Τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά και ανησυχητικά στις Πανελλαδικές εξετάσεις. Το 2024, το 72,94% των υποψηφίων στο 4ο Επιστημονικό Πεδίο (Οικονομίας & Πληροφορικής) έγραψαν κάτω από τη βάση στα Μαθηματικά Προσανατολισμού.
Η Φυσική ακολουθεί με ποσοστό 63,01%, ενώ το 2023 και το 2022 τα αντίστοιχα ποσοστά κυμαίνονταν επίσης σε υψηλά επίπεδα αποτυχίας.
Ενδεικτικά:
Μαθηματικά Ο.Π. (4ο πεδίο): 2024: 72,94% | 2023: 70,04% | 2022: 73,56%
Φυσική Ο.Π.: 2024: 63,01% | 2023: 52,45% | 2022: 49,84%
Τα πρώτα στοιχεία από τα βαθμολογικά κέντρα και κυρίως οι εκτιμήσεις των βαθμολογητών, είναι ότι φέτος στο 4ο Επιστημονικό Πεδίο (Οικονομίας & Πληροφορικής) τα γραπτά των Μαθηματικών κάτω από τη βάση θα είναι περίπου 75%.
Παράλληλα τα γραπτά της Φυσικής των υποψηφίων του 2ου και 3ου Επιστημονικού πεδίου που θα βρεθούν φέτος κάτω από τη βάση θα είναι κατά μέσο όρο (σύνολο γραπτών υποψηφίων 2ου και 3ου Επιστημονικού Πεδίου) κοντά στο 45 - 50%
Τίθενται ερωτήματα
Πού ακριβώς θα συναντήσουν οι φοιτητές αυτών των Τμημάτων, όπως τα Οικονομικά, η Πληροφορική, η Διοίκηση Επιχειρήσεων, τη γνώση του υπολογισμού ενός ορίου μέσω του ορισμού, της απόδειξης ότι μια συνάρτηση είναι σταθερή, ή της μελέτης συνέχειας με ακραία αυστηρότητα;
Τα περισσότερα Τμήματα του 4ου Πεδίου στηρίζονται:
Σε μαθηματικά εργαλειακού χαρακτήρα
Στη χρήση στατιστικής, γραμμικής άλγεβρας, και πρακτικής ανάλυσης δεδομένων
Σε προγραμματισμό και λογισμικά περιβάλλοντα (όπως Python, R, Excel)
Η προβληματική σύνδεση των θεμάτων των Πανελλαδικών με τις πραγματικές απαιτήσεις των σπουδών μοιάζει με τεχνητό φράγμα που φιλτράρει με μαθηματικά υψηλού επιπέδου χωρίς ακαδημαϊκή ανάγκη.
Όταν η αποτυχία δεν έχει ακαδημαϊκό νόημα
Η τάση αυτή φέρνει σημαντικές συνέπειες:
Ματαίωση προσπαθειών: Χιλιάδες μαθητές που έχουν μοχθήσει σκληρά, ακόμη και σε φροντιστηριακά περιβάλλοντα, βλέπουν κόπο ετών να «εξαϋλώνεται» από θέματα που δεν σχετίζονται με το αντικείμενο των μελλοντικών σπουδών τους.
Κοινωνικός αποκλεισμός: Υποψήφιοι με οικονομικές δυσκολίες που δεν μπορούν να ανταποκριθούν στο «παιχνίδι» των φροντιστηρίων μένουν εκτός.
Εκτροπή από τον σκοπό της αξιολόγησης: Τα Μαθηματικά και η Φυσική, αντί να αξιολογούν επάρκεια, λειτουργούν ως μέσο αποκλεισμού.
Το ερώτημα είναι σαφές: Ποιον εξυπηρετούν αυτά τα εξεταστικά θέματα;
Σίγουρα όχι τον μαθητή, ούτε το Πανεπιστήμιο, ούτε την κοινωνία
Εάν το ζητούμενο είναι να διασφαλιστεί ότι οι εισακτέοι έχουν ένα βασικό επίπεδο μαθηματικής σκέψης, γιατί να μην προσαρμοστεί η εξεταστέα ύλη στα Μαθηματικά Α' και Β' Λυκείου ή της Γ' ΕΠΑΛ, που καλύπτουν επαρκώς τις ανάγκες των οικονομικών και τεχνολογικών σπουδών;