πανελλήνιες μαθηματικά
Πανελλήνιες - Μαθηματικά: Τα στοιχεία που καθόρισαν την εξέταση και τις επιδόσεις

Με ιδιαίτερη αυστηρότητα και υψηλό δείκτη δυσκολίας πραγματοποιήθηκε η φετινή εξέταση στα Μαθηματικά Προσανατολισμού των Πανελληνίων 2025, με τα πρώτα μηνύματα από βαθμολογικά κέντρα να επιβεβαιώνουν την εκτίμηση: Πάνω από 75% κάτω από τη βάση, για τους υποψήφιους του πολυπληθέστατου 4ου Επιστημονικού Πεδίου (Οικονομίας και Πληροφορικής) ενώ και για τους υποψήφιους του 2ου Επιστημονικού Πεδίου το ποσοστό κάτω από τη βάση αναμένεται να ξεπεράσει το 30%. 

Τα στοιχεία που καθόρισαν την εξέταση

1. Κλιμακούμενη δυσκολία, με "παγίδες" υψηλής νοητικής απαίτησης
Το Β4, το Γ4 και κυρίως το Δ4 χαρακτηρίστηκαν ως κρυφές παγίδες, με υψηλές απαιτήσεις σε μαθηματική διαίσθηση και διαχείριση άγχους. Το Δ3–Δ4 ζητούσαν όχι μόνο γνώση αλλά ανθεκτικότητα στην πίεση.

2. Πλήρης κάλυψη ύλης αλλά με υψηλές απαιτήσεις βάθους
Το Γ θέμα απαιτούσε σύνδεση θεωρίας με ασυνήθιστες εφαρμογές, ενώ το Δ θέμα συνδύαζε πολλαπλές μαθηματικές περιοχές με έμφαση στην αφαιρετική και αναλυτική σκέψη.

Ερωτήματα

Εδώ τίθεται το κρίσιμο ερώτημα: είναι πράγματι τόσο δύσκολα τα μαθήματα ή μήπως σχεδιάζονται για να είναι δύσκολα; Γιατί το ποσοστό αποτυχίας παραμένει σταθερά υψηλό, ανεξαρτήτως εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων, μεθοδολογιών ή προγραμμάτων σπουδών.

Η «κατασκευή» της αποτυχίας: Ένα καλά σκηνοθετημένο παιχνίδι

Το εξεταστικό σύστημα δεν είναι ουδέτερο. Είναι ένας μηχανισμός που «κατασκευάζει» αποτελέσματα – όχι πάντα σε συμφωνία με την εκπαιδευτική πραγματικότητα. Τα διαβαθμισμένα θέματα δεν είναι ουδέτερα ερωτήματα γνώσης· είναι επιδέξια εργαλεία διαχωρισμού. Όπως ένας υδραυλικός ρυθμίζει τη ροή του νερού, έτσι και το Υπουργείο Παιδείας ρυθμίζει το ποσοστό επιτυχίας ή αποτυχίας μέσω του βαθμού δυσκολίας.

Στην πράξη, τα θέματα δεν σχεδιάζονται για να μετρήσουν τι έμαθαν οι μαθητές, αλλά για να επιβεβαιώσουν μια προκαθορισμένη κατανομή: λίγοι αριστούχοι, κάποιοι μέτριοι, πολλοί αποτυχόντες. Το ζητούμενο είναι να εμφανίζεται μια «ορθολογική κλιμάκωση» επιδόσεων, όχι να αξιολογείται ουσιαστικά η εκπαιδευτική διαδικασία.

Όλα τα νέα και οι ειδήσεις που αφορούν τις Πανελλήνιες

Πανελλαδικές 2025: Εκτίμηση για πανωλεθρία στα Μαθηματικά - Εκτίμηση για 3 στους 4 υποψήφιους κάτω από τη βάση!

Αναστάτωση με το θέμα Δ5 της Βιολογίας - Η ΟΕΦΕ ζητά από την ΚΕΕ να θεωρηθούν και οι δυο απαντήσεις σωστές

Τα θέματα και οι λύσεις των Πανελληνίων εξετάσεων

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ζαχαρακη
Υπουργείο Παιδείας – Έκπληξη: Νέο μάθημα εκτός τάξης από το 2025-2026 στα σχολεία
Η ενημέρωση από το Υπουργείο Παιδείας προς τα σχολεία με υπογραφή της Υπουργού Παιδείας, Σοφίας Ζαχαράκη
Υπουργείο Παιδείας – Έκπληξη: Νέο μάθημα εκτός τάξης από το 2025-2026 στα σχολεία
Συμβούλιο της Επικρατείας - ΣΤΕ
ΣτΕ: Εκδικάστηκε η επαναφορά 13ου και 14ου μισθού – Η ΔΑΣ ΑΔΕΔΥ καταγγέλλει «αντεργατικό πλαίσιο»

Σε κλίμα έντονης πολιτικής και κοινωνικής φόρτισης εκδικάστηκε σήμερα, Παρασκευή 6 Ιουνίου 2025, στο

ΣτΕ: Εκδικάστηκε η επαναφορά 13ου και 14ου μισθού – Η ΔΑΣ ΑΔΕΔΥ καταγγέλλει «αντεργατικό πλαίσιο»
zaxaraki
Σοφία Ζαχαράκη: Επίσκεψη της Υπουργού Παιδείας στο ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. Αγίας Παρασκευής για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος
Οι μαθητές συμμετείχαν σε δράσεις αφιερωμένες στο περιβάλλον
Σοφία Ζαχαράκη: Επίσκεψη της Υπουργού Παιδείας στο ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. Αγίας Παρασκευής για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος
κλιματιστικά
Τους έπιασαν με... τα κλιματιστικά στην πλάτη – Διαρρήκτες "ξήλωναν" σχολείο στην Ηλιούπολη
Συνελήφθησαν επ’ αυτοφώρω δύο άνδρες για διακεκριμένες κλοπές από σχολικό συγκρότημα – Είχαν ξηλώσει 17 μονάδες
Τους έπιασαν με... τα κλιματιστικά στην πλάτη – Διαρρήκτες "ξήλωναν" σχολείο στην Ηλιούπολη