Το Μουσείο Ιστορίας του ΕΚΠΑ, σε συνεργασία με τη Βιβλιοθήκη της Σχολής Θετικών Επιστημών, ανακοινώνει τον 9ο Μαθητικό Διαγωνισμό με τίτλο «Είναι τα Μαθηματικά παντού;», προσκαλώντας μαθητές Γ΄ Γυμνασίου και Α΄, Β΄, Γ΄ Λυκείου από όλα τα σχολεία της χώρας να συμμετάσχουν είτε με φυσική παρουσία είτε διαδικτυακά.
Μαθηματικά και δημιουργικότητα: Η θεματική του διαγωνισμού
Στόχος του διαγωνισμού είναι οι μαθητές να δουν τα Μαθηματικά με νέα ματιά, συνδέοντας την ιστορία και τον πολιτισμό μέσω των εκθεμάτων του Μουσείου Ιστορίας και της έκθεσης «Μαθηματικές +αντήσεις» της Βιβλιοθήκης της Σχολής Θετικών Επιστημών. Τα Μαθηματικά δεν περιορίζονται στους αριθμούς και τους τύπους, αλλά γίνονται γλώσσα για να κατανοήσουμε τον κόσμο, εργαλείο λογικής και φαντασίας, πηγή έμπνευσης και δημιουργίας.
«Στον 9ο Μαθητικό Διαγωνισμό του Μουσείου Ιστορίας του ΕΚΠΑ σας καλούμε να δείτε τα Μαθηματικά με νέα ματιά. Συνδέοντας την ιστορία και τον πολιτισμό μέσα από τα εκθέματα, τα Μαθηματικά ζωντανεύουν μέσα από γεωμετρικά στερεά, σπάνια βιβλία και αντικείμενα που συνδέουν το παρελθόν με το παρόν», αναφέρει η προκήρυξη του διαγωνισμού.
Σκεπτικό και στόχοι του διαγωνισμού
Ο διαγωνισμός έχει κύριο σκοπό τον διάλογο μεταξύ τριτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και προσφέρει στους μαθητές την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με δημιουργικό τρόπο, τη σύγχρονη επιστημονική έρευνα και την ιστορία της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη νεότερη Ελλάδα.
Βασικός στόχος είναι να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές ότι τα Μαθηματικά είναι παντού: στη φύση, την τέχνη, την τεχνολογία, τις επιστήμες και την καθημερινή ζωή. Μέσα από αυτό το «μαθηματικό ταξίδι», οι μαθητές παρατηρούν, ερευνούν και παρουσιάζουν πώς τα Μαθηματικά κρύβονται στον κόσμο γύρω μας.
Επιμέρους στόχοι:
Ανάληψη ενεργητικού ρόλου στο μουσείο
Ανάπτυξη δεξιοτήτων στην ερευνητική διαδικασία: εντοπισμός, αξιολόγηση, ερμηνεία και οργάνωση πηγών
Επαφή με την πανεπιστημιακή κοινότητα και τις επιστημονικές συλλογές του ΕΚΠΑ
Κατανόηση της αξίας της ακρίβειας, της φαντασίας και της ευρηματικότητας για τη μετάδοση της επιστημονικής γνώσης
Θεματικές ενότητες του διαγωνισμού
Οι μαθητές καλούνται να αφήσουν τη φαντασία τους ελεύθερη και να επιλέξουν θέμα ανάλογα με την τάξη τους:
Α. Μαθητές Γ΄ Γυμνασίου:
Τραγουδιέται το Πυθαγόρειο Θεώρημα;
Συνδυασμός μαθηματικών σχέσεων με δημιουργική έκφραση (μουσικοί ρυθμοί, ήχοι, αφίσες, χειροτεχνήματα).
Β. Μαθητές Λυκείου (Α΄, Β΄, Γ΄): Επιλογή ενός από τα δύο:
Ψάξε τα Μαθηματικά στο Μουσείο
Ανακάλυψη μαθηματικών ιδεών πίσω από ιστορικά αντικείμενα (π.χ. Κωνσταντίνος Καραθεοδωρή, Λογαριθμικός κανόνας, Τηλέγραφος τύπου Morse).Αρχιμήδεια Γεωμετρικά Στερεά: Παίζει ο Αρχιμήδης μπάλα;
Εξερεύνηση των αρχιμήδειων στερεών και εφαρμογές στην αρχιτεκτονική, το παιχνίδι, την τέχνη.
Διαδικασία συμμετοχής
Οι μαθητές επισκέπτονται το Μουσείο Ιστορίας (φυσικά ή διαδικτυακά) και παρακολουθούν ξενάγηση και παρουσίαση για τη λειτουργία και τα ερμηνευτικά μέσα των σύγχρονων μουσείων. Προαιρετικά επισκέπτονται και την έκθεση «Μαθηματικές +αντήσεις». Στη συνέχεια επιλέγουν θέμα, συγκεντρώνουν υλικό και σχεδιάζουν εκθεσιακή ενότητα φιλική για μη ειδικό κοινό.
Το δελτίο συμμετοχής που είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα http://www.historymuseum.uoa.gr/ θα πρέπει να αποσταλεί το συντομότερο δυνατό στη διεύθυνση [email protected] για την καλύτερη οργάνωση των επισκέψεων των μαθητών (είτε με φυσική παρουσία, είτε διαδικτυακά) στο Μουσείο Ιστορίας του ΕΚΠΑ.
Οδηγίες συμμετοχής:
Εμπλουτισμός εργασίας με λογοτεχνικά, μουσικά, εικαστικά έργα, φωτογραφίες, συνεντεύξεις, βίντεο, ιδιοκατασκευές.
Καταγραφή ημερολογίου εργασιών (κείμενο, φωτογραφίες, βίντεο).
Λήψη υπόψη διαθέσιμου εξοπλισμού μουσείου για σχεδιασμό εκθέματος.
Παράθεση βιβλιογραφίας.
Δεκτές γίνονται ομάδες μαθητών Γ΄ γυμνασίου και Α΄-Γ΄ λυκείου, με συντονισμό υπεύθυνου καθηγητή. Μόνο μία ομάδα ανά σχολείο. Το δελτίο συμμετοχής υποβάλλεται στο [email protected].
Πλαίσιο διεξαγωγής
Προαιρετική συμμετοχή με σύμφωνη γνώμη γονέων/κηδεμόνων
Εκτός ωρολογίου προγράμματος
Διασφάλιση προσωπικών δεδομένων και πνευματικών δικαιωμάτων
Υπεύθυνη δήλωση συμμετοχής για έκθεση έργου στο Μουσείο
Προδιαγραφές έργων:
Αξιολόγηση βάσει εγκυρότητας, πρωτοτυπίας και επικοινωνιακής δύναμης
Μέγιστη διάρκεια βίντεο/ήχου: 15’
Φωτογραφίες: ανάλυση ≥300 dpi
Απαγορεύεται αναπαραγωγή κειμένων χωρίς επεξεργασία/κριτική σκέψη
Υποβολή και βράβευση
Προτάσεις έως 20 Απριλίου 2026
Αποτελέσματα: Μάιος 2026, κατά τη διάρκεια τελετής βράβευσης
Κριτική επιτροπή:
Καθηγήτρια Σοφία Παπαϊωάννου (Πρόεδρος)
Λεώνη Ευαγγελλάτου-Δάλλα, Ομότιμη Καθηγήτρια Μαθηματικών
Ιωάννης Εμμανουήλ, Καθηγητής Μαθηματικών
Απόστολος Μπουρνέτας, Καθηγητής Μαθηματικών
Ερασμία Γαλαζούδη, Υπεύθυνη Βιβλιοθήκης
Δρ Ευάγγελος Παπούλιας, Προϊστάμενος Τμήματος Μουσείων
Δρ Φαίη Τσίτου, Μουσειοπαιδαγωγός
Βραβεία:
Πρώτο βραβείο: Laptop ή tablet για το σχολείο, βιβλία, Αρχιμήδειο γεωμετρικό στερεό, αναμνηστικά δώρα.
Δεύτερο βραβείο: Βιβλία, Αρχιμήδειο στερεό, αναμνηστικά δώρα.
Τρίτο βραβείο: Βιβλία, αναμνηστικά δώρα.
Οι βραβευμένες προτάσεις εκτίθενται στο Μουσείο για συγκεκριμένο διάστημα. Βεβαιώσεις συμμετοχής δίνονται σε όλους τους εκπαιδευτικούς που καθοδήγησαν τις ομάδες.
Σημαντικές ημερομηνίες:
Υποβολή προτάσεων: 20 Απριλίου 2026
Ανακοίνωση αποτελεσμάτων: Μάιος 2026
Οργανωτική επιτροπή:
Σωτηρία-Αλεξάνδρα Σακελλαρίου, Διευθύντρια Δημοσίων Σχέσεων και Ιστορίας ΕΚΠΑ
Ευάγγελος Παπούλιας, Προϊστάμενος Τμήματος Μουσείων και Ιστορικού Αρχείου
Φαίη Τσίτου, Μουσειοπαιδαγωγός, Μουσείο Ιστορίας ΕΚΠΑ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 6/12
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Λεωνίδας Βουρλιώτης