μαθητές εξετάζονται σε τάξη για τις πανελλήνιες
Το αμφιλεγόμενο ερώτημα Α1 στις Πανελλήνιες της Φυσικής: Τεχνική λεπτομέρεια ή ουσιώδες σφάλμα;

Οι Πανελλήνιες Εξετάσεις αποτελούν κορυφαία στιγμή της μαθητικής διαδρομής και καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό το μέλλον χιλιάδων νέων ανθρώπων. Για τον λόγο αυτό, η διαφάνεια, η εγκυρότητα και η επιστημονική ακρίβεια των θεμάτων είναι όχι απλώς επιθυμητές αλλά απολύτως επιβεβλημένες.

Φέτος, το ερώτημα Α1 στο μάθημα της Φυσικής Προσανατολισμού έχει προκαλέσει αντιδράσεις, τόσο από εκπαιδευτικούς όσο και από γονείς. Συγκεκριμένα, αφορά ένα πολλαπλής επιλογής ερώτημα, στο οποίο οι υποψήφιοι καλούνται να επιλέξουν μία και μόνο σωστή απάντηση από τέσσερις. Ωστόσο, σύμφωνα με έγκυρους φυσικούς, τουλάχιστον τρεις από τις τέσσερις απαντήσεις μπορούν να θεωρηθούν επιστημονικά ορθές, ανάλογα με τις ερμηνευτικές παραδοχές.

Το αμφιλεγόμενο ερώτημα Α1: Τεχνική λεπτομέρεια ή ουσιώδες σφάλμα;

Το επίμαχο ερώτημα αφορά την ένταση του ρεύματος σε ένα πηνίο όταν το κύκλωμα είναι ανοικτό. Η απάντηση που δίνει το Υπουργείο Παιδείας ως «σωστή» είναι η (α), όπως αναφέρεται και στο σχολικό εγχειρίδιο. Ωστόσο, εκπαιδευτικοί της πράξης αλλά και πανεπιστημιακοί υποστηρίζουν ότι και οι απαντήσεις (γ) και (δ) δεν είναι λανθασμένες, εφόσον στηρίζονται σε άλλες -ισότιμα αποδεκτές- φυσικές παραδοχές.

Γιατί είναι πρόβλημα αυτό;

  • Η ερώτηση δεν είναι επαρκώς διατυπωμένη ώστε να αποκλείει πολλαπλές ερμηνείες.

  • Αντί να αξιολογεί ουσιαστικά τη γνώση του μαθητή, επιβραβεύει την αποστήθιση του βιβλίου.

  • Μαθητές που σκέφτηκαν επιστημονικά και με κριτικό πνεύμα, ενδέχεται να μη βαθμολογηθούν σωστά.

«Σοφόν το σαφές»: Όταν η σύγχυση βαφτίζεται ακρίβεια

Η φράση του Χίλμπερτ «Σοφόν το σαφές» βρίσκει εδώ τέλεια εφαρμογή. Όταν ένα θέμα πολλαπλής επιλογής δεν έχει μοναδική και ξεκάθαρη σωστή απάντηση, τότε δεν πρέπει να βαθμολογείται με ποινή για «λάθος» επιλογή.

Δεν είναι δυνατόν να ζητείται από τον μαθητή να αναπαράγει το σχολικό εγχειρίδιο χωρίς περιθώριο επιστημονικής κρίσης, σε ένα μάθημα που κατά τα άλλα θέλει να ενθαρρύνει την κατανόηση και την ερμηνεία των φυσικών φαινομένων.

Η βαθμολόγηση είναι παιδαγωγική πράξη, όχι τεχνική επιβολή

Η δικαιοσύνη στην αξιολόγηση δεν είναι πολυτέλεια, είναι πυλώνας του δημόσιου σχολείου. Δεν πρέπει να πληγώνει εκείνους που αρίστευσαν με το μυαλό τους και όχι με τη μνήμη τους. Αντί να επιβραβεύει την αναπαραγωγή της λύσης του βιβλίου, το εκπαιδευτικό σύστημα οφείλει να ενισχύει τη δημιουργική, αναλυτική σκέψη.

Όλα τα νέα και οι ειδήσεις που αφορούν τις Πανελλήνιες

Πανελλαδικές 2025: Νέα πανωλεθρία για τα επτά Τμήματα Φυσικής

Μια πικρή «ιστορία» των Πανελληνίων εξετάσεων

«Οικογενειακή» υπόθεση οι Πανελλαδικές 2025: Αδέρφια από τη Θεσσαλονίκη κατακτούν μαζί την Ιατρική του ΑΠΘ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

epidoma_enoikioy_932019.jpg
Επίδομα ενοικίου έως 800 ευρώ: Όλα όσα πρέπει να ξέρετε – Τι δηλώνετε μέχρι 30 Σεπτεμβρίου
Διορία έως 30 Σεπτεμβρίου για να εξασφαλίσετε το επίδομα ενοικίου έως 800 ευρώ – Τι πρέπει να προσέξετε για κύρια και φοιτητική κατοικία
Επίδομα ενοικίου έως 800 ευρώ: Όλα όσα πρέπει να ξέρετε – Τι δηλώνετε μέχρι 30 Σεπτεμβρίου
PISA
Αντί για διάλογο, πειθαρχικά: Μαζικές διώξεις σε εκπαιδευτικούς της Θεσσαλονίκης
Στο πειθαρχικό η γραμματέας της Ε΄ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης και εκπαιδευτικοί – Καταγγελίες για μεθοδευμένη στοχοποίηση και τρομοκράτηση
Αντί για διάλογο, πειθαρχικά: Μαζικές διώξεις σε εκπαιδευτικούς της Θεσσαλονίκης
crayons-pencils_molyvia_education_ekpaideusi.jpg
Προοδευτική Ενότητα Καθηγητών: Σοβαρές ελλείψεις και δυσκολίες στην έναρξη της σχολικής χρονιάς
ΠΕΚ: Υποστελέχωση, στεγαστική κρίση και εξουθένωση πλήττουν τους εκπαιδευτικούς
Προοδευτική Ενότητα Καθηγητών: Σοβαρές ελλείψεις και δυσκολίες στην έναρξη της σχολικής χρονιάς
βαθμοθηρία
Τα παιδιά δεν πρέπει να είναι άριστα, πρέπει να είναι ευτυχισμένα!
Σε μια εκπαιδευτική κουλτούρα βασισμένη σε τεστ και βαθμούς από το 1 ως το 20, το Α ως το Γ, που «μετράνε» το πόσο καλός είσαι, και σε ένα σύστημα...
Τα παιδιά δεν πρέπει να είναι άριστα, πρέπει να είναι ευτυχισμένα!