Πρόσφατα, μίλησε η υπουργός για να υπερασπιστεί την εφαρμογή του πλαισίου αξιολόγησης και είπε ότι «πέρα από υπηρεσιακό καθήκον, είναι και ηθική η υποχρέωση απέναντι στα παιδιά μας να εφαρμοσθεί η διαδικασία με τον καλύτερο δυνατό τρόπο με στόχο μονάχα ένα: πώς θα βελτιώσουμε την ποιότητα του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου για τα παιδιά μας.» Και συνέχισε λέγοντας πως «Και όλοι σας – είμαι βέβαιη – θέλετε βελτίωση, για τα παιδιά μας.» (Συνέντευξη Κεραμέως, 22/2/2021)
Εδώ όμως είναι που πρέπει να της απαντήσουμε ότι, ακριβώς επειδή θέλουμε το καλό των παιδιών μας, οφείλουμε να πούμε όχι στην αξιολόγηση. Ακριβώς επειδή τη μισή μας ζωή την περνάμε μέσα σε αίθουσες δημόσιων σχολείων με το βιβλίο στο χέρι, επειδή κάθε μέρα υπάρχουμε μέσα από το βλέμμα των παιδιών και για χάρη των παιδιών, ακριβώς γι’ αυτό πρέπει να αρνηθούμε την αξιολόγηση. Γιατί αυτό που υπαγορεύει το πλαίσιο του υπουργείου, με πολύ απλό και αναπόφευκτο τρόπο, θα ζημιώσει τα σχολεία μας και, κατ’ επέκταση, τις κοινότητές μας.
Στο δυστοπικό σενάριο όπου περάσει η αξιολόγηση, τότε θα βρεθούν τα σχολεία μας χαρακτηρισμένα και κατηγοριοποιημένα, το καθένα από αυτά με μια βαθμολογία δημοσιοποιημένη και σχολιασμένη σε τοπικό και εθνικό επίπεδο. Τότε ακριβώς είναι που… θα χωριστούν τα σχολεία σε «εξαιρετικά» και «μη επαρκή», με τα πρώτα να κερδίζουν δάφνες και τα δεύτερα να στιγματίζονται… θα μπούνε τα σχολεία σε έναν ασφυκτικό αγώνα δρόμου προκειμένου να «ξεχωρίσουν» και να επιβιώσουν… οι κοινωνικές ανισότητες θα αποτυπωθούν στην κατηγοριοποίηση των σχολείων και θα τροφοδοτηθούν ακόμα περισσότερο από αυτήν… όλη αυτή η πίεση θα μεταφερθεί στα παιδιά τα οποία θα βρίσκονται αντιμέτωπα με επιπλέον απαιτήσεις προκειμένου να ανταποκριθεί το σχολείο τους στους δείκτες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ψυχολογία τους… οι οικογένειες θα αγχώνονται προκειμένου να βάλουν τα παιδιά τους στα «καλά» σχολεία και θα νιώθουν αποτυχημένες αν δεν το καταφέρουν… τα «μη επαρκή» σχολεία θα βλέπουν μαθητές να φεύγουν προς τα «εξαιρετικά» σχολεία... οι τιμές των σπιτιών που βρίσκονται κοντά στα «εξαιρετικά» σχολεία θα ανεβαίνουν ενώ θα πέφτουν αυτές κοντά στα «μη επαρκή»… η ψυχολογία των παιδιών αλλά και η εμπιστοσύνη που έχουν στο σχολείο τους θα κλονιστεί… οι εκπαιδευτικοί θα βρίσκονται σε διαρκή πίεση για να αντιμετωπίσουν την ανούσια γραφειοκρατία της αξιολόγησης, ενώ θα κρίνονται για ζητήματα που δεν είναι καν της αρμοδιότητάς τους… θα καταστρατηγηθεί οποιαδήποτε έννοια ωραρίου και, παράλληλα, θα βρεθούν να γυρνάνε ζητιάνοι στην αγορά για να εξασφαλίσουν κονδύλια για τα σχολεία τους…
Αυτά είναι μόνο λίγα από όσα θα προκύψουν. Και, αργά ή γρήγορα, η χρηματοδότηση των σχολείων θα εξαρτηθεί από τη βαθμολογία τους στην αξιολόγηση ενώ τα «μη επαρκή» θα βρεθούν στο καθεστώς εφαρμογής «ειδικών» μέτρων… Αν υπάρχει απορία για το πώς μπορούμε να το γνωρίζουμε αυτό με τέτοια σιγουριά, αρκεί να δούμε τι έχει γίνει στα εκπαιδευτικά συστήματα της νεοφιλελεύθερης δύσης… Γιατί όλο αυτό το πλαίσιο αξιολόγησης που μας πλασάρουν δεν είναι τίποτε παραπάνω από ξενόφερτες πολιτικές σε κακιά μετάφραση!
