Thumbnail
Πρόσφατες έρευνες αναφέρουν ότι λιγότερο από το 20% των Ελλήνων μαθητών και μαθητριών δημοτικού και γυμνασίου γυμνάζεται όσο προτείνει ο ΠΟΥ, με το ποσοστό να μειώνεται ακόμη πιο δραματικά στο Λύκειο, εκεί που η έλλειψη χρόνου και η αύξηση της σχολικής εργασίας στο σπίτι αναφέρονται ως τα κυριότερα εμπόδια για τακτική σωματική δραστηριότητα

Είμαστε από τους πιο παχύσαρκους λαούς στον κόσμο.

Διαχρονικές μελέτες συσχετίζουν την παχυσαρκία των 5 ετών με την ηλικία των 50 των ίδιων ανθρώπων, ενώ η συσχέτιση είναι πιο ισχυρή μεταξύ των ηλικιών 17 και 50 ετών. Τα αποτελέσματα γνωστά, υψηλά ποσοστά θνησιμότητας λόγω στεφανιαίας νόσου, αρτηριακής πίεσης, εγκεφαλικού επεισοδίου , διαβήτη, μεταβολικού συνδρόμου, διάφορων τύπου καρκίνου κ.α. Η τακτική σωματική άσκηση συμβάλλει στη μείωση του κόστους για το Ελληνικό Σύστημα Υγείας κατά εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ ετησίως και αυτό υποτιμάται. Γιατί άραγε;

Σύμφωνα με παρέμβαση της Ένωσης Πτυχιούχων Φυσικής Αγωγής Νομού Άρτας, με αφορμή τον πρόσφατο εορτασμό της  Ημέρας Σχολικού Αθλητισμού, ο μέσος όρος Φυσικής Αγωγής στα σχολεία μας σήμερα είναι 2,4 ώρες την εβδομάδα, όταν ο μέσος όρος της Ενωμένης Ευρώπης είναι 3,5 με στόχο τις 4,5 ώρες την εβδομάδα.

«Η εναρμόνιση σε επίπεδο εορτασμού ημέρας σχολικού αθλητισμού με την αντίστοιχη Ευρωπαϊκή ημέρα είναι μάλλον υποκριτική, αφού ουσιαστικά το μάθημα υπολείπεται των αναφερόμενων απαιτήσεων και εναρμονισμών», τονίζουν οι εκπαιδευτικοί.

Όλη η παρέμβαση της Ένωσης Πτυχιούχων Φυσικής Αγωγής ν.Άρτας

Για μια ακόμη σχολική χρονιά κληθήκαμε να γιορτάσουμε την Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού με δράσεις και με εκδηλώσεις που να προάγουν τη θεμελιώδη σημασία της σωματικής άσκησης και του αθλητισμού για την υγεία και την ευημερία του ατόμου και της κοινωνίας.

Όλοι αναγνωρίζουμε την αξία της σωματικής άσκησης ως βασικό μέσο υγιούς και ισόρροπης ανάπτυξης του ατόμου και τη σπουδαιότητά της στα πρώτα χρόνια ζωής του. Τι όμως συμβαίνει σήμερα στη χώρα μας και πόσο η πολιτεία συμβάλλει σε αυτή την ανάπτυξη που θα καταστήσει τους νέους μας ικανούς να ανταποκριθούν σε ένα όλο και πιο ανταγωνιστικό περιβάλλον. Ας δούμε όμως τα δεδομένα που έχουμε για να καταλάβουμε το μέγεθος της κατάστασης.

Η επιστήμη της Φυσικής Αγωγής μας διδάσκει πως ο άνθρωπος αναπτύσσεται στα πρώτα χρόνια ζωής του κατά βάση με κιναισθητικά ερεθίσματα (70-80%) με τα γνωστικά ερεθίσματα να υπολείπονται. Εμείς ως πολιτεία τι κάνουμε; Αναγκάζουμε τα παιδιά να παραμένουν “καρφωμένα” στο θρανίο να μας παρακολουθούν, φροντίζοντας να τα βομβαρδίζουμε με γνωστικές πληροφορίες και εργασίες σε σχολείο και σπίτι. Με απλά λόγια στοχεύουμε για το 90% του σχολικού τους χρόνου τους, το 10% περίπου της ανάπτυξής τους. Αυτό μόνο λογικό δεν το λες!

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) και διεθνείς οργανισμοί αναγνωρίζουν και προτείνουν για τις ηλικίες 5-18 ετών  ως ελάχιστο χρόνο σωματικής δραστηριότητας με μέτρια έως υψηλή ένταση,  τα 60 λεπτά την ημέρα, ενώ επιπλέον χρόνος έχει ακόμη πιο ευεργετικά αποτελέσματα στην υγεία παιδιών και εφήβων. Τι γίνεται όμως στην πατρίδα μας σήμερα;

Το γέμισμα του ημερήσιου προγράμματος όλων και κυρίως των μικρών μαθητών με υποχρεώσεις, εκμηδενίζει τις ευκαιρίες που πρέπει όλοι μας να έχουμε για ελεύθερο χρόνο και άσκηση. Τα προβλήματα, οικονομικά και κοινωνικά, των τελευταίων χρόνων, μειώνουν ακόμη περισσότερο τις ευκαιρίες για άσκηση και παιχνίδι. Ο φόβος και η ανασφάλεια που προσδώσαμε στις ζωές μας είτε με την επιλογή μας, είτε με τον συστηματικό μαζικό εκφοβισμό που μας παρέχεται, φυλάκισε οποιαδήποτε ελπίδα μπορούσαμε να έχουμε για το αύριο. Τα παιδιά μας “μαντρωμένα” επιλέγουν ανάμεσα από το κινητό και το βιντεοπαιχνίδι να μεγαλώσουν και να πλάσουν το δικό τους αύριο.

Πρόσφατες έρευνες αναφέρουν ότι λιγότερο από το 20% των Ελλήνων μαθητών και μαθητριών δημοτικού και γυμνασίου γυμνάζεται όσο προτείνει ο ΠΟΥ, με το ποσοστό να μειώνεται ακόμη πιο δραματικά στο Λύκειο, εκεί που η έλλειψη χρόνου και η αύξηση της σχολικής εργασίας στο σπίτι αναφέρονται ως τα κυριότερα εμπόδια για τακτική σωματική δραστηριότητα. Το ένα στα τρία παιδιά δημοτικού και γυμνασίου δεν αθλούνται καθόλου εκτός σχολείου, ενώ στο λύκειο πάνω από 2 στους 3 μαθητές και μαθήτριες δεν κάνουν καθόλου εξωσχολικό αθλητισμό. Βέβαια και τα παιδιά και οι έφηβοι που κάνουν εξωσχολικό αθλητισμό στην πλειοψηφία τους αθλούνται συνήθως δύο ή τρείς φορές την εβδομάδα (120-170 λεπτά) ενώ χρειάζονται τουλάχιστον (150-300 λεπτά) επιπλέον σωματικής άσκησης.

Η Φυσική Αγωγή είναι το μόνο μάθημα στο σχολείο που επιδρά θετικά στη σωματική δραστηριότητα και σωματική υγεία των μαθητών, συμβάλλει καθοριστικά στη βελτίωση της ψυχικής και κοινωνικής υγείας καθώς και των σχολικών επιδόσεων. Όμως από τα χρόνια της οικονομικής κρίσης το μάθημα έχει χάσει μια ώρα σε κάθε τάξη και διαμορφώνεται σε 3 ώρες την εβδομάδα από 1η - 4η Δημοτικού, 2 ώρες την εβδομάδα από 5η Δημοτικού έως την 2α Λυκείου και 3 ώρες στη 3η Λυκείου με εξαίρεση τα ΕΠΑΛ που είναι 1 ώρα την εβδομάδα σε 2α και 3η Λυκείου. Γιατί άραγε;

Είμαστε από τους πιο παχύσαρκους λαούς στον κόσμο. Διαχρονικές μελέτες συσχετίζουν την παχυσαρκία των 5 ετών με την ηλικία των 50 των ίδιων ανθρώπων, ενώ η συσχέτιση είναι πιο ισχυρή μεταξύ των ηλικιών 17 και 50 ετών. Τα αποτελέσματα γνωστά, υψηλά ποσοστά θνησιμότητας λόγω στεφανιαίας νόσου, αρτηριακής πίεσης, εγκεφαλικού επεισοδίου , διαβήτη, μεταβολικού συνδρόμου, διάφορων τύπου καρκίνου κ.α. Η τακτική σωματική άσκηση συμβάλλει στη μείωση του κόστους για το Ελληνικό Σύστημα Υγείας κατά εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ ετησίως και αυτό υποτιμάται. Γιατί άραγε;

Βάση διεθνών οργανισμών υγείας, τα παιδιά και οι έφηβοι (6-18) που ασχολούνται τακτικά με σωματική δραστηριότητα έχουν υψηλότερη οστική μάζα, νευρομυϊκή και καρδιοαναπνευστική ικανότητα, όπως και χαμηλά επίπεδα τριγλυκεριδίων και βελτίωση δράσης της ινσουλίνης από τα παιδιά που δεν ασκούνται τακτικά. Η επίδραση της τακτικής σωματικής άσκησης είναι μεγάλη στην ψυχική υγεία παιδιών και εφήβων, μειώνει την κατάθλιψη και το άγχος, βοηθά στην ανάπτυξη των κοινωνικών σχέσεων και κοινωνικών ικανοτήτων, αυξάνει την αυτοπεποίθηση και την κοινωνική ενσωμάτωση, όταν λαμβάνει χώρα σε κατάλληλα δομημένο κοινωνικό- ψυχολογικό περιβάλλον, όπως η σχολική Φυσική Αγωγή.

Πως όμως θα γίνει αυτό όταν ο μέσος όρος Φυσικής Αγωγής στα σχολεία μας σήμερα είναι 2,4 ώρες την εβδομάδα, όταν ο μέσος όρος της Ενωμένης Ευρώπης είναι 3,5 με στόχο τις 4,5 ώρες την εβδομάδα; Η εναρμόνιση σε επίπεδο εορτασμού ημέρας σχολικού αθλητισμού με την αντίστοιχη Ευρωπαϊκή ημέρα είναι μάλλον υποκριτική, αφού ουσιαστικά το μάθημα υπολείπεται των αναφερόμενων απαιτήσεων και εναρμονισμών.

Η καθημερινή μας εμπειρία με τους μαθητές μας, που με απίστευτη χαρά και ενδιαφέρον προσεγγίζουν το μάθημα είναι το αδιάψευστο στοιχείο της ανάγκης που έχουν οι νέοι μας σήμερα. Ας εγκαταλείψουμε τις σημερινές μεθοδεύσεις που θέλουν τους μαθητές μας καθηλωμένους να μας ακούν υποτακτικά να παρουσιάζουμε και να αναλύουμε το “σωστό” και ας τους δώσουμε το δικαίωμα να το ανακαλύψουν μέσα από την κίνηση και την επαφή.

Στο μυαλό όλων μας τα λόγια των “δασκάλων” που μας έλεγαν πως «ό, τι ακούς το ξεχνάς, ό, τι βλέπεις το θυμάσαι και ό, τι κάνεις το μαθαίνεις».

Ελπίζουμε οι υπεύθυνοι να μας ακούσουν… και να μην ξεχάσουν.

 

Διοικητικό Συμβούλιο Ένωσης Πτυχιούχων Φυσικής Αγωγής Νομού Άρτας

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Σε 2 ημέρες ΕΥΚΟΛΟ Online Proficiency GOLEARN ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση (Μόνο 5 ημέρες έμειναν για την ΑΛΛΑΓΗ!)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 13/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

pirgos_dolofonia
Ηλεία: Συγκινεί η δασκάλα της 11χρονης - «Η Βασούλα είχε όνειρα, ήθελε να γίνει γιατρός»
«Όποτε είχε κάποιο πρόβλημα στα μαθηματικά και μου έστελνε στο messenger εικόνα, την έπαιρνα τηλέφωνο και μέσω τηλεφώνου την βοηθούσα»
Ηλεία: Συγκινεί η δασκάλα της 11χρονης - «Η Βασούλα είχε όνειρα, ήθελε να γίνει γιατρός»
ptyhiaki-exetastiki.jpg
ΑΠΘ: Διαμαρτυρία φοιτητών/τριων Ιατρικής για διαδοχικές εξετάσεις εν μέσω καύσωνα
«Οι φοιτητές θα εξετάζονται καθημερινά σε αποπνικτικές συνθήκες ακραίων θερμοκρασιών»
ΑΠΘ: Διαμαρτυρία φοιτητών/τριων Ιατρικής για διαδοχικές εξετάσεις εν μέσω καύσωνα