Intifada
Η Κυριακή Μάλαμα καταγγέλλει «λογοκρισία» στο Υπουργείο Παιδείας – Ερώτηση για την αντικατάσταση του κειμένου της Ιντιφάντα από το σχολικό βιβλίο Νεοελληνικής Γλώσσας

Με έντονο προβληματισμό η εκπαιδευτική κοινότητα και η ευρύτερη κοινωνία παρακολουθεί την απόφαση του Υπουργείου Παιδείας να αφαιρέσει από το σχολικό βιβλίο Νεοελληνικής Γλώσσας της Γ’ Γυμνασίου το σημαντικό κείμενο του δημοσιογράφου Πέτρου Παπακωνσταντίνου για την Ιντιφάντα και τη δύσκολη ζωή των Παλαιστίνιων παιδιών.

Η αντικατάσταση αυτή έγινε με κείμενο που παράχθηκε από Τεχνητή Νοημοσύνη (ΑΙ), χωρίς αναφορά σε συγγραφέα ή παιδαγωγικά κριτήρια.

Η εν λόγω κίνηση εγείρει σοβαρά ζητήματα λογοκρισίας σχολικών βιβλίων, την ελευθερία της έκφρασης στην εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς και την ποιότητα και την αξιοπιστία του εκπαιδευτικού υλικού. Επίσης, θέτει υπό αμφισβήτηση τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση, ειδικά όταν αυτή υποκαθιστά ανθρώπινη σκέψη και παιδαγωγικό έργο.

Η βουλεύτρια Κυριακή Μάλαμα απευθύνει συγκεκριμένα ερωτήματα στην Υπουργό Παιδείας, ζητώντας πλήρη διαφάνεια για τους λόγους της απόφασης, τη διαδικασία επιλογής και την παιδαγωγική επάρκεια του νέου περιεχομένου, ώστε να διασφαλιστεί η ποιότητα της δημόσιας εκπαίδευσης και η προώθηση της κριτικής σκέψης στα σχολεία.

Αναλυτικά η ερώτηση στη Βουλή

«Το Υπουργείο Παιδείας λογοκρίνει την αλήθεια και αντιγράφει με τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ) – Γιατί  “ενοχλεί” το κείμενο για την Ιντιφάντα;

Με έκπληξη και έντονο προβληματισμό η εκπαιδευτική και ευρύτερη κοινωνία πληροφορήθηκε την απόφαση του Υπουργείου Παιδείας να αφαιρέσει από το σχολικό βιβλίο Νεοελληνικής Γλώσσας της Γ’ Γυμνασίου το κείμενο του δημοσιογράφου Πέτρου Παπακωνσταντίνου με τίτλο «Μια γενιά που της έκλεψαν το χαμόγελο», το οποίο αναφέρεται στην Ιντιφάντα και τη σκληρή καθημερινότητα των Παλαιστίνιων παιδιών.

Το εν λόγω κείμενο έχει ανθρωπιστική, λογοτεχνική και δημοσιογραφική αξία και επιχειρούσε να θέσει στον μαθητή ένα πλαίσιο κατανόησης της ανθρώπινης τραγωδίας σε συνθήκες πολέμου, με επίκεντρο τα δικαιώματα των παιδιών, χωρίς να υιοθετεί ιδεολογικά φορτισμένη ή εμπρηστική γλώσσα.

Αντικαταστάθηκε, σύμφωνα με πολλά δημοσιεύματα, από ένα κείμενο γενικής αναφοράς, που δημιουργήθηκε από εφαρμογή Τεχνητής Νοημοσύνης.

Χωρίς καμία αναφορά στην Ιντιφάντα και φυσικά σε συγγραφέα, επιμέλεια ή παιδαγωγικά κριτήρια. Επειδή η συγκεκριμένη απόφαση δημιουργεί εύλογα ερωτήματα για: ∙την ελευθερία της έκφρασης στην εκπαιδευτική διαδικασία, ∙τη συστηματική αποφυγή θεμάτων διεθνούς σημασίας που σχετίζονται με την ιστορική αδικία και τα ανθρώπινα δικαιώματα, ∙τη σταδιακή απομάκρυνση από τον στοχαστικό, ανθρωποκεντρικό λόγο υπέρ τεχνητά παραγόμενων περιεχομένων χωρίς παιδαγωγικό βάθος, ∙και την εισαγωγή της Τεχνητής Νοημοσύνης ως συγγραφικού εργαλείου σε σχολικά εγχειρίδια χωρίς διαφάνεια ή δημόσια διαβούλευση.

Ερωτάται η κυρία Υπουργός:

1. Ποιοι λόγοι οδήγησαν στην αντικατάσταση του συγκεκριμένου κειμένου από το σχολικό βιβλίο; Υπήρξε επίσημη αιτιολόγηση ή εισήγηση για την απόφαση αυτή;

2. Με ποια διαδικασία και ποια παιδαγωγικά κριτήρια επιλέχθηκε το νέο κείμενο, δεδομένου ότι φέρεται να έχει παραχθεί μέσω εφαρμογής Τεχνητής Νοημοσύνης; Ποιος ανέλαβε την επιμέλεια, την έγκριση και την τελική ευθύνη για την παιδαγωγική του επάρκεια;

3.Έχει υπάρξει εμπλοκή του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) σε αυτή την απόφαση; Υπάρχει πρακτικό ή γνωμοδότηση επί του ζητήματος;

4.Υπάρχει γενικότερη στρατηγική εισαγωγής περιεχομένου που παράγεται από Τεχνητή Νοημοσύνη στη θέση παραδοσιακών, ανθρωπογενών κειμένων;»

 

5. Πώς το Υπουργείο Παιδείας διασφαλίζει ότι τα σχολικά εγχειρίδια παραμένουν φορείς προώθησης της σκέψης, της δημιουργικότητας και της ελεύθερης έκφρασης, όταν αφαιρούνται προσεγμένα κείμενα με κοινωνική και πολιτική ευαισθησία;

6. Θεωρείται ότι η απομάκρυνση αναφορών στην παλαιστινιακή Ιντιφάντα εξυπηρετεί σκοπούς «πολιτικής ουδετερότητας» ή εντάσσεται σε ευρύτερη αναθεώρηση ιστορικών και κοινωνικών παραδειγμάτων από τη σχολική ύλη;

7. Δεδομένου ότι το νέο κείμενο φέρει εμφανείς θεματικές και εκφραστικές ομοιότητες με (το προγενέστερο άρθρο) του Πέτρου Παπακωνσταντίνου, έχει εξεταστεί από το Υπουργείο εάν η χρήση περιεχομένου παραγόμενου από Τεχνητή Νοημοσύνη εγείρει ηθικά και πνευματικά ζητήματα αντιγραφής ή έμμεσης λογοκλοπής; Θεωρεί το Υπουργείο Παιδείας ότι νομιμοποιείται να προωθεί τέτοιες πρακτικές στη δημόσια εκπαίδευση, ιδίως όταν υποκαθίσταται η ανθρώπινη σκέψη με αυτοματοποιημένη παραγωγή κειμένων χωρίς ευθύνη δημιουργού;

Παρακαλούμε για τις απαραίτητες διευκρινίσεις και τη δημόσια ανάρτηση όλων των σχετικών εγγράφων και γνωμοδοτήσεων για λόγους διαφάνειας.

Η ερωτούσα Βουλευτής

Μάλαμα Κυριακή

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Black Friday σε μοριοδοτούμενα σεμινάρια και Πιστοποιήσεις Ξένων Γλωσσών για έξτρα 20 μόρια

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 24/11

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

syntaxi.jpg
Συνταξιοδότηση το 2026: Όρια ηλικίας και ειδικές κατηγορίες ασφαλισμένων
Το 2026 είναι χρονιά–κλειδί για χιλιάδες ασφαλισμένους, καθώς αρκετοί έχουν τη δυνατότητα να φύγουν πριν από τα γενικά όρια ηλικίας, αξιοποιώντας...
Συνταξιοδότηση το 2026: Όρια ηλικίας και ειδικές κατηγορίες ασφαλισμένων
αποτελέσματα πανελλαδικών
Το σκοτεινό παρασκήνιο των Πανελλαδικών: Μια αλήθεια που δεν ειπώθηκε ποτέ
«Πολλοί μαθητές παράλληλα, εισέρχονται στην τελική ευθεία της προετοιμασίας με στόχο να απομνημονεύσουν, και όχι να σκεφτούν»
Το σκοτεινό παρασκήνιο των Πανελλαδικών: Μια αλήθεια που δεν ειπώθηκε ποτέ
Μεσόγειος
Οι ωκεανοί του πλανήτη σε άνευ προηγουμένου πίεση: Πέφτει το βάρος στη Μεσόγειο – Τι σημαίνει για την Ελλάδα;
Οι ωκεανοί σε καθεστώς συναγερμού: Γιατί η Μεσόγειος εξελίσσεται σε «καυτό σημείο» του πλανήτη - Τι εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Pierre Bahurel, γενικός...
Οι ωκεανοί του πλανήτη σε άνευ προηγουμένου πίεση: Πέφτει το βάρος στη Μεσόγειο – Τι σημαίνει για την Ελλάδα;
σχολειο
Ποιά τριήμερα και ημερομηνίες θα χαροποιήσουν τους μαθητές το 2026;
Το 2026 προβλέπεται ιδιαίτερα γενναιόδωρο για τους μαθητές, καθώς φέρνει μαζί του αρκετές σχολικές αργίες, τριήμερα και διαλείμματα από τα μαθήματα...
Ποιά τριήμερα και ημερομηνίες θα χαροποιήσουν τους μαθητές το 2026;