Ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών «Ο Περικλής» καταγγέλλει τις τεράστιες ελλείψεις στην Παράλληλη Στήριξη και την υποβάθμιση της Ειδικής Αγωγής, που έχουν οδηγήσει σε εξάντληση και επικίνδυνες συνθήκες για τους εκπαιδευτικούς.
Αφορμή στάθηκε σοβαρό εργατικό ατύχημα αναπληρωτή εκπαιδευτικού Παράλληλης Στήριξης, ο οποίος τραυματίστηκε κατά τη διάρκεια της εργασίας του, χωρίς η Διοίκηση να αναλάβει τις ευθύνες της.
Ο Σύλλογος επισημαίνει ότι τέτοια περιστατικά δεν είναι μεμονωμένα, αλλά αποτέλεσμα της ανεπαρκούς στελέχωσης, των «κόφτων» στην εκπαίδευση και της απουσίας ουσιαστικής μέριμνας για την ασφάλεια μαθητών και εκπαιδευτικών.
Τονίζεται ότι η κυβερνητική πολιτική διάλυσης της δημόσιας Ειδικής Εκπαίδευσης οδηγεί στην ιδιωτικοποίηση υπηρεσιών και στην αποδόμηση των μορφωτικών και εργασιακών δικαιωμάτων, με τους εκπαιδευτικούς να παραμένουν «απροστάτευτοι μαχητές» στην πρώτη γραμμή της σχολικής καθημερινότητας.
Αναλυτικά η ανακοίνωση:
Συναδέλφισσες, συνάδελφοι,
Παραμένουν οι τεράστιες ελλείψεις εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων και τη φετινή χρονιά και ιδιαίτερα συναδέλφων μας παράλληλης στήριξης σε βάρος των μορφωτικών και εκπαιδευτικών αναγκών και δικαιωμάτων των μαθητών μας και μάλιστα αυτών που έχουν τις μεγαλύτερες ανάγκες.
Η ειδική εκπαίδευση εξακολουθεί να βρίσκεται στη δίνη βαθύτερης αποδόμησής της, παρά τις τυμπανοκρουσίες για αύξηση οργανικών, που και αυτές είναι σταγόνα στον ωκεανό μπροστά στις πραγματικές ανάγκες.
Η κυβέρνηση της ΝΔ εφαρμόζει το επόμενο σχέδιο διάλυσης της δημόσιας εκπαίδευσης. Μέσα στις στοχεύσεις της βρίσκεται η πλήρης αποδόμηση της δημόσιας και δωρεάν ειδικής εκπαίδευσης, που θεωρείται «δαπανηρή». Τα τελευταία νομοθετήματα, οι εγκύκλιοι και οι προφορικές οδηγίες έχουν διπλό στόχο: την εξοικονόμηση χρημάτων με βάση την πολεμική οικονομία, ΕΕ και κυβέρνησης, την ενίσχυση της ιδιωτικοποίησης πλευρών της εκπαιδευτικής διαδικασίας (οι γονείς θα βάλλουν βαθύτερα το χέρι στην τσέπη για να προσλάβουν ιδιώτες ειδικούς βοηθούς) και την προετοιμασία του επόμενου βήματος της επίθεσης ενάντια στα μορφωτικά δικαιώματα του μαθητικού πληθυσμού στο σύνολό του (αναπήρων και γενικού πληθυσμού). Η καλλιέργεια και η αποδοχή της κουλτούρας της «πλήρους ένταξης» στοχεύει στην σταδιακή προετοιμασία κατάργησης μορφωτικών δικαιωμάτων όλων των μαθητών και των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών.
Την ίδια στιγμή τα αυστηρότερα κριτήρια για σπάσιμο τμημάτων, η τοποθέτηση μιας παράλληλης στήριξης σε τμήμα, ασχέτως του αριθμού των εγκεκριμένων αιτημάτων, η μετακίνηση των εκπαιδευτικών ΕΑΕ στο ολοήμερο πρόγραμμα, η ανατροπή των μέχρι σήμερα διακριτών ρόλων των εκπαιδευτικών των ΤΕ και της παράλληλης στήριξης (που απευθύνονται σε μαθητές με διαφορετικές εκπαιδευτικές ανάγκες) όπου οι εκπαιδευτικοί των τμημάτων ένταξης και της παράλληλης στήριξης εναλλάσσουν ρόλους και καθήκοντα (ΟΛΟΙ ΓΙΑ ΟΛΑ) με βάση όχι τις διαγνωσμένες ανάγκες των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αλλά με βάση τα εκπαιδευτικά ελλείμματα, το μοίρασμα των μελών ΕΕΠ των ΣΔΕΥ σε 5 (!) σχολικές μονάδες όπου καλούνται να υποστηρίξουν τις ανάγκες τόσο μεγάλου αριθμού μαθητών και γονέων, καθιστώντας το έργο τους υπο-έργο, από τη μια μεριά εξουθενωτικό και από την άλλη αναποτελεσματικό, έχουν ως αποτέλσμα τη μεθοδευμένη και συστηματική υποβάθμιση της ειδικής Αγωγής και εκπαίδευσης σε βάρος των μορφωτικών δικαιωμάτων όλων των μαθητών αλλά και των εργασιακών δικαιωμάτων και συνθηκών των εκπαιδευτικών σε βαθμό μάλιστα που συχνά διακυβεύεται η ίδια η ασφάλειά τους στον εργασιακό τους χώρο.
