Μια νέα επιστημονική μελέτη από τις Ηνωμένες Πολιτείες αλλάζει τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την επιτυχία στα μαθηματικά. Ερευνητές του Πανεπιστημίου Στάνφορντ διαπίστωσαν ότι η θετική στάση ενός παιδιού απέναντι στα μαθηματικά είναι εξίσου καθοριστική με τον δείκτη νοημοσύνης του για την επίδοσή του στο μάθημα.
Η έρευνα, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Psychological Science, εστιάζει σε παιδιά δημοτικού και συνδυάζει δεδομένα από τεστ γνώσεων και νευροαπεικονιστικές εξετάσεις. Οι επιστήμονες, με επικεφαλής τον ψυχίατρο και νευροεπιστήμονα Λανγκ Τσεν, εντόπισαν συγκεκριμένες εγκεφαλικές περιοχές — με κυρίαρχο τον ιππόκαμπο — που ενεργοποιούνται περισσότερο όταν το παιδί έχει θετική συναισθηματική στάση απέναντι στα μαθηματικά.
Η έρευνα με μια ματιά:
Δείγμα: 240 παιδιά, ηλικίας 7-10 ετών
Δοκιμές: Τεστ μαθηματικών, νοημοσύνης, μνήμης, καθώς και ερωτηματολόγια για το άγχος και τη στάση απέναντι στα μαθηματικά
Ειδική μελέτη: 47 παιδιά υποβλήθηκαν σε λειτουργική μαγνητική τομογραφία κατά την επίλυση αριθμητικών προβλημάτων
Τα ευρήματα ήταν εντυπωσιακά: τα παιδιά που αντιμετώπιζαν τα μαθηματικά με θετική διάθεση παρουσίαζαν αυξημένη δραστηριότητα στον ιππόκαμπο — την περιοχή του εγκεφάλου που σχετίζεται με τη μνήμη και τη μάθηση. Αντίθετα, η αρνητική στάση φάνηκε να συνδέεται με σημαντικά χαμηλότερες επιδόσεις, ακόμη και όταν ο δείκτης νοημοσύνης ήταν υψηλός.
«Η στάση μετράει – και μετράει πολύ», δηλώνει χαρακτηριστικά ο Τσεν. «Δεν περιμέναμε η επίδραση της ψυχολογικής προδιάθεσης να είναι τόσο έντονη, σχεδόν ισότιμη με αυτή της νοημοσύνης».
Ωστόσο, οι ειδικοί διευκρινίζουν ότι η θετική στάση δεν αποτελεί πανάκεια. Δεν αρκεί από μόνη της για να κάνει κάποιον αριστούχο – αλλά δημιουργεί το κατάλληλο έδαφος για να ανθίσει η μαθησιακή προσπάθεια.
Ο Τσεν εξηγεί πως η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης των μαθητών μέσα από μικρές επιτυχίες μπορεί να ενεργοποιήσει έναν «ενάρετο κύκλο»: θετική στάση → καλύτερες επιδόσεις → ενίσχυση αυτοεικόνας → περαιτέρω πρόοδος. Αντίθετα, η αποτυχία και ο φόβος απέναντι στο μάθημα μπορούν εύκολα να οδηγήσουν σ’ έναν φαύλο κύκλο, από τον οποίο δύσκολα ξεφεύγει ένας μαθητής χωρίς υποστήριξη.
Τι σημαίνει αυτό για την εκπαίδευση;
Οι ερευνητές υπογραμμίζουν την ανάγκη οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς να δώσουν έμφαση όχι μόνο στο «τι» μαθαίνει ένα παιδί, αλλά και στο «πώς» νιώθει απέναντι σε αυτό. Δημιουργώντας θετικά συναισθήματα γύρω από τα μαθηματικά — μέσα από ενθάρρυνση, παιχνίδι και σύνδεση με την καθημερινή ζωή — μπορούν να ενισχύσουν ουσιαστικά την απόδοση και την αγάπη για το αντικείμενο.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/9
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