δρασεις
Πρόκειται για δράσεις αποκομμένες από την καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία, δράσεις πυροτεχνήματα με ανατροπές του ωρολογίου προγράμματος. Δράσεις που δεν γνωρίζουμε ποια «μεταγνώση» έχουν προσφέρει στους μαθητές.

Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), ο επίσημος φορέας που προτείνει στο Υπουργείο Παιδείας τη χάραξη της εκπαιδευτικής πολιτικής, προτείνει, μεταξύ άλλων, ημέρες δράσεων στη σχολική κοινότητα κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Το ΙΕΠ έχει αναρτήσει στο site του ένα σχετικό ημερολόγιο.

Ενδεικτικά:

  • 21 Σεπτεμβρίου - Παγκόσμια Ημέρα Ειρήνης
  • 26 Σεπτεμβρίου- Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού-Ευρωπαϊκή Ημέρα Αθλητισμού
  • 5 Οκτωβρίου - Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικού
  • 10 Οκτωβρίου - Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας
  • 20 Νοεμβρίου - Παγκόσμια Ημέρα για τα δικαιώματα του Παιδιού
  • 3 Δεκεμβρίου - Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία
  • 27 Ιανουαρίου - Ημέρα Μνήμης του Ολοκαυτώματος
  • 9 Φεβρουαρίου - Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας
  • 9 Φεβρουαρίου - Παγκόσμια Ημέρα Ασφαλούς Πλοήγησης
  • 18 Μαρτίου - Παγκόσμια Ημέρα Ανακύκλωσης
  • 6 Μαρτίου - Πανελλήνια Σχολική Ημέρα κατά της Βίας στο Σχολείο
  • 21 Μαρτίου - Παγκόσμια Ημέρα κατά του Ρατσισμού και των Φυλετικών Διακρίσεων
  • 2 Απριλίου - Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου
  • 19 Μαΐου - Ημέρα εθνικής μνήμης της γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου
  • 5 Ιουνίου - Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος

Αυτές οι προτάσεις είναι ελκυστικές, με κοινωνικό πρόσημο, και δημιουργούν προϋποθέσεις για την καλλιέργεια της «ενσυναίσθησης» στα παιδιά, ανοίγουν τα σχολεία στην κοινωνία και φέρνουν τους μαθητές σε επαφή με τα σύγχρονα προβλήματα. Πολλές από αυτές τις δράσεις εντάσσονται στο πρότζεκτ της Ενεργού Πολιτειότητας (10 ώρες συνολικά) και στο μάθημα των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων (ένα ωριαίο μάθημα με μέγιστο 30-32 ώρες).

Σύμφωνα με το ΙΕΠ, «Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων αποτελούν καινοτόμο, δυναμική, διδακτική, εκπαιδευτική δράση, με εστίαση στις δεξιότητες, στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού και του Γυμνασίου, αξιοποιώντας σύγχρονες μεθόδους μάθησης». Στόχος τους είναι η καλλιέργεια τεσσάρων κύκλων δεξιοτήτων:

  • οι δεξιότητες του 21ου αιώνα (κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα – 4Cs)
  • οι δεξιότητες ζωής
  • οι δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης
  • οι δεξιότητες του νου

Οι δεξιότητες αυτές συνδέονται άμεσα με το ΠΣ Δράσεις Ενεργού Πολίτη.

Αλλά είναι έτσι; Για να έχουν σοβαρό εκπαιδευτικό περιεχόμενο, πολλές από αυτές τις δράσεις χρειάζονται τουλάχιστον δύο ώρες, προκαλώντας ανατροπή του ωρολογίου προγράμματος.

