kerameos
Προϊστάμενοι ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών: «Το νομοσχέδιο με την κατάργηση του πλαισίου λειτουργίας των βιβλιοθηκών αγνοεί επιδεικτικά τον ρόλο τους τόσο στο εκπαιδευτικό όσο και στο ερευνητικό σκέλος της λειτουργίας των ιδρυμάτων τους»

Από όλες τις πλευρές έρχονται πλέον τα «αδειάσματα» στο νομοσχέδιο Κεραμέως για τα ΑΕΙ.

Το πιο πρόσφατο ήρθε με κοινή δήλωση των προϊσταμένων των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών όλων των ΑΕΙ της χώρας, οι οποίοι τονίζουν ότι το νομοσχέδιο «με την κατάργηση του πλαισίου λειτουργίας των βιβλιοθηκών αγνοεί επιδεικτικά τον ρόλο τους τόσο στο εκπαιδευτικό όσο και στο ερευνητικό σκέλος της λειτουργίας των ιδρυμάτων τους»

Είναι μάλιστα ενδεικτικό, ότι μόλις χθες το alfavita.gr κατέγραψε με αναλυτικό ρεπορτάζ, ότι στο πρόσφατο  δίλημμα «Βιβλιοθήκη ή βαριοπούλα;», που έθεσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, υπάρχει μια αναπάντεχη απάντηση: Βιβλιοθήκη ή νόμος Κεραμέως;

«Εκείνοι που πραγματικά χρησιμοποιούν μια «νομοθετική βαριοπούλα» για να διαλύσουν τις βιβλιοθήκες όχι μόνο στο ΑΠΘ αλλά σε όλα τα Πανεπιστήμια δεν είναι είναι οι φοιτητές, αλλά η ίδια η υπουργός Παιδείας του κ.Μητσοτάκη. Ανάλογη μεταχείριση μάλιστα ενδέχεται να έχουν και τα πανεπιστημιακά συγγράμματα, τουλάχιστον στην έντυπη μορφή τους. Εξηγούμαστε: Στο νέο νομο-πλαίσιο που βρίσκεται σε διαβούλευση, λάμπει δια της απουσίας της διάταξη για τις βιβλιοθήκες των πανεπιστημίων. Η συγκρότηση των πανεπιστημιακών βιβλιοθηκών δεν περιλαμβάνεται υποχρεωτικά στις οργανωτικές μονάδες του Πανεπιστημίου. Δηλαδή, δεν συνιστά προϋπόθεση λειτουργίας ενός πανεπιστημίου!», αναφέραμε.

Τι λένε οι προϊστάμενοι των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών

Η κοινή δήλωση έχει ως εξής:

Με έκπληξη και απορία διαπιστώσαμε την πλήρη απουσία αναφοράς στις ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες στο νέο Νομοσχέδιο «Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και άλλες διατάξεις» του ΥΠΑΙΘ. Η απαλοιφή του άρθρου 48 του ν. 4009/2011 («Βιβλιοθήκες - Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών») από το άρθρο 343 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου αφαιρεί πλήρως το πλαίσιο λειτουργίας των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών, ένα κεκτημένο που αποδεδειγμένα ωφέλησε τα ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Το πλαίσιο του άρθρου 48 υπήρξε η αναγκαία θεσμική θωράκιση του έργου των βιβλιοθηκών που επέφερε μια σειρά από βελτιώσεις, με πιο πρόσφατες τις ενοποιήσεις διεσπαρμένων και κατακερματισμένων υπηρεσιών που έγιναν κατά τις συνενώσεις ιδρυμάτων του 2019. Οι δε λιγοστές αναφορές επιτείνουν μια κατάσταση σύγχυσης γιατί διασπαθίζουν τις αρμοδιότητες των βιβλιοθηκών και τις κατανέμουν σε φορείς που είτε δεν έχουν την τεχνογνωσία και τις δεξιότητες είτε δεν είναι εντός της σκοποθεσίας τους.

Στην εικοσαετή και πλέον λειτουργία του ο Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών έχει καταστεί το κύριο εργαλείο για την πρόσβαση των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων σε έγκυρες πηγές επιστημονικής πληροφόρησης που στήριξαν την άνθιση της έρευνας των ελληνικών πανεπιστημίων. Ήταν τέτοια η απήχηση του έργου του ΣΕΑΒ, ώστε σύντομα διευρύνθηκε για να καλύψει και τα ερευνητικά ινστιτούτα και πλέον είναι δύσκολο να φανταστεί κάποιος πώς θα ήταν το τοπίο της ελληνικής έρευνας δίχως τη συνδρομή του. Ως μια οριζόντια υποδομή μπόρεσε να ωφελήσει όλα τα ιδρύματα ανεξαιρέτως, με τρόπο συμπεριληπτικό και ισότιμο, εξοικονομώντας παράλληλα πολύτιμους πόρους. Η πιστή τήρηση της αρχής της οικονομίας κλίμακας που εφαρμόζει σε όλες του τις δράσεις είναι αυτή που στήριξε τις ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες σε καιρούς οικονομικής δυσπραγίας και αυτή που αποδεικνύει ότι και στη σφαίρα των δημοσίων φορέων μπορεί να υπάρξει μια θετική σχέση κόστους/ωφέλειας. Περαιτέρω, έθεσε τις μηχανισμούς αξιολόγησης των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών, μέσω της Μονάδας Διασφάλισης Ποιότητας Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, πολύ πριν από τα ίδια τα πανεπιστήμια, ανέπτυξε την πλατφόρμα AMELib με βιβλία προσβάσιμα για εντυπο-ανάπηρους φοιτητές και εισήγαγε πρακτικές εφάμιλλες των ευρωπαϊκών κρατών για την υιοθέτηση της ανοικτής πρόσβασης και ανοικτής επιστήμης, ως το κυρίαρχο παράδειγμα επικοινώνησης της σύγχρονης έρευνας.

