Thumbnail
«Ο κόσμος των γραμμάτων, η θεσμική εκπαίδευση και η διαρκής μόρφωση αποβλέπουν στην προσπάθεια του ανθρώπου για την πλήρη ανθοφορία του ορθολογισμού»

Από το φωτεινό πεδίο της σοφίας μέχρι την άβυσσο της σχιζοφρένειας – αν θεωρήσουμε ότι αυτά είναι τα δύο άκρα της πνευματικής ανθρώπινης κατάστασης – υπάρχει ένα συνεχές φάσμα με δυσδιάκριτα όρια και οι οριοθετήσεις μεταξύ των διάφορων επιμέρους πεδίων από την επιστήμη γίνονται όλο και πιο δύσκολα με την εξέλιξη της έρευνας.

Έτσι, για παράδειγμα, τα όρια της νοητικής υστέρησης δεν αρχίζουν απ’ εκεί που τελειώνει το άκρο της κανονικής νοημοσύνης, αλλά αντίθετα νοητική υστέρηση και «κανονική νοημοσύνη» τέμνονται σε ένα αρκετά ευρύ πεδίο. Δεν είναι καθόλου τυχαίο άλλωστε το γεγονός ότι παιδιά με νοητική υστέρηση εκπαιδευόμενα κατάλληλα επιτυγχάνουν πιο προωθημένους μορφωτικούς στόχους από πολλά παιδιά που δεν έχουν νοητική υστέρηση. Και είμαστε ακόμα στην αρχή της έρευνας και των δυνατοτήτων τις Ειδικής Παιδαγωγικής, η οποία επιστήμη δημιουργεί όλο και πιο νέα ανατρεπτικά και ελπιδοφόρα στοιχεία για την αγωγή του ανθρώπου.

Αλλά πέραν των ασαφών ορίων, η τρέλα μπορεί να αφορά και τους «κανονικούς» ανθρώπους σε οριακές περιπτώσεις. Έτσι, όταν ένας άνθρωπος φτάνει σε διάπραξη ενός ειδεχθούς εγκλήματος, μπορούμε να ισχυριστούμε ότι έχει κυριευθεί υπό το βάρος κάποιας ακραίας συναισθηματικής έκρηξης, από την παραφροσύνη. Γιατί, πώς μπορεί να εξηγηθεί μια περίπτωση παιδοκτονίας ή δολοφονίας για κτηματικές και πολύ ασήμαντες διαφορές και πώς προσεγγίζονται τα λεγόμενα εγκλήματα πάθους;

Αλλά πέραν αυτών των ακραίων περιπτώσεων, ο άνθρωπος ακόμα και απλά στοχαζόμενος γύρω από τα μεγάλα και αναπάντητα ερωτήματα του πνεύματος – για το επέκεινα και για τη μεταφυσική, για την υπαρξιακή αγωνία και το πρόβλημα της απεραντοσύνης του χωροχρόνου – μερικές στιγμές νιώθει ένα λογικό «κενό» και πιάνει συχνά τον εαυτό του να πλέει στο απόλυτο χάος και ακόμα να αισθάνεται ότι ο ίδιος δεν υπάρχει…

Αν μάλιστα πάρουμε την περίπτωση του ανθρώπου που έχει δεχτεί σκληρό χτύπημα στη ζωή από την πρόωρη και άδικη απώλεια ενός δικού του ανθρώπου, τότε μπορεί να κατοικεί ταυτόχρονα και στους τόπους της λογικής και στους τόπους της τρέλας. Τότε η αδυναμία να δώσει λογική εξήγηση για ένα δραματικό γεγονός τον οδηγεί στα σκοτάδια της μαύρης θλίψη και της απόλυτης λύπης, που είναι και οι «οι πλησιέστεροι γείτονες της παραφροσύνης» κατά τον Αντιφάνη.

«Με κυριεύουν διάφορες παραισθήσεις, τα πράγματα παραμορφώνονται όπως μέσα σε στραβό καθρέφτη˙ περνώ διάφορα στάδια μανίας, αρχίζοντας συνήθως από τη μεγαλομανία και καταλήγοντας σε μανία διώξεως…», αναφέρει διανοούμενος γνωστός του Μαξίμ Γκόρκι στο γνωστό έργο του Μήτσου Αλεξανδρόπουλου «Το ψωμί και το βιβλίο, Ο Γκόρκι». Γλώσσες πύρινες ξεπετάγονται σε άνυδρα ψυχικά και συναισθηματικά πεδία, σε τόπους λογικής απερήμωσης και καταπίνουν κάθε βλαστάρι της ελεύθερης σκέψης και της σωφροσύνης.

Η επιστήμη είναι αρκετά πίσω από την κατανόηση της ανθρώπινης φύσης. Ο ίδιος ο άνθρωπος του καπιταλιστικού τρόπου ζωής ενδιαφέρεται πιο πολύ για την υλική πρόοδο παρά για μια ουμανιστική κοινωνία μέσα και από την προαγωγή των ανθρωπιστικών επιστημών. Η Θεωρία της Ψυχανάλυσης απλώς ξεκίνησε τη συζήτηση, η οποία είναι αρκετά πίσω. Δίνει όμως ένα πλαίσιο αναφοράς.

«Η παθογόνα σύγκρουση στο νευρωτικό πεδίο είναι μια μάχη ανάμεσα σε δύο δυνάμεις, που η μία από αυτές κατόρθωσε να έρθει στο επίπεδο του προσυνειδητού και του συνειδητού μέρους του νου, ενώ η άλλη περιορίστηκε στο ασυνείδητο. Αυτός είναι ο λόγος που η σύγκρουση δεν μπορεί ποτέ να έχει τελική έκβαση προς τη μια ή την άλλη κατεύθυνση… Μια αποτελεσματική έκβαση μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο όταν αντιμετωπίζονται μεταξύ τους στο αυτό έδαφος» (Σ. Φρόιντ, Εισαγωγή στην ψυχανάλυση).

Ο αγώνας της ζωής δεν είναι μόνο προσπάθεια για να εξασφαλίζουμε τα προς το ζην υλικά μέσα. Ο κόσμος των γραμμάτων, η θεσμική εκπαίδευση και η διαρκής μόρφωση αποβλέπουν στην προσπάθεια του ανθρώπου για την πλήρη ανθοφορία του ορθολογισμού. Η βασική μάχη που δίνει ο άνθρωπος στη ζωή του είναι η κατάκτηση του βασιλείου της λογικής και του εξανθρωπισμού, στοιχεία που συνάπτονται με έναν δίκαιο και όμορφο κόσμο.

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΓΡΑΠΤΟΣ ΑΣΕΠ 2Γ: ΒΓΗΚΑΝ ΤΑ ΕΠΙΣΗΜΑ παραδείγματα εξέτασης με τις λύσεις τους

ΕΠΙΣΗΜΟ: Βγήκε η κατανομή θέσεων για το Διαγωνισμό του ΑΣΕΠ - 5124 οι ΜΟΝΙΜΟΙ ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ (Πίνακας - Αιτήσεις)

Νέο σύστημα διορισμών Εκπαιδευτικών: Tο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ που μοριοδοτεί και στους 2 ΠΙΝΑΚΕΣ

Παν.Πατρών: Υποτροφίες σε Μεταπτυχιακά Ειδικής Αγωγής και Διαπολιτισμικής - Αιτήσεις μέσω alfavita.gr

ΑΣΕΠ: Το ΠΙΟ ΕΥΚΟΛΟ στην Ελλάδα online Lower - Proficiency για Ενήλικες σε 2 ημέρες Μόνο 111 ευρώ

Απαραίτητο τυπικό προσόν ECDL - Πιστοποίηση Υπολογιστών μόνο με 95 ευρώ

νέα από το Ethnos logo

σχετικά άρθρα

vroxes_252863_128495_type13262.jpg
Καιρός: Ένα δύσκολο διήμερο με ισχυρές καταιγίδες και χαλάζι - Ποιες περιοχές θα επηρεαστούν
Σαββατοκύριακο με καταιγίδες, χαλάζι και νοτιάδες αλλά και υψηλές για την εποχή οι θερμοκρασίες - Σε ισχύ έκτακτο δελτίο
Καιρός: Ένα δύσκολο διήμερο με ισχυρές καταιγίδες και χαλάζι - Ποιες περιοχές θα επηρεαστούν
πουρές
Νόστιμος πουρές πατάτας στο λεπτό - Μικρά μυστικά που απογειώνουν το πιάτο
Ο πουρές μπορεί με πολλούς τρόπους να γίνει γευστικότατος και να αποβάλει την απλή γεύση της πατάτας, έχοντας μέσα του λίγη τσαχπινιά
Νόστιμος πουρές πατάτας στο λεπτό - Μικρά μυστικά που απογειώνουν το πιάτο
university_lausanne
Πανεπιστήμιο Λωζάνης: Δεκάδες περιστατικά σεξουαλικής παρενόχλησης και 4 βιασμοί
Έρευνα αποκάλυψε περισσότερες από 140 περιπτώσεις σεξουαλικής παρενόχλησης και 4 βιασμούς, στο πανεπιστήμιο της Λωζάνης, την τελευταία πενταετία -...
Πανεπιστήμιο Λωζάνης: Δεκάδες περιστατικά σεξουαλικής παρενόχλησης και 4 βιασμοί