ΓΕΡΜΑΝΙΑ
Ποιος υπουργός προτείνει την καθιέρωση μιας ειδικής διδακτικής ώρας όπου θα συζητούνται «πιθανά σενάρια απειλής» και τρόποι ορθής προετοιμασίας για πόλεμο; – Αντιδρούν κόμματα και εκπαιδευτικοί

Η συζήτηση για το ενδεχόμενο ενός μελλοντικού πολέμου φαίνεται να αποκτά νέα διάσταση στη Γερμανία. Ο υπουργός Εσωτερικών, Αλεξάντερ Ντόμπριντ (CSU), επιθυμεί να φέρει το θέμα ακόμη και μέσα στα σχολεία, στο πλαίσιο μιας πρωτοβουλίας για την «πρόληψη κρίσεων» και την προετοιμασία των πολιτών απέναντι σε ενδεχόμενους κινδύνους.

Μιλώντας στην οικονομική επιθεώρηση Handelsblatt, ο Βαυαρός πολιτικός δήλωσε πως η πρότασή του αφορά την καθιέρωση μιας ειδικής διδακτικής ώρας κάθε σχολική χρονιά, όπου θα συζητούνται «πιθανά σενάρια απειλής» και τρόποι ορθής προετοιμασίας. 

«Η πρόληψη κρίσεων πρέπει να ενσωματωθεί στην καθημερινότητα του σχολείου. Θέλουμε οι νέοι να γνωρίζουν πώς να αντιδράσουν ψύχραιμα και υπεύθυνα σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Σύμφωνα με τον ίδιο, το Υπουργείο Εσωτερικών της Γερμανίας θα ξεκινήσει ήδη από τον Νοέμβριο συζητήσεις με τους ομόλογους των κρατιδίων, ώστε να εξεταστεί η πρακτική εφαρμογή της πρότασης.

Αντιδράσεις από τα κόμματα της αντιπολίτευσης

Η πρόταση Ντόμπριντ έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, ιδιαίτερα από την Αριστερά και την ακροδεξιά.
Η Νικόλ Γκόλκε, αντιπρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του Κόμματος της Αριστεράς (Die Linke), μίλησε για «ανεύθυνη προσπάθεια καλλιέργειας φόβου»: 

«Είναι απαράδεκτο να προκαλείται πανικός στα παιδιά και στους νέους. Τα σχολεία πρέπει να είναι χώροι μόρφωσης, χειραφέτησης και ειρηνικής συνύπαρξης, όχι προετοιμασίας για πόλεμο», ανέφερε σε ανάρτησή της στην πλατφόρμα Χ.

Από την πλευρά της, η Εναλλακτική για τη Γερμανία (AfD) – αν και υπέρ της στρατιωτικής ισχύος – κατηγόρησε τον Ντόμπριντ για «πολεμοκαπηλεία». Ο βουλευτής του κόμματος, Γκότφριντ Κούριο, δήλωσε στο AFP πως «ο πραγματικός στόχος είναι να παρουσιαστεί ο πόλεμος ως κάτι αυτονόητο ή αναπόφευκτο».

Αντιθέτως, το Κόμμα των Πρασίνων βλέπει θετικά την πρωτοβουλία, εστιάζοντας στη σημασία της ενημέρωσης των νέων για την αντιμετώπιση κρίσεων

«Είναι σημαντικό οι νέοι να μάθουν πώς να ενεργούν υπεύθυνα σε δύσκολες καταστάσεις. Αυτό δεν σημαίνει προπαγάνδα, αλλά παιδεία κρίσεων», τόνισε ο εκπρόσωπος του κόμματος για θέματα εσωτερικής πολιτικής, Λέον Έκερτ.

Πόλεμος και εκπαίδευση: μια ιστορική αντιπαράθεση

Η ιδέα να ενταχθούν ζητήματα ασφάλειας και πολέμου στη σχολική ύλη δεν είναι καινούρια στη Γερμανία. Στον Ψυχρό Πόλεμο, οι μαθητές μάθαιναν βασικά μέτρα πολιτικής προστασίας, ενώ μετά το 2014 – με την κρίση στην Ουκρανία – ανανεώθηκε το ενδιαφέρον για την πολιτική άμυνα του πληθυσμού.

Ωστόσο, το σημερινό πολιτικό και κοινωνικό περιβάλλον καθιστά τη συζήτηση αυτή ιδιαίτερα ευαίσθητη. Η γερμανική κοινή γνώμη εμφανίζεται διχασμένη ανάμεσα στην ανάγκη προετοιμασίας και στον φόβο στρατιωτικοποίησης της παιδείας.

Μια συζήτηση που ξεπερνά τα γερμανικά σύνορα

Το ερώτημα που τίθεται είναι αν οι κοινωνίες της Ευρώπης πρέπει να προετοιμάζουν τους νέους για το ενδεχόμενο πολέμου ή να επιμένουν αποκλειστικά στην παιδεία ειρήνης.
Σε μια εποχή γεωπολιτικής αστάθειας – με τον πόλεμο στην Ουκρανία, τις εντάσεις στη Μέση Ανατολή και την αβεβαιότητα γύρω από το ΝΑΤΟ – η συζήτηση του Ντόμπριντ μπορεί να αποτελέσει προοίμιο ευρύτερων αλλαγών στην ευρωπαϊκή εκπαιδευτική πολιτική.

Η πρόταση Ντόμπριντ ανοίγει ένα νέο, ιδεολογικά φορτισμένο κεφάλαιο στη Γερμανία: τον ρόλο του σχολείου ως φορέα προετοιμασίας για κρίσεις.
Είναι όμως η ενημέρωση για πιθανές απειλές παιδαγωγικό εργαλείο ή πολιτική χειραγώγηση;
Η απάντηση, όπως φαίνεται, θα καθορίσει όχι μόνο τη γερμανική εκπαιδευτική πολιτική, αλλά και τον τρόπο που η Ευρώπη αντιμετωπίζει το ζήτημα της ασφάλειας στη νέα εποχή αβεβαιότητας.

Τι λένε οι παιδαγωγοί και οι ψυχολόγοι

Η πρόταση Ντόμπριντ να ανοίξει η συζήτηση για τον πόλεμο μέσα στα σχολεία προκαλεί όχι μόνο πολιτικές αλλά και επιστημονικές ανησυχίες. Παιδαγωγοί και ψυχολόγοι στη Γερμανία προειδοποιούν ότι η εισαγωγή τέτοιων θεμάτων χωρίς κατάλληλη παιδαγωγική προετοιμασία μπορεί να έχει αντίθετα αποτελέσματα.

«Τα παιδιά χρειάζονται σταθερότητα, όχι σενάρια καταστροφής»

Η εκπαιδευτική ψυχολόγος Δρ. Μάρεν Σνάιντερ από το Πανεπιστήμιο της Βόννης επισημαίνει ότι η επανάληψη εικόνων και αφηγήσεων που συνδέονται με βία ή απειλή πολέμου μπορεί να ενισχύσει το άγχος και την ανασφάλεια στους μαθητές: 

«Τα παιδιά και οι έφηβοι ήδη εκτίθενται καθημερινά σε ειδήσεις για συγκρούσεις. Το σχολείο πρέπει να λειτουργεί ως χώρος σταθερότητας και ασφάλειας, όχι ως φορέας επιπλέον φόβου», σημειώνει.

Παιδεία ειρήνης και όχι “εκπαίδευση κρίσεων”

Από την πλευρά των παιδαγωγών, ο καθηγητής Χανς Ντίτερ Μάγιερ, ειδικός στη διδακτική των κοινωνικών επιστημών, υποστηρίζει ότι αν το σχολείο θέλει να προσεγγίσει το θέμα του πολέμου, αυτό πρέπει να γίνεται μέσα από την εκπαίδευση στην ειρήνη και τη δημοκρατική αγωγή, όχι μέσα από την προετοιμασία για κρίσεις. 

«Η ευθύνη του σχολείου δεν είναι να προετοιμάζει για τον πόλεμο, αλλά να βοηθά τα παιδιά να κατανοούν τις αιτίες του και να εργάζονται για την αποτροπή του», αναφέρει.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 28/10

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

siriza_skitsa_gov.gr_.jpg
Διχασμός στρατηγικής στη Νέα Αριστερά – «Χωρίς αποκλεισμούς» συμμαχίες ή στροφή αριστερά;
Πολιτικός διάλογος στη Νέα Αριστερά - Ο Χαρίτσης για «αλλαγή», ο Σακελλαρίδης για «αξιοπιστία»
Διχασμός στρατηγικής στη Νέα Αριστερά – «Χωρίς αποκλεισμούς» συμμαχίες ή στροφή αριστερά;
ΓΕΡΜΑΝΙΑ
Ο πόλεμος μπαίνει στη σχολική τάξη
Ποιος υπουργός προτείνει την καθιέρωση μιας ειδικής διδακτικής ώρας όπου θα συζητούνται «πιθανά σενάρια απειλής» και τρόποι ορθής προετοιμασίας για...
Ο πόλεμος μπαίνει στη σχολική τάξη
ryanair.jpg
Ryanair: Το αστείο που γύρισε μπούμερανγκ – Οργισμένες αντιδράσεις από Έλληνες επιβάτες
Το «χιούμορ» της αεροπορικής εταιρείας για όσους χειροκροτούν στις προσγειώσεις προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων
Ryanair: Το αστείο που γύρισε μπούμερανγκ – Οργισμένες αντιδράσεις από Έλληνες επιβάτες