Γήρας - Ηλικία
Μια ανάσα από τα 50: Γιατί όλα μοιάζουν πιο δύσκολα μετά από μια ηλικία

Γιατί μειώνεται η φυσική δραστηριότητα καθώς μεγαλώνουμε; Μέχρι σήμερα, η απάντηση φαινόταν αυτονόητη: εξάντληση, απώλεια δύναμης, πόνοι στις αρθρώσεις. Όμως, νέα έρευνα από το Πανεπιστήμιο Northeastern έρχεται να ανατρέψει τα δεδομένα: ίσως φταίει... ο εγκέφαλος.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες, νευρολογικές αλλαγές που ξεκινούν γύρω στα 49 χρόνια παίζουν σημαντικό ρόλο στο αν και πόσο κινούμαστε – ανεξάρτητα από τη φυσική μας κατάσταση.

Ένα «καμπανάκι» στον εγκέφαλο

Οι ερευνητές ανέλυσαν στοιχεία από άτομα ηλικίας 18 έως 81 ετών, συσχετίζοντας αυτοαναφερόμενες συνήθειες άσκησης με απεικονιστικά δεδομένα του εγκεφάλου τους (MRI). Το κομβικό σημείο, όπως προκύπτει, είναι η ηλικία των 49 ετών – εκεί παρατηρείται απότομη μείωση της φυσικής δραστηριότητας.

Η αλλαγή αυτή δεν εξηγείται αποκλειστικά από σωματικά αίτια, αλλά σχετίζεται με μεταβολές σε συγκεκριμένα εγκεφαλικά κυκλώματα που ελέγχουν τη λήψη αποφάσεων και την αυτοπειθαρχία.

Ο εγκέφαλος λέει «όχι» στο γυμναστήριο

Ο Τίμοθι Μόρις, φυσιοθεραπευτής και συν-συγγραφέας της μελέτης, εξηγεί ότι το «δίκτυο σημαντικότητας» του εγκεφάλου —ένα νευρωνικό σύστημα που αξιολογεί τι αξίζει την προσοχή μας— μεταβάλλεται με την ηλικία. Αυτό μπορεί να επηρεάζει το πόσο πιθανό είναι να επιλέξουμε την άσκηση αντί της... καναποθεραπείας.

Για παράδειγμα: Ένας 50άρης θέλει να πάει για περπάτημα. Γυρίζει σπίτι, βλέπει τον καναπέ, και το μυαλό του τού λέει ότι η ξεκούραση είναι πιο άμεση και ευχάριστη ανταμοιβή. Αυτός ο «ανασταλτικός έλεγχος» —η ικανότητα να καταστέλλουμε παρορμήσεις— αποδυναμώνεται όσο γερνάμε.

Ένας φαύλος κύκλος... ή ευκαιρία για παρέμβαση;

Η ερευνητική ομάδα σημειώνει ότι η μείωση της άσκησης μπορεί να μην είναι απλώς αποτέλεσμα της γήρανσης, αλλά και αιτία για περαιτέρω πτώση των γνωστικών μας λειτουργιών. Κι εδώ βρίσκεται το κρίσιμο σημείο: όσο λιγότερο κινούμαστε, τόσο περισσότερο αποδυναμώνεται ο εγκέφαλος, και τόσο δυσκολότερο γίνεται να ξεκινήσουμε να κινούμαστε ξανά.

Γι’ αυτό και, όπως λένε οι ερευνητές, το «παιχνίδι» κρίνεται στη μέση ηλικία. Όσοι καταφέρνουν να εντάξουν τη φυσική δραστηριότητα στη ζωή τους πριν τη «νευρολογική στροφή», έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να συνεχίσουν να κινούνται και αργότερα.

Πώς θα «πείσουμε» τον εγκέφαλο;

Ο Μόρις και η ομάδα του συνεχίζουν τη μελέτη για να κατανοήσουν πώς μπορούμε να παρέμβουμε σε επίπεδο συμπεριφοράς ή ακόμα και εγκεφαλικής λειτουργίας, ώστε να διευκολύνουμε την επιλογή της άσκησης. Από την ψυχολογία και τις κοινωνικές συνθήκες μέχρι τις εγκεφαλικές απεικονίσεις, το ερώτημα είναι ένα:

Πώς μπορούμε να «ξεγελάσουμε» τον εγκέφαλό μας για να επιλέξει τον δρόμο αντί για τον καναπέ;

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 1/9

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Παύλος Μαρινάκης
Παύλος Μαρινάκης: «Ο Οδυσσέας Ζώρας δεν έχει καμιά σχέση με διαδικασία αδειοδότησης των μη κρατικών ΑΕΙ»
«Η διαδικασία εξέτασης των αιτήσεων και επομένως της αδειοδότησης έγινε από μια Ανεξάρτητη Αρχή με την οποία δεν έχει καμία σχέση ο πρώην Γενικός...
Παύλος Μαρινάκης: «Ο Οδυσσέας Ζώρας δεν έχει καμιά σχέση με διαδικασία αδειοδότησης των μη κρατικών ΑΕΙ»
foto_education_pencils.jpg
Σύλλογοι Διδασκόντων στα σχολεία: Τι προβλέπει η νομοθεσία για τον ρόλο και τις αρμοδιότητες των εκπαιδευτικών σωμάτων
Θεσμική λειτουργία και ρόλος των Συλλόγων Διδασκόντων: Τι προβλέπει το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο
Σύλλογοι Διδασκόντων στα σχολεία: Τι προβλέπει η νομοθεσία για τον ρόλο και τις αρμοδιότητες των εκπαιδευτικών σωμάτων