Μια έντονη πολιτική και κοινωνική αντιπαράθεση έχει προκύψει γύρω από την απόφαση κατάργησης τμημάτων στο 2ο Νηπιαγωγείο Γλυκών Νερών, με τις οικογένειες, τους εκπαιδευτικούς και τους βουλευτές της αντιπολίτευσης να καταγγέλλουν αιφνιδιαστικές αλλαγές που –όπως υποστηρίζουν– «υποβαθμίζουν την προσχολική εκπαίδευση» και διαταράσσουν την καθημερινότητα των παιδιών και των γονέων.
Η Υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, απαντώντας στη Βουλή, παραθέτει λεπτομερώς το ισχύον νομικό πλαίσιο και κάνει λόγο για «υποχρέωση συμμόρφωσης» στις προβλεπόμενες διαδικασίες.
Η απάντηση της υπουργού: «Υποχρέωση τήρησης της νομοθεσίας»
Στην επίσημη τοποθέτησή της, η υπουργός Παιδείας τονίζει ότι όλες οι ενέργειες έγιναν βάσει των νόμων, των προεδρικών διαταγμάτων και των εγκυκλίων που καθορίζουν τον μέγιστο και ελάχιστο αριθμό μαθητών ανά τμήμα στα νηπιαγωγεία.
Όπως σημειώνει, «ο μέγιστος αριθμός νηπίων/προνηπίων είναι είκοσι πέντε (25) ανά τμήμα», ενώ στα ολοήμερα προγράμματα υπάρχει ορισμένο κατώτατο όριο φοίτησης ώστε να μπορούν να λειτουργήσουν. Σύμφωνα με τα στοιχεία που αντλήθηκαν από το πληροφοριακό σύστημα MySchool, το 2ο Νηπιαγωγείο Γλυκών Νερών «λειτουργούσε 3 τμήματα στο ολοήμερο πρόγραμμα, χωρίς να τηρούνται οι ανωτέρω προϋποθέσεις», με τη συνολική δύναμη μαθητών να οδηγεί –βάσει νόμου– στη λειτουργία δύο και όχι τριών τμημάτων.
Η υπουργός ξεκαθαρίζει ότι «σε καμία περίπτωση δεν επηρεάστηκε η φοίτηση των παιδιών», ενώ οι εκπαιδευτικοί που μετακινήθηκαν διατίθενται σε όμορες μονάδες «όπου υπάρχουν πραγματικά κενά και ανάγκες». Υπογραμμίζει επίσης ότι η διαχείριση των αιθουσών και της κτηριακής υποδομής ανήκει στην αρμοδιότητα του Συλλόγου Διδασκόντων και της Προϊσταμένης.
Η αντίδραση των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ: «Απόφαση που στρέφεται κατά των οικογενειών»
Από την άλλη πλευρά, οι βουλευτές Γιώργος Καραμέρος και Πόπη Τσαπανίδου μεταφέρουν στη Βουλή τις αντιδράσεις των γονέων, κάνοντας λόγο για μια απόφαση που αιφνιδίασε την εκπαιδευτική κοινότητα και προκάλεσε σημαντικά πρακτικά προβλήματα.
Στην κοινοβουλευτική τους ερώτηση αναφέρουν ότι η κατάργηση των δύο τμημάτων –ενός εκ των οποίων ολοήμερου– και η μετακίνηση εκπαιδευτικών «ανατρέπει τον σχεδιασμό που είχε εγκρίνει το υπουργείο στις αρχές Σεπτεμβρίου», παρά το γεγονός ότι όλα τα στοιχεία ήταν ήδη γνωστά στη διοίκηση. Επισημαίνουν επίσης τις ιδιαίτερες χωροταξικές συνθήκες του σχολείου, καθώς «το κεντρικό κτίριο απέχει από το παράρτημά του περίπου ένα χιλιόμετρο», γεγονός που οδηγεί καθημερινά σε μετακινήσεις μικρών παιδιών από το ένα κτίριο στο άλλο.
Οι γονείς, όπως τονίζεται, κάνουν λόγο για επιβάρυνση της καθημερινότητάς τους, κίνδυνο μη λειτουργίας τμημάτων σε περίπτωση απουσίας εκπαιδευτικών, αλλά και για την αρνητική επίδραση που έχει η αλλαγή εκπαιδευτικού περιβάλλοντος «ενάμισι μήνα μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς». Οι βουλευτές ρωτούν την υπουργό για τους λόγους που οδήγησαν στην απόφαση και ζητούν λύσεις που θα «αποκαταστήσουν την ποιότητα της προσχολικής εκπαίδευσης» και θα διευκολύνουν τις οικογένειες.
Η απάντηση της υπουργού Παιδείας Σοφίας Ζαχαράκη στη Βουλή
«Απάντηση στην Ερώτηση με αριθμ. πρωτ. 607/24-10-2025»
Σε απάντηση του ανωτέρω Μέσου Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, κάνουμε γνωστά τα ακόλουθα:
Ο μέγιστος αριθμός μαθητών/τριών ανά τμήμα στο Νηπιαγωγείο καθορίζεται στους είκοσι πέντε (25) σύμφωνα με τις προβλέψεις της παρ. 2 του άρθρου 6 του ΠΔ 79/2017 (Α’109) όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
Για τη δημιουργία τμημάτων στα διθέσια και άνω Νηπιαγωγεία εφαρμόζεται η παρ. 2 του άρθρου 6 του Π.Δ. 79/2017 (Α΄109), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με το άρθρο 50 του ν.4692/2020. Συγκεκριμένα ορίζεται ότι: «Ο μέγιστος αριθμός νηπίων/προνηπίων είναι είκοσι πέντε (25) ανά τμήμα. Από διθέσιο νηπιαγωγείο και άνω, ο ελάχιστος αριθμός είναι δεκαπέντε (15)».
Ειδικότερα για το 2ο Νηπιαγωγείο Γλυκών Νερών, σύμφωνα με το αριθμ. 008852/ΕΞ/31-10-2025 έγγραφο της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής:
«(…) με την παρ.7, αρθρ. 11 ΚΕΦ.Β του Π.Δ.79/2017 (ΦΕΚ 109 Α’), ως τροποποιήθηκε και ισχύει στα 1/θέσια Νηπιαγωγεία ο ελάχιστος αριθμός για τη λειτουργία του Ολοήμερου προγράμματος είναι 5 φοιτώντες μαθητές (νήπια/προνήπια). Στα 2/θέσια Νηπιαγωγεία ο ελάχιστος αριθμός για τη λειτουργία του Ολοήμερου προγράμματος είναι 10 φοιτώντες μαθητές (νήπια- προνήπια). Στα 3/θέσια και άνω Νηπιαγωγεία ελάχιστος αριθμός για τη λειτουργία του Ολοήμερου προγράμματος είναι 14 φοιτώντες μαθητές (νήπια/προνήπια). Όταν ο αριθμός των μαθητών που φοιτούν στο ολοήμερο πρόγραμμα είναι χαμηλότερος των όσων προβλέπονται παραπάνω, τότε αναστέλλεται η λειτουργία του τμήματος με απόφαση του Διευθυντή εκπαίδευσης.
Οι υπηρεσίες οφείλουμε να συμμορφωνόμαστε σε όλες τις διατάξεις νόμου (Σύνταγμα, νόμους, προεδρικά διατάγματα, υπουργικές αποφάσεις, κοινές υπουργικές αποφάσεις) και να διεκπεραιώνουμε τις υποθέσεις των υπηρεσιών μας σύμφωνα και με τις διευκρινιστικές εγκυκλίους που μας αποστέλλονται σύμφωνα με την παρ.1,αρθρ.25 του Ν.3528/2007 σύμφωνα με την οποία: «Ο υπάλληλος είναι υπεύθυνος για την εκτέλεση των καθηκόντων του και τη νομιμότητα των υπηρεσιακών του ενεργειών.» και σύμφωνα με τα επιμέρους καθήκοντα που ορίζονται από το καθηκοντολόγιο των υπαλλήλων.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά στην εφαρμογή του ανωτέρω νόμου απεστάλη στις υπηρεσίες και στις σχολικές μονάδες εκ νέου η με αρ.πρωτ.Φ.6/23717/Δ1/04-03-2025 εγκύκλιος του ΥΠΑΙΘΑ με θέμα «Εγγραφές μαθητών/τριών στα Νηπιαγωγεία για το σχολικό έτος 2025-26» (…)
Επιπλέον, κατά το τρέχον σχολικό έτος εφαρμόζεται το άρθρο 117 του Ν.5224/2025, με έναρξη ισχύος από 1-9-2025, το οποίο εισάγει νέο πλαίσιο για την οργάνωση και λειτουργία των σχολικών μονάδων ως προς τη φοίτηση μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Επισημαίνουμε ότι για την δημιουργία τμημάτων μετά τις εγγραφές στο νηπιαγωγείο οδηγίες απεστάλησαν με την με αρ. πρωτ.Φ.7/64500/Δ1/3-6-2025 εγκύκλιο του ΥΠΑΙΘΑ με θέμα «Ενέργειες Προγραμματισμού του Εκπαιδευτικού Έργου των Νηπιαγωγείων για το σχολικό έτος 2025-2026 – Προγραμματισμός λειτουργίας Ολοήμερου Προγράμματος και Νέου, Αναβαθμισμένου Προγράμματος Ολοήμερου Νηπιαγωγείου – Λήξη μαθημάτων σχολικού έτους 2024-2025» (…).
Συγκεκριμένα εάν ο αριθμός αιτήσεων προνηπίων/νηπίων για εγγραφή υπερβαίνει τους 25 μαθητές/τριες ανά τμήμα, εφαρμόζονται όσα προβλέπονται στην παρ. 4δ του άρθρου 6 του π.δ. 79/2017 (Α’ 109), όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 44 του ν. 4777/2021 (Α’ 25) και μας έχουν γνωστοποιηθεί με τη με αρ. πρωτ. Φ.6/23717/Δ1/4-3-2025 (ΑΔΑ: 9ΠΡΧ46ΝΚΠΔ-8ΓΟ) Εγκύκλιο του ΥΠΑΙΘΑ.
Τέλος αποτελεί πάγια υποχρέωση των Δ/ντων και Προϊσταμένων των σχολικών μονάδων η ορθή, καθημερινή καταχώριση των αναλυτικών στοιχείων και μεταβολών του μαθητικού δυναμικού ή/και του εκπ/κου προσωπικού στο πληροφοριακό σύστημα MΥSCHOOL, σύμφωνα με το άρθρο 7 του ν. 3848/2010 (Α’ 71) και τη με αρ. πρωτ. 149084/ΓΔ4/8-9-2017 εγκύκλιο με θέμα : «Καταχώριση στοιχείων στα Πληροφοριακά Συστήματα myschool και Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης (Ο.Π.ΣΥ.Δ.)». Αποτυπώνεται έτσι η λειτουργία κάθε σχολικής μονάδας, σύμφωνα με τα στοιχεία που αντλούνται από το πληροφοριακό σύστημα MYSCHOOL και βάση της οποίας είναι δυνατή η λήψη αποφάσεων από τις κεντρικές υπηρεσίες.
Λαμβάνοντας, επίσης υπόψη την υποχρέωση εποπτείας των σχολικών μονάδων της περιοχής ευθύνης μας, και κατόπιν ελέγχου, προέκυψε από το πληροφοριακό σύστημα myschool, ότι το 2ο ΝΓ Γλυκών Νερών λειτουργούσε 3 τμήματα στο ολοήμερο πρόγραμμα, χωρίς να τηρούνται οι ανωτέρω προϋποθέσεις (μέγιστου και ελάχιστου αριθμού μαθητών/τριών). Ο συνολικός αριθμός μαθητών/μαθητριών είναι 48, όπερ σημαίνει τη λειτουργία 2 τμημάτων.
Σε καμία περίπτωση δεν επηρεάστηκε η φοίτηση των παιδιών, καθώς δεν «έχασαν» συμμαθητές τους και δεν μετακινήθηκαν σε άλλο σχολείο κλπ. ενώ δεν επηρεάστηκε ο οικογενειακός προγραμματισμός γονέων/κηδεμόνων.
Οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν απωλέσει την εργασία τους καθώς διατίθενται, σύμφωνα με τις προβλέψεις νόμου, σε όμορες σχολικές μονάδες όπου υπάρχουν πραγματικά κενά και ανάγκες, γεγονός που σε καμία περίπτωση δεν υποβαθμίζει την εκπαιδευτική διαδικασία.
Ως εκ τούτου, δεδομένης της υποχρέωσης συμμόρφωσης στην κείμενη νομοθεσία, εκδόθηκαν οι με αρ.πρωτ.008528/ΕΞ/22-10-2025 (…) και 008592/ΕΞ/23-10-2025 (…) αποφάσεις της υπηρεσίας μας.
Η διαχείριση του κτηρίου καθώς και η κατανομή μαθητών/τριών και η επιλογή αιθουσών για έκαστο τμήμα άπτεται των αρμοδιοτήτων των Διευθυντών - Προϊσταμένων των σχολικών μονάδων και του Συλλόγου Διδασκόντων. Δεδομένου ότι στο κτήριο 1 υπάρχουν 2 αίθουσες και στο κτήριο 2 υπάρχουν 3 αίθουσες, ο Σύλλογος Διδασκόντων και η Προϊσταμένη έχουν τη δυνατότητα της καλύτερης αξιοποίησης της υπάρχουσας κτηριακής υποδομής.(…)».
Δείτε εδώ αναλυτικά την απάντηση της υπουργού Παιδείας.
Η ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ προς την υπουργό Παιδείας
«Η κατάργηση τμημάτων στο 2ο Νηπιαγωγείο Γλυκών Νερών στρέφεται κατά των νηπίων και των οικογενειών τους»
Γονείς και κηδεμόνες παιδιών που φοιτούν στο 2ο Νηπιαγωγείο Γλυκών Νερών του Δήμου Παιανίας θίγουν με επιστολή τους στην Υπουργό Παιδείας και στους αρμόδιους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης την απόφαση ανακατανομής προσωπικού στις σχολικές μονάδες της Ανατολικής Αττικής με αποτέλεσμα τη κατάργηση τμημάτων στο συγκεκριμένο σχολείο, συνθήκη που δημιουργεί εμπόδια στην καθημερινότητά τους, αλλά και υποβαθμίζει την ποιότητα της προσχολικής εκπαίδευσης.
Συγκεκριμένα, αποφασίστηκε η κατάργηση δύο τμημάτων, ένα εκ των οποίων ολοήμερο και η μετακίνηση δύο υπηρετούντων εκπαιδευτικών σε άλλες σχολικές μονάδες. Η συγκεκριμένη απόφαση ανατρέπει τον σχεδιασμό που είχε λάβει την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας στις αρχές Σεπτεμβρίου, παρότι όλα τα δεδομένα βρίσκονταν στη διάθεση των υπηρεσιών.
Η εν λόγω σχολική μονάδα έχει την ιδιαιτερότητα ως προς τον χωροταξικό της σχεδιασμό, καθώς το κεντρικό κτίριο απέχει από το παράρτημά του περίπου ένα χιλιόμετρο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, σύμφωνα με όσα υπογραμμίζουν οι γονείς, τα παιδιά που παρακολουθούν το ολοήμερο πρόγραμμα να μεταφέρονται καθημερινά στο κεντρικό κτίριο, ενώ αντίστοιχα μαθητές θα μετακινηθούν στο κτίριο του παραρτήματος για την συμμετοχή τους στο πρωινό πρόγραμμα.
Η συγκεκριμένη απόφαση συνεπάγεται τη μετακίνηση των οικογενειών σε μεγαλύτερη απόσταση καθημερινά, ενώ η έλλειψη εκπαιδευτικών ειδικά σε περίπτωση ασθένειας ή λήψης άδειας δυσχεραίνει το έργο της αναπλήρωσής τους με κίνδυνο τη μη λειτουργία τμημάτων και την περαιτέρω επιβάρυνση της καθημερινότητας των γονέων. Ταυτόχρονα, είναι ευρέως γνωστό ότι η αλλαγή εκπαιδευτικού περιβάλλοντος ενάμισι μήνα μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς δεν συμβάλλει στην αναβάθμιση της ποιότητας της προσχολικής αγωγής. Η επιστολή επισημαίνει ότι το προσωπικό και η προϊστάμενη αρχή της σχολικής μονάδας είχαν αντιρρήσεις ως προς τη συγκεκριμένη απόφαση, χωρίς να ληφθούν, όμως, υπόψη.
Επειδή η αλλαγή του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος δεν συμβάλλει στην αναβάθμιση της προσχολικής εκπαίδευσης,
Επειδή οι γονείς είναι αναγκαίο να διευκολύνονται από την πολιτεία ειδικά σε συνθήκες δημογραφικής πίεσης
Ερωτάται η αρμόδια Υπουργός
- Ποιοι λόγοι επέβαλαν τη μετακίνηση δύο υπηρετούντων εκπαιδευτικών και την κατάργηση των τμημάτων ενάντια στον αρχικό σχεδιασμό και στις αντιρρήσεις των εκπαιδευτικών;
- Με ποιον τρόπο θα δώσει λύσει στο πρόβλημα που έχει προκύψει και υποβαθμίζει το εκπαιδευτικό έργο, επιβαρύνοντας ταυτόχρονα την καθημερινότητα γονέων και παιδιών;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Καραμέρος Γεώργιος
Τσαπανίδου Παρθένα (Πόπη)
Δείτε εδώ αναλυτικά την ερώτηση.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 6/12
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Κοκκινάκη Υπατία