kikloforiaki agwgi
Το ΙΕΠ παρουσιάζει νέο οδηγό για την Κυκλοφοριακή Αγωγή στα σχολεία - Δραστηριότητες και εργαστήρια δεξιοτήτων

Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) ανακοίνωσε την έκδοση του οδηγού «Η Κυκλοφοριακή Αγωγή στην Ελληνική Εκπαίδευση – Οδηγός για Εκπαιδευτικούς», στο πλαίσιο του σχεδιασμού του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού για την αγωγή του ενεργού πολίτη.

Η κυκλοφοριακή αγωγή αποτελεί διαχρονικά θεμελιώδη συνιστώσα της αγωγής του πολίτη και της εκπαίδευσης για τη ζωή, συμβάλλοντας καθοριστικά στην ατομική και συλλογική ασφάλεια. Ο νέος οδηγός φιλοδοξεί να υποστηρίξει τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων στην ενσωμάτωση της κυκλοφοριακής αγωγής στην εκπαιδευτική διαδικασία, μέσα από βιωματικές, διαθεματικές και συμμετοχικές προσεγγίσεις.

Σύμφωνα με το ΙΕΠ, η έκδοση περιλαμβάνει θεωρητικό υπόβαθρο, παιδαγωγικές πρακτικές και δραστηριότητες που ενισχύουν τη σύνδεση γνώσης και καθημερινής εμπειρίας, προάγοντας τον σεβασμό στους κανόνες του οδικού δικτύου και την ανάπτυξη υπεύθυνων συμπεριφορών στο δημόσιο χώρο.

Η πρωτοβουλία εντάσσεται στις δράσεις του ΥΠΑΙ.Θ.Α. και του ΙΕΠ για την προαγωγή της ολιστικής αγωγής του πολίτη στο σχολείο, σε συνέχεια των πολιτικών παρεμβάσεων της Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κ. Σοφίας Ζαχαράκη.

Ο οδηγός είναι διαθέσιμος ψηφιακά στον σύνδεσμο: Η Κυκλοφοριακή Αγωγή στην Ελληνική Εκπαίδευση – Οδηγός για Εκπαιδευτικούς (PDF)

Ενεργός πολίτης και Κυκλοφοριακή Αγωγή

Το Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» (act.digitalschool.gov.gr) προωθεί μια ολιστική προσέγγιση που ενσωματώνει τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ.

Μέσα από αυτό, οι μαθητές αναπτύσσουν δεξιότητες κριτικής σκέψης, συνεργασίας και κοινωνικής υπευθυνότητας, αναλαμβάνοντας ενεργό ρόλο σε δράσεις που σχετίζονται με την αειφορία, την κοινωνική δικαιοσύνη και την προστασία του περιβάλλοντος.

Η κυκλοφοριακή αγωγή εντάσσεται σε αυτή την προοπτική, συνδέοντας την καλή υγεία και ευημερία (Στόχος 3) και τη βιωσιμότητα των πόλεων και κοινοτήτων (Στόχος 11) με την ασφαλή μετακίνηση και την υπεύθυνη στάση απέναντι στον δημόσιο χώρο.

Προγράμματα καλλιέργειας δεξιοτήτων

Τα Προγράμματα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων (ΠΚΔ), που σχεδιάστηκαν από το ΙΕΠ, στοχεύουν στην ενίσχυση των κοινωνικών δεξιοτήτων των μαθητών και στην ανάπτυξη στάσεων ενεργού πολίτη απέναντι σε ζητήματα καθημερινής ζωής.

Στη θεματική ενότητα «Ζω Καλύτερα – Ευ Ζην», η Κυκλοφοριακή Αγωγή αποκτά κεντρική θέση, καθώς περιλαμβάνει δραστηριότητες που προάγουν τη γνώση βασικών κανόνων οδικής ασφάλειας, την πρόληψη τροχαίων ατυχημάτων και τον σεβασμό στον δημόσιο χώρο.

Μέσα από παιχνίδια ρόλων, εικονικές διαδρομές και δημιουργικές δράσεις, οι μαθητές αναπτύσσουν δεξιότητες που μεταφράζονται σε ασφαλείς καθημερινές πρακτικές. Το ΙΕΠ υποστηρίζει τους εκπαιδευτικούς με παιδαγωγικά τεκμηριωμένο υλικό, επιμορφώσεις και καλές πρακτικές, ενισχύοντας τη σύνδεση θεωρίας και πράξης.

Δραστηριότητες και εργαστήρια δεξιοτήτων για την Κυκλοφοριακή Αγωγή

Ενδεικτικά, στο ψηφιακό αποθετήριο του ΙΕΠ έχουν αναρτηθεί εργαστήρια όπως:

  • «Οδική Ασφάλεια»,

  • «Ασφαλώς κυκλοφορώ με το ποδήλατό μου»,

  • «Ο Σταμάτης και ο Γρηγόρης πάνε εκδρομή»,

  • «Αειφόρος κινητικότητα – Ενεργοί τρόποι μεταφοράς»,

  • «Ιππότες της Οδικής Ασφάλειας»,

  • «Το δρόμου το Ασφαλές για το Γυμνάσιο»,

  • και πολλές ακόμη διαθεματικές δράσεις για Νηπιαγωγείο, Δημοτικό και Γυμνάσιο.

Αυτές οι δραστηριότητες στοχεύουν στη δημιουργία μαθητών με επίγνωση, υπευθυνότητα και σεβασμό στη ζωή.

Η κυκλοφοριακή αγωγή διατρέχει οριζόντια το σύνολο των γνωστικών αντικειμένων, από την Προσχολική Εκπαίδευση έως το Λύκειο.
Θέματα σχετικά με την οδική ασφάλεια ενσωματώνονται στα νέα Προγράμματα Σπουδών μαθημάτων όπως:

  • Φυσική,

  • Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή,

  • Νεοελληνική Γλώσσα,

  • Τεχνολογία,

  • Πληροφορική και

  • Οικιακή Οικονομία.

Επιπλέον, ειδικό εκπαιδευτικό υλικό για την κυκλοφοριακή αγωγή έχει σχεδιαστεί και για μαθητές με αναπηρία, μέσω της προσβάσιμης πλατφόρμας του ΙΕΠ (prosvasimo.iep.edu.gr)

Τάξη βαθμίδα

17 Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης

ΠΜΑ

Ενδεικτικές δράσεις

ΝηπιαγωγείοΣτόχος 11 Βιώσιμες Πόλεις και Κοινότητες• Προσδιορίζουν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα ΑμεΑ στις μετακινήσεις τους.https://act.digitalschool.gov.gr/actions/mia-geitonia-gia-olous-es-ena-programma-gia-tin-isotimi-prosvasi-olon-ston-dimosio-choro-kai-to-koinoniko-perivallon-tis-geitonias/
Α', Β', Γ' Δημοτικού • Συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τον βιώσιμο πολεοδομικό σχεδιασμό, συνεισφέροντας με ιδέες για τη βελτίωση των δημόσιων χώρων, τη μείωση των αποβλήτων και την αναβάθμιση των συγκοινωνιών στις κοινότητές τους.https://act.digitalschool.gov.gr/wp-content/uploads/2025/02/odigos_ekpedeutikou_2025-02.pdf (Οδηγός Εκπαιδευτικού), σ.52-59.
Δ', Ε', ΣΤ' ΔημοτικούΣτόχος 3 Καλή υγεία και ευημερία• Σχεδιάζουν και υλοποιούν εκστρατεία στη σχολική κοινότητα, σε συνεργασία με όμορα σχολεία, για την προώθηση της χρήσης ποδηλάτων για μικρές αποστάσεις, αναδεικνύοντας τα οφέλη της άσκησης και της μηδενικής περιβαλλοντικής επιβάρυνσης.https://act.digitalschool.gov.gr/actions/mia-paidiki-chara-gia-olous-es/
 Στόχος 11 Βιώσιμες Πόλεις και Κοινότητες• Συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τον βιώσιμο πολεοδομικό σχεδιασμό, συνεισφέροντας με ιδέες για τη βελτίωση των δημόσιων χώρων, τη μείωση των αποβλήτων και την αναβάθμιση των συγκοινωνιών στις κοινότητές τους.https://act.digitalschool.gov.gr/wp-content/uploads/2025/02/odigos_ekpedeutikou_2025-02.pdf (Οδηγός Εκπαιδευτικού), σ.79-85.
  • Χαρτογραφούν τη γειτονιά τους με σκοπό να εντοπίσουν σημεία επικίνδυνα είτε για την πρόκληση ατυχημάτων είτε λόγω του ότι είναι εκτεθειμένα σε φυσικούς κινδύνους (π.χ. πλημμυρικά φαινόμενα). 
  • Σχεδιάζουν και πραγματοποιούν δράση εξέτασης του βαθμού καθολικής πρόσβασης σε ασφαλείς, χωρίς αποκλεισμούς πράσινους και δημόσιους χώρους της γειτονιάς τους, ξεκινώντας από το σχολείο τους, προτείνουν λύσεις και ευαισθητοποιούν την τοπική κοινότητα. 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 22/10

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ΠΑΝΟΣ ΡΟΥΤΣΙ
Πάνος Ρούτσι: «Αν σβήσουν τα ονόματα των θυμάτων των Τεμπών, θα τα ξαναγράψουμε – Ας μας συλλάβουν»
«Δεν με ενδιαφέρει η πολιτική και τα κόμματα», είπε χαρακτηριστικά, τονίζοντας πως ο αγώνας των οικογενειών συνεχίζεται παρά τις πιέσεις και τις...
Πάνος Ρούτσι: «Αν σβήσουν τα ονόματα των θυμάτων των Τεμπών, θα τα ξαναγράψουμε – Ας μας συλλάβουν»