ΚΕΡΑΜΕΩΣ-ΣΧΟΛΕΙΟ-ΤΑΞΗ
Μέχρι σήμερα, μείωση της ύλης έγινε μόνο για τα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα και καμία μέριμνα δεν υπήρξε  για αναπροσαρμογή ύλης λόγω ειδικών συνθηκών σε άλλα μαθήματα. Το υπουργείο σκέφτεται -και πιθανότατα θα αναγκαστεί- να μειώσει την ύλη και στις άλλες τάξεις

Του Νίκου Μάστορα

Ένας -ακόμα- παραλογισμός εξελίσσεται αυτές τις μέρες στα σχολεία, με αντικείμενο την κάλυψη της ύλης των μαθημάτων μέσω τηλεκπαίδευσης.

Η προσπάθεια του υπουργείου Παιδείας να εμφανίσει μία εικόνα κανονικότητας στην εκπαίδευση όπου η ύλη προχωρεί κανονικά, οι μαθητές παίρνουν απουσίες και βαθμούς και όλα συνεχίζονται κανονικά,  απλά εξ αποστάσεως, προσκρούει στην πραγματικότητα.

Γιατί αυτό που διαπιστώνω με τα ίδια μου τα μάτια κοιτώντας την "πρόοδο" των δικών μου παιδιών, ηλικίας Γυμνασίου και τα δύο, δεν είναι μια εικόνα κανονικότητας. Τα παιδιά δεν συγκεντρώνονται. Συνήθως αντιμετωπίζουν -είτε τα ίδια είτε οι καθηγητές τους- τεχνικές δυσκολίες, αλλά κι όταν όλα πάνε καλά (κάτι σπάνιο) δεν αφομοιώνουν την ύλη. Παριστάνουν ότι παρακολουθούν το τηλεμάθημα, ενώ στην πραγματικότητα είναι αφηρημένα, παίζουν, μισοκοιμούνται. Και μόνο όταν κάνουν κάποιο ιδιαίτερο μάθημα φροντιστηριακού τύπου, επανέρχεται κάπως η κανονικότητα. Κι αυτά δε συμβαίνουν μόνο στα δικά μου παιδιά. Ρωτήστε μια άλλη οικογένεια.

Η ύλη μπορεί να "προχωράει", αλλά  δεν αφομοιώνεται.

Σε πρόσφατη έρευνα του Α.Π.Θ. που παρουσίασε η "Καθημερινή" εξάλλου, τρεις στους τέσσερις μαθητές (72,6%) δήλωσαν ότι έχουν εμπεδώσει λίγο ή και καθόλου την ύλη που διδάχθηκε στα τηλεμαθήματα. Αυτό αποδεικνύει ότι η τηλεκπαίδευση δεν έχει καμιά σχέση με τη δια ζώσης εκπαίδευση, κάτι που παραδέχεται και το ίδιο το υπουργείο παρά τις διαβεβαιώσεις του ότι "η ύλη προχωράει κανονικά"

Όπως αδρά περιγράφουν οι εκπαιδευτικοί της Ε' ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης, η τηλεκπαίδευση δεν κανονική διδασκαλία "γιατί συνθλίβει παιδαγωγικές αρχές και αξίες, καταργεί την καθολική πρόσβαση των μαθητών, υποβαθμίζοντας την εκπαιδευτική διαδικασία σε μία μονόδρομη μετάδοση πληροφοριών εν είδει «ραδιοφωνικής εκπομπής». Και οξύνει τις υπάρχουσες ανισότητες, ιδιαίτερα απέναντι στους μαθητές με κοινωνικές, οικονομικές, μαθησιακές δυσκολίες.

Πιέσεις για την ύλη

Το τελευταίο διάστημα μάλιστα, λένε οι εκπαιδευτικοί, πληθαίνουν οι πιέσεις διοίκησης, συντονιστών και διευθυντών σχολείων σε συναδέλφους του Λυκείου για να δηλώσουν ότι καλύπτουν με εξ αποστάσεως εκπαίδευση την ύλη ενώ έχει αποδειχθεί ότι κάλυψη της ύλης και αφομοίωσή της από τους μαθητές μπορεί να γίνει μόνο με δια ζώσης διδασκαλία. Οι εκπαιδευτικοί, με αίσθημα παιδαγωγικής ευθύνης, δεν μπορούν να βάλουν την υπογραφή τους σε ύλη «που έχει διδαχθεί» όταν δεν εξασφαλίζεται η ισότιμη πρόσβαση των μαθητών και με δεδομένο αποκλεισμό μαθητών σ’ αυτήν.

Μέχρι σήμερα, μείωση της ύλης έγινε από το υπουργείο μόνο για τα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα και καμία μέριμνα δεν υπήρξε  για αναπροσαρμογή της ύλης λόγω ειδικών συνθηκών σε όλα τα άλλα μαθήματα, πέρα από το ενδεχόμενο που άφησε άνοικτό η κ.Κεραμέως. Το σκέφτεται λοιπόν -και πιθανότατα θα αναγκαστεί να το κάνει, να μειώσει την ύλη και στις άλλες τάξεις. Ας δούμε γιατί.

Για ποια «ύλη» μιλάμε και σε ποιες συνθήκες;

Ας δούμε αρχικά μια ανάλυση από τους εκπαιδευτικούς Γιάννα Λάθηρα και Νίκο Παλαντζά, της Γ' ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης. Για ποια ύλη μιλάμε άραγε, όταν:

  • Τη φετινή χρονιά τα μισά προβλεπόμενα μαθήματα έχουν χαθεί κατ’ ελάχιστον και μέσα σε έναν χρόνο πανδημίας έχει χαθεί τουλάχιστον το 40-50% των κανονικών εβδομάδων διδασκαλίας και σε αρκετές περιοχές της χώρας όπως η Αττική αγγίζουν (κι ενίοτε ξεπερνάνε) το 60%των προβλεπόμενων εβδομάδων διά ζώσης διδασκαλίας! (έρευνα Π. Ντούλα)

  • κατά γενική ομολογία – εκπαιδευτικών, μαθητών, γονιών- η τηλεκπαίδευση έχει ταλαιπωρήσει τους εκπαιδευτικούς και όσα παιδιά είχαν δυνατότητα παρακολούθησης, έχουν πλέον κουραστεί και δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν. Λιγότερο από το 60% των μαθητών παρακολουθεί όντως το μάθημα στην τηλεκπαίδευση με τη διάσπαση προσοχής των μαθητών να αγγίζει το εντυπωσιακό ποσοστό (86,8%).Παράλληλα 9 στους 10 εφήβους έχουν βιώσει αρνητικά συναισθήματα αυτό το διάστημα. Από αυτά κυριαρχούν το άγχος (71,5%) η ψυχική εξάντληση (63%) και η αίσθηση ρουτίνας (55,3%)( έρευνα του τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του ΑΠΘ)

  • Η συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών, που στοχεύουμε να κρατήσουμε τους μαθητές μας σε επαφή με το σχολείο, γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η ύλη δεν μπορεί να προχωρήσει και να εμπεδωθεί μέσω της τηλεκπαίδευσης. Τα στατικά πρόσφατων ερευνών το επιβεβαιώνουν πανηγυρικά: σχεδόν οι τρεις στους τέσσερις μαθητές (72,6%) δήλωσαν ότι έχουν εμπεδώσει λίγο ή και καθόλου την ύλη που διδάχθηκε στα τηλεμαθήματα( έρευνα του τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του ΑΠΘ)

  • Οι κακής ποιότητας συνδέσεις και εξοπλισμοί, καθώς και η αδυναμία κάποιων μαθητών να συμμετέχουν σε αυτήν καθιστούν την προσπάθεια της κυβέρνησης να εξισώσει την εκπαίδευση εξ αποστάσεως με την δια ζώσης επικοινωνία και διδασκαλία αντισυνταγματική, αφού αντίκειται στην αρχή ισότιμης πρόσβασης όλων των μαθητών στο δημόσιο σχολείο. Εξάλλου το ίδιο το ΥΠΑΙΘ ομολογεί πως το 1/3 των μαθητών δεν διαθέτει εξοπλισμό ,όταν μέσα Μαρτίου ανακοινώνει τη διάθεση 500.000 τάμπλετ σε μαθητές που δεν έχουν τα μέσα , δηλαδή στο 1/3 των μαθητών!

  • το υπουργείο δείχνει ενδιαφέρον μόνο για όσα μαθήματα εξετάζονται γραπτώς σύμφωνα με τον νόμο. Ενδεικτικό της εξετασιοκεντρικής αντίληψης για το σχολείο , που πρόθεση τους είναι να κυριαρχήσει από το γυμνάσιο μέχρι το λύκειο και να καθορίσει όλη την εκπαιδευτική διαδικασία.

Τα «κρυφά κενά» 

Επιπλέον, όπως παρατηρεί ο εκπαιδευτικός Άγγελος Μπάτρης, φυσικός, στο 1ο Λυκειο Παλλήνης:

Πού θα καταγραφεί η εκτεταμένη φέτος ανισότητα στην αφομοίωση της ύλης; Πώς θα μετρηθεί και πώς θα έχουν πραγματική και ουσιαστική ανατροφοδότηση οι μαθητές, όταν πιεστήκαμε να δώσουμε βαθμούς τετραμήνου - με κριτήρια «λάστιχο»;

Πού θα καταγραφούν τα «κρυφά κενά» που συσσωρεύονται πέρσι και φέτος με εκθετικό ρυθμό, λόγω της βεβιασμένα και με διαρκή αυτοσχεδιασμό διδαγμένης ύλης; Πού είναι οι οδηγίες για την ορθή προσέγγιση της ύλης στις πρωτόγνωρες συνθήκες που ζούμε;

Πού θα καταγραφεί η ανάγκη να αναπροσαρμοστεί η αλληλένδετη ύλη μεταξύ τάξεων; Ειδικά στο Λύκειο, όπου το αναλυτικό πρόγραμμα βρίθει ούτως ή άλλως δυσαρμονιών και αλμάτων, πότε θα οργανωθεί ο απαραίτητος διάλογος μέσα στον εκπαιδευτικό κόσμο; Τι ύλη θα διδάξουμε τα επόμενα χρόνια, με τόσα κρυφά και φανερά κενά που έχουν δημιουργηθεί; Με τι ουσιώδη κενά θα μπουν φέτος και τα επόμενα χρόνια στα πανεπιστήμια οι αυριανοί επιστήμονες;

Και ...ψηφιακή εξουθένωση των εκπαιδευτικών!

Την ίδια στιγμή, στα ιδιωτικά σχολεία εξελίσσεται ένας παραλογισμός: Η ΟΙΕΛΕ κατήγγειλε σήμερα περιστατικά «ψηφιακής» εξουθένωσης των ιδιωτικών εκπαιδευτικώνοι οποίοι υποχρεώνονται σε ολοήμερη τηλεργασία σε μεγάλα ιδιωτικά σχολεία της χώρας (κυρίως σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη) Η Ομοσπονδία υποστηρίζει ότι ορισμένοι σχολάρχες, με την ανοχή του υπουργείου, έχουν επιφέρει αλλοίωση των ωρολόγιων προγραμμάτων των ιδιωτικών σχολείων με τα οποία επιβάλλεται παρανόμως τηλεκπαίδευση από το πρωί μέχρι και τις απογευματινές ώρες, με αποτέλεσμα την επικίνδυνη επιβάρυνση των μαθητών με υπερβολικά μεγάλο αριθμό ωρών τηλεκπαίδευσης στα ιδιωτικά σχολεία και την άγρια εκμετάλλευση της εργασίας των εκπαιδευτικών έχει πλέον ανταπόκριση στην ψυχική και σωματική τους υγεία...

Οι εμμονές και το χαλί

Η κάλυψη της ύλης λοιπόν έχει γίνει εμμονή στην ηγεσία του υπουργείου, παρότι είναι αυτονόητο σε καθέναν ότι μόνο επιφανειακή μπορεί να είναι υπό τις παρούσες συνθήκες. Ενδεικτικά, η υφυπουργός Ζέττα Μακρή σε πρόσφατη εγκύκλιό της, ανέφερε ότι οι Διευθυντές/τριες των Γυμνασίων, ΓΕ.Λ. και ΕΠΑ.Λ. είναι υπεύθυνοι για την καταχώριση της ύλης που έχει διδαχθεί στο σχολείο τους (μέσω της σχετικής καρτέλας που υπάρχει στο ΠΣ myschool στη διαδρομή ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ Παρακολούθηση και Συντονισμός της Ύλης των Μαθημάτων) και την οριστικοποίησή της:

α) από 08-03-2021 έως και 18-03-2021 και

β) από 08-04-2021 έως και 19-04-2021.

Οι Διευθυντές/τριες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης παρακολουθούν και εποπτεύουν την καταγραφή της ύλης των Σχολικών Μονάδων αρμοδιότητάς τους. Ολα καλά ως εδώ, μόνο που δεν υπάρχει καμία οδηγία για να κρύβουμε κάτω από το χαλί την πραγματικότητα, ότι δηλαδή άλλο πράγμα είναι η τυπική κάλυψη της ύλης και άλλο η ουσιαστική της εμπέδωση από τα κουρασμένα λόγω (και) της τηλεκπαίδευσης παιδιά...

Η Τράπεζα (ανα)θεμάτων

Η οδηγία, παρατηρούν εκπαιδευτικοί, προφανώς και σχετίζεται και με το ενδεχόμενο να μη γίνουν ούτε εφέτος οι προαγωγικές εξετάσεις και στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο, ενώ θα έπρεπε ήδη το θέμα αυτό να έχει λήξει, όταν πέρυσι με πολύ μικρότερο χρόνο κλειστών σχολείων αναβλήθηκαν. Προσέξτε όμως λίγο εδώ: Η κ.Κεραμέως κάνει ως γνωστόν ο,τι μπορεί για να επαναφέρει την Τράπεζα Θεμάτων, παρά τις έντονες αντιδράσεις. Όμως, αν αυτή ισχύσει για εξετάσεις της Α'Λυκείου από εφέτος, με τα δεδομένα που προαναφέρθηκαν, πως θα δικαιολογήσει την αναμενόμενη "σφαγή"; Οταν, επιπλέον, θα έχει να δικαιολογήσει και τις δεκάδες χιλιάδες κενές θέσεις που θα αφήσει πίσω της στα ΑΕΙ η εφαρμογή της πολυσυζητημένης Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής με τη συνακόλουθη αγανάκτηση των οικογενειών που θα πρέπει να στείλουν τα παιδιά τους σε ΙΕΚ και κολέγια; Μια εύκολη λύση είναι η ματαίωση των προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων, που αυτομάτως θα συμπαρασύρει την εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων προς τα πίσω, χωρίς να κατηγορηθεί για "υποχώρηση" η κ.Κεραμέως. Η οποία ελπίζει ότι έτσι θα διατηρήσει το όποιο πολιτικό κεφάλαιο της έχει απομείνει.

Να και η αξιολόγηση...

Ωστόσο η καταχώριση της ύλης στο myschool για όλες τις τάξεις κάθε άλλο παρά τυπική και τυχαία είναι, λένε οι εκπαιδευτικοί.

"Κουμπώνει με την επιδιωκούμενη αξιολόγηση των σχολείων , διαμορφώνοντας μια ακόμη βάση μετρήσιμων δεδομένων κατάταξης – κατηγοριοποίησης των σχολείων. Όπως έδειξε και η μάχη της αξιολόγησης, οι προθέσεις τους είναι να επιβάλλουν ένα ασφυκτικό έλεγχο στους εκπαιδευτικούς και να συγκροτήσουν μηχανισμούς εποπτείας. Η δε επισήμανση στο τέλος της εγκυκλίου ότι οι διευθυντές εκπαίδευσης παρακολουθούν και εποπτεύουν την καταγραφή της ύλης είναι εξόχως ανησυχητική"

Εντέλλεσθε

Και μέσα σε όλα αυτά, η γενική γραμματέας του υπουργείου Αναστασία Γκίκα, εξέδωσε προ ημερών οδηγία με νέο "εντέλλεσθε": “Μετά την ανακοίνωση των νέων μέτρων για την αντιμετώπιση των συνεπειών του κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, οι σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από την Τρίτη 16.03.2021 και για όσο χρονικό διάστημα θα ισχύσει η αναστολή λειτουργίας τους, υποχρεούνται να παρέχουν σύγχρονη εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση καλύπτοντας τη διδακτέα ύλη

Πρεμούρα λοιπόν, ώστε να βγει την τελευταία στιγμή η κ.Κεραμέως και πιθανότατα να εξαγγείλει την περικοπή της ύλης σε όλες τις τάξεις, πλην της ύλης των πανελλαδικών εξετάσεων που έχει ήδη περικοπεί, την παράταση της σχολικής χρονιάς έως τα τέλη Ιουνίου, τη ματαίωση των προαγωγικών εξετάσεων σε Γυμνάσια και Λύκεια. Αυτό το σενάριο συμπαρασύρει και την πρώτη εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων που θα σχεδιαζόταν από φέτος στην Α' Λυκείου, αλλά κανείς δε θα αποδώσει “οπισθοχώρηση” στην υπουργό.

Κι αν τελικά αποφασιστεί η "σκληρή" γραμμή, και τα παιδιά κληθούν σε εξετάσεις με Τράπεζα Θεμάτων στην Α' Λυκείου, πάλι ευελπιστούν ότι δεν θα υπάρχει πρόβλημα αφού "η ύλη καλύφθηκε"

Ένα ακόμα παιχνίδι ισορροπιών και πολιτικής δηλαδή. 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Ξεπεράστηκε κάθε όριο: Χιλιάδες παίρνουν online Proficiency σε 1 ημέρα ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 10/5

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα