ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ
Η υπόθεση της θεατρολόγου Έφης Λάζου δεν αφορά μόνο ένα πρόσωπο. Θίγει τον πυρήνα του ρόλου του εκπαιδευτικού, τη θέση της Τέχνης στην κοινωνία και το δικαίωμα στη δημόσια αναστοχαστική έκφραση. Αν η πολιτιστική πράξη και η παιδαγωγική εργασία αρχίσουν να ελέγχονται πειθαρχικά, τότε το σχολείο και η κοινωνία θα κινδυνέψουν να χάσουν έναν από τους βασικότερους πυλώνες της δημοκρατίας: την ελευθερία του λόγου και της σκέψης.

Στο επίκεντρο μιας έντονης δημόσιας συζήτησης βρίσκεται η θεατρολόγος και πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ζακύνθου «Διονύσιος Σολωμός», Έφη Λάζου, μετά την κλήση της σε Ένορκη Διοικητική Εξέταση (ΕΔΕ) από τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ζακύνθου. Η υπόθεση αφορά τη θεατρική παράσταση «Η Άννα Φρανκ συνομιλεί με τα Παιδιά της Παλαιστίνης», η οποία παρουσιάστηκε στα τέλη Ιουνίου στο Θέατρο Σαρακινάδου στο πλαίσιο του θεατρικού εργαστηρίου ΦΙΕΡΑ.

Η συγκεκριμένη παράσταση προκάλεσε την αντίδραση μερίδας της Εβραϊκής Κοινότητας, με καταγγελίες που φέρονται να έγιναν απευθείας στο Υπουργείο Παιδείας και αφορούν υποτιθέμενο «αντισημιτικό» και «αντιεβραϊκό» περιεχόμενο. Αξιοσημείωτο είναι ότι, σύμφωνα με την καταγγέλλουσα, οι καταγγελίες προηγήθηκαν της παρουσίασης του έργου, με σκοπό την ακύρωσή του, χωρίς να έχει υπάρξει μελέτη του κειμένου ή παρακολούθηση της παράστασης από τους καταγγέλλοντες.

Η παράσταση και το περιεχόμενο

Η παράσταση δημιουργήθηκε και παρουσιάστηκε με άδεια ιδιωτικού έργου, εκτός του πλαισίου του δημόσιου σχολείου, με τη συμμετοχή παιδιών από το παιδικό και εφηβικό τμήμα του θεατρικού εργαστηρίου. Το έργο, γραμμένο από την ίδια τη θεατρολόγο, φέρει συμβολικό χαρακτήρα και επιχειρεί να φέρει σε «διάλογο» δύο ιστορικά τραύματα: τη φρίκη του Ολοκαυτώματος, όπως αποτυπώνεται στο πρόσωπο της Άννας Φρανκ, και το δράμα των παιδιών της Παλαιστίνης που βιώνουν τις επιπτώσεις του πολέμου και της κατοχής.

Όπως αναφέρεται στο ψήφισμα συμπαράστασης που εξέδωσε το Δ.Σ. του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Ζακύνθου: «Η θεατρική πράξη ήταν μια αυθεντική καλλιτεχνική και παιδαγωγική πρωτοβουλία που δημιουργήθηκε με υψηλό αίσθημα παιδαγωγικής ευθύνης, με σκοπό την ευαισθητοποίηση των παιδιών και του κοινού γύρω από τη βία, τον παραλογισμό του πολέμου και τις καταπατήσεις των δικαιωμάτων των παιδιών παγκοσμίως.»

Πολιτική ή παιδαγωγική η δίωξη;

Η κλήση σε ΕΔΕ δεν συνοδεύεται από σαφή αναφορά σε συγκεκριμένο πειθαρχικό παράπτωμα, παρά μόνο από τις επισυναπτόμενες καταγγελίες. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την έντονη ρητορική που προηγήθηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ερμηνεύεται από πολλούς ως απόπειρα λογοκρισίας και πολιτικής στοχοποίησης.

Το Δ.Σ. του ΣΕΠΕ Ζακύνθου, αλλά και συνδικαλιστικές ενώσεις πανελλαδικά, κάνουν λόγο για ποινικοποίηση της καλλιτεχνικής και παιδαγωγικής ελευθερίας, ζητώντας την άμεση ανάκληση της ΕΔΕ.

Αντιδράσεις και κύμα συμπαράστασης

Η υπόθεση Λάζου έχει πυροδοτήσει κύμα συμπαράστασης τόσο σε τοπικό όσο και σε πανελλαδικό επίπεδο. Εκπαιδευτικά σωματεία, καλλιτεχνικές ενώσεις και πολιτιστικοί φορείς καλούνται να πάρουν θέση, ενώ ήδη έχουν γίνει αναφορές σε αντίστοιχες περιπτώσεις, όπως αυτή της εκπαιδευτικού Ελευθερίας Παλαιστίδου, η οποία επίσης βρέθηκε στο στόχαστρο για καλλιτεχνική δράση με αναφορές στην Παλαιστίνη.

Η Διεθνής Αμνηστία, η UNICEF και ο ΟΗΕ έχουν τεκμηριώσει επανειλημμένα παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στη Λωρίδα της Γάζας. Σύμφωνα με την Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΗΕ (2024): «Η κατάσταση στη Γάζα αποτελεί ανθρωπιστικό εφιάλτη, με επιθέσεις κατά αμάχων –συμπεριλαμβανομένων παιδιών– που συνιστούν πιθανόν εγκλήματα πολέμου.»

Ζητήματα που εγείρονται

Η υπόθεση Λάζου επαναφέρει στο προσκήνιο κρίσιμα ερωτήματα:

  • Ποια είναι τα όρια της καλλιτεχνικής έκφρασης όταν πραγματεύεται ευαίσθητα ιστορικά και πολιτικά ζητήματα;

  • Πόσο ελεύθερος είναι ο εκπαιδευτικός να δημιουργεί εκτός υπηρεσίας;

  • Πώς διασφαλίζεται η παιδαγωγική ελευθερία σε περιβάλλον πίεσης και στοχοποίησης;

Κάλεσμα σε συστράτευση

Το ψήφισμα του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Ζακύνθου καλεί όλους τους φορείς του νησιού, τους γονείς, τα σωματεία και τις πανελλαδικές ενώσεις να στηρίξουν ενεργά τη συνάδελφο, αλλά και να υπερασπιστούν συλλογικά το δικαίωμα στην ελεύθερη παιδαγωγική και καλλιτεχνική δημιουργία.

Η υπόθεση της θεατρολόγου Έφης Λάζου δεν αφορά μόνο ένα πρόσωπο. Θίγει τον πυρήνα του ρόλου του εκπαιδευτικού, τη θέση της Τέχνης στην κοινωνία και το δικαίωμα στη δημόσια αναστοχαστική έκφραση. Αν η πολιτιστική πράξη και η παιδαγωγική εργασία αρχίσουν να ελέγχονται πειθαρχικά, τότε το σχολείο και η κοινωνία θα κινδυνέψουν να χάσουν έναν από τους βασικότερους πυλώνες της δημοκρατίας: την ελευθερία του λόγου και της σκέψης.

ΖΑΚΥΝΘΟΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΕΦΗ ΛΑΖΟΥ

Η ανακοίνωση του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ζακύνθου "Διονύσιος Σολωμός"

ΨΗΦΙΣΜΑ ΣΥΜΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΟΥ ΣΕΠΕ ΖΑΚΥΝΘΟΥ ΕΦΗ ΛΑΖΟΥ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ
« Η ΑΝΝΑ ΦΡΑΝΚ ΣΥΝΟΜΙΛΕΙ ΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗΣ» 

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ζακύνθου «Διονύσιος Σολωμός» εκφράζει την πλήρη και αμέριστη συμπαράστασή του προς τη συνάδελφο Έφη Λάζου, θεατρολόγο και πρόεδρο του Συλλόγου μας, η οποία έχει κληθεί σε Ένορκη Διοικητική Εξέταση (ΕΔΕ), με αφορμή το περιεχόμενο της θεατρικής παράστασης: «Η Άννα Φρανκ συνομιλεί με τα Παιδιά της Παλαιστίνης», που παρουσιάστηκε με επιτυχία στις 26 και 27 Ιουνίου 2025 στο Θέατρο του Σαρακινάδου, στο πλαίσιο του Θεατρικού Εργαστηρίου ΦΙΕΡΑ.
Η παράσταση πραγματοποιήθηκε εκτός υπηρεσιακού πλαισίου-με όλες τις απαραίτητες άδειες-, δεν συνδέεται με το δημόσιο σχολείο και συμμετείχαν σε αυτή παιδιά του παιδικού και εφηβικού τμήματος του εργαστηρίου. Το περιεχόμενο ήταν προσαρμοσμένο στις παιδαγωγικές αρχές και στα πανανθρώπινα ιδανικά της ειρήνης, της αλληλεγγύης και της ανθρωπιάς και η θεατρική πράξη ήταν μια αυθεντική καλλιτεχνική και παιδαγωγική πρωτοβουλία που δημιουργήθηκε με υψηλό αίσθημα παιδαγωγικής  ευθύνης, με σκοπό την ευαισθητοποίηση των παιδιών και του κοινού γύρω από τη βία, τον παραλογισμό του πολέμου  και τις καταπατήσεις των δικαιωμάτων των παιδιών παγκοσμίως.
Το γεγονός ότι η συνάδελφος στοχοποιείται και υπόκειται σε πειθαρχικό έλεγχο λόγω της καλλιτεχνικής αναφοράς στο δράμα των παιδιών της Παλαιστίνης, αποτελεί σαφή προσπάθεια λογοκρισίας και ποινικοποίησης της τέχνης και της παιδαγωγικής ελευθερίας, γενικότερα δε της ελευθερίας του λόγου. Η δίωξη της Έφης Λάζου είναι καθαρά πολιτική και στοχοποιείται, γιατί μέσα από το έργο διδάσκει τις αξίες της ειρήνης, της ελευθερίας, της εναντίωσης στο άδικο και την καταπίεση. Όπως στοχοποιήθηκε η Ελευθερία Παλαιστίδου, γιατί, στα πλαίσια της διεθνούς ημέρας ειρήνης, έφτιαξε με τις/τους μαθήτριες/τές της, μια εικαστική δημιουργία, που, ανάμεσα στα άλλα, έγραφε Λευτεριά στην Παλαιστίνη. Είτε εντός είτε εκτός δημόσιας υπηρεσίας, αποδεικνύεται, ότι η οποιαδήποτε αναφορά εκπαιδευτικού στη χώρα μας στο δράμα του Παλαιστινιακού λαού, οδηγεί σε πειθαρχική δίωξη. 
Όταν διεθνείς οργανισμοί, όπως ο ΟΗΕ, η UNICEF και η Διεθνής Αμνηστία καταγγέλλουν μαζικές παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ανθρωπιστική καταστροφή στη Γάζα, η κλήση σε απολογία  μιας εκπαιδευτικού, επειδή πραγματεύεται το θέμα αυτό μέσα από την Τέχνη είναι βαθιά αντιδημοκρατική και αναχρονιστική.
Σύμφωνα με δήλωση της Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΗΕ (2024):«Η κατάσταση στη Γάζα αποτελεί ανθρωπιστικό εφιάλτη, με επιθέσεις κατά αμάχων –συμπεριλαμβανομένων παιδιών– που συνιστούν πιθανόν εγκλήματα πολέμου. Το Διεθνές Ανθρωπιστικό Δίκαιο επιτάσσει την προστασία των αμάχων και, ιδίως, των παιδιών. Οι παραβάσεις αυτές δεν μπορούν να αγνοηθούν.»
Η συγκεκριμένη παράσταση δέχτηκε αρχικά  απαράδεκτες, στοχοποιημένες και συκοφαντικές επιθέσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στη συνέχεια η Δ/νση ΠΕ Ζακύνθου προχώρησε στην κλήση της συναδέλφου σε ΕΔΕ, χωρίς καμία παιδαγωγική ή νομική βάση. Γι’ αυτό άλλωστε, ακόμα και στην κλήση της για απολογία, δεν αναφέρεται πουθενά συγκεκριμένα το πειθαρχικό παράπτωμα για το οποίο κατηγορείται. Η ενέργεια αυτή ανοίγει ένα πολύ επικίνδυνο δρόμο λογοκρισίας και ελέγχου της ελεύθερης σκέψης και δράσης των εκπαιδευτικών, εντός και εκτός υπηρεσίας, που θυμίζει άλλες εποχές.
Το έργο της προέδρου μας ως θεατροπαιδαγωγού  είναι ευρέως αναγνωρισμένο στο νησί μας, και χαρακτηρίζεται από  συνεπή, υπεύθυνη και βαθιά παιδαγωγική προσφορά στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των παιδιών και στην  πολιτιστική εξέλιξη του τόπου .
Ως Διοικητικό Συμβούλιο:
•    Καταγγέλλουμε την αναιτιολόγητη κλήση σε Ε.Δ.Ε της συναδέλφου.
•    Δηλώνουμε κατηγορηματικά ότι δεν έχει διαπράξει κανένα πειθαρχικό παράπτωμα. Αντίθετα η συνάδελφός μας τιμά με τη δράση της τον τίτλο του εκπαιδευτικού.
•    Υπερασπιζόμαστε το δικαίωμα κάθε εκπαιδευτικού να εκφράζεται ελεύθερα μέσω της Τέχνης και του Πολιτισμού.
•    Απαιτούμε την άμεση ανάκληση της ΕΔΕ και την πλήρη προστασία της συναδέλφου από κάθε μορφή στοχοποίησης.
Οποιαδήποτε προσπάθεια λογοκρισίας και ποινικοποίησης της τέχνης και της ελευθερίας του λόγου, πλήττει όχι μόνο τον παιδαγωγικό ρόλο του εκπαιδευτικού, αλλά και τις ίδιες τις θεμελιώδεις αρχές της δημοκρατίας που προστατεύονται από το Σύνταγμα της Ελλάδας. 
ΚΑΛΟΥΜΕ:
•    Την Ένωση Συλλόγων Γονέων Μαθητών Ζακύνθου, τους γονείς των παιδιών που συμμετείχαν ή παρακολούθησαν την παράσταση, και ολόκληρη τη ζακυνθινή κοινωνία  να σταθεί ενεργά στο πλευρό της συναδέλφου και των παιδιών, προασπίζοντας αναφαίρετα συνταγματικά μας δικαιώματα.
•    Όλους τους καλλιτέχνες, τα πολιτιστικά σωματεία και τα θεατρικά σχήματα του νησιού, να υψώσουν φωνή ενάντια στην ποινικοποίηση της Τέχνης και της Ελεύθερης Έκφρασης.
•    Όλες τις συλλογικότητες των εκπαιδευτικών και των εργαζομένων, Συλλόγους Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να εκφράσουν έμπρακτη αλληλεγγύη και να υπερασπιστούν το δικαίωμα στην ελεύθερη παιδαγωγική και καλλιτεχνική δημιουργία, στην αλληλεγγύη των λαών και στην προάσπιση των ανθρωπιστικών αξιών της ζωής, της ελευθερίας, της ειρήνης. 
•    Τη ΔΟΕ, την ΑΔΕΔΥ, τον ΠΕΣΥΘ, την ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ, την ΕΤΑΙΡΙΑ ΕΛΛΗΝΩΝ ΘΕΑΤΡΙΚΩΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ  και κάθε συνδικάτο, καλλιτεχνικό και εκπαιδευτικό φορέα να πάρει θέση.  


 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

«Θέλω να πατήσω ένα κουμπί και να εξαφανίσω τους τουρίστες» – Η αίσθηση της έλλειψης χώρου στην Αθήνα

Προσοχή! Νέο κύμα καύσωνα από σήμερα Κυριακή με διάρκεια και κινδύνους – Ποιες περιοχές θα «καούν»

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 14/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ζαχαρακη
Σοφία Ζαχαράκη: Νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ - Δύο εναλλακτικές προτάσεις από το Υπουργείο Παιδείας
Δύο εναλλακτικά μοντέλα αξιολόγησης εξετάζει το Υπουργείο Παιδείας – Πότε μπαίνει σε εφαρμογή το νέο σύστημα για την εισαγωγή στα ΑΕΙ
Σοφία Ζαχαράκη: Νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ - Δύο εναλλακτικές προτάσεις από το Υπουργείο Παιδείας
Σκάκι στα σχολεία
«Σαχ Ματ» στα εμπόδια: Σκάκι σε 170 σχολεία για παιδιά με οπτική αναπηρία από το Erasmus+
Μια σκακιέρα για όλους: Εκπαίδευση, ισότητα και ανθρώπινα δικαιώματα μέσα από το παιχνίδι
«Σαχ Ματ» στα εμπόδια: Σκάκι σε 170 σχολεία για παιδιά με οπτική αναπηρία από το Erasmus+
Μηχανογραφικό 2025. Πίνακας με χέρι
Διαδικτυακό τριήμερο ΣΕΠ για τη συμπλήρωση Μηχανογραφικού Δελτίου 2025
Διαδικτυακό Τριήμερο Σ.Ε.Π. για τη Συμπλήρωση του Μηχανογραφικού Δελτίου 2025 και του Παράλληλου Μηχανογραφικού – Παρουσίαση Α.Ε.Ι. και Πανεπιστημίων...
Διαδικτυακό τριήμερο ΣΕΠ για τη συμπλήρωση Μηχανογραφικού Δελτίου 2025