πανελλαδικές
Πανελλαδικές στη Χημεία: Στο επίκεντρο η φράση "δεν οξειδώνεται χωρίς διάσπαση της ανθρακικής αλυσίδας" και η ασάφεια στη διατύπωση

Σοβαρές αντιδράσεις έχει προκαλέσει η εκφώνηση του θέματος Γ1 στο μάθημα Χημεία Προσανατολισμού των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2025, με γονείς υποψηφίων να καταγγέλλουν ασάφεια που ενδέχεται να οδηγήσει σε άδικη βαθμολόγηση. Κεντρικό σημείο διαφωνίας αποτελεί η ερμηνεία μιας φράσης που, κατά πολλούς, δεν ήταν επιστημονικά ακριβής ως προς τη θέση και το περιεχόμενό της.

Διαμαρτυρία για άδικη αξιολόγηση στο θέμα Γ1 της Χημείας Προσανατολισμού (Πανελλαδικές Εξετάσεις 2025) 

Προς: κ. Σοφία Ζαχαράκη Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Γραφείο Υπουργού,  Κοινοποίηση: Διεύθυνση Εξετάσεων και Πιστοποιήσεων, Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων 

Αξιότιμη κ. Υπουργέ,

Με την επιστολή αυτή εκφράζουμε ως γονείς υποψηφίων μαθητών των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2025, τη βαθιά ανησυχία και τη διαμαρτυρία μας προς την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ΚΕΕ) για τη διατύπωση της εκφώνησης του θέματος Γ1 στο μάθημα της Χημείας.

Το συγκεκριμένο θέμα, συνοδευόμενο από το ακόλουθο σχήμα (Εικόνα 1), ζητούσε από τους υποψηφίους να γράψουν τους συντακτικούς τύπους των οργανικών ενώσεων Α, Β, Γ, Δ, Ε, Ζ, Θ, Κ, Λ, Μ.

Όπως φαίνεται στο σχήμα, μετά το βέλος που ξεκινούσε από την ένωση Κ, αναγραφόταν η φράση: «δεν οξειδώνεται χωρίς διάσπαση της ανθρακικής αλυσίδας».

Εικόνα 1. Σχήμα της εκφώνησης του θέματος Γ1 στις Πανελλαδικές εξετάσεις 2025 του μαθήματος της Χημείας Προσανατολισμού

Η φράση αυτή, τοποθετημένη μετά το βέλος της αντίδρασης, εύλογα ερμηνεύεται ότι αναφέρεται στο προϊόν της ένωσης Κ και όχι στην ίδια την ένωση Κ. Ωστόσο, πολλοί υποψήφιοι και μεταξύ αυτών και τα παιδιά μας- εύλογα ερμήνευσαν ότι η δράση αναφέρεται στο προϊόν της ένωσης Κ και όχι στην ίδια την ένωση Κ, αφού σωστά έκριναν ότι εάν η φράση αφορούσε την ένωση Κ, θα ήταν απόλυτα ακριβές:

(α) να βρίσκεται σε παρένθεση, δίπλα στην ένωση Κ ή

(β) να συμπεριλαμβάνει την ένωση Κ ως εξής: «η ένωση Κ δεν οξειδώνεται χωρίς διάσπαση της ανθρακικής αλυσίδας».

Σε κάθε περίπτωση η επίμαχη φράση δεν έπρεπε να βρίσκεται μετά το βέλος, αφού έτσι δηλώνεται ότι αφορά το προϊόν της αντίδρασης. Ωστόσο, οι εν λόγω υποψήφιοι και μεταξύ αυτών και τα παιδιά μας έδωσαν τεκμηριωμένες και αδιαμφισβήτητα σωστούς συντακτικούς τύπους για τις 10 ζητούμενες ενώσεις (Α-Μ) του σχήματος. Πολλοί από αυτούς τους υποψηφίους είναι επιμελείς μαθητές, υψηλών επιδόσεων, με σταθερό προσανατολισμό προς βαθμολογικά απαιτητικές σχολές υψηλής ζήτησης.

Σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής διαθέσιμες ανεπίσημες λύσεις (αφού οι επίσημες οδηγίες της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων δεν έχουν ακόμη δημοσιοποιηθεί), προκύπτει ότι η εν λόγω φράση αφορά την Κ και όχι το προϊόν της. Εφόσον αυτό ισχύει, τίθεται σοβαρό ζήτημα για την αξιολόγηση των γραπτών, καθώς οι μαθητές που απάντησαν στηριζόμενοι στη λογική διάταξη της εκφώνησης ενδέχεται να χάσουν έως 7 μόρια, όχι λόγω έλλειψης γνώσεων ή κακής προετοιμασίας, αλλά εξαιτίας της ανεπαρκούς επιστημονικής ακρίβειας και της αμφισημίας που χαρακτήριζε το σχήμα του θέματος Γ1.

Λαμβάνοντας υπόψη, ότι αρκετοί υποψήφιοι απάντησαν με βάση την απολύτως εύλογη ερμηνεία, ότι δηλαδή η φράση αφορούσε το προϊόν της αντίδρασης, και έδωσαν απόλυτα σωστούς συντακτικούς τύπους για το σύνολο των 10 ζητούμενων ενώσεων (από Α έως Μ) και Επειδή ορθά επισημαίνεται στην ανακοίνωση της Ένωσης Ελλήνων Χημικών ότι: «σε ορισμένα σημεία θα έπρεπε να είχε προσεχθεί καλύτερα η επιστημονική διατύπωση».

Επειδή όπως επισημαίνεται στις οδηγίες προς εξεταζομένους στις εκφωνήσεις των θεμάτων: «κάθε απάντηση επιστημονικά τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή»,

Επειδή το ενδεχόμενο να αποκλειστούν από τις σχολές προτίμησης τους, οι επιμελείς υποψήφιοι-όχι λόγω αδυναμίας αλλά λόγω αμφισημίας, ασάφειας και ανακρίβειας του σχήματος του θέματος Γ1, εγείρει σοβαρά ερωτήματα περί δικαιοσύνης και πλήττει την αξιοπιστία και το κύρος της εξέτασης, Επειδή η βαθμολόγηση του θέματος Γ1 αφορά ζήτημα επιδεχόμενο πολλαπλών ερμηνευτικών προσεγγίσεων,

Ως Γονείς, ζητούμε:

1. Να αξιολογηθεί επίσημα, η διατύπωση του Θέματος Γ1 υπό το φως της επιστημονικής ακρίβειας, της κοινής λογικής και της επιστημονικής προσέγγισης όπως αρμόζει σε θέματα Πανελλαδικών εξετάσεων τα οποία στηρίζονται σε σχήμα,

2. Να υπάρξει σαφής οδηγία από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων για τον τρόπο βαθμολόγησης του εν λόγω ερωτήματος, από την οποία να διασφαλίζεται η σωστή βαθμολόγηση και η δίκαιη αξιολόγηση όλων των υποψηφίων που απάντησαν σωστά με βάση την εύλογη ερμηνεία ότι η φράση αφορά το προϊόν της Κ. 2 Αξιότιμη κ. Υπουργέ, Η εμπιστοσύνη στην Πολιτών στην αξιοπιστία και στην εγκυρότητα των Πανελλαδικών Εξετάσεων πρέπει να παραμένει αναλλοίωτη, να θεμελιώνεται από ερωτήματα διατυπωμένα με επιστημονική ακρίβεια και απόλυτη σαφήνεια, από αντικειμενικότητα και διαφάνεια, και τέλος από ισοτιμία και δικαιοσύνη στην αξιολόγηση και κατάταξη των υποψηφίων μαθητών.

Με εκτίμηση, Οι Γονείς υποψηφίων μαθητών των Πανελλαδικών εξετάσεων 

Τι λέει η Ένωση Ελλήνων Χημικών

Η Ένωση Ελλήνων Χημικών σε δημόσια δήλωσή της, αναγνώρισε πως: "Σε ορισμένα σημεία θα έπρεπε να είχε προσεχθεί καλύτερα η επιστημονική διατύπωση."

Η δήλωση αυτή ενισχύει τη θέση των γονέων ότι υπήρξε αμφισημία, η οποία δεν συνάδει με την αυστηρότητα που οφείλει να χαρακτηρίζει τα θέματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων.

Όλα τα νέα και οι ειδήσεις που αφορούν τις Πανελλήνιες

Πανελλήνιες 2025: Εδώ θα δείτε τα αποτελέσματα σας - Άνοιξε η πλατφόρμα SMS

Μηχανογραφικό 2025: Σπουδές με χαμηλή βάση και υψηλές προοπτικές — Οι κρυφές ευκαιρίες στα ΑΕΙ

Πανελλαδικές 2025: Τι φανερώνουν οι πρώτες ενδείξεις για την πορεία των βάσεων

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

apysde123.jpg
Συνεδρίαση ΑΠΥΣΔΕ Στερεάς Ελλάδας: Τα θέματα Ημερήσιας Διάταξης για τις 23/06
Ενημέρωση στο alfavita για τα θέματα ημερήσιας διάταξης του ΑΠΥΣΔΕ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ που συζητήθηκαν σήμερα Δευτέρα 23 Ιουνίου 2025
Συνεδρίαση ΑΠΥΣΔΕ Στερεάς Ελλάδας: Τα θέματα Ημερήσιας Διάταξης για τις 23/06
ksenes2_2.jpg
Εκπαιδευτικοί Γαλλικής και Γερμανικής Γλώσσας: Αίτημα για θεσμική ενίσχυση της πολυγλωσσίας στα Δημόσια Σχολεία
Ανοιχτή επιστολή για την πολυγλωσσία στην εκπαίδευση προς την Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη- «Όχι άλλη υποβάθμιση –...
Εκπαιδευτικοί Γαλλικής και Γερμανικής Γλώσσας: Αίτημα για θεσμική ενίσχυση της πολυγλωσσίας στα Δημόσια Σχολεία
Παιδιά στη Γάζα
«Η σιωπή είναι συνενοχή»: Μαθηματικοί καταγγέλλουν τη γενοκτονία στη Γάζα και ζητούν στάση ευθύνης από την ΕΜΕ
Οι εκπαιδευτικοί καλούν την Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία να εκφράσει την έντονη καταδίκη των μαθηματικών και ερευνητών, στη συνεχιζόμενη γενοκτονία...
«Η σιωπή είναι συνενοχή»: Μαθηματικοί καταγγέλλουν τη γενοκτονία στη Γάζα και ζητούν στάση ευθύνης από την ΕΜΕ
sms ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ
Πανελλαδικές εξετάσεις 2025: Λήγει η δυνατότητα εγγραφής για SMS με τα αποτελέσματα
Ποιοι υποψήφιοι πρέπει να «τρέξουν» για εγγραφή στην πλατφόρμα του Υπουργείου Παιδείας ώστε να λάβουν με SMS τη βαθμολογία και το τμήμα επιτυχίας...
Πανελλαδικές εξετάσεις 2025: Λήγει η δυνατότητα εγγραφής για SMS με τα αποτελέσματα