Το παρόν νομοσχέδιο με την κατάργηση του πλαισίου λειτουργίας των βιβλιοθηκών αγνοεί επιδεικτικά τον ρόλο τους τόσο στο εκπαιδευτικό όσο και στο ερευνητικό σκέλος της λειτουργίας των ιδρυμάτων τους. Μια τέτοια ενέργεια δεν συμβαδίζει ούτε με την συμβολή των βιβλιοθηκών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ούτε με τα παραδείγματα που επιχειρεί να μεταφέρει στο ελληνικό ακαδημαϊκό περιβάλλον. Σε όλον τον προηγμένο κόσμο, η βιβλιοθήκη αποτελεί την ψυχή του πανεπιστημίου και είναι έμπιστος αρωγός της αποστολής ενός εκπαιδευτικού ιδρύματος για τη γνώση, την καινοτομία και την κοινωνική συνοχή, και ζητούμε από την πολιτεία να αντιμετωπίζει τις βιβλιοθήκες μας ως τέτοιες.

Ως προϊστάμενοι των ελληνικών ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών είμαστε άμεσα ενδιαφερόμενοι για την τύχη των φορέων και των κοινοτήτων που υπηρετούμε. Συντασσόμαστε με το αίτημα του ΣΕΑΒ για την επαναφορά του άρθρου 48 του 2009 ως ελάχιστη προϋπόθεση σύγκλισης με τα ευρωπαϊκά πρότυπα του ακαδημαϊκού και ερευνητικού χώρου.

Άνθη-Καλοφωλιά Έλλη, Ιόνιο Πανεπιστήμιο

Βαλσαμάκης Βαλσαμής, ΕΚΠΑ

Βαρδακώστα Ιφιγένεια, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο

Βιτσεντζάκη Μαρία, Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών

Βλάχου Έλλη, Πανεπιστήμιο Αιγαίου

Βουτυράκη Κατερίνα Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο

Γρηγοριάδου Έφη, Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος

Δελιόγλου Χριστίνα, ΟΠΑ

Ζιώγας Χρήστος, Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Κακάλη Κωνσταντία, Πάντειο Πανεπιστήμιο

Κατσιρίκου Ανθή, Πανεπιστήμιο Πειραιώς

Κλαψόπουλος Γιάννης, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Κουκουράκης Μανόλης, Πανεπιστήμιο Κρήτης

Κουρή Σταυρούλα, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο

Λάππα Μαρία, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας

Μπιρλή Μαρία, ΑΣΠΑΙΤΕ

Νταουντάκη Μαρία, Πολυτεχνείο Κρήτης

Τσάκωνας Γιάννης, Πανεπιστήμιο Πατρών

Τσανακτσίδου Ελισσάβετ, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας

Χατζηγεωργίου Αγγελική, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Χοροζίδου Ευγενία, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

panelladikes (3).jpg
Πανελλαδικές Εξετάσεις 2025: Οι αλλαγές για τους φετινούς υποψήφιους και 4 σημεία SOS που πρέπει να προσέξουν
Το χρονοδιάγραμμα για τις αιτήσεις-δηλώσεις συμμετοχής στις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2025 και οι αλλαγές που πρέπει να προσέξουν οι υποψήφιοι
Πανελλαδικές Εξετάσεις 2025: Οι αλλαγές για τους φετινούς υποψήφιους και 4 σημεία SOS που πρέπει να προσέξουν
ALEKOS MOSXOS
Δεν τους βγαίνει, δεν τους βγαίνει... (5+1 αλήθειες για την ΕΔΕ σε βάρος εκπαιδευτικών Λυκείου της Βέροιας)
Εδώ μπαίνουν διάφορα ερωτήματα: α) η ΕΔΕ γίνεται για το αν τηρήθηκαν οι προβλεπόμενες διαδικασίες; Πως έγινε γνωστό πως αυτό είναι το αντικείμενο της...
Δεν τους βγαίνει, δεν τους βγαίνει... (5+1 αλήθειες για την ΕΔΕ σε βάρος εκπαιδευτικών Λυκείου της Βέροιας)
bullying
Ανησυχία στην εκπαιδευτική κοινοτητα με τα περιστατικά ξυλοδαρμών μαθητών και τα επικίνδυνα challenges
Ξυλοδαρμοί μαθητών σε...live μετάδοση και επικίνδυνα challenges
Ανησυχία στην εκπαιδευτική κοινοτητα με τα περιστατικά ξυλοδαρμών μαθητών και τα επικίνδυνα challenges
κατ ιδίαν
Κατ' ιδίαν διδαχθέντες μαθητές και κατ' οίκον διδασκαλία: Οι προϋποθέσεις, τα δικαιολογητικά, η αξιολόγηση
Οδηγός με τις νεώτερες διατάξεις, ποιοι μαθητές είναι δυνατό να υπαχθούν, τις παθήσεις που δικαιολογούν την κατ' ιδίαν διδασκαλία, τις προϋποθέσεις,...
Κατ' ιδίαν διδαχθέντες μαθητές και κατ' οίκον διδασκαλία: Οι προϋποθέσεις, τα δικαιολογητικά, η αξιολόγηση