bullyingggg
«Το οδυνηρό ξέρετε ποιο είναι; Γιατί γίνεται στα δημόσια σχολεία και το επαναλαμβάνω, στα ιδιωτικά δεν γίνεται, διότι εκεί πέρα ενδεχομένως οι Αρχές λειτουργούν»

Διαστάσεις κοινωνικής επιδημίας λαμβάνει το τελευταίο διάστημα το bullying στα σχολεία και οι συνακόλουθες περιπτώσεις βίαιης συμπεριφοράς νεών, όπως διαπιστώνουν γονείς και ειδικοί.

Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι ο σχολικός εκφοβισμός δεν είναι ένα φαινόμενο που εντοπίζεται ειδικά στο δημόσιο σχολείο, όπως απέδειξε για μια ακόμα φορά η περίπτωση της νέας υπόθεσης μπούλινγκ με θύμα 15χρονο, ο οποίος την ώρα του διαλείμματος στο Αρσάκειο δέχθηκε επίθεση από συμμαθητές του, υπάρχουν άνθρωποι -και μάλιστα σε θέσεις που, θεωρητικά, έχουν ευθύνη, οι οποίοι δε διστάζουν να κατατάξουν τον εκφοβισμό στα θλιβερά φαινόμενα που σχετίζονται αποκλειστικά με το δημόσιο σχολείο...

Στοχος τους βέβαια η δυσφήμηση του δημόσιου σχολείου και, προφανώς, η συμπόρευση με την οπτική που προσπαθεί να επιβάλει η κυβέρνηση, ότι για όλα τα δεινά ευθύνεται το δημόσιο (σχολείο, πανεπιστήμιο, τομέας, κλπ) ενώ το ιδιωτικό είναι αποκλειστικά φορέας αριστείας...

Ποιός λοιπόν είχε πέρυσι τον Μάϊο, εκστομίσει δημοσίως αυτό το ασυνάρτητο και προκλητικό φληνάφημα, ότι τάχα μόνο στα δημόσια σχολεία παρουσιάζονται περιστατικά bullying;

Ο συνδικαλιστής της ΕΛ.ΑΣ Σταύρος Μπαλάσκας!  

«Το οδυνηρό ξέρετε ποιο είναι; Γιατί γίνεται στα δημόσια σχολεία και το επαναλαμβάνω, στα ιδιωτικά δεν γίνεται, διότι εκεί πέρα ενδεχομένως οι Αρχές λειτουργούν», είπε συγκεκριμένα, μιλώντας στην ΕΡΤ.

Ο Μπαλάσκας τα είχε μάλιστα πει αυτά μόλις λίγες ημέρες μετά από την αυτοκτονία του 14χρονου μαθητή, ο οποίος, σύμφωνα με καταγγελίες συμμαθητών του ήταν θύμα σχολικού εκφοβισμού,σε μια προσπάθεια στιγματισμού των δημοσίωνσχολείων. Παράλληλα, χρησιμοποίησε μια προτασεολογία που περιορίζεται σε χρήση κατασταλτικών μεθόδων, όπως οι αποβολές. Ας θυμηθούμε τη σοφία του τηλεσυνδικαλιστή:

https://www.youtube.com/watch?v=G0N6D5IPpe0&t=8s&ab_channel=%CE%95%CE%A1%CE%A4%CE%91.%CE%95.

Δεν είναι «παράδεισος» τα ιδιωτικά σχολεία

Οπως προαναφέραμε, ο σχολικός εκφοβισμός δεν κάνει τη διάκριση δημόσιο-ιδιωτικό. Είναι πάντως γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια στα ιδιωτικά σχολεία οι περιπτώσεις καταγγελιών σχολικού εκφοβισμού έχουν αυξηθεί. Χθες η Ομοσπονδία των ιδιωτικών εκπαιδευτικών (ΟΙΕΛΕ), ανέφερε χαρακτηριστικά:

Τα τελευταία 3,5 χρόνια, με μεγάλη ευθύνη της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας, τα ιδιωτικά σχολεία έχουν μετατραπεί σε «ξέφραγο αμπέλι». Κατ΄απαίτηση ισχυρών επιχειρηματικών κύκλων που καταδυναστεύουν το χώρο, δεν υπάρχει πλέον καμιά σοβαρή εποπτεία στην ιδιωτική εκπαίδευση, ενώ οι μοναδικοί που θα μπορούσαν να αποτελέσουν τους εγγυητές της νομιμότητας, οι εκπαιδευτικοί, είναι απολύτως αποδυναμωμένοι και ευάλωτοι σε εργοδοτικές πιέσεις.

Δεν παραγνωρίζουμε το γεγονός της έξαρσης της νεανικής παραβατικότητας που έχει σημαντικές κοινωνικές προεκτάσεις. Ωστόσο, η κατάσταση στην ιδιωτική εκπαίδευση έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά που δεν απαντώνται στη δημόσια εκπαίδευση, ο μαθητικός πληθυσμός των ιδιωτικών σχολείων έχει επίσης συγκεκριμένα κοινωνικοοικονομικά χαρακτηριστικά και η γιγάντωση συνθηκών ανομίας και ασυδοσίας στα σχολεία αυτά συνδέεται στενά με το ρυθμιστικό πλαίσιο που η παρούσα κυβέρνηση έχει επιβάλει στο χώρο. Ένα πλαίσιο που έχει επιβάλει την περίπου μηδενική κρατική εποπτεία και έχει μετατρέψει τον εκπαιδευτικό σε κακοπληρωμένο, εξαντλημένο και τρομοκρατημένο υπάλληλο, χωρίς φωνή. Η κατάσταση αυτή σχετίζεται με τον πολλαπλασιασμό γεγονότων βίας ψυχολογικής ή/και σωματικής, όπως το περιστατικό ακραίου bullying εναντίον μαθητή που ήδη βρίσκεται στις πρώτες ειδήσεις των ΜΜΕ. Δυστυχώς, όμως, το bullying σε ιδιωτικά σχολεία δεν έχει μόνο πρωταγωνιστές μαθητές, καθώς καταγράφονται πολλά περιστατικά με γονείς εναντίον εκπαιδευτικών και με ιδιοκτήτες εναντίον εκπαιδευτικών!

Κι όμως! Παρά το γεγονός ότι το γενικευμένο bullying στα ιδιωτικά σχολεία εντείνεται, η Υπουργός Παιδείας δεν κάλεσε την ΟΙΕΛΕ στο διάλογο για το σχέδιο νόμου σχετικά με την σχολική βία, αν και κάθε νόμος που ισχύει για τα δημόσια ισχύει και για τα ιδιωτικά σχολεία. Η κ. Κεραμέως μάλλον δεν θεωρεί τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια «σχολεία», αλλά κλειστά «μαγαζιά» ορισμένων γνωστών και φίλων και δεν θέλει να εφαρμοστεί καμιά διάταξη που βάζει έστω και ελάχιστα όρια και περιορισμούς στη λειτουργία τους. Ακόμη κι αν αυτό βαίνει εις βάρος των μικρών μαθητών, εις βάρος της ψυχικής και σωματικής τους υγείας, εις βάρος της ασφάλειάς τους….

Θα πρέπει εδώ να τονίσουμε, όπως πάντοτε πράττουμε, ότι υπάρχει μεγάλος αριθμός ιδιωτικών σχολείων που, ανεξαρτήτως θεσμικού πλαισίου, παρέχουν υγιείς εργασιακές σχέσεις και έχουν σοβαρές πολιτικές πρόληψης του bullying. Σχολεία όπου λειτουργεί σύλλογος διδασκόντων, όπου ο εκπαιδευτικός δεν φοβάται να εκφράσει την γνώμη του, προς όφελος των μαθητών και της εκπαιδευτικής κοινότητας εν γένει. Σχολεία που εξακολουθούν, σε πείσμα των καιρών, να λειτουργούν πρώτα και κύρια ως πάροχοι κοινωνικού αγαθού, αγωγής και πολιτισμού και λιγότερο ως επιχειρήσεις.

Μετά τον covid: Τουλάχιστον ένα στα τρία παιδιά έχει δεχθεί εκφοβισμό...

Δεν έχει νόημα να καταγράψουμε εδώ κι άλλα περιστατικά καταγγελιών για σχολικό εκφοβισμό που φέρονται να έχουν συμβεί σε ιδιωτικά σχολεία, πάντως το πρόσφατο δεν είναι το μόνο, κάθε άλλο μάλιστα. Οπως κατέγραψε πολύ πρόσφατα έρευνα  που έγινε σε 2.293 παιδιά σε όλη την Ελλάδα για το 2022-2023, από το «Χαμόγελο του παιδιού», ένα στα τρία παιδιά, δηλαδή το 32,4%, σε όλη τη χώρα δηλώνουν πώς έχουν δεχτεί σχολικό εκφοβισμό,  Ωστόσο όπως ανέφερε  μιλώντας στην ΕΡΤ η Άρτεμις Τσίτσικα Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Παιδιατρικής και Εφηβικής Ιατρικής στο ΕΚΠΑ, «στις δικές μας έρευνες είναι ακόμη μεγαλύτερο το ποσοστό. Υπάρχει μεγάλη διαφορά από την περίοδο προ Covid-19. Παρατηρείται αύξηση και στο φυσικό και στον διαδικτυακό κόσμο μετά τo τέλος της πανδημίας και των περιορισμών». Σύμφωνα με την έρευνα τα περιστατικά bullying, αγγίζουν το 50-60% του εφηβικού πληθυσμού.

Σύμφωνα με την έρευνα, το 70,6% των μαθητών αναφέρουν ότι υπήρξαν μάρτυρες εκφοβισμού στο σχολείο, γεγονός που όπως σχολίασε η κ. Τσιτσικά δείχνει πως «οι μαθητές διαμορφώνουν πλέον το σχολικό περιβάλλον».

Επιπλέον, πάνω από τον 71% των μαθητών θεωρεί τον εκφοβισμό σημαντικό πρόβλημα.

Ως μεγάλο πρόβλημα από την έρευνα αναδεικνύεται πως το 64% που υφίσταται εκφοβισμό δεν το αναφέρουν.

«Αυτό συμβαίνει και λόγο του ελλείμματος στην οικογενειακή λειτουργικότητα, καθώς η οικογένεια στην Ελλάδα από το 2008 έχει να αντιμετωπίσει κρίσεις επαναλαμβανόμενες και οι ενήλικες είναι εξουθενωμένοι. Τα παιδιά προσπαθούν να λύσουν μόνα τους τα θέματά τους, ή απομονώνονται στο διαδίκτυο».

Αυτή την κατάσταση όπως ενημερώνει «την βιώνουμε και από τα παιδιά που προσέρχονται στη Δομή Εφηβικής Υγείας του ΕΚΠΑ και βλέπουμε πραγματικά ότι έχουν αναλωθεί στο να αντιμετωπίζουν τα καθημερινά τους ζητήματα».

Τα παιδιά σε μια οικογένεια αποτελούν προτεραιότητα για τους γονείς ωστόσο όπως επισήμανε η κα Τσίτσικα «πολλές φορές χρειάζεται να έχεις το κέφι, τη διάθεση, να μπορείς να εμπνευστείς, να δώσεις μοντέλο, να ασχοληθείς καθημερινά, να υπάρχει επικοινωνία, συζήτηση ώστε και τα παιδιά να μπορούν να απευθυνθούν στους σημαντικούς ενήλικες της ζωής τους».

Σημαντικό στοιχείο στην έρευνα είναι ότι ένα στα πέντε παιδιά, δηλαδή ένα σημαντικό ποσοστό της τάξης του 20%, απομακρύνεται ή διακόπτει το σχολείο λόγω εκφοβισμού «είναι για τα παιδιά που υφίστανται bullying πολύ δύσκολο να διαχειριστούν την κατάσταση» σημείωσε η κα Τσίτσικα.

Το αισιόδοξο είναι πως όπως ανέφερε «τελικά τα καταφέρνουν τα περισσότερα παιδιά. Είναι προσαρμοστικά, μπορούν να ανταπεξέλθουν αλλά χρειάζονται υποστήριξη».

Κεραμέως: Εμείς πήραμε μέτρα...

Κι ενώ αυτά συμβαίνουν, η υπουργός Παιδείας κ.Κεραμέως όπου σταθεί κι όπου βρεθεί, κάνει την προεκλογική της προπαγάνδα θεωρώντας ότι έπραξε όσα μπορούσε και ευθύνη πλέον δεν έχει.

Για τα τέσσερα όπλα του υπουργείου Παιδείας για την αντιμετώπιση της σχολικής βίας μίλησε σήμερα η Νίκη Κεραμέως. «Οση περισσότερη βία υπάρχει στην κοινωνία, τόσο περισσότερη υπάρχει και στα σχολεία», μίλησε χθες στο ΣΚΑΪ 100,3 η υπουργός Παιδείας με αφορμή και το νέο περιστατικό βίας στο Αρσάκειο.

Η κ. Κεραμέως σημείωσε ότι το υπουργείο Παιδείας έχει θεσμοθετήσει τέσσερις άξονες, ο πρώτος είναι η ενίσχυση των σχολείων με ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς. Όπως τόνισε από 1.600 το 2019, πλέον υπάρχουν 3200.

Επίσης έχει θεσμοθετηθεί ο σύμβουλος σχολικής ζωής, γίνονται οριζόντιες επιμορφώσεις στους εκπαιδευτικούς, ενώ έχουν ενσωματωθεί στο πρόγραμμα των μαθημάτων θεματικές όπως η σεξουαλική αγωγή και σεβασμός στη διαφορετικότητα. Παράλληλα η υπουργός αναφέρθηκε στο νέο νομοσχέδιο που περιλαμβάνει την ηλεκτρονική πλατφόρμα για ανώνυμες καταγγελίες για σχολικό εκφοβισμό. 

Ε, αφού έλαβε αυτά τα μέτρα η κ.Κεραμέως (που τα περισσότερα δεν έχουν ακόμα εφαρμοστεί), όλα καλα, μπορούμε να ξεχάσουμε το πρόβλημα και να μην ασχολούμαστε.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 11/10

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα