sholiki_taxi
«Τα  τελευταία χρόνια τα ΕΠΑΛ  με το θεσμό του συμβούλου καθηγητή της παράλληλης ενισχυτικής διδασκαλίας  και την πρόσληψη ψυχολόγων, βελτίωσαν την γενικότερη εικόνα  στο σχολείο και  στην κοινωνία»

Τις τελευταίες ημέρες γινόμαστε μάρτυρες διαφόρων video αλλά και  δημοσιευμάτων αναπληρωτών εκπαιδευτικών  ΕΠΑΛ  που παραιτήθηκαν, γιατί   «αδυνατούσαν»  να κάνουν μάθημα λόγω  συμπεριφοράς και  εκφοβισμού που δέχονταν από μαθητές των ΕΠΑΛ.   

Είναι όμως έτσι τα πράγματα ;

Από την εμπειρία μου  - και όχι μόνο - τα ΕΠΑΛ  επιλέγονται  κυρίως  από μαθητές της υποχρεωτικής εκπαίδευσης (Γυμνάσιο) οι οποίοι χαρακτηρίζονται ως «αδύναμοι  μαθητές». Μεγάλος αριθμός αυτών έχουν διαγνωσμένες, εγγενείς ή μη μαθησιακές δυσκολίες  και σε μεγάλο επίσης  ποσοστό   παρουσιάζουν χαμηλή αυτοεκτίμηση και χαμηλές προσδοκίες  λόγω των μειωμένων επιδόσεών τους  στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο. Επιλέγονται επίσης, ιδίως  τα τελευταία χρόνια, σε ικανοποιητικό ποσοστό, από μαθητές συνειδητοποιημένους ως προς την επαγγελματική τους πορεία ή την εισαγωγή στη Τριτοβάθμια. Γι’ αυτούς προηγείται ο στόχος της εισαγωγής  σε κάποιο πανεπιστήμιο ή  η φοίτηση στο μεταλυκειακό έτος της μαθητείας  και παρά την επικρατούσα κοινωνική άποψη του υποδεέστερου σχολείου, ανταποκρίνονται πλήρως στη μαθησιακή διαδικασία, εκτιμούν την παρεχόμενη εκπαίδευση και τελικά γίνονται κοινωνοί όσων θετικών στοιχείων εντοπίζονται στη Τεχνική Εκπαίδευση. 

Για τους υπόλοιπους μαθητές  που ανάγκασαν δυστυχώς τους συναδέλφους σε παραίτηση(και τους σέβομαι απόλυτα) περιορίζονται ασφυκτικά τα εξωτερικά κίνητρα για μάθηση και σε συνδυασμό με την προγενέστερη αρνητική τους  εκπαιδευτική συμπεριφορά  και μαθησιακή αποθάρρυνση, οδηγούνται στη «αδιαφορία», σε παραβατική  συμπεριφορά, αυξημένη τάση επιθετικότητας και  αποξένωση παρασύροντας  και άλλους  συμμαθητές τους  καθώς :

-    Βρίσκονται στην Επαγγελματική εκπαίδευση «αναγκαστικά» κυρίως, επειδή οι οικογένειες τους δεν έχουν οικονομική δυνατότητα να ανταπεξέλθουν στο τεράστιο οικονομικό κόστος της προετοιμασίας για την είσοδο στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, κατάσταση την οποία πρεσβεύει κυρίως  το Γενικό Λύκειο.

-    -Επιλέγουν  ειδικότητα χωρίς να τους παρέχεται ουσιαστική  βοήθεια μέσω ενός ολοκληρωμένου συστήματος Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού, ειδικά στο γυμνάσιο.

-    Γνωρίζουν ότι απευθύνονται σε μία ανασφαλή αγορά εργασίας με περιορισμένες δυνατότητες απορρόφησης και εν τέλει βιώνουν, ένα περιβάλλον εκπαιδευτικής και εργασιακής ανασφάλειας. Τελικά, για τους μαθητές αυτούς  το ΕΠΑΛ είναι μονόδρομος και για αυτόν ακριβώς το λόγο προκύπτει η επιτακτική ανάγκη να καλλιεργηθούν εσωτερικά κίνητρα μάθησης.

Βέβαια, τα  τελευταία χρόνια τα ΕΠΑΛ  με το θεσμό του συμβούλου καθηγητή της παράλληλης ενισχυτικής διδασκαλίας  και την πρόσληψη ψυχολόγων –υποστηρικτικές δομές που παλαιότερα δεν υπήρχαν-βελτίωσαν την γενικότερη εικόνα  στο σχολείο και  στην κοινωνία (γιατί εκπαιδευτικά και παιδαγωγικά δεν υστερούν) και εγγράφονται μαθητές  απόφοιτοι γυμνασίου με υψηλή βαθμολογία. Είναι όμως ανάγκη, επειδή οι  συνθήκες της πολλαπλής κρίσης και κοινωνικής ανασφάλειας συνεχίζονται (πανδημία κλπ) και οξύνουν τα προβλήματα, να δημιουργηθεί, κατά προτεραιότητα στη ΤΕΕ, ένα πιο ολοκληρωμένο πλαίσιο υποστήριξης(δομές, επιμόρφωση, υποδομές κλπ). Ένα πλαίσιο το οποίο ,εκτός των άλλων, θα συμβάλλει στη δημιουργία και ανάπτυξη θετικού ψυχοκοινωνικού κλίματος και θα περιλαμβάνει στόχους θετικής αυτοεικόνας και αυτοαντίληψης αξιοποιώντας μεταξύ άλλων, τη διερευνητικά μάθηση, την προσωπική ενδυνάμωση και τη δημιουργία θετικών στάσεων ζωής.
Από την άλλη πλευρά, εκπαιδευτικοί  ιδίως των ΕΠΑΛ  καλούνται να βιώσουν στο σχολείο την ιδιαίτερη αυτή διαμορφωθείσα κατάσταση η οποία  τους  “προέκυψε’’   και η οποία ενδέχεται να χειροτερεύει και τελικά εργάζονται σε δύσκολο εργασιακό περιβάλλον προσπαθώντας   να συμβάλλουν στη  διαμόρφωση ώριμων ,έντιμων και κοινωνικά υπεύθυνων πολιτών. Οι εκπαιδευτικοί δεν μπορούν να κάνουν τα πάντα στο σχολείο αλλά μπορούν να κάνουν πολλά, ιδιαιτέρως για την άμβλυνση των κοινωνικών ανισοτήτων και την υποστήριξη των μαθητών που τους έχουν ανάγκη. Αυτό αποτελεί ένα άτυπο “ επίτευμα “  των μάχιμων εκπαιδευτικών στο οποίο κανείς δεν αναφέρεται.  

Για να διαδραματίσουν με επιτυχία το ρόλο τους χρειάζονται  πρώτα απ όλα ασφάλεια στο εργασιακό τους περιβάλλον και ολοκληρωμένη υποστήριξη στο πολυσύνθετο  έργο τους. Δεν μπορεί να είναι  ταυτόχρονα και διοικητικοί υπάλληλοι επιφορτισμένοι με τη συνεχώς αυξανόμενη  γραφειοκρατική  εργασία, ούτε σχολικοί φύλακες, παιδονόμοι και ταχυδρόμοι! Αντίθετα, πρέπει να ενισχυθεί ο παιδαγωγικός ρόλος του σχολείου και να καλλιεργηθούν πιο μεθοδικά οι σχέσεις μαθητών καθηγητών και οι σύλλογοι διδασκόντων να διαμορφώνουν πεδίο ουσιαστικής συνεργασίας με το σύλλογο γονέων και κηδεμόνων. Ουσιαστικοί παράγοντες υποστήριξης για τους εκπαιδευτικούς είναι η επιμόρφωση,τα σεμινάρια διαχείρισης προβλημάτων συμπεριφοράς και προσαρμογής των μαθητών, η δημιουργία και άλλων υποστηρικτικών συμβουλευτικών δομών  στο δημοτικό και στο γυμνάσιο  και γενικά  παιδαγωγικά εργαλεία  που να  συμβάλλουν στη δημιουργία θετικού κλίματος, αυτοεκτίμησης  και κινήτρων ανάπτυξης .

Παρότι η Τεχνική Εκπαίδευση επωμίζεται οξυμένα προβλήματα στις σημερινές συνθήκες του δυαδικού συστήματος (Γενικό- Τεχνικό Λύκειο) αποτελεί στη πραγματικότητα μια μορφή (μοναδικού) σχολείου η οποία είναι σε θέση να ενθαρρύνει τους μαθητές και να προσφέρει πολλαπλές δυνατότητες προσέγγισης και καλλιέργειας γνώσης σε αυτούς αξιοποιώντας την πολλαπλή νοημοσύνη, τα ενδιαφέροντα, τις κλίσεις αλλά και τις πλούσιες εμπειρίες (κυρίως εργασιακές  άμεσες ή έμμεσες) των μαθητών της. Ίσως  η μοναδική  ευκαιρία για κοινωνική ένταξη και μετάβαση στην ενεργό κοινωνική και επαγγελματική ζωή.
Γι’ αυτό μη πυροβολείτε την Τεχνική Εκπαίδευση ........

* Αρώνης Ευάγγελος, Διευθυντής 2ου ΕΠΑΛ Αμαρουσίου

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 24 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 24/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα