Το Σεπτέμβριο του 2021 σχεδιάζει να θέσει σε εφαρμογή την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, το υπουργείο Παιδείας, σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο, την ώρα που οι δάσκαλοι και οι καθηγητές συμμετέχουν στην απεργία - αποχή από την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων με συντριπτικά ποσοστά.
Διάφορα σενάρια θέλουν την αξιολόγηση των 170.000 περίπου εκπαιδευτικών να περιλαμβάνει δύο αξιολογητές, συνέντευξη και δημιουργία ξεχωριστού portfolio για κάθε εκπαιδευτικό.
Η διαδικασία θα συνοδεύεται από τον νέο τρόπο επιλογής στελεχών (διευθυντές σχολείων, διευθυντές εκπαίδευσης κ.λπ.) σε συνδυασμό με μοντέλο αξιολόγησής τους, καθώς και με ρυθμίσεις που τουλάχιστον σε παιδαγωγικό επίπεδο, όπως ισχυρίζονται πηγές του υπουργείου Παιδείας, θα αφήνουν μεγαλύτερα περιθώρια ελευθερίας στα σχολεία.
Όπως επισημαίνουν οι ίδιες πηγές που επικαλείται η εφημερίδα, ο εκπαιδευτικός θα αξιολογείται για το εκπαιδευτικό του έργο και την απόδοση αυτού. Οσοι βαθμολογηθούν επιτυχώς θα επιβραβευθούν, ενώ οι υπόλοιποι θα δεχτούν υποστήριξη με στόχο τη βελτίωσή τους.
Σύμφωνα με τα όσα είναι γνωστά μέχρι στιγμής, το υπουργείο Παιδείας προτάσσει την επιμόρφωση ως το «εργαλείο» που θα οδηγήσει στη βελτίωση των επιδόσεων των εκπαιδευτικών, ενώ διατείνεται ότι δεν υπάρχει πρόθεση για τιμωρητική αξιολόγηση.
Ποιοι θα είναι οι δύο αξιολογητές
Μέχρι στιγμής, όπως όλα δείχνουν, φαίνεται να προκρίνεται το σενάριο των δύο αξιολογητών, του διευθυντή της σχολικής μονάδας και του συντονιστή Εκπαίδευσης. Το σενάριο για δύο αξιολογητές στοχεύει στο να διατηρηθεί η αντικειμενικότητα, όπως υποστηρίζουν στελέχη του υπουργείου Παιδείας, κατά τη διάρκεια της αξιολόγησης και να μην υπάρξουν φαινόμενα υποκειμενικής κρίσης.
Οι παιδαγωγικές μέθοδοι του εκπαιδευτικού θα τεθούν στο μικροσκόπιο, ενώ μέσα στα σχέδια του υπουργείου, αν προκριθεί αυτό το σενάριο, προβλέπεται και συνέντευξη του εκπαιδευτικού από τους αξιολογητές.
Πέραν των παραπάνω κριτηρίων, στη συνολική βαθμολόγηση θα προστεθούν και τα τυπικά προσόντα του κάθε εκπαιδευτικού. Μάλιστα, φαίνεται να προκρίνεται η δημιουργία portfolio για τον κάθε εκπαιδευτικό, που θα αποτυπώνει τα ακαδημαϊκά του προσόντα, καθώς και την πορεία του στην εκπαίδευση. Θετικά θα βαθμολογηθούν και οι επιμορφώσεις.
Στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι η συνολική αξιολόγηση όλων αυτών που βρίσκονται στον χώρο της Παιδείας με βασική αρχή το «όποιος αξιολογεί αξιολογείται».
Στην περίπτωση των εκπαιδευτικών, η αξιολόγηση θα εστιάζει στην απόδοση του εκπαιδευτικού τους έργου, ενώ στην περίπτωση των στελεχών εκπαίδευσης στην απόδοση του διοικητικού τους έργου.
«Ακτινογραφία» σχολείων
Την ίδια ώρα, ενώ η πανδημία έχει οδηγήσει σε πλήθος κλειστών σχολείων στις «κόκκινες» περιοχές, ενώ τηλεκπαίδευση εφαρμόζεται στις περιοχές που βρίσκονται σε «βαθύ κόκκινο», η πολιτική ηγεσία αποφάσισε να προχωρήσει στην αξιολόγηση των σχολικών μονάδων.
Η αξιολόγηση των σχολείων ψηφίστηκε πέρσι και εφαρμόζεται από φέτος σε δύο στάδια:
- Την αυτοαξιολόγηση.
- Την εξωτερική αξιολόγηση.
Η αυτοαξιολόγηση προβλέπει τη σύνταξη έκθεσης στο τέλος της χρονιάς που καταγράφει τους στόχους που τέθηκαν, τα αντίστοιχα ποιοτικά κριτήρια παρακολούθησης και αξιολόγησής τους, περιγράφονται αναλυτικά οι δράσεις βελτίωσης της λειτουργίας της σχολικής μονάδας που σχεδιάσθηκαν, οι δυσκολίες που παρουσιάστηκαν κατά την υλοποίηση και οι τρόποι με τους οποίους αυτές αντιμετωπίστηκαν. Παρατίθενται, επίσης, οι ομάδες που συγκροτήθηκαν για τη διαμόρφωση δράσεων επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών.
Η εξωτερική αξιολόγηση πραγματοποιείται από τους συντονιστές Εκπαιδευτικού Εργου, οι οποίοι παραλαμβάνουν την έκθεση, διατυπώνουν παρατηρήσεις επί των εκθέσεων αυτών, καθώς και προτάσεις υποστήριξης και βελτίωσης, που γνωστοποιούνται στον σύλλογο διδασκόντων.
Τα Περιφερειακά Κέντρα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕΚΕΣ), αφού λάβουν υπόψη τις ετήσιες απολογιστικές εκθέσεις κάθε σχολικής μονάδας και τις σχετικές παρατηρήσεις και προτάσεις των συντονιστών Εκπαιδευτικού Εργου, συντάσσουν συνολική έκθεση εξωτερικής αξιολόγησης των σχολικών μονάδων. Τέλος, η ΑΔΙΠΔΕ (Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση) αναλαμβάνει να συντάξει ετήσια έκθεση με παρατηρήσεις.
Οι εκπαιδευτικοί, με την απεργία-αποχή που έχουν προκηρύξει, στοχεύουν στο να αποδυναμώσουν τη διαδικασία που προηγείται της σύνταξης έκθεσης του σχολείου. Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα, ο σύλλογος διδασκόντων καλείται από τον διευθυντή σε ειδική συνεδρίαση τουλάχιστον ανά δύο μήνες. Ο σύλλογος διδασκόντων επιλέγει τομείς λειτουργίας της σχολικής μονάδας, ως διοικητικής και ως εκπαιδευτικής δομής, στους οποίους θα εστιάσουν οι προγραμματιζόμενες δράσεις και στη συνέχεια συνεδριάζουν για την πορεία και τη δυνατότητα υλοποίησης των στόχων τους. Η απουσία των εκπαιδευτικών όμως από τη διαδικασία υποβαθμίζει τόσο τη ροή της όσο και τον πρωταρχικό της στόχο.
Τι θα γίνει φέτος
Όπως αναφέρει ο Ελεύθερος Τύπος, το υπουργείο Παιδείας στοχεύει αρκετές δράσεις και πρωτοβουλίες, που, λόγω της πανδημίας και της αστάθειας που έχει προκληθεί εξαιτίας της στη λειτουργία της διά ζώσης εκπαίδευσης, δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν.
Γι’ αυτόν τον λόγο η διαδικασία της αξιολόγησης θα γίνει σε περιορισμένο επίπεδο.
Σε πρώτη φάση, τα σχολεία θα κληθούν να προχωρήσουν σε μια καταγραφή της ταυτότητας του κάθε σχολείου. Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, που είναι αρμόδιο για τη διαδικασία, έκρινε ότι τόσο λόγω της κατάστασης εξαιτίας της πανδημίας όσο και για το ότι πρόκειται για πρώτη φορά να εφαρμοστεί αυτή η πρακτική, η αξιολόγηση θα αφορά πληροφορίες για το κάθε σχολείο. Ο συνολικός αριθμός μαθητών, η καλή οργάνωση σε επίπεδο τηλεκπαίδευσης, ο αριθμός μαθητών που παρουσιάζουν παραβατική συμπεριφορά, ο αριθμός των αλλοδαπών, οι υποδομές και άλλα χαρακτηριστικά, όπως αν η σχολική μονάδα βρίσκεται σε σεισμόπληκτη περιοχή, ή καλές πρακτικές που θα μπορούσαν να επεκταθούν και σε άλλες σχολικές μονάδες.
Την επόμενη χρονιά η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων τίθεται σε νέα βάση, καθώς στους στόχους των σχολείων θα προστεθούν οι πρωτοβουλίες για εξωστρέφεια της σχολικής μονάδας, όπως για παράδειγμα συμμετοχή σε προγράμματα Erasmus.
Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, η εξωτερική αξιολόγηση εφαρμόζεται για πρώτη φορά στα σχολεία στο πλαίσιο διεθνών πρακτικών (σε 26 από τις 32 συνολικά ευρωπαϊκές χώρες).
Συντριπτική συμμετοχή των εκπαιδευτικών στην απεργία - αποχή
Την ίδια ώρα, δεκάδες ΣΕΠΕ και ΕΛΜΕ ανά την Ελλάδα καταγράφουν συντριπτική συμμετοχή των εκπαιδευτικών στην απεργία-αποχή από κάθε διαδικασία αξιολόγησης.
Τα πρωτοβάθμια σωματεία των εκπαιδευτικών υλοποιούν τις σχετικές αποφάσεις της ΔΟΕ και της ΟΛΜΕ.
Όπως σημειώνει η Ομοσπονδία των δασκάλων, «μέσα σε ένα κλίμα αυταρχισμού, ελέγχου, απαξίωσης των εκπαιδευτικών και του ρόλου των Συλλόγων Διδασκόντων, που καλείται να «υποτάσσεται» στα κελεύσματα και τις αποφάσεις της Διεύθυνσης, ενοχοποιούνται οι εκπαιδευτικοί και τα σχολεία, οι ίδιοι οι μαθητές και οι οικογένειές τους, για ό,τι δεν πάει καλά στην εκπαιδευτική διαδικασία και από την άλλη στόχος είναι να αθωωθούν οι αντιεκπαιδευτικές – αντιλαϊκές πολιτικές της κυβέρνησης. Το πλαίσιο των οδηγιών στην αξιολόγηση των κριτηρίων προσδίδει έναν ελεγκτικό χαρακτήρα και η ποσοτικοποίηση της αξιολογικής διαδικασίας (βαθμολογικές κλίμακες) πολύ εύκολα εργαλειοποιείται στο πλαίσιο μιας διαδικασίας κατηγοριοποίησης των σχολικών μονάδων με βάση τους γενικότερους σχεδιασμούς της κυβέρνησης (σύνδεση με χρηματοδότηση, επιλογή σχολικής μονάδας από τους γονείς η οποία θα δημιουργήσει ταξικούς διαχωρισμούς, μεταφορά, αρχικά, δομών του δημόσιου σχολείου στην τοπική αυτοδιοίκηση κλπ.)
Ακολουθεί σε λίγους μήνες, αφού με την Υ.Α. «χτίζεται», το πλαίσιο υλοποίησης της νέας ατομικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών ως ο ατομικός έλεγχος των εκπαιδευτικών για το κατά πόσο θα υλοποιούν τις κυβερνητικές πολιτικές».
Την ίδια ώρα, Ομοσπονδία των καθηγητών αναφέρει μεταξύ άλλων: «Σε ένα δημόσιο σχολείο υποστελεχωμένο, με τη λειτουργία του να βασίζεται σε 50.000 συμβασιούχους, θα αξιολογείται η «αποτελεσματική αξιοποίηση του προσωπικού». Δηλαδή το πως θα καλύπτονται τα κενά εκ των ενόντων, το πως θα κυριαρχούν όροι απόλυτα ελαστικών μορφών εργασίας με αποτέλεσμα την σύνθλιψη των εργασιακών δικαιωμάτων, τον μετασχηματισμό των εκπαιδευτικών σε ένα «πολυεξάρτημα» για κάθε εκπαιδευτική χρήση καθώς θα καταλήγουν να διδάσκουν άσχετα με την ειδικότητά τους μαθήματα.
Σε ένα δημόσιο σχολείο υποχρηματοδούμενο θα αξιολογείται η «ικανότητα διαχείρισης των οικονομικών πόρων». Δηλαδή πώς θα γίνεται περιορισμός δαπανών, πώς θα βάζουν πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη οι γονείς, πώς θα αναζητούνται χορηγοί.
Σε ένα δημόσιο σχολείο με ακατάλληλες υποδομές, με αίθουσες κλουβιά και χιλιάδες μαθητές σε κοντέινερς, θα αξιολογείται «η αξιοποίηση των σχολικών υποδομών», αλλά και ο εμπλουτισμός και εκσυγχρονισμός τους, μετατοπίζοντας την ευθύνη των υποδομών στους Συλλόγους Διδασκόντων».
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη