Ο Βαθμός στις Πανελλαδικές εξετάσεις είναι γνωστό ότι αφήνει στη σκέψη και στη μνήμη του παιδιού το αποτύπωμά του γιατί καθορίζει αρχικά την επιτυχία στη σχολή των ονείρων του.
Γι αυτό είναι πολύ σημαντικό όσοι εμπλεκόμαστε επαγγελματικά με την εκπαίδευση και συμβάλλουμε στη διαμόρφωση του βαθμού αυτού με οποιονδήποτε τρόπο, να είμαστε προσεκτικοί και ανεπηρέαστοι.
Ο βαθμός αυτός (σε καθένα από τα 4 μαθήματα, αφήνοντας στην άκρη τα ειδικά μαθήματα) ο οποίος καταγράφεται στα 100 και έπειτα με προσέγγιση δεκάτου στα 20 π.χ. 17,2, συμβάλει κατά το ¼ (σε κάποιες περιπτώσεις λίγο λιγότερο ή λίγο περισσότερο ανάλογα με τον συντελεστή βαρύτητας που έχει το συγκεκριμένο μάθημα για τη συγκεκριμένη σχολή) στο τελικό σύνολο μορίων που είναι το «διαβατήριο» για την επιτυχία στη Χ σχολή. Έτσι η διαφορά 1 μονάδας στα 100 οδηγεί σε εύρος μορίων 40 έως 80 (ανάλογα με τον συντελεστή βαρύτητας όπως εξηγήσαμε).
Και ερχόμαστε τώρα στο σημείο των μεγάλων διαφορών των δύο βαθμολογητών που οδηγούν ενίοτε σε αναβαθμολογήσεις. Αν η διαφορά των δύο βαθμών ξεπερνά τις 12 μονάδες στα 100 τότε μπαίνει ο τρίτος βαθμολογητής και ο τελικός βαθμός προκύπτει από τον μέσο όρο του αθροίσματος των 2 μεγαλύτερων βαθμών.
Σε αντίθεση με τη Ν. Γλώσσα που παρατηρούνται μεγαλύτερα ποσοστά διαφορών που οδηγούν σε αναβαθμολογήσεις, σε άλλα μαθήματα με πλήρως καθορισμένες απαντήσεις, ο μαθητής εισπράττει μερικές φορές δυστυχώς το αίσθημα της άδικης βαθμολόγησης.
Παρατηρήθηκε διαφορά 12 μονάδων των δύο βαθμολογητών (που βέβαια δεν οδηγεί σε αναβαθμολόγηση) στα μαθήματα: Οικονομία, Βιολογία και Πληροφορική. Αυτό δεν δικαιολογείται εύκολα. Η διαφορά αυτή όμως είναι πολύ μεγάλη γιατί ο τελικός βαθμός - μέσος όρος των 2 βαθμολογητών δεν εξαλείφει το αίσθημα της άδικης βαθμολόγησης.
Οι 6 μονάδες στα 100 μεταξύ του τελικού βαθμού – μέσου όρου και κάποιου εκ των δύο αρχικών βαθμών αντιστοιχούν σε εύρος μορίων 240 έως 480, αριθμός ικανός που προκαλεί τον υποψήφιο να παρακαλά τη θεά τύχη να τον βοηθήσει. Γι αυτούς τους λόγους θα πρέπει οι επιτροπές των Βαθμολογικών Κέντρων να προσπαθούν στις περιπτώσεις αυτές να μειώνουν τη διαφορά των 12 μονάδων αποκαθιστώντας την αδικία, είτε συζητώντας διεξοδικά με τους δύο βαθμολογητές είτε να αλλάξει η νομοθεσία και να εισέρχεται ο τρίτος βαθμολογητής και σε διαφορά 12 μονάδων & λίγο πιο κάτω.
Γιατί θεωρώ ότι είναι πολύ σημαντικό για τα παιδιά που έχουν κοπιάσει και έχουν γονατίσει προσπαθώντας να ανεβούν τον πολύχρονο Γολγοθά των Πανελλαδικών Εξετάσεων, να εισπράττουν τη στιγμή της ενηλικίωσης και της πολυπόθητης εξόδου από το τούνελ της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, το σπουδαίο για την εποχή μας και για το μέλλον τους μήνυμα ότι: Κανείς δεν τους αδικεί!
Τάσος Τόκας,
Εκπαιδευτικός - Καθηγητής Γενικού Λυκείου.
Όλα τα νέα και οι ειδήσεις που αφορούν τις Πανελλήνιες
Βαθμολογίες κάτω από τη βάση... να φάνε και οι κότες! Μα τι συμβαίνει επιτέλους;
Πανελλήνιες 2025: Με ποια κριτήρια επιλέγω σχολές για το Μηχανογραφικό μου;
Μηχανογραφικό 2025: Αυτός είναι ο χάρτης των αντιστοιχιών για 96 Τμήματα - Οι μεγάλες αλλαγές