Να συζητηθεί έγκαιρα το ζήτημα των Πανελλαδικών Εξετάσεων
Αναντιστοιχία μεταξύ της ύλης που διδάσκονται οι μαθητές και της δυσκολίας των ασκήσεων που καλούνται να επιλύσουν

Η λογική προσδοκία, με την έναρξη κάθε νέας σχολικής χρονιάς, είναι ότι η καινούργια θα είναι καλύτερη από την προηγούμενη και πως οι μαθητές θα βρουν κίνητρα για να διεκδικήσουν κάτι καλύτερο. Έτσι και φέτος, μετά από δύο πολύ δύσκολες χρονιές, ελπίζαμε ότι όλα θα μπορούσαν να πάνε καλύτερα και οι μαθητές μας να τύχουν ευνοϊκότερων συνθηκών για μάθηση και περισσότερες ευκαιρίες.

Μέχρι τώρα, όλοι έχουμε διαψευστεί. Μόνο ο χαρακτηρισμός «κανονικότητα» δεν αρμόζει στη μέχρι σήμερα εξέλιξη της σχολικής χρονιάς.

Οι δυσκολίες και μόνο που επιφέρει η μακροημέρευση της πανδημίας, σε συνάρτηση με τα προηγούμενα δύο δύσκολα χρόνια τηλεκπαίδευσης, καθορίζουν σαφώς το στίγμα της φετινής χρονιάς.

Ο μαθητής πρέπει να αξιοποιήσει στο έπακρο την ατομική προσπάθεια, την ευρηματικότητα και όποιες δεξιότητες διαθέτει για να ανταποκριθεί στοιχειωδώς στις απαιτήσεις που έχουν οριστεί από το ΙΕΠ.

Επαρκούν αυτά για να επιτύχει τους στόχους του; Η απάντηση δυστυχώς είναι όχι και οι λόγοι είναι πολλοί. Ο κυριότερος λόγος, όμως, για τα θετικά μαθήματα είναι η αναντιστοιχία μεταξύ της ύλης που διδάσκονται οι μαθητές και της δυσκολίας των ασκήσεων που καλούνται να επιλύσουν, όπως αυτές της Τράπεζας Θεμάτων.

Την ώρα της εξέτασης ο μαθητής καλείται να διαμορφώσει στρατηγική επίλυσης για προβλήματα που δεν έχει εκπαιδευτεί. Αφού την καταστρώσει, θα πρέπει να προχωρήσει στην εφαρμογή και εκεί έχει ένα ακόμη επιβαρυντικό παράγοντα, τον χρόνο. Τα θέματα σε όγκο και απαιτήσεις αυξάνονται διαρκώς, χωρίς να διατίθεται και ο ανάλογος αναγκαίος χρόνος εκπαίδευσης. Το ποσοστό αποτυχίας από 41,2% συνεχώς μεγαλώνει και έφτασε να ξεπερνά το 45% στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, για τη Φυσική.

Το αυτονόητο θα ήταν να ανοίξει η συζήτηση γιατί τα αίτια αυτής της αποτυχίας και τι πρέπει να γίνει για να διορθωθεί. Αντ’ αυτής, έχουμε την επαναλαμβανόμενη βεβαίωση από τους αρμοδίους ότι λειτουργούμε σε καθεστώς κανονικότητας και ότι η ύλη διδάσκεται έγκαιρα!

Το συνεχές μεγάλο ποσοστό αποτυχίας δεν πρέπει να ερμηνευτεί; Κανονικότητα και τόσο υψηλή αποτυχία φυσικά δεν συμβαδίζουν.

Ένα μικρό ποσοστό, της τάξεως του 20% κατά προσέγγιση, προλαβαίνει να καταπιαστεί με όλα τα εξεταζόμενα θέματα. Ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσοστό υποψηφίων, ενώ μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των θεμάτων, δεν προλαβαίνει να ασχοληθεί μαζί τους, λόγω έλλειψης χρόνου.

Ζούμε σε εποχή ακρίβειας και τα νοικοκυριά δυσκολεύονται να τα φέρουν εις πέρας. Ένα επιπλέον κόστος που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι υποψήφιοι είναι οι αγορές βιβλίων από το ελεύθερο εμπόριο για να ανταποκριθούν στοιχειωδώς στις εξετάσεις και φυσικά το χρονίζον ζήτημα της υπερβολικής φροντιστηριοποίησης του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

Η κατάσταση αυτή για εμάς είναι απαράδεκτη. Ο μαθητής πρέπει με βάση το σχολικό εγχειρίδιο αλλά και τις ασκήσεις που έχει η βάση του study4exams να είναι ικανός να ανταπεξέλθει στις εξετάσεις. Οτιδήποτε περισσότερο εγείρει ζητήματα αξιοπιστίας του εκπαιδευτικού συστήματος.

Κάθε χρονιά έχει τις ιδιαιτερότητές της και αυτές πρέπει να λαμβάνονται υπόψη και τον Μάρτιο να δίνονται κάθε χρόνο οδηγίες για το ύφος των εξετάσεων, σύμφωνα με τις δυσκολίες που βίωσαν οι μαθητές. Στόχος των εξετάσεων είναι να αποτιμηθεί η προσπάθεια των μαθητών, φυσικά όχι να εξισωθεί αυτός που προσπαθεί με εκείνον που είναι αδιάφορος, αλλά ούτε και να εξουθενωθεί ο μέτριος υποψήφιος.

Το μεγάλο ποσοστό κάτω από την βάση, όπως το επίσης και μεγάλο ποσοστό με βαθμολογίες χαμηλότερες από το επτά στα είκοσι, δείχνει ένα ψευδεπίγραφο ποσοστό αδιάφορων μαθητών, που δεν το βιώνουμε όσοι διδάσκουμε στα δημόσια σχολεία. Μήπως, λοιπόν, υπάρχει κάποια στρέβλωση στις εξετάσεις;

Καλούμε το Υπουργείο Παιδείας να συζητηθεί δημόσια και έγκαιρα το ζήτημα των Πανελλαδικών εξετάσεων, πριν δούμε ξανά στρεβλώσεις που δεν έχουν βάση, μιας και η ασυμφωνία μεταξύ καθημερινής εκπαιδευτικής πραγματικότητας, όπως έχει καθοριστεί από το ΙΕΠ, και των εξετάσεων έχει γίνει πια αφόρητη. Εκτός των άλλων, τίθεται και θέμα ηθικής τάξεως. Και δεν επιτρέπεται να μας αφήνει αδιάφορους.

 

Η  Ομάδα Έρευνας Τεκμηρίωσης Διδασκαλίας της Φυσικής
Δρακόπουλος Γρ.
Εμμανουηλίδης Αρ.
Πετρόπουλος Μιχ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 26 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 26/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

nazi
«Γιαβόλ» – 4η έκδοση: Πώς ξεπλύθηκαν από το Ναζιστικό τους παρελθόν μεγάλες γερμανικές επιχειρήσεις
Προδημοσίευση από την εμπλουτισμένη νέα έκδοση του βιβλίου του Γιώργου Χαρβαλιά
«Γιαβόλ» – 4η έκδοση: Πώς ξεπλύθηκαν από το Ναζιστικό τους παρελθόν μεγάλες γερμανικές επιχειρήσεις
sklirinsi
Σκλήρυνση κατά πλάκας: Ενδείξεις της νόσου εμφανίζονται στο αίμα πριν εκδηλωθούν τα συμπτώματα
Συγκεκριμένα, εντοπίστηκε ότι οι ασθενείς με αυτά τα αυτοαντισώματα είχαν αυξημένα επίπεδα νευροϊνιδίων χαμηλού μοριακού βάρους (Nfl), πρωτεϊνικά...
Σκλήρυνση κατά πλάκας: Ενδείξεις της νόσου εμφανίζονται στο αίμα πριν εκδηλωθούν τα συμπτώματα