exetaseis mathites
Alexandros Michailidis / SOOC
Τυπολόγιο έκθεσης πανελλαδικών μέχρι και το 2022 για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας

ΖΗΤΗΜΑ Α1

- Περίληψη τεσσάρων παραγράφων 70-80  λέξεων (2022)

- Περίληψη μιας παραγράφου 60-70 λέξεων (2021)

- Περίληψη 60-70 λέξεων κατόπιν απάντησης σε ερώτημα (2020)

– Περίληψη 90-110 λέξεων (2019)

– Περίληψη 100-120 λέξεων

– Περίληψη 80-100 λέξεων

– Περίληψη 70-90 λέξεων

ΖΗΤΗΜΑ Β1

- Σωστό ή Λάθος χωρίς παραπομπές, και από τα δύο κείμενα (2022)

- Σωστό ή Λάθος χωρίς παραπομπές μόνο από το πρώτο κείμενο (2021)

- Σωστό ή Λάθος με παραπομπές στο κείμενο (2020)

– Σωστό ή Λάθος (2019)

– Πώς επιτυγχάνεται η νοηματική σύνδεση παραγράφων μεταξύ τους

– Ανάπτυξη θέσης σε 60-80 λέξεις

– Ανάπτυξη θέσης σε 70-80 λέξεις

ΖΗΤΗΜΑ Β2

- Ζητείται η μορφή του τίτλου και ο επικοινωνιακός του ρόλος + Ζητείται το υφολογικό αποτέλεσμα χρήσης ευθέος λόγου στο τέλος παραγράφου (2022)

- Καταγραφή δύο τίτλων (με κυριολεξία και με μεταφορά) για το ίδιο κείμενο + Ερμηνεία χρήσης στατιστικών στοιχείων και μαρτυριών (2021)

- Επικοινωνιακή λειτουργία ενός ερωτήματος (2020)

- Αναφορά δύο σημείων στίξεων και δύο σχημάτων λόγου με πρσδιορισμό των λειτουργιών τους (ως προσπάθεια ευαισθητοποίησης-2020)

– “Εντοπίστε δύο περιπτώσεις επίκλησης στην …” + Δικαιολόγηση αυτών των επιλογών από τον συγγραφέα με στοιχεία του κειμένου (επίκληση στην αυθεντία-2019)

– Δομή παραγράφου και τρόπος ανάπτυξης

– Πλαγιότιτλοι

– Συλλογιστική πορεία (επαγωγική-παραγωγική) σκέψης + Αιτιολόγηση

– Αντίθετα

– Τρόποι πειθούς + μέσα πειθούς (+παραδείγματα)

– Χαρακτηριστικά δοκιμίου + παραδείγματα από το κείμενο

– Λειτουργία της γλώσσας

– Εντοπισμός παραδειγμάτων μεταφορικής χρήσης της γλώσσας

– Αντικατάσταση διαρθρωτικών λέξεων του κειμένου με άλλες ( λέξεις/φράσεις) που να

διατηρούν τη συνοχή του κειμένου.

ΖΗΤΗΜΑ Β3

- Αναφορά τριών διαφορετικών γλωσσικών επιλογών με τις οποίες επιτυγχάνεται η ευαισθητοποίηση + παράθεση χωρίων + εξήγηση της λειτουργίας της κάθε μίας (2022, 2021)

- Εξήγηση μιας άποψης σύμφωνα με το κείμενο (2020)

– Αντικατάσταση υπογραμμισμένης φράσης με σημασιολογικά ισοδύναμη (2019)

– Αναγνώριση της λειτουργίας της γλώσσας σε συγκεκριμένες φράσεις και απόδοση της σημασίας τους μονολεκτικά ή περιφραστικά (2019)

– Πολλαπλής επιλογής με φράσεις που συμπληρώνουν το νόημα ανολοκλήρωτης φράσης

– Συνώνυμα

– Εντοπισμός ειδικού λεξιλογίου

– Δίδεται συλλογισμός: 2 προκείμενες + Συμπέρασμα:

►Εντοπισμός συλλογιστικής πορείας (παραγωγική-επαγωγική)

►Αξιολόγηση συλλογισμού ως προς την αλήθεια, την εγκυρότητα, την ορθότητά του

– Αντώνυμα

– Απόδοση υπογραμμισμένων επίσημων λέξων-φράσεων σε πιο ανεπίσημο/οικείο ύφος

– Σχηματισμός προτάσεων ή περιόδων με συγκεκριμένες λέξεις

– Αιτιολόγηση σημείων στίξης (εισαγωγικά)

– Εξακρίβωση νοηματικής σύνδεσης που εκφράζουν συγκεκριμένες διαρθρωτικές λέξεις

 

ΖΗΤΗΜΑ Β4

-  ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ 2022, 2021

- ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ 2020

– Δίδονται ως δεδομένα τα υφολογικά χαρακτηριστικά του δοκιμίου (σύνθετη δομή προτάσεων με τη χρήση υποτακτικού λόγου και προφορικότητα): Εντοπισμός από το μαθητή παραδειγμάτων για κάθε ένα από τα παραπάνω χαρακτηριστικά. (2019)

– Αιτιολόγηση στίξης (ερωτηματικό, διπλή παύλα, εισαγωγικά, παρένθεση 2019)

Ενεργητική / Παθητική σύνταξη: Αναγνώριση και μετατροπή στην αντίθετη (με δοσμένες προτάσεις- 2019 ή κατόπιν εύρεσης, από τους μαθητές, παθητικών ρηματικών τύπων)

