Thumbnail

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Θέμα: «Το σχέδιο ΑΘΗΝΑ δεν αποτελεί αναδιάρθρωση, αλλά «εξάρθρωση» και «διαμελισμό» της Ανώτατης Εκπαίδευσης και παράδοση κομματιών της στην ιδιωτική εκπαίδευση και στα κολέγια»

   Παρέμβαση στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συνεδρίαση της 22ας Μαρτίου με ημερήσια διάταξη νομοθετικής εργασίας: «Επίκαιρη Επερώτηση προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού σαράντα έξι Βουλευτών της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς/Ενωτικού Κοινωνικού Μετώπου, σχετικά με το σχέδιο «Αθηνά» για την ανώτατη εκπαίδευση», έκανε ο βουλευτής Α' Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ, Γιάννης Αμανατίδης. Παρατίθενται τα πλήρη κείμενα της πρωτολογίας και της δευτερολογίας:

«Κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, κύριε Υφυπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το σχέδιο «Αθηνά» δίνει ένα ακόμα χτύπημα στη δημόσια και δωρεάν παιδεία, όσο και αν διατείνεται λεκτικά για  το αντίθετο το Υπουργείο Παιδείας.

Το σχέδιο «Αθηνά» προσπαθεί να συνδυάσει τις στρατηγικές της νεοφιλελεύθερης πολιτικής με τη στρατηγική κυβερνητικής διαχείρισης της κρίσης, δηλαδή το επαγγελματικό πανεπιστήμιο με το ταξικό, φθηνό και μαζικό Πανεπιστήμιο.

Το σχέδιο «Αθηνά» θέλει να εγκαθιδρύσει το νέο, μνημονιακό πανεπιστήμιο. Υπακούει, έτσι, στη λογική του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, που θέλει η εκπαίδευση και η παιδεία να είναι προϊόντα. Και πώς άλλωστε θα μπορούσε να ήταν διαφορετικά, όταν αυτοί το αποτιμούν με 1 τρισεκατομμύριο δολάρια, που ξοδεύεται για τα παγκόσμια εκπαιδευτικά προϊόντα, με πενήντα εκατομμύρια εκπαιδευτικούς και ένα δισεκατομμύριο μαθητές και σπουδαστές, τους οποίους θέλησαν να δουν σαν πελάτες;

Υπακούει, λοιπόν και στο κείμενο του ΟΟΣΑ, το οποίο δεν συνδέει το σχέδιο «Αθηνά» με την ανάπτυξη, αλλά με τη συγχώνευση και το κλείσιμο τμημάτων με χαμηλούς δείκτες -όπως αναφέρεται στις κατευθυντήριες γραμμές στην έκθεσή του το 2011- και με τη μείωση του αριθμού των εισακτέων του.

Κύριε Υπουργέ, είναι απορίας άξιο, γιατί την έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Πολιτισμού και Παιδείας, η οποία μιλάει για αύξηση των εισακτέων στα πανεπιστήμια, δεν την εφαρμόζετε. Θυμάμαι και αρχικές σας δηλώσεις –όταν ξεκίνησε το σχέδιο «Αθηνά»- που λέγατε ότι δεν θα υπάρχει καμία μείωση εισακτέων. Παρ’ όλα αυτά, εσείς ισχυρίζεστε, τουλάχιστον απ’ αυτά που ξέρω μέχρι τώρα…

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΟΠΟΥΛΟΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού): Είναι αύξηση στα πανεπιστήμια.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΑΜΑΝΑΤΙΔΗΣ: Είναι αύξηση στα πανεπιστήμια, στο συνολικό, όμως, αριθμό των Πανεπιστημίων και ΑΤΕΙ είναι μείωση, είναι πέντε χιλιάδες μείωση. Σύμφωνα με τις δικές μας εκτιμήσεις, η μείωση είναι στις δέκα χιλιάδες. Συνολικά, όμως, οι εισακτέοι στα ΑΕΙ και ΤΕΙ, τα οποία εμείς θεωρούμε Ανώτατη Εκπαίδευση συνολικά, έχετε μείωση, παρά την οδηγία που έχετε και από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Επίσης, υπακούει και στις αρχές της Μπολόνια για τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Εκπαιδευτικό Χάρτη. Τι θα εξυπηρετεί ο χάρτης της Μπολόνια; Τι αναφέρει, λοιπόν; Χονδρικά ο χάρτης αναφέρει ότι τα πανεπιστήμια πρέπει να λειτουργούν με βασικό κριτήριο την εύνοια της οικονομικής ανάπτυξης. Θυμηθείτε τη δήλωση του κ. Στυλιανίδη για την έξυπνη παράκαμψη του άρθρου 16 του Συντάγματος, όπου μιλούσε για το πανεπιστήμιο και ότι το 51% θα πρέπει να παραμείνει στο δημόσιο και το υπόλοιπο να δοθεί σε ιδιώτη έτσι ώστε να έχουμε μάνατζερ και διοίκηση στα ελληνικά πανεπιστήμια. Είναι μια δήλωση, βέβαια, την οποία παρέκαμψε με δηλώσεις του ο Υπουργός Παιδείας. Μέσα, όμως, από αυτό το έργο του «καλού και του κακού» Υπουργού, προσπαθούν να ζυμώσουν την ιδέα του πανεπιστημίου της αγοράς, του πανεπιστημίου του μνημονίου.

Τι αναφέρει, λοιπόν, ο χάρτης της Μπολόνια; Τα πανεπιστήμια θα κάνουν έρευνα για τις ανάγκες των επιχειρήσεων και όχι για την κοινωνική πλειονότητα. Μιλάει για πτυχιούχους με διασπασμένα επαγγελματικά δικαιώματα, έτσι ώστε να είναι πιο εύκολα εκμεταλλεύσιμοι στην αγορά εργασίας. Τα μέσα για να κάνουν αυτό το πράγμα είναι: Η διάσπαση των γνωστικών αντικειμένων και η δημιουργία υπερεξειδικευμένων τμημάτων χωρίς επιστημονική βάση. Η απόσυρση του κράτους από τη χρηματοδότηση της πανεπιστημιακής έρευνας. Το συγκεκριμένο ιδεολογικό περιεχόμενο σπουδών κτλ.

Αυτό το σκοπό έρχεται να εξυπηρετήσει η δημιουργία των κατευθύνσεων. Η διάσπαση των επαγγελματικών δικαιωμάτων όμως, δεν γίνεται μόνο με αυτόν τον τρόπο -μέσα από τη δημιουργία των κατευθύνσεων-. Γίνεται και με ένα άλλο τρόπο, με τη λειτουργία δυο κύκλων σπουδών, όπου στο δεύτερο κύκλο σπουδών τα πανεπιστήμια μπορούν να επιβάλουν δίδακτρα.

Το ίδιο γίνεται και με τα ΤΕΙ και με τις κατευθύνσεις. Μπορεί ο σπουδαστής να τελειώσει τα δυο πρώτα έτη, να αποκτήσει την ικανότητα και την κατάρτιση με το portfolio και από εκεί και μετά να βγει στην αγορά εργασίας, σε μια αγορά εργασίας που φανταστείτε πόσο φθηνή θα είναι γι’ αυτόν τον πτυχιούχο.

Κύριε Υπουργέ, θέλω να αναφερθώ και σε δυο, τρία ζητήματα τα οποία δείχνουν –και θα αναφερθώ και στη δευτερολογία μου στα υπόλοιπα- πόσο πρόχειρα και αποσπασματικά έγιναν πολλά πράγματα.

Για παράδειγμα, ενώ έχετε βάλει κριτήριο ότι το Τμήμα Διακοσμητικής Σερρών δεν θα πάει σε άλλη περιφέρεια, πηγαίνει στην Αθήνα. Δεν δίνετε τη μεταβατικότητα.

Έγιναν συγχωνεύσεις απλώς με την κοινή ονομασία που έχουν: Στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, το Τμήμα «Κοινωνική Διοίκηση και Εργασία» συγχωνεύεται με το Τμήμα «Πολιτικών Επιστημών». Σε περίοδο κρίσης, δεν θα μπορούμε να βγάλουμε κοινωνικούς λειτουργούς. Στο ΤΕΙ Σερρών, το Τμήμα «Πληροφορικής και Τοπογραφίας» με το Τμήμα «Πολιτικών Μηχανικών». Στο Πανεπιστήμιο της Δυτικής Μακεδονίας καταργείται το Τμήμα «Βιομηχανικού Σχεδιασμού» που είναι στην καρδιά της ενεργειακής πολιτικής στη Δυτική Μακεδονία.

Τα ΤΕΙ Λασιθίου, των οποίων οι απόφοιτοι απορροφώνται από την ντόπια αγορά, να τα αφήσετε όπως είναι.

Στο ερώτημα, κύριε Υπουργέ «Γιατί τα κάνετε; Μήπως δεν το ξέρετε αυτό;», νομίζω ότι έχω βρει την απάντηση. Η απάντηση είναι ότι έχετε δεσμευτεί με τις υπογραφές σας στο μεσοπρόθεσμο το Νοέμβριο και με τις υπογραφές σας στην επικαιροποίηση του μεσοπρόθεσμου, όπου κόβονται άλλα σαράντα εκατομμύρια από την εκπαίδευση.

Εμείς σαν ΣΥΡΙΖΑ-Ενωτικό Κοινωνικό Μέτωπο όταν θα έρθουμε στην Κυβέρνηση, θα ανατρέψουμε όλη αυτήν την πολιτική.

Ευχαριστώ πολύ».

«Η δευτερολογία του κυρίου Υπουργού ήταν μια πλήρης ομολογία της αποτυχίας αυτού που με τυμπανοκρουσίες προσπάθησε εδώ και αρκετό διάστημα να περάσει στον κόσμο, ότι το Σχέδιο «Αθηνά» είναι η αναδιάρθρωση της Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Κατ’ εμάς δεν είναι αναδιάρθρωση. Με ιατρικούς όρους θα έλεγα ότι είναι «εξάρθρωση», «διαμελισμός» της Ανώτατης Εκπαίδευσης και παράδοση κομματιών της στην ιδιωτική εκπαίδευση και στα κολέγια.

Και μιας και παίξαμε και το παιχνίδι της αλήθειας ή του ψέματος, πείτε μας: Είναι αλήθεια ή ψέμα ότι στο Μεσοπρόθεσμο πέρασε ολόκληρο το Θ΄ Κεφάλαιο όπου σαν προαπαιτούμενο για να πάρουμε τη δόση αναφέρεται και ότι οι απόφοιτοι των ιδιωτικών κολεγίων θα έχουν επαγγελματικά δικαιώματα, ότι θα τους αναγνωρίζεται το δικαίωμα αυτό κι ότι μάλιστα, για να πάρουν επιχορηγήσεις τα πανεπιστήμια θα έπρεπε τα ίδια να ιδρύουν κολέγια, έτσι ώστε να πάρουν επιδότηση από τα προγράμματα του ΕΣΠΑ;

Είναι αλήθεια ή ψέμα ότι στο Μεσοπρόθεσμο προβλέπονται επιπλέον περικοπές σαράντα εκατομμυρίων από την Παιδεία;

Είναι αλήθεια ή ψέμα ότι το 70% του επιστημονικού προσωπικού των ΤΕΙ είναι «έκτακτοι», τους οποίους δεν θα διορίσετε. Γι’ αυτό  θα είναι «αδειανά  πουκάμισα». Αυτή είναι η λογική του «πονάει κεφάλι, κόψε κεφάλι» που είπε πριν και ο κ. Κακλαμάνης.

Τέλος, είναι αλήθεια ή ψέμα ότι και το μνημόνιο δεν είναι ένα αντικειμενικό φαινόμενο ούτε ένα φυσικό φαινόμενο; Διότι, παρουσιάστηκαν εδώ και είπαν «τι να κάνουμε; Αυτή είναι η κατάσταση». Δεν είναι λοιπόν αντικειμενικό φαινόμενο, αλλά αποτέλεσμα μιας συγκεκριμένης πολιτικής, η οποία λέει ότι η Παιδεία δεν θεωρείται                                       εργαλείο για να βγούμε από την κρίση.

Για εμάς ως Αριστερά, η επένδυση στην Παιδεία και στην έρευνα είναι ένα εργαλείο που θα μας επιτρέψει να βγούμε από την κρίση. Δεν το βλέπει όμως, η τρικομματική Κυβέρνηση αυτό το πράγμα.

Μας είπατε ακόμη ότι κάναμε μηδέν προτάσεις. Προτάσεις έτσι ώστε να διαλυθεί το δημόσιο πανεπιστήμιο και η δημόσια δωρεάν παιδεία δεν θα σας κάνουμε. Επ’ αυτού θα έχουμε μηδέν προτάσεις.

Οι δικές σας, όμως, προτάσεις αξιολογήθηκαν από την κοινωνία και πήραν πολλά μηδενικά. Πήραν «0» από την ΠΟΣΔΕΠ. Πήραν «0» από τα επιμελητήρια. Πήραν «0» από τους φοιτητές, από τους σπουδαστές. Πήραν «0» απ’ όλη την κοινωνία. Αυτό το «0» θα πρέπει να το αξιολογήσετε. Κι εσείς έχετε αξιολογηθεί. Γι’ αυτό και ζητάμε να αποσυρθεί το Σχέδιο «Αθηνά». Αυτό δεν το ζητάμε μόνο εμείς, αλλά το ζητάει όλη η κοινωνία. Άρα, δεν παραποιούμε βάναυσα την αλήθεια.

 Θα ήθελα όμως, το Υπουργείο να τοποθετηθεί σε δυο πράγματα.

Λέτε ότι άκριτα έγινε την προηγούμενη περίοδο η διασπορά των ΤΕΙ και των πανεπιστημίων. Δεν ήταν άκριτα κι επειδή το επιθυμούσε ο κάθε Βουλευτής. Αυτό χρησιμοποιήθηκε μετά. Ήταν μια συγκεκριμένη πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης που μέσα από τα ΕΠΕΑΕΚ Ι και ΙΙ το 1994 με 2009 προσπάθησε να κάνει μια διεύρυνση. Με τα ίδια μικροπολιτικά κριτήρια, λοιπόν, με τα οποία κάνατε τη διεύρυνση, τώρα έρχεστε να αναιρέσετε αυτό το πράγμα, γιατί τώρα έχει αλλάξει η κατεύθυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Με τα ίδια πάλι μικροπολιτικά κριτήρια, πάλι οι τοπικοί παράγοντες, οι Βουλευτές -και όχι η ακαδημαϊκή κοινότητα- είναι αυτοί που θα καθορίσουν αυτό που θα γίνει. Γιατί τώρα τι γίνεται; Είναι η στροφή στα τεχνολογικά.

Ερώτημα πρώτο, στο οποίο θα ήθελα να τοποθετηθεί το Υπουργείο. Όσον αφορά τις ανθρωπιστικές σπουδές, ουσιαστικά η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν τις θέλει και υπάρχει ζήτημα. Εμείς όμως στην Ελλάδα έχουμε μία μακρά παράδοση και εξαιρετικές προοπτικές. Γιατί αυτό δεν το βλέπετε για τις ανθρωπιστικές σπουδές;

Το δεύτερο ερώτημα αφορά την αναπτυξιακή πολιτική. Σε ποιες έρευνες και με βάση ποιες μελέτες καθορίσατε ανά περιφέρεια τους αναπτυξιακούς στόχους; Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής τους; Υπάρχει συντονισμός των περιφερειών και των στρατηγικών σχεδίων; Χωρίς αυτά το Σχέδιο «Αθηνά» όχι μόνο «αδειανό πουκάμισο», αλλά μία «φούσκα» θα είναι, την οποία δυστυχώς θα την πληρώσει η ανώτατη παιδεία.

Κύριε Υπουργέ, έχετε μία ιστορική ευκαιρία. Η ιστορική αυτή ευκαιρία λέει το εξής: Αξιοποιήστε την οδηγία στο άρθρο 11 της Έκθεσης «Ευρώπη 2020», η οποία λέει ότι οι προϋπολογισμοί για την Παιδεία μπορούν να αφαιρεθούν από τον υπολογισμό του δημοσιονομικού ελλείμματος των κρατών. Σε αυτό νομίζω ότι θα βρείτε όλη τη Βουλή σύμφωνη.

Σας ευχαριστώ πολύ».

 

Στην Ελλάδα των ληγμένων τροφίμων που πρέπει να καταναλώσουμε, των ενεχυροδανειστηρίων, των μισθωτών και των συνταξιούχων που ο μισθός τους και η σύνταξή τους δεν φτάνει για το πρώτο πενθήμερο, των αστέγων, των παιδιών που λιποθυμούν, η Κυβέρνηση αυτή δεν πρέπει να έχει κανένα μέλλον. Οι εργαζόμενοι και ο λαός μας με τους αγώνες τους δεν θα επιτρέψουν τη συνέχιση αυτής της πολιτικής.
Κύριοι της Κυβέρνησης και της Συγκυβέρνησης, όσο πιο γρήγορα φύγετε, τόσο πιο λίγες θα είναι και οι καταστροφικές συνέπειες για τη χώρα μας. Σε αυτό θα συμβάλουμε σαν ΣΥΡΙΖΑ-Ενωτικό Κοινωνικό Μέτωπο με όλες μας τις δυνάμεις και μέσα και έξω από τη Βουλή.

Στην Ελλάδα των ληγμένων τροφίμων που πρέπει να καταναλώσουμε, των ενεχυροδανειστηρίων, των μισθωτών και των συνταξιούχων που ο μισθός τους και η σύνταξή τους δεν φτάνει για το πρώτο πενθήμερο, των αστέγων, των παιδιών που λιποθυμούν, η Κυβέρνηση αυτή δεν πρέπει να έχει κανένα μέλλον. Οι εργαζόμενοι και ο λαός μας με τους αγώνες τους δεν θα επιτρέψουν τη συνέχιση αυτής της πολιτικής.
Κύριοι της Κυβέρνησης και της Συγκυβέρνησης, όσο πιο γρήγορα φύγετε, τόσο πιο λίγες θα είναι και οι καταστροφικές συνέπειες για τη χώρα μας. Σε αυτό θα συμβάλουμε σαν ΣΥΡΙΖΑ-Ενωτικό Κοινωνικό Μέτωπο με όλες μας τις δυνάμεις και μέσα και έξω από τη Βουλή.

Αθήνα, 22/03/2013

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα