μαθητές που δίνουν πανελλήνιες
Πού ακριβώς δημιουργείται η σύγχυση - Η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ΚΕΕ), εφόσον τεθεί ζήτημα από διορθωτές ή επιστημονικές ενώσεις, οφείλει να εκδώσει διευκρινιστική οδηγία στα Βαθμολογικά Κέντρα

Σύγχυση και προβληματισμό προκάλεσε το θέμα Δ5 του μαθήματος Βιολογίας Προσανατολισμού στις Πανελλήνιες Εξετάσεις της 2ας Ιουνίου 2025, καθώς η διατύπωσή του άφησε σημαντικά περιθώρια για διπλή επιστημονική ερμηνεία — γεγονός που, αν δεν αντιμετωπιστεί με προσοχή, μπορεί να οδηγήσει σε άδικη αξιολόγηση των υποψηφίων.

Το επίμαχο θέμα

Το ερώτημα Δ5 ζητούσε από τους μαθητές να προσδιορίσουν:

«Ποια περιοχή (Χ ή Υ) αντιγράφεται με συνεχή και ποια με ασυνεχή τρόπο, και να εξηγήσουν ποια από τις θέσεις (1 ή 2) μπορεί να αποτελεί θέση έναρξης αντιγραφής

Η σχετική Εικόνα 6 εμφάνιζε τμήματα DNA και RNA με αποσπασματική αλληλουχία και περιοχές συμβολισμένες με «……», ενδιάμεσα στην περιοχή Χ.

Πού ακριβώς δημιουργείται η σύγχυση

Η παρεμβολή τελειών ("……") εντός της περιοχής Χ δεν συνοδεύτηκε από καμία διευκρίνιση ως προς τη φύση του ενδιάμεσου τμήματος. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα:

  • Μια ομάδα μαθητών να θεωρήσει, απολύτως λογικά, ότι η περιοχή Χ είναι συνεχής, άρα αντιγράφεται με συνεχή τρόπο.

  • Άλλη ομάδα μαθητών, βασισμένη επίσης σε σωστό σκεπτικό, υπέθεσε πως τα «……» δηλώνουν αλλαγή περιοχής ή μεγάλη απόσταση, οδηγώντας στο συμπέρασμα ότι η ασυνεχής σύνθεση γίνεται στην Χ.

Ανάλογα με τη θεώρηση, διαφοροποιείται και η απάντηση για τη θέση έναρξης της αντιγραφής: στη μία περίπτωση προκύπτει η θέση 1, στην άλλη η θέση 2 ως σωστή.

Η αντιγραφή του DNA γίνεται διπλής κατεύθυνσης από τη θέση έναρξης, με τον πρωτοταγή κλώνο να αντιγράφεται συνεχώς και τον συμπληρωματικό με ασυνεχή σύνθεση (θραύσματα Okazaki). Η κρίσιμη πληροφορία σε τέτοιου είδους ασκήσεις είναι ο προσανατολισμός των αλυσίδων και η συνέχεια της αλληλουχίας — κάτι που δεν διευκρινίστηκε επαρκώς στο φετινό θέμα Δ5.

Η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ΚΕΕ), εφόσον τεθεί ζήτημα από διορθωτές ή επιστημονικές ενώσεις, οφείλει να εκδώσει διευκρινιστική οδηγία στα Βαθμολογικά Κέντρα.

Όλα τα νέα και οι ειδήσεις που αφορούν τις Πανελλήνιες

Πανελλαδικές 2025: Νέα πανωλεθρία για τα επτά Τμήματα Φυσικής

Μια πικρή «ιστορία» των Πανελληνίων εξετάσεων

«Οικογενειακή» υπόθεση οι Πανελλαδικές 2025: Αδέρφια από τη Θεσσαλονίκη κατακτούν μαζί την Ιατρική του ΑΠΘ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

MATHITES
Πανελλήνιες: Ποιες επιδόσεις και σε ποια αθλήματα δίνουν μόρια στους υποψήφιους
Οι διακρίσεις σε Ολυμπιακούς, Παγκόσμιους, Ευρωπαϊκούς και Πανελλήνιους Αγώνες προσφέρουν στους μαθητές-αθλητές σημαντικά προνόμια, από προσαύξηση...
Πανελλήνιες: Ποιες επιδόσεις και σε ποια αθλήματα δίνουν μόρια στους υποψήφιους
mathites
Όταν το σχολείο γίνεται αριθμός: Οι αόρατες πληγές των συγχωνεύσεων στα δημοτικά
Πίσω από κάθε παιδί που γυρίζει σπίτι κλαμένο, πίσω από κάθε γονιό που γράφει επιστολές απόγνωσης, υπάρχει ένας δάσκαλος που νιώθει πως απέτυχε — όχι...
Όταν το σχολείο γίνεται αριθμός: Οι αόρατες πληγές των συγχωνεύσεων στα δημοτικά
ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΥΡΑΣ
Ο Πρύτανης Χ. Ι. Μπούρας στο alfavita.gr: Το Πανεπιστήμιο Πατρών μπροστά σε προκλήσεις
«Τα επόμενα χρόνια οι εισακτέοι θα μειωθούν δραματικά. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι το 2040 θα είναι περίπου 35.000, μόνο, όταν τώρα είναι 65.000....
Ο Πρύτανης Χ. Ι. Μπούρας στο alfavita.gr: Το Πανεπιστήμιο Πατρών μπροστά σε προκλήσεις