλέπεται μηδενική επιδότηση και για την «Εφαρμογή πρακτικής άσκησης και μαθητείας καταρτιζόμενων ΙΕΚ (15 έως 29 ετών)» προβλέπονται 548.750.000,00€ !!! Επίσης για την «Εφαρμογή πρακτικής άσκησης και μαθητείας καταρτιζόμενων ΙΕΚ (άνω των 29 ετών») προβλέπονται 54.000.000,00€ και για την «Εφαρμογή μαθητείας (Μεταλυκειακό έτος) ΕΠΑΛ (άνω των 29 ετών)» προβλέπονται 12.000.000,00€.

Σημειώνουμε ότι η Μαθητεία άνω των 29 ετών στα ΕΠΑ.Λ. αφορά κυρίως τους μαθητές των εσπερινών ΕΠΑ.Λ., οι οποίοι όμως είναι εξ΄ ορισμού εργαζόμενοι.

Το ιλιγγιώδες ποσό των 548.750.000,00€ δεν αναφέρεται εάν θα δοθεί και στα ιδιωτικά ΙΕΚ.

Σύμφωνα με το Ν. 4763/2020, άρθρο 23 παρ. 5 Τα ιδιωτικά Ι.Ε.Κ. αδειοδοτούνται σύμφωνα με την υποπαρ. Θ3 της παρ. Θ΄ του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012, καθώς και τις σχετικές κανονιστικές πράξεις. «Η εποπτεία και ο έλεγχος των ιδιωτικών Ι.Ε.Κ, καθώς και η αρμοδιότητα διαμόρφωσης του εκπαιδευτικού πλαισίου τους, ανήκει στον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων».

Ενώ δηλαδή τα Δημόσια ΙΕΚ εποπτεύονται και ελέγχονται υπηρεσιακά και οικονομικά από τη Γενική Γραμματεία ΓΕΕΚ, ΔΒΜ&Ν, τα καθήκοντα αυτά για τα Ιδιωτικά ΙΕΚ ανήκουν στην Υπουργό Παιδείας!!! Είναι εύκολο λοιπόν να υποθέσει κανείς ότι εφόσον η Υπουργός δείχνει ιδιαίτερη προτίμηση στον ιδιωτικό τομέα (ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, κολέγια κ.λ.π.) δεν πρόκειται να αφήσει τα Ιδιωτικά ΙΕΚ εκτός μοιρασιάς.

Με τα παραδείγματα που αναφέραμε γίνεται φανερό ότι η συμπεριφορά της πολιτείας δεν είναι δίκαιη προς όλους τους νέους.

Ενότητα 1.2.3 Νεολαία (σελ. 27)

Α. Στρατηγικό πλαίσιο
 

«1. Στρατηγική «Ευρώπη 2020»: Η στρατηγική «Ευρώπη 2020», που δρομολογήθηκε το
2010, επικεντρώνεται στη νεολαία και θέτει διάφορους στόχους στον τομέα αυτό,
μεταξύ των οποίων η μείωση των ποσοστών πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου, η
αύξηση του ποσοστού
ολοκλήρωσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην ηλικιακή
ομάδα 30-34 ετών
και η ανάπτυξη μιας ολοκληρωμένης δέσμης μέτρων για την
εκπαίδευση και την απασχόληση».

Στην παράγραφο αυτή παρατηρούμε ότι σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία της Eurostat η Ελλάδα έχει μικρά ποσοστά πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου και σε ότι αφορά την ολοκλήρωση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, εάν ισχύσει η διαγραφή των φοιτητών, το ν+2 κ.λ.π. ο στόχος για την ολοκλήρωση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην ηλικιακή ομάδα 30-34 ετών δεν πρόκειται, σε μεγάλο βαθμό, να επιτευχθεί.

Β. Προγράμματα δαπανών της ΕΕ για τη νεολαία:

«Σύμφωνα με τον Κανονισμό του προγράμματος Erasmus+ για τη νέα
προγραμματική περίοδο 2021-2027,
ο προϋπολογισμός τριπλασιάζεται στα 24,57
δισεκατομμύρια ευρώ και προβλέπεται η διάθεση του 10,3% σε δραστηριότητες στον
τομέα της νεολαίας».

Στα προγράμματα Erasmus+ η απορρόφηση των κονδυλίων από τη χώρα μας δεν είναι ικανοποιητική και στα προγράμματα ErasmusPro, που αφορούν την Επαγγελματική Εκπαίδευση και την Επαγγελματική Κατάρτιση, καθόλου ικανοποιητική. Απαιτείται το ΥΠΑΙΘ και το ΙΚΥ να δραστηριοποιηθούν, ώστε να υπάρξει απορρόφηση κονδυλίων και ικανοποίηση μαθητών ΕΠΑ.Λ. και καταρτιζόμενων ΙΕΚ.

Ενότητα 1.3 Νεολαία Συνθετική διάγνωση (SWOT) (σελ. 32)

Δυνατά σημεία (strengths)

«3. Η υιοθέτηση του Μεταλυκειακού έτους-τάξη μαθητείας βελτίωσε την ελκυστικότητα

της ΕΕΚ»

«4. Η εκπαιδευτική κοινότητα υποστήριξε τα πρώτα βήματα της μαθητείας σε σημαντικό βαθμό»

Εδώ αναφέρονται (ομολογούνται) δύο σημαντικά στοιχεία για το Μεταλυκειακό Έτος – Τάξη Μαθητείας των ΕΠΑ.Λ. Η Μαθητεία των ΕΠΑ.Λ. όμως από διετίας ακολουθεί καθοδική πορεία, διότι όπως αναφέρουμε το ενδιαφέρον του Υπουργείου Παιδείας δεν είναι στα ΕΠΑ.Λ. και επιπλέον ο προβλεπόμενος από το ταμείο ανάκαμψης προϋπολογισμός είναι μηδενικός.

Οι εκπαιδευτικοί των ΕΠΑ.Λ. που ασχολήθηκαν και επί της ουσίας έστησαν τη Μαθητεία όπως και οι απόφοιτοι μαθητές απογοητεύθηκαν από την τακτική του ΥΠΑΙΘ.

Ενότητα 2.3.1 ΣΣ1 Ανάπτυξη και ενδυνάμωση της ΕΕΚ και ΔΒΜ με έμφαση στην ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης (σελ. 37)

«Ειδικότερα, μέσω συντονισμένης και διαρκούς προσπάθειας στρατηγικό στόχο αποτελεί η αναβάθμιση και η βελτίωση της ελκυστικότητας της μεταγυμνασιακής (ΕΣΚ) και της μεταδευτεροβάθμιας (ΙΕΚ) επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης».

«προωθείται η ίδρυση δικτύου πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων, η στήριξη και
επέκταση της μαθητείας στα ΕΠΑΛ,
η αναβάθμιση του δικτύου των ΙΕΚ, αλλά και η αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των εκπαιδευτικών μονάδων αυτών των βαθμίδων – κυρίως των ΙΕΚ –..»

Είναι φανερό και εδώ, ότι όλη η μεταρρυθμιστική προσπάθεια εστιάζεται στα ΙΕΚ, στις ΕΣΚ και στην ίδρυση Πρότυπων ΕΠΑ.Λ. Η «στήριξη και επέκταση της Μαθητείας στα ΕΠΑ.Λ.» αντιβαίνει στην ακολουθούμενη τακτική του ΥΠΑΙΘ, διότι η Μαθητεία έχει πάρει την κατιούσα χωρίς να γίνεται προσπάθεια βελτίωσής της.

Πρακτική Άσκηση καταρτιζομένων ΙΕΚ

Με την K5/97484/5-8-2021 (ΦΕΚ Β 3938) καθορίστηκε για πρώτη φορά αμειβόμενη πρακτική άσκηση για τους καταρτιζόμενους των Ι.Ε.Κ. και ειδικότερα ρυθμίστηκαν το ύψος και ο τρόπος κάλυψης των δαπανών αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, η συμμετοχή του Δημοσίου στις εισφορές και τις αμοιβές των καταρτιζόμενων κατά τη διάρκεια της πρακτικής άσκησης, οι όροι και οι προϋποθέσεις πραγματοποίησής της.

Η ρύθμιση αυτή είναι ιδιαίτερα ευνοϊκή για τους καταρτιζόμενους στα ΙΕΚ.

Σημειώνουμε όμως, ότι η μεγάλη πλειονότητα των καταρτιζόμενων στα ΙΕΚ προτιμούν την πρακτική άσκηση αντί της Μαθητείας. Έχει απασχολήσει τους σχεδιαστές των αλλαγών στην ΕΕΚ για ποιο λόγο δεν γίνεται προσπάθεια να στραφούν περισσότεροι καταρτιζόμενοι στα ΙΕΚ προς τη Μαθητεία; Θεωρείται για την Κατάρτιση περισσότερο αποδοτική η πρακτική άσκηση και όχι η Μαθητεία;

Ερευνητέο πάντως είναι πως και που δοθούν τα κονδύλια για την πρακτική άσκηση και τη μαθητεία των καταρτιζόμενων στα ΙΕΚ 15 έως 29 ετών, δεδομένου ότι το προβλεπόμενο κονδύλιο μπορεί να χαρακτηρισθεί και «αστρονομικό» δεδομένου ανέρχεται, όπως αναφέραμε, σε 548.750.000,00€

Στον αναρτηθέντα προϋπολογισμό στη δράση «ΑΣ1.1 Ενίσχυση της ελκυστικότητα της ΕΕΚ μέσω της ίδρυσης των ΠΕΠΑΛ, αναβάθμισης των Ι.Ε.Κ. και του Μεταλυκειακού έτους- τάξης μαθητείας για τη δημιουργία νέων ευκαιριών» (σελ. 63)», προβλέπονται τα εξής: Για τα ΙΕΚ η επιδότηση ανέρχεται συνολικά σε 676.110.000,00€ και για τα ΕΠΑ.Λ. 12.000.000.,00€. Για την Εφαρμογή πρακτικής άσκησης και μαθητείας καταρτιζόμενων ΙΕΚ (15 έως 29 ετών) διατίθενται τα 548.750 εκατ. και για την Εφαρμογή της μαθητείας στο Μεταλυκειακό Έτος – Τάξη Μαθητείας του ΕΠΑ.Λ. (18 έως 29 ετών) δεν προβλέπεται καμία επιδότηση.

Το προβλεπόμενο κονδύλιο των 12 εκατ. αφορά την Εφαρμογή της μαθητείας στο Μεταλυκειακό Έτος – Τάξη Μαθητείας του ΕΠΑ.Λ. για τους άνω των 29 ετών. Οι αποφοιτήσαντες από τα ΕΠΑ.Λ., όταν για πρώτη φορά εφαρμόστηκε η Μαθητεία την περίοδο 2016-2017, για να φτάσουν στην ηλικία των 29 ετών έχουν ακόμη δρόμο μπροστά τους.

Οι σημερινοί ενήλικες άνω των 29 ετών φοιτούν, εκτός εξαιρέσεων, στα εσπερινά ΕΠΑ.Λ., είναι εργαζόμενοι και δεν έχουν άμεση ανάγκη μαθητείας και εργασιακής εμπειρίας.

Συμπέρασμα αφού το κονδύλιο για τη Μαθητεία των ΕΠΑ.Λ. δεν δίνεται στους νέους από 18 έως 29 ετών, αλλά μόνο για τους άνω των 29 ετών, τότε μπορεί χαρακτηρισθεί ως «δώρο – άδωρο».

Στη δράση «ΑΣ 1.5 Προώθηση της έρευνας και της καινοτομίας στην ΕΕΚ» (σελ.64) για την ίδρυση και λειτουργία Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων προβλέπεται κονδύλιο 35.100.000,00€, όταν θα γίνουν έως 25 δομές.

Μελετώντας το Στρατηγικό Σχέδιο διαπιστώνει κανείς ότι στη διαχείριση και στην κατανομή των πόρων υπάρχει ένα μεγάλο κενό, δεν δίνονται κονδύλια για την ανέγερση κτιρίων. Η αναβάθμιση των ΔΙΕΚ δεν πρόκειται να γίνει με τον υπάρχοντα κτιριακό εξοπλισμό. Δεν πρόκειται να πιάσουν τόπο τα κονδύλια για εργαστηριακό εξοπλισμό, όταν θα εγκατασταθεί ο εξοπλισμός αυτός σε παλαιούς, ακατάλληλους, ανασφαλείς χώρους σε μερικούς από τους οποίους στάζουν οι οροφές. Δεν πρόκειται να πιάσουν τόπο τα κονδύλια εάν δεν βελτιωθεί το σύστημα οργάνωσης, διοίκησης, υποστήριξης των Εργαστηριακών Κέντρων.

Σε όλο τον ενδεικτικό προϋπολογισμό, ο οποίος αναφέρεται στο Στρατηγικό Σχέδιο ( σελ. 63 έως 66) δεν αναφέρονται πουθενά κονδύλια για την ανέγερση κτιρίων. Ενδεχομένως σε κάποιες ιδρύσεις νέων δομών Εκπαίδευσης και Κατάρτισης να χρησιμοποιηθούν και κάποια κονδύλια, τα οποία όμως θα είναι για επισκευές και επιχρίσματα και όχι για δόμηση.

Τέλος μπορούμε να συμπεράνουμε ότι τα κονδύλια που θα δοθούν για την ΕΕΚ από το ταμείο ανάκαμψης είναι ιδιαιτέρως μεγάλα και αυτό είναι πολύ ευχάριστο, αλλά υπάρχει ο φόβος μήπως αυτά χρησιμοποιηθούν σε ανεπιτυχή έργα ή δοθούν τα έργα αποκλειστικά σε ημετέρους.

Σε αυτό το τελευταίο υπάρχει όχι καλή παράδοση στη χώρα μας από την εποχή του σχεδίου Μάρσαλ και όταν δίνονται κοινοτικά κονδύλια, τότε σημαίνει «συναγερμός» για το είδος των έργων που θα επιδοτηθούν και κυρίως ποιοι θα αναλάβουν τα έργα.

Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή διότι είναι πολλά τα λεφτά.

Ίδωμεν

Κωνσταντίνος Αδριανουπολίτης

Εκπαιδευτικός – Ερευνητής

Πρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 24 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 24/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ypoyrgeio paideias
Τελευταία μέρα για τους μαθητές Λυκείου σήμερα: Τι προβλέπεται για τις ενδοσχολικές εξετάσεις, τα αποτελέσματα και την ειδική εξεταστική περίοδο 
Προγραμματισμός εξετάσεων των Γενικών Λυκείων και Λυκείων Ε.Α.Ε. σχολικού έτους 2023-2024
Τελευταία μέρα για τους μαθητές Λυκείου σήμερα: Τι προβλέπεται για τις ενδοσχολικές εξετάσεις, τα αποτελέσματα και την ειδική εξεταστική περίοδο