Οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας βρίσκονται στα όρια της αντοχής τους. Η έλλειψη οδηγών, η παλαιότητα του στόλου και η ανεπάρκεια συρμών έχουν οδηγήσει σε μείωση των δρομολογίων, παρά το γεγονός ότι οι επιβάτες αυξάνονται με ραγδαίο ρυθμό.
Μόνο το 2024, οι αστικές συγκοινωνίες εκτέλεσαν 228.891 λιγότερα δρομολόγια σε σχέση με το 2023, ενώ το επιβατικό κοινό αυξήθηκε κατά 35,4 εκατομμύρια μετακινήσεις.
Συγκοινωνιακό «έμφραγμα» στο Σύνταγμα
Η προχθεσινή εικόνα στο μετρό του Συντάγματος, όπου λόγω συνωστισμού ενεργοποιήθηκε το πρωτόκολλο ασφαλείας, αποτυπώνει τη σκληρή πραγματικότητα των καθημερινών μετακινήσεων στην πρωτεύουσα: καθυστερήσεις, ταλαιπωρία και ανεπαρκή δρομολόγια, ειδικά στις ώρες αιχμής.
Έλλειψη προσωπικού και στάσιμη κατάσταση
Παρά τις εξαγγελίες για ανανέωση του στόλου, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αδυνατεί να αντιμετωπίσει την κρίση.
Η έλλειψη οδηγών καθηλώνει περίπου το 20% των λεωφορείων στα αμαξοστάσια, ενώ η έλλειψη συρμών σε μετρό και ηλεκτρικό προκαλεί καθημερινό συνωστισμό.
Τα στοιχεία της έκθεσης πεπραγμένων του ΟΑΣΑ για το 2024 δείχνουν ότι, παρά τις επενδύσεις και την παραχώρηση δρομολογίων σε ιδιώτες, η κατάσταση χειροτερεύει.
Μείωση δρομολογίων και ασφυκτικό μετρό
Μετρό: τα οχηματοχιλιόμετρα μειώθηκαν από 53,54 εκατ. το 2023 σε 51,07 εκατ. το 2024.
Λεωφορεία – Τρόλεϊ (μαζί με τα ΚΤΕΛ): μειώθηκαν σε 82,66 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα, από 83,41 εκατ. την προηγούμενη χρονιά.
Την ίδια στιγμή, οι επιβιβάσεις αυξήθηκαν κατά 8,1% στα λεωφορεία και τρόλεϊ και 7,6% στο μετρό, φθάνοντας τα 232,6 εκατ. και 254,2 εκατ. αντίστοιχα.
Μειωμένες εισπράξεις παρά την αύξηση επιβατών
Οι συνολικές εισπράξεις των μεταφορικών φορέων το 2024 μειώθηκαν κατά 3,9%, στα 254,8 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω μείωσης των κρατικών πληρωμών για μειωμένα κόμιστρα (φοιτητές, ΑμεΑ, ηλικιωμένοι, σώματα ασφαλείας).
Παρά τις επενδύσεις ύψους 500 εκατ. ευρώ για ανανέωση του στόλου, η ουσιαστική βελτίωση αναμένεται από το 2026 και μετά.
Μέχρι το τέλος του 2025, θα έχουν παραδοθεί 950 νέα λεωφορεία, εκ των οποίων 240 ηλεκτρικά.
Σήμερα κυκλοφορούν πάνω από 500 νέα οχήματα, όμως η έλλειψη οδηγών επιτρέπει να βγαίνουν καθημερινά στους δρόμους μόνο 1.050 λεωφορεία.
Ο ενεργός στόλος της ΟΣΥ και των ΚΤΕΛ μειώθηκε από 1.550 σε 1.373 οχήματα, ενώ τα τρόλεϊ περιορίστηκαν από 210 σε 199.
Έρχονται νέες προσλήψεις και ανακαινισμένοι συρμοί
Μέχρι το τέλος του 2025, αναμένονται 370 νέες προσλήψεις οδηγών, τεχνιτών και σταθμαρχών, ενώ το 2026 θα φτάσουν τα πρώτα 125 νέα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία.
Παράλληλα, το 2026 θα ξεκινήσει η παράδοση των 14 ανακαινισμένων συρμών της Γραμμής 1 (ΗΣΑΠ), που καθυστέρησαν ήδη από το 2024.
Στο μετρό, οι ενεργοί συρμοί μειώθηκαν σε 437, 15 λιγότεροι από το 2023.
Η διοίκηση προγραμματίζει επενδύσεις 130 εκατ. ευρώ στις Γραμμές 2 και 3, από πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου, καθώς και 70 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση 10 συρμών του 1992 (νέος κλιματισμός και παράταση ζωής κατά 20 χρόνια).
Συνολικά, προβλέπονται 200 εκατ. ευρώ επενδύσεων για τα μέσα σταθερής τροχιάς την επόμενη διετία.
Η εικόνα των μεταφορών στην πρωτεύουσα αποκαλύπτει ένα σύστημα σε οριακή λειτουργία, που στηρίζεται στην υπομονή του επιβατικού κοινού και στην ελπίδα ότι οι επενδύσεις θα αποδώσουν τα επόμενα χρόνια.
Μέχρι τότε, οι καθυστερήσεις, ο συνωστισμός και η ταλαιπωρία θα παραμείνουν η καθημερινότητα χιλιάδων πολιτών της Αθήνας.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 22/10
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