Είναι δυνατόν να μιλήσεις για την Ημέρα Μνήμης του Ολοκαυτώματος και να κατανοήσουν τα παιδιά τι, πώς και πότε, χωρίς ένα φύλλο εργασίας, μια στοχευμένη προβολή και μια αναφορά στις γενοκτονίες της εποχής μας; Πώς θα καταλάβουν γιατί στην τάξη τους υπάρχει ένα παιδί από τη Συρία που προσπαθεί να ενσωματωθεί στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα;

Την Παγκόσμια Ημέρα κατά του Ρατσισμού και των Φυλετικών Διακρίσεων, θα ανατραπεί πάλι το ωρολόγιο πρόγραμμα για να παρουσιαστεί ο «άλλος», ο «ξένος»; Θα εξηγηθεί στα παιδιά ότι στην Ελλάδα δολοφονούν με ρατσιστικά κίνητρα και ότι οι «λαθρο»-μετανάστες οδηγούνται σε κλειστές δομές / φυλακές; Και ότι αν οι εκπαιδευτικοί παρουσιάσουν θεατρικά δρώμενα για τη Γάζα, οδηγούνται σε απολογία και ΕΔΕ;

Στην Πανελλήνια Σχολική Ημέρα κατά της Βίας στο Σχολείο, αφού ο δάσκαλος ή ο διευθυντής διαβάσει την εγκύκλιο στην πρωινή συγκέντρωση, πώς θα εξηγηθεί στους μαθητές ότι ο συνωστισμός σε τμήματα 27 και 28 ατόμων, ειδικά σε μεγάλες πόλεις, δεν μπορεί να καλλιεργήσει την αποδοχή της διαφορετικότητας; Πώς θα αιτιολογηθεί η ανέχεια της οικογένειας, που δημιουργεί το κατάλληλο υπόβαθρο για παραβατικότητα;

Παγκόσμια Ημέρα Ανακύκλωσης. Πάλι χάσιμο διδακτικών ωρών. Ο αναγνώστης πρέπει να γνωρίζει ότι στα περιβαλλοντικά προγράμματα που διαχειρίζονται πολλοί εκπαιδευτικοί στα σχολεία, πέραν του υποχρεωτικού τους ωραρίου, υπάρχουν ακριβώς τέτοιες δράσεις και εργασίες. Βέβαια, πηγαίνουν και σε πλατείες για να μαζέψουν σκουπίδια, φωτογραφίζονται με τους δημάρχους, και επιστρέφοντας στα σχολεία αναζητούν τους κάδους για πλαστικό, γυαλί και χαρτί. Μα πού υπάρχουν;

Παγκόσμια Ημέρα για τα δικαιώματα του Παιδιού. Για ποια δικαιώματα μιλάει το Υπουργείο Παιδείας; Για τα μαθήματα σε κοντέινερ, για χαμένες ώρες διδασκαλίας, για την απουσία σχολικών νοσηλευτών, ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών, οι οποίοι είναι παρόντες μόνο μία ημέρα την εβδομάδα, όσες ορίζει η τοποθέτησή τους; Και αν τοποθετούνται Τετάρτη σε ένα σχολείο, τη Δευτέρα, την Τρίτη κ.λπ. δεν τους έχουν ανάγκη; Και οι δάσκαλοι της παράλληλης στήριξης για τα παιδιά με αναπηρία (υπάρχει σχετική αφιερωμένη ημέρα) υποστηρίζουν τα παιδιά αυτά μία ή δύο ημέρες; Τις υπόλοιπες τι γίνεται;

Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού-Ευρωπαϊκή Ημέρα Αθλητισμού. Εδώ γελάει και ο πιο πικραμένος εκπαιδευτικός. Την ώρα που το σχολείο προσπαθεί να ξεκινήσει τη σχολική χρονιά, με τις αναθέσεις και την πλήρωση των κενών, και οι εκπαιδευτικοί προσπαθούν να βάλουν τα παιδιά σε κλίμα μελέτης μετά τις καλοκαιρινές διακοπές, το Υπουργείο Παιδείας έρχεται να ανατρέψει την προσπάθεια. Δεν μπορούν όλα αυτά να καλλιεργηθούν στις ώρες της γυμναστικής με αντίστοιχες δράσεις, για παράδειγμα τον Μάιο;

Προφανώς όλα τα παραπάνω είναι και ελκυστικά και αναγκαία για την εκπαίδευση των παιδιών. Γιατί όμως πολλά από αυτά δεν εντάσσονται στα κλασικά μαθήματα που διδάσκονται τα παιδιά;

