Thumbnail
Το πρόβλημα, δεν είναι η ικανότητα των μαθητών. Είναι ο τρόπος που τους διδάσκεται να βλέπουν το μάθημα. Όταν το «γιατί» αντικαθιστά το «τι», όταν η ανάλυση υπερτερεί της μηχανικής αναπαραγωγής, τότε η Ιστορία παύει να τρομάζει και αρχίζει να εμπνέει

Στην πρόσφατη αποτίμηση των Πανελλήνιων Εξετάσεων 2025, τα στατιστικά του υπουργείου Παιδείας καταδεικνύουν πως η Ιστορία εξακολουθεί να βρίσκεται μεταξύ των μαθημάτων με τις χειρότερες επιδόσεις.

Στο 1ο επιστημονικό πεδίο, το 53,31 % των υποψηφίων έγραψε κάτω από τη βάση, ποσοστό που τη φέρνει στη δεύτερη θέση μετά τα Μαθηματικά (59,12 %) και ελαφρώς μπροστά από τη Φυσική (50,05 %). Συγκριτικά, στα Αρχαία Ελληνικά το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 47,69 %, ενώ στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία μόλις 15,87%.

Παρά ταύτα, στην κοινή γνώμη —και κυρίως μεταξύ γονέων— η Ιστορία εξακολουθεί να αντιμετωπίζεται ως «εύκολο» μάθημα, κατάλληλο για ασφαλή συγκομιδή μορίων. Η αντίφαση αυτή φανερώνει ένα βαθύτερο πρόβλημα: τη σύγχυση μεταξύ αποστήθισης και ουσιαστικής κατανόησης. Ατελείωτη ύλη, ημερομηνίες και ονόματα που αλληλοσυγκρούονται σε ρυθμούς απορρύθμισης μιας μαθητικής ψυχολογίας, περιγράφουν την πραγματικότητα με την οποία έρχονται αντιμέτωπα τα παιδιά. Οι γονείς την ίδια στιγμή είναι πεπεισμένοι πως το εν λόγω μάθημα μπορεί κανείς να το διαβάσει και μόνος του. Και φυσικά να επιτύχει.

Πολλοί μαθητές παράλληλα, εισέρχονται στην τελική ευθεία της προετοιμασίας με στόχο να απομνημονεύσουν, και όχι να σκεφτούν. Το μάθημα προσεγγίζεται συχνά ως ένα σώμα πληροφοριών προς αναπαραγωγή και όχι ως γόνιμο πεδίο άσκησης της κριτικής σκέψης. Έτσι, η Ιστορία μετατρέπεται από εργαλείο καλλιέργειας της αντίληψης, σε εφιάλτη εξεταστικής πελαγοδρόμησης. Η δαμόκλειος σπάθη της βαθμολογίας γίνεται αυτοσκοπός κάνοντας ακατόρθωτη την όλη διαδρομή.

Ζούμε, άλλωστε, σε μια εποχή που δεν ευνοεί τη μνήμη αλλά την ταχύτητα. Το παρελθόν φαντάζει περιττό βάρος, η ερμηνεία γεγονότων καθίσταται πολυτέλεια, και η ενασχόληση με πηγές και έγγραφα που αναβιώνουν άλλες εποχές, μοιάζει αγγαρεία. Σε αυτό το περιβάλλον, είναι εύκολο να χαθεί το νόημα: ότι η Ιστορία δεν είναι απλώς μια σχολική υποχρέωση, αλλά ένα κρίσιμο εργαλείο κατανόησης του κόσμου. Όσο και του ίδιου μας του εαυτού, ατομικά ή συλλογικά.

Το πρόβλημα, επομένως, δεν είναι η ικανότητα των μαθητών. Είναι ο τρόπος που τους διδάσκεται να βλέπουν το μάθημα. Όταν το «γιατί» αντικαθιστά το «τι», όταν η ανάλυση υπερτερεί της μηχανικής αναπαραγωγής, τότε η Ιστορία παύει να τρομάζει και αρχίζει να εμπνέει. Το συμπέρασμα δεν μπορεί παρά να είναι παιδαγωγικό: η Ιστορία δεν διδάσκει απλώς γεγονότα· διαμορφώνει τρόπο σκέψης. Κι αυτό είναι, ίσως, το σημαντικότερο διακύβευμα σε μια κοινωνία που έχει ανάγκη όχι από περισσότερη ύλη, αλλά από περισσότερο βάθος.

Ο Διονύσης Γ. Γράψας είναι ιστορικός.

ΜΑ Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία, ΕΑΠ

Όλα τα νέα και οι ειδήσεις που αφορούν τις Πανελλήνιες

Πανελλαδικές 2025: Νέα πανωλεθρία για τα επτά Τμήματα Φυσικής

Μια πικρή «ιστορία» των Πανελληνίων εξετάσεων

«Οικογενειακή» υπόθεση οι Πανελλαδικές 2025: Αδέρφια από τη Θεσσαλονίκη κατακτούν μαζί την Ιατρική του ΑΠΘ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ΤΑΞΗ
Εκπαίδευση: Η απαξίωση των Φιλολογικών Τμημάτων και το τίμημα της χρησιμοθηρίας
Η καθοδική πορεία των φιλολογικών σχολών: Μια βαθύτερη πολιτισμική και παιδαγωγική κρίση πίσω από τους αριθμούς
Εκπαίδευση: Η απαξίωση των Φιλολογικών Τμημάτων και το τίμημα της χρησιμοθηρίας
AGRINIO
Αισιοδοξία για την ελληνική περιφέρεια: Μαθητές από το Αγρίνιο κατέκτησαν διεθνή διάκριση στη ρομποτική και την Τεχνητή Νοημοσύνη
Μπορεί η επιτυχία του Αγρινίου να αποτελέσει αφετηρία για ένα εθνικό δίκτυο εκπαιδευτικών εργαστηρίων ρομποτικής; Σε μια εποχή όπου η Τεχνητή...
Αισιοδοξία για την ελληνική περιφέρεια: Μαθητές από το Αγρίνιο κατέκτησαν διεθνή διάκριση στη ρομποτική και την Τεχνητή Νοημοσύνη
pagoto
Σπιτικό παγωτό μπανόφι χωρίς ζάχαρη, με μόλις 3 υλικά
Αυτή η σπιτική συνταγή για παγωτό μπανόφι, χωρίς ζάχαρη και ζωικά λιπαρά, είναι ιδανική για όσους θέλουν ένα δροσιστικό και γλυκό σνακ χωρίς τύψεις.
Σπιτικό παγωτό μπανόφι χωρίς ζάχαρη, με μόλις 3 υλικά