Αξιολόγηση σχολικών μονάδων: Υφίστανται οι προϋποθέσεις;
ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ / INTIME NEWS
«Εφόσον το ζητούμενο είναι να αξιολογηθεί η σχολική μονάδα ως προς το εκπαιδευτικό της έργο, αυτονόητη είναι η προϋπόθεση της εξασφάλισης όλων εκείνων των παραγόντων που καθορίζουν την απρόσκοπτη λειτουργία της εκπαιδευτικής μονάδας»

Δεν είναι καθόλου εύκολο να αμφισβητηθούν τα επιχειρήματα για τα οφέλη της αξιολόγησης της λειτουργίας ενός οργανισμού ή μιας επιχείρησης, αφού η υλοποίησή της θα προσφέρει όλες εκείνες τις πληροφορίες, οι οποίες θα αξιολογηθούν, προκειμένου να εκτιμηθεί η πληρότητα του σχεδιασμού λειτουργίας αυτού του οργανισμού ή της επιχείρησης και να αποτιμηθούν οι εκροές αυτής της λειτουργίας. Τα δεδομένα αυτά θα προσφέρουν τις απαραίτητες πληροφορίες για τις τυχόν παρεμβατικές βελτιώσεις στην κατεύθυνση της βελτιστοποίησης και της μεγιστοποίησης της απόδοσης της λειτουργίας αυτού του οργανισμού ή της επιχείρησης.

Είναι αυτονόητο ότι, πριν την εφαρμογή της αξιολόγησης, λαμβάνεται η απαραίτητη μέριμνα για την διασφάλιση της καλής λειτουργίας όλων των εμπλεκόμενων στην λειτουργική διαδικασία παραγόντων, όπως επίσης και η εξασφάλιση ότι όλες οι θέσεις εργασίας είναι σε ετοιμότητα να ανταποκριθούν στο έργο τους. Σαν μια αλυσίδα, η λειτουργική διαδικασία, όπως και η παραγωγική διαδικασία, δεν είναι δυνατόν να διεκπεραιωθεί με επιτυχία, όταν ένας κρίκος της αντιμετωπίζει πρόβλημα. Πόσο μάλλον όταν ο κρίκος αυτός απουσιάζει από την θέση του … 

Η αξιολόγηση της σχολικής μονάδας οπωσδήποτε αποτελεί αναγκαία ενέργεια στο πλαίσιο της διασφάλισης της ποιότητας της προσφερόμενης εκπαίδευσης. Οι εκπαιδευτικές μονάδες καλούνται να εφαρμόσουν την αξιολόγησή τους, να αυτοαξιολογηθούν, καθώς και να δεχθούν εξωτερική αξιολόγηση. Έχουν όμως διασφαλιστεί οι προϋποθέσεις λειτουργίας τους; 

Εφόσον το ζητούμενο είναι να αξιολογηθεί η σχολική μονάδα ως προς το εκπαιδευτικό της έργο, αυτονόητη είναι η προϋπόθεση της εξασφάλισης όλων εκείνων των παραγόντων που καθορίζουν την απρόσκοπτη λειτουργία της εκπαιδευτικής μονάδας: όλοι οι εκπαιδευτικοί να βρίσκονται στις θέσεις τους, τα υποστηρικτικά προγράμματα να έχουν ενεργοποιηθεί, οι υλικοί πόροι να έχουν διασφαλιστεί, το υποστηρικτικό προσωπικό να βρίσκεται επίσης στην θέση του, οι συνθήκες να είναι ικανές να επιτρέψουν τους άμεσα εμπλεκόμενους στην εκπαιδευτική διαδικασία να επιτελέσουν το έργο τους. Τότε μόνο θα είναι εφικτή η εξαγωγή αντικειμενικών και άρα χρήσιμων συμπερασμάτων, τα οποία θα περιγράψουν τους δείκτες που απαιτούν στοχευμένες παρεμβάσεις στο πλαίσιο της βελτίωσης της λειτουργίας της εκπαιδευτικής μονάδας.

Η μέχρι σήμερα καθημερινότητα των σχολικών μονάδων δείχνει ξεκάθαρα πως δεν έχουν εξασφαλιστεί οι απαραίτητες προϋποθέσεις και οι απαιτούμενες συνθήκες για μια αντικειμενική και, άρα, αποτελεσματική αξιολόγηση.

Τα εκπαιδευτικά κενά, το τρέχον χρονικό διάστημα, είναι απαγορευτικά για την αντικειμενικότητα της αξιολόγησης.  Είναι ενδεικτικό το άρθρο με τίτλο: «Χιλιάδες διδακτικές ώρες χάνονται καθημερινά στα Λύκεια, Γυμνάσια και Δημοτικά, λόγω έλλειψης εκπαιδευτικών» (αναρτήθηκε στις 20-10-2021 και προσπελάστηκε στις 21-10-2021).

Υποστηρικτικά για τους μαθητές προγράμματα δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει την λειτουργία τους. Οι Τάξεις Υποδοχής για τους πρόσφυγες μαθητές, ενώ έχουν εγκριθεί, δεν έχουν ακόμη πραγματοποιήσει ούτε μία διδακτική ώρα. Τα Τμήματα Ένταξης για τους μαθητές/-τριες με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες φαίνεται πως επίσης δεν έχουν ξεκινήσει την λειτουργία τους ή υπολειτουργούν. Ενδεικτικό το άρθρο με τίτλο: «Τμήμα Ένταξης δεν λειτουργεί ένα μήνα μετά το άνοιγμα των σχολείων» (αναρτήθηκε στις 20-10-2021 και προσπελάστηκε στις 21-10-2021).

Το υποστηρικτικό προσωπικό δεν βρίσκεται σε πλήρη απαρτία στην θέση του. Ειδικότερα, στα σχολεία απουσιάζει σημαντικός αριθμός καθαριστριών, ενώ και το ωράριό τους είναι μειωμένο, τουλάχιστον σε σχέση με την περσινή σχολική χρονιά, αν και οι υγειονομικές ανάγκες λόγω πανδημίας δεν μειώθηκαν αναλογικά. Μάλλον συνέβη το αντίθετο …

Οι συνθήκες στις οποίες λειτουργούν οι σχολικές μονάδες το τρέχον χρονικό διάστημα σε καμία περίπτωση δεν είναι οι κατάλληλες για την υλοποίηση της αξιολόγησης. Αν δεν κινδύνευε να παρεξηγηθεί η παρακάτω φράση, θα μπορούσε να περιγράψει τις συνθήκες ως: «συνθήκες ενός ιδιότυπου πολέμου», αφού σε καθημερινή βάση η αγωνία και ο αγώνας των εκπαιδευτικών είναι η διασφάλιση των υγειονομικών συνθηκών της τάξης τους και του σχολείου τους: με συνεχείς συστάσεις – παραινέσεις προς τους/τις μαθητές/-τριες για την απαραίτητη χρήση μάσκας, για την διατήρηση των αναγκαίων αποστάσεων μεταξύ τους κατά τα διαλείμματα, με τους διαπιστωτικούς ελέγχους πραγματοποίησης των self –test από την πλευρά των μαθητών στις αίθουσες διδασκαλίας. Και, το σημαντικότερο και πλέον χρονοβόρο – και ψυχοφθόρο κατά μία έννοια – είναι οι τακτικές πλέον ιχνηλατήσεις, εξαιτίας των κρουσμάτων της πανδημίας στους/στις μαθητές/-τριες και η συνακόλουθη καθημερινή μέριμνα της πραγματοποίησης των self – test, καθώς και των προβλεπόμενων (για τις στενές επαφές) rapid –test. Λειτουργία μιας μικρής μονάδας προστασίας της υγείας μέσα σε κάθε σχολείο! Άραγε, αν πράγματι, αυτές οι συνθήκες που αντιμετωπίζουν καθημερινά οι σχολικές μονάδες σε όλη την χώρα μπορούν να χαρακτηριστούν ως: «συνθήκες ενός ιδιότυπου πολέμου», τότε ο έχων το κύριο πρόσταγμα είναι εύλογο να αιτείται από τους στρατιώτες του να παραβλέψουν αυτές τις «καθημερινές μάχες» που δίνονται ταυτόχρονα με την υπηρέτηση του κύριου λειτουργήματός τους και να στραφούν, κάτω από αυτές τις συνθήκες και εν μέσω αυτών, σε αξιολόγηση του έργου τους; Δεν είναι, αλήθεια, οξύμωρο, να επιδιώκεται η αξιολόγηση πράξεων και ενεργειών εν μέσω συνθηκών αναταραχής και, πάντως, σίγουρα, όχι σε συνθήκες ικανές να επιτρέψουν την απρόσκοπτη αφοσίωση στο κυρίως επιτελούμενο έργο;

Ίσως, κάποιοι πολίτες στην κοινωνία μας να θεωρούν ότι οι εκπαιδευτικοί «απεχθάνονται» ή «μισούν» ή, πιο ήπια: «αποφεύγουν» την αξιολόγηση. Ότι δεν επιθυμούν να πειθαρχήσουν. Οι περισσότεροι πολίτες όμως, αν προσμετρήσουν τις προϋποθέσεις και τις συνθήκες στις οποίες καλούνται οι σχολικές μονάδες να αξιολογήσουν το έργο τους, θα καταλήξουν στο συμπέρασμα ότι δεν υφίστανται λόγοι άρνησης ή αποφυγής της αξιολόγησης, επειδή, τάχα, δεν επιθυμούν οι εκπαιδευτικοί την καταγραφή δεδομένων που θα συμβάλουν στην βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου.

Η μη διασφάλιση των απαραίτητων προϋποθέσεων και των αναγκαίων συνθηκών για την διαδικασία δίκαιης και  αντικειμενικής αξιολόγησης θα οδηγήσει σε λανθασμένα συμπεράσματα, τα οποία, όχι μόνο δεν θα προσφέρουν τις απαραίτητες πληροφορίες για την αναγκαία εφαρμογή των κατάλληλων παρεμβάσεων, αλλά θα οδηγήσουν σε, επίσης, λανθασμένες εκτιμήσεις, οι οποίες με την σειρά τους είναι πιθανόν να λειτουργήσουν σε βάρος της ίδιας της υπόστασης της σχολικής μονάδας. Και αυτό όχι μόνο άδικο θα είναι, αλλά και επώδυνο για όλη την σχολική κοινότητα: εκπαιδευτικούς – μαθητές – γονείς.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 26 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 26/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

κνητοπ
Σοκ σε πανεπιστήμιο των ΗΠΑ: Βίαιη σύλληψη καθηγήτριας επειδή διαμαρτυρήθηκε για τις προσαγωγές φοιτητών (Vid)
Σοκαριστικό βίντεο με επίθεση της αστυνομίας σε καθηγήτρια πανεπιστημίου
Σοκ σε πανεπιστήμιο των ΗΠΑ: Βίαιη σύλληψη καθηγήτριας επειδή διαμαρτυρήθηκε για τις προσαγωγές φοιτητών (Vid)
eksetaseis
Ανατολική Μακεδονία-Θράκη: Ορισμός Εξεταστικού Κέντρου για την εισαγωγή μαθητών στα Εκκλησιαστικά Σχολεία
Ορισμός Εξεταστικού Κέντρου της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης για την εισαγωγή μαθητών/τριών στα Σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκκλησιαστικής...
Ανατολική Μακεδονία-Θράκη: Ορισμός Εξεταστικού Κέντρου για την εισαγωγή μαθητών στα Εκκλησιαστικά Σχολεία