Κενά στα σχολεία: «Κραυγή αγωνίας» από εκπαιδευτικό και μητέρα παιδιού φάσμα του αυτισμού
Μεγάλες δυσκολίες για μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς τα κενά στα σχολεία - Τι καταγγέλλει στο alfavita.gr εν ενεργεία νηπιαγωγός και πολύτεκνη μητέρα, με παιδί στο φάσμα του αυτισμού

Τα κενά στα σχολεία που καταγράφονται ακόμα και λίγο πριν τις διακοπές των Χριστουγέννων φέρνει στο φως μία ακόμα επιστολή εκπαιδευτικού και μητέρας μαθητή νηπιαγωγείου που ανήκει στο φάσμα του αυτισμού. Λόγω άδειας της αναπληρώτριας ΕΒΠ, το παιδί μένει πρακτικά τη μισή σχολική χρονιά χωρίς την απαιτούμενη στήριξη.

Όπως καταγγέλλει η μητέρα στο alfavita.gr, το πρόβλημα εντοπίζεται γενικότερα στο χώρο της ειδικής αγωγής και της παράλληλης στήριξης. Με βάση τα κενά στα σχολεία και την πολιτική που ακολουθεί το υπουργείο Παιδείας, στους γονείς, σύμφωνα με την εκπαιδευτικό, απομένουν τρεις επιλογές: Να μη στέλνουν το παιδί τους στο σχολείο, να το στέλνουν και να αντιμετωπίζει πολλαπλές δυσκολίες στο γνωστικό τομέα, στον κοινωνικό και  σε πρακτικά θέματα αυτονομίας και προσαρμογής ή να πληρώνουν τουλάχιστον 500 ευρώ από αυτά που δεν έχουν, για να πληρώνουν ιδιωτική παράλληλη στήριξη ή ειδικό βοηθητικό προσωπικό.

Η εκπαιδευτικός ζητά «ίσες -όχι ίδιες- ευκαιρίες εκπαίδευσης για όλα τα παιδιά, ανεξαρτήτως αν έχουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες».

Ολόκληρη η επιστολή που έλαβε και δημοσιεύει το alfavita.gr:

Είμαι μητέρα ενός παιδιού 6,5 ετών που ανήκει στο φάσμα του αυτισμού και έχει επίσης μια δυσπλασία στον εγκέφαλο. Το παιδί κάνει παραμονή στο νηπιαγωγείο. Το ΚΕΔΑΣΥ είχε συστήσει τον Ιούνιο του 2020, με γνωμάτευσή του, τμήμα ένταξης και υποστήριξη από Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό για 2 σχολικές χρονιές. Την περσινή χρονιά, είχε άτομο μέχρι και τον Απρίλιο, για το χρονικό διάστημα που τα σχολεία ήταν ανοιχτά. Στη συνέχεια, η κοπέλα έλλειψε με άδεια και δεν αντικαταστάθηκε. Το Σεπτέμβριο του 2021 είχε και πάλι για περίπου 1 μήνα, το ειδικό βοηθητικό προσωπικό. Από τον Οκτώβριο και ύστερα, η κοπέλα έφυγε και πάλι με άδεια. Το Νοέμβριο έγινε η 3η φάση προσλήψεων αναπληρωτών ΕΒΠ, στην οποία και δηλώθηκε το κενό του σχολείου του παιδιού μου. Τέλη Νοεμβρίου, παρουσιάστηκε για να αναλάβει υπηρεσία μια κοπέλα, η οποία ζήτησε άδεια μέχρι και τις 15 Φεβρουαρίου 2022. Ως εκ τούτου, γίνεται κατανοητό ότι τη μισή σχολική χρονιά, το παιδί μένει πρακτικά χωρίς στήριξη από ΕΒΠ. Οι άδειες που αιτούνται και λαμβάνουν οι αναπληρώτριες είναι απόλυτα νόμιμες, η θέση τυπικά είναι καλυμμένη και το μόνο που μένει ζημιωμένο είναι το παιδί. Ένα παιδί, σαν πολλά άλλα, με ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες και επιπρόσθετες κοινωνικο-συναισθηματικές και οργανικές δυσκολίες. 

Πρέπει να γίνει σαφές, ότι εφόσον έχει τοποθετηθεί ένα άτομο στο συγκεκριμένο παιδί, η Διεύθυνση Π Ε που διαχειρίζεται τα θέματα του προσωπικού, δε δικαιούται να ξαναδηλώσει το κενό και να επαναπροσληφθεί άλλο άτομο. Η ουσία είναι, όμως, ότι το Υπουργείο πρωτίστως  δε φροντίζει να καλύπτονται αυτά τα κενά που δημιουργούνται από μακροχρόνιες άδειες, έτσι ώστε και τα παιδιά που έχουν αυξημένες ανάγκες, να μπορούν να φοιτούν απρόσκοπτα στο γενικό σχολείο. Τι μένει, λοιπόν, στους γονείς αυτών των παιδιών, ένα από τα οποία είναι και το δικό μου; 

1ο Να μη στέλνουν το παιδί τους στο σχολείο
2ο Να το στέλνουν και να αντιμετωπίζει πολλαπλές δυσκολίες στο γνωστικό τομέα, στον κοινωνικό και  σε πρακτικά θέματα αυτονομίας και προσαρμογής
3ο Να πληρώνουν τουλάχιστον 500 ευρώ από αυτά που δεν έχουν, για να πληρώνουν ιδιωτική παράλληλη στήριξη ή ειδικό βοηθητικό προσωπικό

Σκέφτηκε ποτέ κανείς, αν με αυτόν τον τρόπο, διασφαλίζονται οι ίσες ευκαιρίες στη δωρεάν εκπαίδευση για όλους; Ποιος είπε ότι τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες δε μπορούν να εκπαιδευτούν, να αναπτυχθούν ολόπλευρα και να καλλιεργήσουν τα ιδιαίτερα χαρίσματά τους; Σκέφτηκε κανείς ότι πολλά από αυτά τα παιδιά προέρχονται από πολύτεκνες οικογένειες, με αυξημένες ανάγκες και υποχρεώσεις; Αναλογίστηκε κανείς που διαχειρίζεται τις τύχες των παιδιών μας, τον καθημερινό αγώνα που κάνουμε με λογοθεραπείες, εργοθεραπείες και κάθε είδους παρεμβάσεις, καθώς και την σωματική και ψυχική καταπόνηση και την οικονομική αποστράγγιση, που συνεπάγεται όλο αυτό; Η Πολιτεία πώς στέκεται στο πλευρό μας; Με το να μας εμπαίζει με εικονικά κενά που καλύπτονται και αναπληρωτές ωσεί παρόντες;

Ο θεσμός της παράλληλης στήριξης από εκπαιδευτικό ή ειδικό βοηθητικό προσωπικό, επομένως, λειτουργεί κατ’ αυτόν τον τρόπο στην Ελλάδα, νομότυπα. Οι αναπληρωτές προσλαμβάνονται και πληρώνονται, το Υπουργείο Παιδείας διατείνεται ότι στηρίζει την Ενταξιακή Εκπαίδευση και πραγματοποιεί προσλήψεις και τα παιδιά που γι’ αυτά γίνονται όλα, μένουν τελικά ξεκρέμαστα, χωρίς ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση ή χωρίς καθόλου εκπαίδευση.  Γιατί, υπάρχουν και γονείς που προτιμούν να μη στέλνουν τα παιδιά τους στο σχολείο, αφενός διότι δεν θέλουν να υποστούν οποιασδήποτε μορφής λεκτική  περιθωριοποίηση ή κακοποίηση, συνεχή παράπονα από τους εκπαιδευτικούς, πικρόχολα σχόλια από άλλους γονείς και τελικά, γιατί μπορεί να μην έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν μια ιδιωτική παράλληλη, μέχρι να έρθει η δημόσια. Εκτός αυτού, αναρωτήθηκε κανένας, κατά πόσο είναι ωφέλιμο να αλλάζουν διαρκώς πρόσωπα, τα παιδιά που δέχονται την παράλληλη; Ένα παιδί χρειάζεται χρόνο προσαρμογής σε ένα πρόσωπο και επίσης, υπάρχουν περιπτώσεις, όπως τα παιδιά με ΔΑΦ (Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος) που δυσκολεύονται ιδιαίτερα σε κάθε είδους αλλαγές. 

Όλα αυτά διατυπώνονται από μια εν ενεργεία νηπιαγωγό σε δημόσιο σχολείο, πολύτεκνη μητέρα 5 παιδιών, που αυτή τη στιγμή κάνει το μεταπτυχιακό της στην Ειδική Αγωγή, στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, θέλοντας να βοηθήσει όχι μόνο το δικό της παιδί αλλά και κάθε άλλο παιδί, που βρίσκεται σε αυτή τη θέση.  Επιτέλους, πρέπει κάτι να αλλάξει.

Ζητώ, απαιτώ και δικαιούμαι ίσες -όχι ίδιες- ευκαιρίες εκπαίδευσης για όλα τα παιδιά, ανεξαρτήτως αν έχουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Το Υπουργείο Παιδείας να φροντίζει να αναπληρώνει άμεσα όλους τους αναπληρωτές παράλληλης στήριξης ή ΕΒΠ που λαμβάνουν άδεια και λείπουν από το σχολείο. Παρατηρήσατε; Σχήμα οξύμωρο: το Κράτος να αναπληρώνει τους αναπληρωτές. Δε με ενδιαφέρουν οι προσλήψεις σε αριθμούς, αλλά πόσοι πραγματικά βρίσκονται δίπλα στα παιδιά μας, καθημερινά. Το παιδί μου δεν είναι αριθμός, ούτε ένα κενό. Είναι ένα υπαρκτό πρόσωπο με δικαιώματα και ανάγκες, που παλεύει καθημερινά  να εξελίσσεται. Δε μπορεί να του στερεί κανείς αυτό το δικαίωμα στην εκπαίδευση.

Φιλοκώστα Σόνια

Νηπιαγωγός MSc in Education Management & Organisation

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παραιτήθηκε διευθυντής σχολείου που απειλήθηκε με καθαίρεση και πειθαρχικές ποινές επειδή αντιτάχθηκε σε αυτή στην αξιολόγηση

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 17 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 17/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

hoynta.jpg
Μνήμες από την εκπαίδευση επί Χούντας: Το πειθαρχικό δίκαιο για τους εκπαιδευτικούς και το ποινολόγιο για τους μαθητές
57 χρόνια πριν τα σχολεία, οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές
Μνήμες από την εκπαίδευση επί Χούντας: Το πειθαρχικό δίκαιο για τους εκπαιδευτικούς και το ποινολόγιο για τους μαθητές
dictionary-lexiko-xenes_glosses-foreign_lagnuage.jpg
Πως λέμε στα ελληνικά: σέλφι, σπικάζ, ρίαλ εστέιτ ή μπίζνες πλαν;
Επειδή σε λίγο, για να επικοινωνήσουμε μεταξύ μας ή για να δούμε τηλεόραση, θα χρειαζόμαστε πτυχίο αγγλικής φιλολογίας, μήπως είναι πιο εύκολο να τα...
Πως λέμε στα ελληνικά: σέλφι, σπικάζ, ρίαλ εστέιτ ή μπίζνες πλαν;