Γιατί η Παγκόσμια Ημέρα της Ελληνικής Γλώσσας δεν αφιερώνεται μέσω της συνεχούς διδασκαλίας στο μάθημα της Γλώσσας, με αφιέρωμα σε Σεφέρη, Ελύτη, Παπαδιαμάντη, κ.λπ.; Η Κοινωνιολογία δεν μπορεί να καλύψει πολλά από αυτά; Ξέχασα, το μάθημα αφαιρέθηκε επειδή κάνει τα παιδιά «κομμουνιστές» (Άδωνης). Θέματα οικολογίας δεν μπορούν να καλυφθούν μέσω της Χημείας και της Γεωγραφίας; Θέματα Ιστορίας μέσω της τοπικής ιστορίας;

Κανονικό και σύγχρονο μάθημα, αγαπητοί αναγνώστες. Πότε τα παιδιά των Τρικάλων θα μάθουν για τις «περιπέτειες» του ταγματάρχη Κασλά ή ποιους κρέμασαν τελικά στην κεντρική πλατεία; Ή μήπως η τεχνητή νοημοσύνη θα αφαιρεί κείμενα που δεν αρέσουν στους νέους μας «πατρώνες»;

Πρόκειται για δράσεις αποκομμένες από την καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία, δράσεις πυροτεχνήματα με ανατροπές του ωρολογίου προγράμματος. Δράσεις που δεν γνωρίζουμε ποια «μεταγνώση» έχουν προσφέρει στους μαθητές.

Με τόσα οικολογικά και αντιρατσιστικά προγράμματα που έχουν υλοποιηθεί στα σχολεία, θα έπρεπε να είμαστε η πιο «πράσινη» χώρα του κόσμου και η πιο ανεκτική κοινωνία. Τελικά, «άνθρακες ο θησαυρός».

(*) Βασίλειος Παππάς – πρώην διευθυντής γυμνασίου.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Ζητούνται Πιστοποιημένοι Εκπαιδευτές Ενηλίκων (Οικομολόγοι) με πολύ μεγάλες αμοιβές 

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/9

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

sxoleia-kleista
Νέα Αριστερά: Όλα τα παιδιά να πηγαίνουν στο σχολείο -Το ζήτημα των σχολικών μετακινήσεων να λυθεί άμεσα
Η Νέα Αριστερά στηρίζει τον αγώνα τον γονιών για ασφαλή μεταφορά όλων των παιδιών στο σχολείο τους
Νέα Αριστερά: Όλα τα παιδιά να πηγαίνουν στο σχολείο -Το ζήτημα των σχολικών μετακινήσεων να λυθεί άμεσα
reading-outside_8.jpg
Γωνιές και γωνιές διαβάσματος
Με τις γωνιές του διαβάσματος συμβαίνει το εξής. Σου προσδίδουν ένα ιδιαίτερο χρώμα στο διάβασμα και στη μνήμη πάντα θυμάσαι που διαβάστηκε κάθε...
Γωνιές και γωνιές διαβάσματος
kiriaki-malama
Κυριακή Μάλαμα: Το “πολλαπλό βιβλίο” μετατρέπεται σε μνημείο κυβερνητικής ασυνέπειας
Η Κυριακή Μάλαμα σημειώνει ότι η εικόνα που παρουσιάζεται είναι αυτή της απόλυτης προχειρότητας και ασυνέπειας
Κυριακή Μάλαμα: Το “πολλαπλό βιβλίο” μετατρέπεται σε μνημείο κυβερνητικής ασυνέπειας
PISA
Εμπλουτίζεται η Τράπεζα Θεμάτων PISA με 210 νέα θέματα: Νέα ψηφιακά εργαλεία για εκπαιδευτικούς και μαθητές
Η πρωτοβουλία αυτή έρχεται στο πλαίσιο της συνεχούς προσπάθειας για αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης και υποστήριξης της μαθησιακής κοινότητας
Εμπλουτίζεται η Τράπεζα Θεμάτων PISA με 210 νέα θέματα: Νέα ψηφιακά εργαλεία για εκπαιδευτικούς και μαθητές