Στη Βουλή τοποθετήθηκε ο Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Κωνσταντίνος Βλάσης, απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή Γιώργου Τσιρώνη σχετικά με τη διαδικασία προμήθειας των κιτ ρομποτικής για τα σχολεία. Ο κ. Βλάσης χαρακτήρισε το πρόγραμμα «έργο κομβικής σημασίας» που «φέρνει τη σύγχρονη τεχνολογία μέσα στην τάξη» και «ενισχύει τον ψηφιακό και πειραματικό γραμματισμό των μαθητών».
Διαγωνισμός με τρία LOTs και πλήρη έλεγχο νομιμότητας
Σύμφωνα με τον υφυπουργό, ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε από την επιτελική δομή του ΕΣΠΑ του ΥΠΑΙΘΑ, με κριτήριο τη βέλτιστη σχέση ποιότητας – τιμής, βάσει του Ν. 4412/2016 και της Οδηγίας 2014/24/ΕΕ.
«Ακολουθήθηκαν όλες οι νόμιμες διαδικασίες, τόσο προσυμβατικού όσο και μετασυμβατικού ελέγχου, με έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο και την Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού του Ταμείου Ανάκαμψης», δήλωσε.
Ο διαγωνισμός χωρίστηκε σε τρία τμήματα (LOTS), με στόχο – όπως τόνισε – να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός και να δοθεί πρόσβαση και σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ενώ ταυτόχρονα να ελαχιστοποιηθεί ο κίνδυνος καθυστερήσεων στην παράδοση.
Οι αναθέσεις ανά τμήμα είχαν ως εξής:
LOT 1: Ένωση NOVA – ACTIVE
LOT 2: Ένωση COSMOTE – BYTE
LOT 3: Ένωση VODAFONE – SPACE HELLAS
«Τα κιτ δεν είναι ίδια με αυτά της λιανικής αγοράς»
Απαντώντας στις αναφορές περί υπερκοστολόγησης, ο κ. Βλάσης ξεκαθάρισε ότι τα κιτ που αγοράστηκαν μέσω του διαγωνισμού δεν είναι τα ίδια με εκείνα που κυκλοφορούν στη λιανική.
«Για παράδειγμα, στις τάξεις Α΄ έως Δ΄ Δημοτικού προσφέρθηκε το R2 STEM KC6 plus και όχι το απλό R2. Στις Ε΄ και ΣΤ΄ το STEM S1 ARD-ikon 1Plus και όχι το S1, ενώ για τις μεγαλύτερες τάξεις το R3 STEM KC9 plus.»
Επιπλέον, τόνισε ότι οι προϋπολογισθείσες τιμές βασίστηκαν σε έρευνα αγοράς και ανάλυση προηγούμενων διαγωνισμών, ενώ περιλαμβάνουν επιπλέον κόστη, όπως:
Εκπαιδευτικό υλικό και βιντεοπαρουσιάσεις εγκεκριμένες από το ΙΕΠ
Μεταφορά και παράδοση σε κάθε σχολική μονάδα
Τριετή εγγύηση καλής λειτουργίας με άμεση αντικατάσταση
Διαχειριστικά και χρηματοοικονομικά κόστη συμμετοχής
Τι περιλαμβάνει κάθε κιτ ρομποτικής
Περιεχόμενο | Περιγραφή |
---|---|
Εκπαιδευτικό σετ ρομποτικής | Προσαρμοσμένο στην ηλικία και το επίπεδο μαθητών |
Εκπαιδευτικό λογισμικό | Συμβατό με το πρόγραμμα σπουδών |
Υποστηρικτικό υλικό | Οδηγοί, φύλλα εργασίας, βίντεο |
Εγγύηση | 3ετής, με δυνατότητα αντικατάστασης |
Παράδοση | Στις σχολικές μονάδες, ανά περιοχή |
«Όλα έγιναν με διαφάνεια – Επένδυση στη νέα γενιά»
Στη δευτερολογία του, ο κ. Βλάσης απάντησε στις αναφορές περί «οσμής σκανδάλου», δηλώνοντας ότι «ό,τι γίνεται στο Υπουργείο μας είναι με πλήρη διαφάνεια».
«Αν ο διαγωνισμός πήγαινε σε μία εταιρεία, θα μας κατηγορούσατε για μονοπώλιο. Τώρα που πήγε σε τρεις ενώσεις, λέτε ότι είναι “τρεις φιλικές εταιρείες”. Δεν μπορείτε να τα λέτε και τα δύο», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Επανέλαβε ότι η σύγκριση με τιμές λιανικής είναι παραπλανητική, καθώς πρόκειται για διαφορετικά προϊόντα και ολοκληρωμένα πακέτα εκπαιδευτικής υποστήριξης.
«Η διαδικασία έγινε με έλεγχο σε όλα τα στάδια, χωρίς καμία παρέκκλιση από το θεσμικό πλαίσιο. Το έργο αυτό δεν είναι πεδίο υπερκοστολόγησης, αλλά επένδυση στη νέα γενιά», κατέληξε.
Συμπέρασμα
Η συζήτηση στη Βουλή ανέδειξε για ακόμη μία φορά το ζήτημα της διαφάνειας και του κόστους στα έργα τεχνολογικής υποδομής της εκπαίδευσης.
Το Υπουργείο επιμένει ότι πρόκειται για νομότυπη διαδικασία και επένδυση στο μέλλον των μαθητών, ενώ η αντιπολίτευση ζητά περαιτέρω διασταύρωση των τιμών και τεχνικών προδιαγραφών.
Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2025, με στόχο κάθε σχολική αίθουσα να διαθέτει πλήρες κιτ ρομποτικής και πρόσβαση σε εκπαιδευτικό λογισμικό, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στη διδασκαλία των θετικών επιστημών.
Η τοποθέτηση του Κωνσταντίνου Βλάση στη Βουλή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΛΑΣΗΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού): Κύριε Πρόεδρε, συνάδελφοι, κύριε Τσιρώνη, σας ευχαριστώ για την ερώτησή σας και θέλω να ξεκαθαρίσω εξαρχής ότι μιλάμε για ένα έργο κομβικής σημασίας το οποίο είναι χρηματοδοτούμενο από το Ταμείο Ανάκαμψης και στόχος του ουσιαστικά είναι να φέρει τη σύγχρονη τεχνολογία μέσα στην τάξη και να ενισχύσει τον ψηφιακό και πειραματικό γραμματισμό των μαθητών μας.
Ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε από την επιτελική δομή του ΕΣΠΑ του ΥΠΑΙΘΑ, με κριτήριο τη βέλτιστη σχέση ποιότητας-τιμής, σύμφωνα με το ν.4412/2016 και την Οδηγία 2014/24 της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ακολουθήθηκαν όλες οι νόμιμες διαδικασίες και προσυμβατικού και μετασυμβατικού ελέγχου με έγκριση και από το Ελεγκτικό Συνέδριο και την Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού του Ταμείου Ανάκαμψης. Ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε υπό τη μορφή τριών τμημάτων LOTs, όπως προβλέπεται ρητά στο άρθρο 99 του ν.4412/2016 ώστε να διασφαλιστεί: Πρώτον, μεγαλύτερη πρόσβαση μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Δεύτερον, ενίσχυση ανταγωνισμού. Τρίτον, μείωση του κινδύνου καθυστερήσεων. Και τέταρτον, ταχύτερη παράδοση στις σχολικές μονάδες. Για κάθε τμήμα υποβλήθηκαν προσφορές από ενώσεις εταιρειών. Για το LOT1 η ένωση NOVA-ACTIVE, για το LOT2 η ένωση COSMOTE-BYTE και για το LOT3 η VODAFONE με τη SPACE HELLAS.
Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε τώρα ότι η ευθύνη υφίσταται μόνο ως προς τη νομιμότητα και την ορθή αξιολόγηση των προσφορών κάτι που έγινε σύμφωνα πάντα και πλήρως με το θεσμικό πλαίσιο. Τώρα ως προς την τιμολόγηση, είναι σημαντικό, κύριε συνάδελφε, να τονίσουμε ότι τα κιτ που αναφέρετε στην ερώτησή σας δεν είναι τα ίδια με εκείνα που προσφέρθηκαν στον διαγωνισμό. Για παράδειγμα στις τάξεις Α΄ έως Δ΄ δημοτικού προσφέρθηκε το R2 STEM KC6 plus και όχι το R2 της λιανικής. Στις τάξεις Ε΄ και ΣΤ΄ το STEM S1 ARD-ikon 1Plus και όχι το S1, όπως είπατε εσείς. Και στις μεγαλύτερες τάξεις το R3 STEM KC9 plus και όχι το R3 της λιανικής.
Οι προϋπολογισθείσες τιμές προέκυψαν από έρευνα αγοράς και ανάλυση προηγούμενων διαγωνισμών, ενώ συμπεριλαμβάνονται και πλήθος πρόσθετων δαπανών -και πρέπει να το πούμε αυτό- όπως το εκπαιδευτικό υλικό και οι
βιντεοπαρουσιάσεις που εγκρίθηκαν από το ΙΕΠ, η μεταφορά και παράδοση σε κάθε σχολική μονάδα, η τριετής εγγύηση καλής λειτουργίας με άμεση αντικατάσταση του εξοπλισμού, χρηματοοικονομικά και διαχειριστικά κόστη συμμετοχής.
Όλα, λοιπόν, τα τεκμηριωτικά έγγραφα ελέγχθηκαν προσυμβατικά από το Ελεγκτικό Συνέδριο και την ΕΥΣΤΑ και εγκρίθηκαν πριν τη σύναψη των συμβάσεων. Συνεπώς, κύριε συνάδελφε, το έργο υλοποιείται με πλήρη διαφάνεια και ευθυγράμμιση με το ευρωπαϊκό δίκαιο. Ήδη περισσότερα από 177 χιλιάδες σετ ρομποτικής βρίσκονται στις αίθουσες των σχολείων και γνωρίζετε ότι είναι η πρώτη φορά που δίνουμε στους μαθητές -δεν το είχε κάνει κανείς στο παρελθόν- τη δυνατότητα να εξοικειωθούν με τη ρομποτική μέσα στην τάξη με υλικό σύγχρονο, εγκεκριμένο και προσαρμοσμένο στις ηλικίες τους.
Σας ευχαριστώ.
Η ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΛΑΣΗΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού): Κύριε Πρόεδρε, παρότι θεωρώ ότι στην ερώτηση απάντησα πλήρως, θα κάνω και ορισμένες πρόσθετες παρατηρήσεις. Δεν θα μπω στη διαδικασία, σε αυτό που ανέφερε ο συνάδελφος ότι διαβάζουμε κάποια δημοσιεύματα που μιλάνε για οσμή σκανδάλου.
Κύριε συνάδελφε, ό,τι γίνεται στο Υπουργείο μας και γενικότερα στην Κυβέρνηση είναι με πλήρη διαφάνεια. Γι’ αυτό και έχουν ακολουθηθεί όλες οι νόμιμες διαδικασίες. Οπότε καλό είναι να προσέχετε πάντα πώς αναφέρεστε, γιατί πριν λίγο είπατε «οι τρεις φιλικές σας εταιρείες». Αν γινόταν ένας διαγωνισμός και υπήρχε μία εταιρεία, θα λέγατε «εδώ τα δώσατε όλα σε μία εταιρεία». Τώρα κάνουμε κατάτμηση του διαγωνισμού, όπως προβλέπεται, πάνε σε τρεις ενώσεις εταιρειών -όχι σε τρεις εταιρείες-, πάλι λέτε «σε τρεις φιλικές εταιρείες». Οπότε, ξέρετε, πολλές φορές λέτε πράγματα, αλλά ο κόσμος ακούει και βλέπει ότι πέφτετε συνεχώς σε αντιφάσεις.
Θα επαναλάβω, λοιπόν, κάποια στοιχεία και θα κάνω και κάποιες πρόσθετες παρατηρήσεις, όπως είπα, κύριε Πρόεδρε.
Πρώτον, η σύγκριση που κάνατε πριν, γίνεται με τιμές λιανικής, σύγκριση η οποία δεν είναι ορθή, καθώς πρόκειται για διαφορετικά προϊόντα, διαφορετικών τεχνικών προδιαγραφών. Καλό είναι να μην παραπλανάτε τον κόσμο. Ο διαγωνισμός, επίσης, αφορούσε ολοκληρωμένα εκπαιδευτικά πακέτα, όχι απλά καταναλωτικά, στα οποία αναφερθήκατε εσείς προηγουμένως στην ερώτησή σας. Περιλαμβάνουν λογισμικό, εκπαιδευτική ύλη, εγγύηση και υποστήριξη ανά σχολική μονάδα για τρεις χρόνους, παράγοντες οι οποίοι -το γνωρίζετε και εσείς, το ξέρει και ο τελευταίος πολίτης- δεν περιλαμβάνονται στη λιανική τιμή.
Δεύτερον, η κατάτμηση σε τρία lots, όπως είπαμε, όχι μόνον δεν αποδυνάμωσε, αλλά προστάτευσε τον ανταγωνισμό. Εξασφάλισε παράλληλη προμήθεια και βέβαια ταχύτερη κάλυψη όλων των σχολείων. Αν δεν γινόταν και είχαμε καθυστερήσεις, θα ερχόσασταν εδώ με άλλη ερώτηση και θα λέγατε γιατί καθυστερούν σε αυτά τα σχολεία να φτάσουν τα κιτ.
Και, τρίτον, θέλω να υπογραμμίσω -και να το τονίσω για άλλη μια φορά- η διαδικασία έγινε με έλεγχο σε όλα τα στάδια, χωρίς καμία παρέκκλιση από το θεσμικό πλαίσιο.
Επομένως, το έργο αυτό όχι μόνο δεν αποτελεί πεδίο υπερκοστολόγησης, αλλά για εμάς, κύριε συνάδελφε, είναι πραγματικά μια επένδυση στη νέα γενιά που καμία άλλη κυβέρνηση δεν είχε κάνει στο παρελθόν.
Σας ευχαριστώ.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 22/10
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