Η κατάληψη στο μειονοτικό Γυμνάσιο και Λύκειο Ξάνθης συνεχίζεται, με τους μαθητές να διατυπώνουν σειρά αιτημάτων που αγγίζουν την καθημερινότητα και το μέλλον τους.
Μεταξύ άλλων ζητούν σύγχρονο και ασφαλές κτίριο, αλλαγές στη δομή του Λυκείου, κάλυψη των κενών εκπαιδευτικών, δικαίωμα σε εκδρομές με διανυκτέρευση και βελτίωση των υποδομών.
Στον κατάλογο των αιτημάτων τους, οι μαθητές αναφέρουν χαρακτηριστικά ότι σε περίπτωση σεισμού ή πυρκαγιάς θέλουν να «βγαίνουν από το σχολείο χωρίς χάσιμο χρόνου», υπογραμμίζοντας την έλλειψη ασφάλειας.
«Πολιτική σκιά» πίσω από τη μαθητική κινητοποίηση
Πίσω όμως από την κατάληψη φαίνεται να εξελίσσεται μια έντονη αντιπαράθεση μεταξύ ενηλίκων, με αναφορές σε πολιτικές παρεμβάσεις και διοικητικά ζητήματα γύρω από τη λειτουργία του σχολείου.
Η Περιφερειακή Διευθύντρια Εκπαίδευσης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Μαίρη Κοσμίδου, στρέφει τα βέλη της κατά μελών της σχολικής εφορείας, δηλώνοντας πως «παραμένουν παρανόμως και χωρίς λόγο εντός της σχολικής μονάδας».
Σύμφωνα με την ίδια, η Συνθήκη της Λωζάνης δεν προβλέπει τη λειτουργία μειονοτικού γυμνασίου-λυκείου, με αποτέλεσμα το σχολείο να λειτουργεί σε ιδιαίτερο νομικό πλαίσιο. Με τον νόμο 4563/2018, ο χαρακτήρας του σχολείου μεταβλήθηκε, ενώ ο ιδρυτής ή ιδιοκτήτης δεν έχει πλέον δικαίωμα στέγασης εντός του.

Εφορεία και Υπουργείο Παιδείας σε ανοιχτή σύγκρουση
Η σχολική εφορεία, από την άλλη, καταγγέλλει ότι αποκλείστηκε από τους χώρους του σχολείου, χαρακτηρίζοντας τη στάση του υπουργείου «καταπιεστική, αντιδημοκρατική και παράνομη».
Όπως αναφέρει, «το καλοκαίρι, κατά τη διάρκεια εργασιών ανακαίνισης και αισθητικής αναβάθμισης του σχολείου μας, το γραφείο της σχολικής εφορείας εκκενώθηκε. Σήμερα, στους ίδιους τους διαχειριστές του σχολείου δεν επιτρέπεται καν η είσοδος στο σχολείο, στο οποίο είναι διαχειριστές».
Από την πλευρά της, η κ. Κοσμίδου απαντά σκληρά, σημειώνοντας ότι «τα μέλη της σχολικής εφορείας αγνοούν ή σκοπίμως παρερμηνεύουν τη νομοθεσία, προκειμένου να παραμείνουν –παρανόμως και άνευ ουδενός λόγου– εντός της σχολικής μονάδας. Η παραμονή στο σχολείο αποτελεί μονομανία και αυτοσκοπό τους».
Το «μπαλάκι» των ευθυνών και το μέλλον του σχολείου
Η περιφερειακή διευθύντρια υποστηρίζει ότι το κράτος έχει παραχωρήσει δωρεάν το κεντρικό διδακτήριο, για το οποίο η σχολική εφορεία δεν έχει καταβάλει ποτέ μίσθωμα, ενώ ταυτόχρονα δεν μερίμνησε για τη συντήρησή του, οδηγώντας το ιστορικό κτίριο σε φθορές.
«Η σχολική εφορεία εργαλειοποίησε την κατάσταση την οποία η ίδια κατασκεύασε, αδιαφορώντας πλήρως για τους μαθητές του σχολείου. Είναι προφανές ποιες είναι οι πραγματικές της προτεραιότητες», δηλώνει χαρακτηριστικά.
Υπενθυμίζεται ότι η υπόθεση ήρθε στο προσκήνιο μετά τη δημοσίευση ρεπορτάζ του τουρκικού πρακτορείου Anadolu, το οποίο παρουσίασε το σχολείο ως «τουρκικό» και κατήγγειλε «παράνομη παρέμβαση της ελληνικής Πολιτείας».
Ο χαρακτηρισμός αυτός έχει προκαλέσει αντιδράσεις, καθώς αντιβαίνει ρητά στη Συνθήκη της Λωζάνης, η οποία αναγνωρίζει μουσουλμανική και όχι τουρκική μειονότητα στη Δυτική Θράκη.
«Παραμένουν παράνομα στο σχολείο»
Η αναπληρώτρια περιφερειακή διευθύντρια εκπαίδευσης, τόνισε τον περασμένο Οκτώβριο ότι τα μέλη της σχολικής εφορείας «αγνοούν ή σκοπίμως παρερμηνεύουν τη νομοθεσία» με στόχο να παραμείνουν στο σχολείο χωρίς καμία θεσμική δικαιοδοσία.
Όπως σημείωσε, η εφορεία έχει αποκλειστικά οικονομικές αρμοδιότητες και, παρά τις ετήσιες επιχορηγήσεις ύψους 20.000 ευρώ, δεν έχει προβεί σε καμία εργασία συντήρησης του ιστορικού κτιρίου, το οποίο έχει χαρακτηριστεί «έργο Τέχνης».
Η κ. Κοσμίδου σημείωσε επίσης ότι η ίδρυση του Μειονοτικού Γυμνασίου-Λυκείου Ξάνθης αποτέλεσε ανιδιοτελή επιλογή της Ελλάδας, καθώς η Συνθήκη της Λωζάνης δεν προβλέπει μειονοτικά σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Κύκλοι της Θράκης κάνουν λόγο για «προβοκατόρικες ενέργειες» με στόχο τη δημιουργία εντυπώσεων και εντάσεων, αφήνοντας αιχμές για εξωτερική υποκίνηση.
Όπως σημειώνουν, πρόκειται για μια προσπάθεια «να κατασκευαστούν ζητήματα εκεί όπου δεν υπάρχουν», ώστε να παρουσιαστεί διεθνώς εικόνα καταπίεσης της μειονότητας.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 7/11
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Λεωνίδας Βουρλιώτης