– Aπόδοση του νοήματος μιας φράσης σε 5-6 σειρές

– Σχηματισμός σύνθετων λέξεων με συγκεκριμένα συνθετικά

– Εντοπισμός “εκφράσεων μεταφορικού και εικονοπλαστικού λόγου που χρησιμοποιούνται

και ποια συναισθήματα προκαλούν”

– Εντοπισμός μεταφορικής χρήσης της γλώσσας

– Τι επιδιώκεται με τη χρήση ερωτήσεων

– Αναφορική/ποιητική λειτουργία της γλώσσας

– Χωρισμός λέξεων στα συνθετικά τους

– Αιτιολόγηση επιλογής α΄ πληθυντικού προσώπου

– Επισήμανση χαρακτηριστικών επιστημονικού λόγου

– Αιτιολόγηση ρηματικού προσώπου

– Ερμηνεία ασύνδετου σχήματος μέσα στο κείμενο

– Ερμηνεία επιλογής ρητορικού ερωτήματος

ΖΗΤΗΜΑ Γ

- ΠΕΖΟ (Θανάσης Βαλτινός): Συγκεκριμένη ερώτηση (Τι αντιπροσωπεύει το ταγάρι της οικογένειας της αφηγήτριας;) με χρήση 3 κειμενικών δεικτών+Προσωπική ερώτηση (Εσείς, αν ήσασταν στη θέση της αφηγήτριας, θα κρατούσατε το ταγάρι ή όχι και γιατί;) (2022)

- ΠΟΙΗΜΑ (Νίκος Γκάτσος): Ερμηνεία ενός αποσπάσματος του ποιήματος με χρήση 3 κειμενικών δεικτών+ Προσωπική ερώτηση κατά πόσο ο υποψήφιος θα ήταν ευτυχισμένος εάν ζούσε σε ένα παρόμοιο περιβάλλον με αυτό του ποιήματος (2021)

- ΠΟΙΗΜΑ (Τίτος Πατρίκιος): Το θέμα και ο ρόλος της Ποίησης στη ζωή του υποψηφίου. Απαιτούνται 3 κειμενικοί δείκτες (2020)

 

ΖΗΤΗΜΑ Δ

- Αξίζει να μαθαίνουμε για αυτούς τους νεκρούς. Αξίζει να γνωρίζουμε τι έκαναν, πώς σκέφτονταν, πώς ζούσαν». Με αφορμή τη διαπίστωση του συγγραφέα και αξιοποιώντας δημιουργικά τα Κείμενα 1 και 2:

α) να εκφράσετε την άποψή σας για την αξία της ιστορικής γνώσης και
β) να αναφέρετε βιωματικούς τρόπους που μπορούν να καλλιεργήσουν το ενδιαφέρον σας για το ιστορικό παρελθόν. Το κείμενό σας να έχει τη μορφή άρθρου που θα δημοσιευτεί στην ιστοσελίδα του σχολείου σας. (350-400 λέξεις) (2022)

- Σε μια νεανική ιστοσελίδα δημοσιεύονται τα Κείμενα 1 και 2 και καλείσαι, αφού τα μελετήσεις, να απαντήσεις με ένα άρθρο (350-400 λέξεις), στην ίδια ιστοσελίδα, στα παρακάτω ερωτήματα:

α) Με ποια εφόδια πιστεύεις ότι θα μπορέσεις να αντιμετωπίσεις τον κόσμο στην περίπτωση που επιβεβαιωθούν οι ανησυχίες που περιγράφονται στην
παράγραφο 2 του Κειμένου 1;

β) Με ποιες συγκεκριμένες δράσεις, κατά τη γνώμη σου, θα μπορούσατε εσείς οι νέοι να βελτιώσετε τον κόσμο; (2021)

-  Ποια είναι η σχέση σας με την ανάγνωση βιβλίων και ποιος ο ρόλος της στη γενικότερη διαχείριση του προσωπικού σας χρόνου; Με αφόρμηση τα Κείμενα 1 και 2 αποφασίζετε να καταθέσετε την προσωπική σας εμπειρία στο ιστολόγιο του σχολείου σας. Να δικαιολογήσετε την όποια επιλογή σας. (300-350 λέξεις) (2020)

*Η Μίρκα Καμά Κλασική Φιλόλογος-Καθηγήτρια ΓΕΛ Θεσσαλονίκης /  Μεταπτυχιακός τίτλος στη Γλωσσοδιδακτική / Καθηγήτρια Μουσικής - πιάνου / Εκπαιδευτής ενηλίκων / Κριτής εργασιών σε εκπαιδευτικά συνέδρια / Eπιμόρφωση στη «Μουσικοκινητική αγωγή» στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 26 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 26/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

κνητοπ
Σοκ σε πανεπιστήμιο των ΗΠΑ: Βίαιη σύλληψη καθηγήτριας επειδή διαμαρτυρήθηκε για τις προσαγωγές φοιτητών (Vid)
Σοκαριστικό βίντεο με επίθεση της αστυνομίας σε καθηγήτρια πανεπιστημίου
Σοκ σε πανεπιστήμιο των ΗΠΑ: Βίαιη σύλληψη καθηγήτριας επειδή διαμαρτυρήθηκε για τις προσαγωγές φοιτητών (Vid)
eksetaseis
Ανατολική Μακεδονία-Θράκη: Ορισμός Εξεταστικού Κέντρου για την εισαγωγή μαθητών στα Εκκλησιαστικά Σχολεία
Ορισμός Εξεταστικού Κέντρου της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης για την εισαγωγή μαθητών/τριών στα Σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκκλησιαστικής...
Ανατολική Μακεδονία-Θράκη: Ορισμός Εξεταστικού Κέντρου για την εισαγωγή μαθητών στα Εκκλησιαστικά Σχολεία