Το θετικό είναι ότι τις τελευταίες μέρες, το κίνημα υπέρ της αποχής μεγαλώνει μέρα τη μέρα στον χώρο των εκπαιδευτικών. Παρόλ’ αυτά, ακούγονται διάφορα.
- Κάποιοι λένε, άντε ας το κάνουμε τώρα, μιας και φέτος θα είναι πιο λίγοι οι δείκτες κι επομένως πιο εύκολη η διαδικασία. Από του χρόνου, έχει ο θεός...
Φέτος, πραγματικά φαντάζει πιο εύκολη η διαδικασία αλλά από του χρόνου θα πρέπει να εκδιπλωθεί σε πλήρη ανάπτυξη. Αυτό σημαίνει ότι οφείλουμε να δούμε τη μεγάλη εικόνα και όχι μόνο το εδώ και τώρα. Η κυρία Υπουργός δεν θα είναι εδώ την επόμενη ή μεθεπόμενη χρονιά, εμείς όμως θα είμαστε. Και θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε όλες τις συνέπειες σε βάθος χρόνου! Δικό μας θέμα είναι και όχι δικό της.
- Άλλοι φοβούνται μην τυχόν και επηρεαστεί η πορεία τους στην εκπαίδευση και έχουν επιπτώσεις σε προσωπικό επίπεδο….
Όταν, όμως, το εκπαιδευτικό σύστημα ολόκληρο θα έχει γίνει αρένα σκληρού ανταγωνισμού, όταν εκπαιδευτικοί και παιδιά θα βρεθούν να περνάνε από διαρκείς δοκιμασίες για να πιστοποιήσουν την «εξαιρετική» επίδοσή τους, όταν τα μισά σχολεία θα έχουν υποβαθμιστεί ως «μη επαρκή», τότε θα είναι δύσκολο, ή μάλλον αδύνατο, να παραμείνει ο οποιοσδήποτε εκπαιδευτικός ανεπηρέαστος.
- Κι άλλοι σκέφτονται, αφού εμείς το νοιαζόμαστε το σχολείο και τα παιδιά και τη δουλειά μας, γιατί να μην το δείξουμε κιόλας στην εσωτερική αξιολόγηση και σίγουρα θα το διακρίνουν αυτό και οι εξωτερικοί αξιολογητές. Δεν μπορεί να μην το δούνε!…
Εμείς πιθανόν να κάνουμε ό,τι μπορούμε για το σχολείο μας επειδή το πονάμε αυτό και τα παιδιά μας, αλλά, κακά τα ψέματα, δεν είναι όλα στο χέρι μας... αναλυτικό πρόγραμμα, τρόποι αξιολόγησης, σχολικά εγχειρίδια, υποδομές, χρηματοδότηση… Και όσον αφορά πολλά από αυτά καλώς δεν είναι στο χέρι μας, γιατί εμείς είμαστε εκπαιδευτικοί – παιδαγωγοί και όχι πλασιέ – πωλητές προϊόντων! Εμείς έχουμε να νοιαστούμε για τα παιδιά μας, την ανάπτυξη και την ισορροπία τους και όχι για τα οικονομικά οφέλη οποιουδήποτε συστήματος.
Οπότε είναι πράγματι θέμα ηθικής να απέχουμε από την αξιολόγηση για το καλό των παιδιών και των σχολείων μας!
Έλενα Ζερβού (φιλόλογος)
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη