Ο χαρακτήρας και η στόχευση των μέτρων στην Εκπαίδευση
Γράφει ο Πάνος Κατσούλας*

Ανακοινώθηκε από τη νέα ηγεσία του υπ. παιδείας, μεταξύ των άλλων, η επαναφορά της βάσης του 10 για την εισαγωγή των μαθητών στα Πανεπιστήμια. Επιπλέον οι σχολές θα έχουν τη δυνατότητα να καθορίσουν ακόμη μεγαλύτερη βάση και τέλος ο αριθμός των φοιτητών θα καθορίζεται από τα ΑΕΙ.

Το σκεπτικό που ακολουθεί τον ορισμό της βάσης του 10 είναι ότι δεν μπορεί κάποιος να εισάγεται στο Πανεπιστήμιο με 3, 4 ή 5 κλπ. Βέβαια κανένας δε μπορεί να είναι ευτυχής με υποψηφίους, που έχουν πρόσβαση στην Γθμια εκπ/ση με ΜΟ 4 ή 5 κλπ στην κλίμακα του 20. Όμως ουδείς έχει καθίσει να εξηγήσει την αιτία και τους λόγους που συμβαίνει και είναι πολλοί. 

Ας ξεκινήσουμε από τους αποφοίτους των ΕΠΑ.Λ, στους οποίους δίνεται ένα μικρό ποσοστό εισαγωγής στην Γθμια εκπ/ση, επιπλέον όσων θα εισαχθούν από τα Γενικά λύκεια. Π.χ. αν σε μια σχολή ΑΕΙ εισαχθούν μια χρονιά 100 απόφοιτοι ΓΕ.Λ μπορεί να εισαχθούν και 20 επιπλέον απόφοιτοι ΕΠΑ.Λ. Οι τελευταίοι εξετάζονται Πανελλαδικά για την εισαγωγή τους στην Γθμια εκπ/ση σε διαφορετικά μαθήματα και διαφορετική ύλη απ’ ότι οι απόφοιτοι των ΓΕ.Λ.

Κοντολογίς οι απόφοιτοι ΕΠΑ.Λ που θα επιτύχουν στις δικές τους Πανελλαδικές δεν καταλαμβάνουν τις θέσεις αποφοίτων ΓΕ.Λ αλλά επιπλέον αυτών. Όμως η συντριπτική πλειονότητα των αποφοίτων ΕΠΑΛ είτε ενδιαφέρονται να στραφούν άμεσα στην αγορά εργασίας είτε να συνεχίσουν στη μαθητεία ή σε κάποιο δημόσιο ΙΕΚ και στη συνέχεια να εισέλθουν στην αγορά εργασίας. Ελάχιστοι ενδιαφέρονται να εισαχθούν σε συγκεκριμένες σχολές ιδίως των τέως ΑΤΕΙ. Η συντριπτική πλειονότητα αποφοίτων ΕΠΑ.Λ δεν υποβάλουν αίτηση εισαγωγής στην Γθμια, ακόμη και μαθητές με καλές επιδόσεις. Έτσι λοιπόν οι επιπλέον διατιθέμενες θέσεις στην Γθμια εκπ/ση δεν καλύπτονται ή καλύπτονται από κάποιους που πέτυχαν χαμηλή βαθμολογία, και οι οποίοι απλά είχαν υποβάλει αίτηση συμμετοχής στις Πανελλαδικές εξετάσεις.

Για αυτό το λόγο διαβάζουμε δημοσιεύματα, που χωρίς ν’ αποσαφηνίζουν, αναφέρουν με πηχυαίους τίτλους: π.χ. υποψήφιος πέτυχε στο πολυτεχνείο με 5! Βέβαια ένας τέτοιος επιτυχών δεν πρόκειται να παρακολουθήσει τη σχολή διότι δε θα μπορέσει ν’ αντεπεξέλθει στις δυσκολίες φοίτησης ή αν το επιχειρήσει το συνηθέστερο είναι να την εγκαταλείψει άμεσα. Ένα ενδεχομένως εύλογο ερώτημα είναι: αφού δεν υπάρχει ενδιαφέρον πρόσβασης στην Γθμια αποφοίτων ΕΠΑ.Λ γιατί τους δίνεται η δυνατότητα;

Εκτιμώ για 2 λόγους: πρώτον επειδή δυνατότητα πρόσβασης στην Γθμια πρέπει να δίνεται σε όλους και ας τη χρησιμοποιήσουν όσοι θέλουν και μπορούν και δεύτερον επειδή θα μπορούσε να λειτουργήσει ως κίνητρο είτε φοίτησης στα ΕΠΑ.Λ μαθητών καλύτερων επιδόσεων είτε βελτίωσης των επιδόσεων των ήδη φοιτούντων αναβαθμίζοντας έτσι την ποιότητα των ΕΠΑ.Λ. Πέραν όμως των ανωτέρω δεν πρέπει να λησμονούμε ότι οι βαθμολογικές επιδόσεις είναι συνάρτηση του βαθμού δυσκολίας των θεμάτων. Επιπλέον οι Πανελλαδικές δεν εξετάζουν την επάρκεια κάποιων για την επόμενη τάξη, αλλά είναι ένας διαγωνισμός που έχει αποκλειστικό σκοπό την εισαγωγή όσων προβλέπονται. Μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις τα θέματα των Πανελλαδικών δεν είναι ούτε διαβαθμισμένης δυσκολίας ούτε με βάση όσα αναφέρονται στο σχολικό βιβλίο, ώστε να μπορεί να πει κάποιος ότι θα δικαιολογούσαν ως ένα βαθμό τη βάση του 10. 

Επίσης σύμφωνα με τις νέες εξαγγελίες τα Πανεπιστήμια θα καθορίζουν τον αριθμό των φοιτητών (πάντα προτείνουν μικρότερο αριθμό από το υπουργείο) και οι σχολές, εκτός της ελάχιστης βάσης του 10, θα έχουν τη δυνατότητα να θέτουν ακόμη μεγαλύτερη! Ως επιχείρημα προβάλλεται το γεγονός ότι σε όλο τον κόσμο  ο αριθμός των εισακτέων καθορίζεται από τα Πανεπιστήμια, διότι αυτά γνωρίζουν σε πόσους φοιτητές μπορούν να παρέχουν αναβαθμισμένες σπουδές. Αν εισαχθούν περισσότεροι θα τους παρέχουν υποβαθμισμένες.

Παραγνωρίζεται όμως ότι αυτές οι χώρες διαθέτουν για την παιδεία τουλάχιστον το 5% του ΑΕΠ τους, μερικές πολύ μεγαλύτερο και όχι όπως εμείς που από επιλογή ή από κραυγαλέα διαχρονικά λάθη διαθέτουμε κατά πολύ μικρότερο. Για το 2019 μόλις το 2,9% του ΑΕΠ. Επίσης δε θα πρέπει να ξεχάσουμε ότι το Μεσοπρόθεσμο 2014-2018 της κυβέρνησης Ν.Δ. προέβλεπε την περαιτέρω μείωση των δαπανών στο 1,9 % του ΑΕΠ για το 2018! 

Τελικά το αποτέλεσμα που θα επέλθει με την εφαρμογή αυτών των μέτρων είναι η μείωση των εισακτέων. Επομένως οι υπόλοιποι που θα φοιτήσουν; Προφανώς στα ιδιωτικά Πανεπιστήμια και τα κολέγια, στα οποία όμως δεν ισχύει η βάση του 10 διότι εκεί δεν έχουμε εισαγωγή με εξετάσεις! Εκεί το κριτήριο είναι τα δίδακτρα! Άρα μεταξύ των φοιτούντων στα δημόσια Πανεπιστήμια και τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια και τα κολέγια δε θα ισχύουν τα ίδια μέτρα και τα ίδια σταθμά.

Τα παραπάνω μέτρα αποσκοπούν στην πεντακάθαρη πριμοδότηση της ιδιωτικής εκπ/σης, που θ’ αποκτήσει έτοιμη πελατεία. Επίσης αποτελούν λόγο υποστήριξης της κατάργησης του άρθρου 6 του συντάγματος και ίδρυσης ιδιωτικών Πανεπιστημίων και στη χώρα μας, ανάλογα βέβαια και με τη ζήτηση. Επιπλέον η μείωση των εισακτέων θα εντείνει τον ανταγωνισμό, και άρα θ’ αυξήσει τα ιδιαίτερα και τα φροντιστήρια, όπως άλλωστε είχε συμβεί και στο παρελθόν.  

Όμως ποιοι και πόσοι είναι εκείνοι οι οποίοι θα μπορούν να πληρώσουν τα υπέρογκα δίδακτρα και τα φροντιστήρια; Μόνο οι έχοντες και κατέχοντες. Θα υπάρξουν βέβαια και μη έχοντες που θ’ αναγκαστούν να πληρώσουν πιεζόμενοι υπέρμετρα προκειμένου να σπουδάσουν τα παιδιά τους. Να λοιπόν γιατί τα εξαγγελθέντα μέτρα έχουν και ταξικό χαρακτήρα.  

*Εκπαιδευτικός, Αντιπρόεδρος ΔΣ Β’ ΕΛΜΕ Κορινθίας, Τακτικός αιρετός ΠΥΣΔΕ ν. Κορινθίας   

best of network

σχετικά άρθρα