Το Δ.Σ. του Συλλόγου μας ενημερώθηκε για σοβαρό περιστατικό τραυματισμού συναδέλφου εκπαιδευτικού Παράλληλης Στήριξης που υπηρετεί σε Δημοτικό Σχολείο του Συλλόγου μας, υποστηρίζοντας μαθητή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και που εκδήλωσε επιθετική συμπεριφορά απέναντί του. Και αυτή δεν ήταν η πρώτη φορά, ο μαθητής είχε εκδηλώσει επιθετική συμπεριφορά και σε βάρος προηγούμενης εκπαιδευτικού Παράλληλης Στήριξης.
Διαπιστωμένα το περιστατικό αυτό δεν είναι μεμονωμένο. Παρουσιάζονται συχνά και σε πολλά σχολεία επιθετικές συμπεριφορές μαθητών απέναντι στους εαυτούς τους, σε συμμαθητές τους και σε εκπαιδευτικούς, που απειλούν ή θέτουν σε κίνδυνο τη σωματική και ψυχική ακεραιότητα μαθητών ή/και εκπαιδευτικών.
Πρέπει να σημειώσουμε ότι για το συγκεκριμένο περιστατικό εργατικού ατυχήματος, η Διοίκηση η οποία έχει και την υπαιτιότητα, όχι μόνο δεν αναλαμβάνει τις ευθύνες της αλλά με βάση το απαράδεκτο καθεστώς που διέπει τις αναρρωτικές άδειες των αναπληρωτών, ο συνάδελφός μας θα χάσει τις μισές αποδοχές του για τις μέρες της άδειας, θα χάσει τις μέρες αυτές από την προϋπηρεσία του και δεν έχει δικαίωμα μέχρι τη λήξη της σύμβασής του σε άλλη αναρρωτική άδεια αν αρρωστήσει. Με λίγα λόγια «και δαρμένος και κερατάς»!
Η επιθετική συμπεριφορά είναι ένα πρόβλημα με πολυπαραγοντικές αιτίες. Ωστόσο το νομοθετικό πλαίσιο για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση με την περίφημη ψευδεπίγραφη «πλήρη ένταξη» δεν κάνει την ελάχιστη μνεία για την αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων στην κατεύθυνση της προστασίας τόσο των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, με αναπηρία ή με προβλημάτα λειτουργικότητας και συμπεριφοράς, όσο και για την προστασία των εκπαιδευτικών που καθημερινά καλούνται να τα διαχειριστούν.
Αντίθετα, με τους «κόφτες» που εφαρμόζουν (ανεπαρκέστατες προσλήψεις και υποστελεχωμένεοι φορείς όπως τα ΚΕΔΑΣΥ , μοίρασμα εκπαιδευτικών Π.Σ. , μετακινήσεις και «ανταλλαγές» από δομή σε δομή) πολλαπλασιάζουν και βαθαίνουν τις συνθήκες δυσλειτουργίας και δημιουργούν περισσότερο επιβαρυντικά δεδομένα για μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Ταυτόχρονα η διοίκηση της Εκπαίδευσης, διοικητικά στελέχη, συντονιστές εκπαιδευτικού έργου και φορείς που εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία με ρόλο συμβουλευτικής και υποστήριξης για την πρόληψη της εκδήλωσης και την αντιμετώπιση τέτοιων προβλημάτων τις περισσότερες φορές προσπαθούν «να τα κρύψουν κάτω από το χαλί» αντί να συμβάλουν έμπρακτα στην πρόληψη και αντιμετώπισή τους. Εφιστούμε την προσοχή γιατί μερικές φορές είναι αναγκαία η απεύθυνση στον Συνήγορο του Παιδιού ή ακόμα και στην Εισαγγελία Ανηλίκων.
Ως αποτέλεσμα προκύπτει η διατήρηση και συχνά όξυνση τέτοιων προβληματικών καταστάσεων που επιβαρύνουν ακόμη περισσότερο τους μαθητές ενώ οι εκπαιδευτικοί μετατρέπονται σε «σάκους του μποξ» με συνέπειες στην υγεία και την ασφάλειά τους που συνιστούν εργατικό ατύχημα.
Έχουμε φτάσει στο σημείο, οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί της Ειδικής Αγωγής και ιδιαίτερα της παράλληλης στήριξης να ιεραρχούν ως πρωτεύοντα ζητήματα για την εργασιακή τους κατάσταση, το πότε και πού θα προσληφθούν και το «τι θα μου τύχει»! Αναγκάζονται δε συχνά στη συνέχεια να προσφεύγουν σε αίτηση μετακίνησής τους σε άλλη σχολική μονάδα.
Ο σύλλογός μας «Ο Περικλής» θα στηρίξει τα μορφωτικά παιδαγωγικά δικαιώματα των μαθητών μας και βέβαια θα στηρίξει τον μαχόμενο εκπαιδευτικό που σε αντίξοες συνθήκες δίνει καθημερινά τη μάχη για την υπεράσπιση των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών μας, ειδικά μάλιστα για τα παιδιά που έχουν τις μεγαλύτερες ανάγκες.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 19/10
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