Το ΙΕΠ και τα εκ των υστέρων ερωτηματολόγια
Είναι ένα οριζόντιο ερωτηματολόγιο, που προσπαθεί να εκμαιεύσει τη θετική ανταπόκριση των εκπαιδευτικών.

Και ξαφνικά μας προέκυψε και η έκπληξη: το ΙΕΠ αποφάσισε να ζητήσει την άποψη των εκπαιδευτικών για την Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας. Εκ των υστέρων και αφού πρώτα έγινε ο κακός χαμός στα Λύκεια.

Η ενέργεια κρίνεται ως θετική, αλλά αυτή θα έπρεπε να είναι η τελευταία από μια σειρά άλλων, που δεν προηγήθηκαν. Αλλά, ας πάμε στο ερωτηματολόγιο αυτό καθαυτό.

Το κύριο χαρακτηριστικό του ερωτηματολόγιου είναι η ατολμία. Αποφεύγει να ρωτήσει θέματα που άπτονται της σχολικής πραγματικότητας. Είναι ένα οριζόντιο ερωτηματολόγιο, που προσπαθεί να εκμαιεύσει τη θετική ανταπόκριση των εκπαιδευτικών.

Το ερωτηματολόγιο όφειλε να είναι εξειδικευμένο ανά μάθημα. Πώς μπορούν να συμψηφιστούν οι απαντήσεις για ένα μάθημα με λίγες δεκάδες θεμάτων, με ένα άλλο με εκατοντάδες θέματα; Πως μπορούν να συμψηφιστούν οι απαντήσεις για ένα μάθημα με λίγα και επαναλαμβανόμενα θέματα, με ένα άλλο που αντιγράφει θέματα πανελλαδικών διαγωνισμών; Μια ενιαία σούπα, για να εξαχθούν τα συμπεράσματα που θέλουμε μέσω δημιουργικής στατιστικής; Αυτό θέλουμε;

Ήταν επιβεβλημένη η κατάθεση του ανατροφοδοτικού ερωτηματολογίου από το ΙΕΠ, αλλά θα περιμέναμε και ερωτήσεις, όπως:

1. Για την παιδαγωγική αξία της Τ.Θ.Δ.Δ.

2. Το εξειδικευμένο επίπεδο δυσκολίας ανά μάθημα.

3. Τη χρονική εξέλιξη και την ομαλή ροή των αναρτήσεων (Στη Φυσική αναρτήθηκαν θέματα ακόμα και τη Μεγάλη Παρασκευή!).

4. Τη συσχέτιση των θεμάτων με τη σχολική πραγματικότητα.

5. Τις δυνατότητες του μέσου μαθητή να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της.

6. Την επάρκεια των ωρών διδασκαλίας του μαθήματος για εμπέδωση της διδακτέας ύλης, με παράλληλη αξιοποίηση της Τ.Θ.Δ.Δ. Για το μάθημα της Φυσικής και στην Α’ και στη Β’ Λυκείου αυτό είναι αδύνατο.

7. Ερωτήματα όπου ο εκπαιδευτικός να μπορεί να καταγράφει μια ολιστική (είναι και της μόδας…) άποψη για την Τ.Θ.Δ.Δ.

Και πριν την έναρξη του ερωτηματολογίου θα περιμέναμε τη δημοσιοποίηση των στατιστικών στοιχείων των θεμάτων που η κληρωτίδα ανέδειξε. Είναι προφανείς οι λόγοι που το ζητάμε.

Όσον αφορά το ερώτημα 8, είναι τουλάχιστον υποκριτικό (Η δυνατότητα των εκπαιδευτικών να υποβάλουν ή/και να σχολιάσουν θέματα της Τράπεζας Θεμάτων  μπορεί να συμβάλει στο να διαμορφωθούν “κοινές οπτικές” για τη διδασκαλία του μαθήματος). Η άποψη των μάχιμων εκπαιδευτικών έπρεπε να ζητηθεί εξ αρχής και ιδίως εκείνων που υπηρετούν σε επαρχιακά ή δυσπρόσιτα σχολεία. Και ακόμα πιο βαρύνουσα σημασία να δοθεί σε εκείνους που προσλαμβάνονται Νοέμβριο ή Δεκέμβριο ή και αργότερα (!) και τρέχουν ασθμαίνοντας απλώς να ξεπετάξουν την ύλη. Σχολεία δεν είναι μόνο τα πειραματικά και τα πρότυπα των μεγάλων αστικών κέντρων. Εδώ να σημειώσουμε ότι κάποιοι συνάδελφοι κατέθεσαν προτάσεις, οι οποίες όχι μόνο δεν λήφθηκαν υπόψη, αλλά ούτε καν μια τυπική απάντηση ότι το μήνυμά τους παραδόθηκε δεν πήραν οι άνθρωποι!

Η αποδοχή της πρότασης για πολλαπλές  κληρώσεις, παρέχοντας στους διδάσκοντες τη δυνατότητα για επιλογή μεταξύ τριών θεμάτων, εξομάλυνε κάπως την κατάσταση. Αλλά δε διέσωσε τη βεβιασμένη και πιεστική εφαρμογή της Τ.Θ.Δ.Δ.. Είναι γνωστό στους πάντες ότι το μάθημα της Φυσικής μετά βίας «περπατούσε» (και όχι μόνο η Φυσική, φυσικά). Το γνώριζαν στο ΙΕΠ, καθώς ζητήθηκε με εγκύκλιο (πολιτική στην Παιδεία δε γίνεται με ποταμούς εγκυκλίων) από τους επιστημονικά υπεύθυνους να απαντήσουν εάν εξελίσσονται όλα ομαλά (προσέξτε, όχι από τους εκπαιδευτικούς…). Ακολούθως, ως γνωστόν, δόθηκε η εντολή για ολοκλήρωση της ύλης σε χρόνους μαγικούς και υπερωρίες όπου χρειαζόταν (οποία σπατάλη πόρων…), με συνέπεια την αναστάτωση στα σχολεία και την ολοκλήρωση της ύλης σε χρόνο ρεκόρ, για να μην «εκτεθεί» η Τράπεζα Θεμάτων. Ψιλά γράμματα, βέβαια, το εάν οι μαθητές και οι μαθήτριες εμπέδωσαν την ύλη. Η βιτρίνα μετράει.

Ελπίζουμε τα λάθη να έχουν γίνει μάθημα και να μην επαναληφθούν στην επικείμενη Τ.Θ.Δ.Δ., που ετοιμάζεται για τη Γ’ Λυκείου, όπως επίσης και να διορθωθούν όλα τα κακώς κείμενα για την Α’ και τη Β’ Λυκείου. Περιμένουμε, λοιπόν, μιας και είναι αμετάκλητη απόφαση η εφαρμογή της (και είμαστε οι πρώτοι που λέμε ότι η ορθή εφαρμογή της θα είναι προς όφελος όλων) μερικά απλά πράγματα, όπως:

  1. Να δημοσιοποιείται έγκαιρα. Να απαγορευθεί η ανάρτηση νέων θεμάτων μετά το Μάρτιο, όπως ακριβώς υποχρεωνόμαστε κι εμείς στα σχολεία να «τελειώνουμε»…
  2. Τα θέματα να ανταποκρίνονται στις δυνατότητες του μέσου μαθητή και να διακρίνονται πραγματικά από διαβάθμιση.
  3. Να αποφεύγονται η περιπτωσιολογία και οι ακρότητες στα όρια της διδακτέας ύλης. Σε πολλά μαθήματα βιώσαμε τις «υπερπαραγωγές», που το μόνο που πέτυχαν είναι να γίνουν τα μαθήματα βραχνά και αντιπαθή.
  4. Σχολικό εγχειρίδιο και η  Τ.Θ.Δ.Δ. να λειτουργούν συμπληρωματικά και όχι ανταγωνιστικά. Να μην εισάγονται μέσω της Τ.Θ.Δ.Δ., νέες γνώσεις, αλλά να αποτελεί εφαρμογή αυτών που περιγράφονται στα σχολικά εγχειρίδια.
  5. Να περιέχονται στα θετικά μαθήματα πειραματικά θέματα.
  6. Τα θέματα να ανταποκρίνονται στις ώρες διδασκαλίας των μαθημάτων. Το παράδειγμα της Φυσικής είναι το πλέον ακραίο. Οι ώρες διδασκαλίας δεν επαρκούν και το γνωρίζουν όλοι, τόσο στο ΙΕΠ όσο και στο Υπουργείο Παιδείας. Τι επιδιώκουμε, τότε;
  7. Να δύνανται όλοι να καταθέτουν προτάσεις θεμάτων και μια επιτροπή απλώς να κρίνει ποια μπορούν να ενταχθούν στα θέματα προς εξέταση και ποια στα θέματα για προαιρετική μελέτη και ιδιαίτερη εμβάθυνση, με μια σχετική σήμανση.
  8. Τα θέματα να ελέγχονται πολλαπλά ως προς την ορθότητα τόσο των εκφωνήσεων όσο και των απαντήσεων/λύσεων. Να μην επαναληφθεί η εικόνα της Φυσικής, με τόσα πολλά θέματα λανθασμένα ή με λάθος απαντήσεις και μετά να τρέχουμε για διορθώσεις της τελευταίας στιγμής. Τα σφάλματα είναι αναμενόμενα εντός κάποιου στατιστικού ορίου. Όταν αυτό ξεπερνιέται, τότε κάτι δεν πηγαίνει καλά.

 

Και επιτέλους, ας αποφασίσουμε τι ζητάμε από τα παιδιά μας στη Μέση Εκπαίδευση. Το Λύκειο, με τον τρόπο που εφαρμόζεται η Τ.Θ.Δ.Δ., έχει μετατραπεί σε προετοιμασία εξετάσεων και διαγωνισμών, απομυζώντας παντελώς τη χαρά της μάθησης. Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε έτσι.

 

Η Ομάδα Έρευνας Τεκμηρίωσης Διδασκαλίας της Φυσικής

Δρακόπουλος Γρηγόρης

Εμμανουηλίδης Αριστείδης

Πετρόπουλος Μιχάλης

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 11/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

kardiageiakes-pathiseis-kardia_252863_128338.jpg
Κίνδυνος ξαφνικού θανάτου για τους πάσχοντες από μυοκαρδιοπάθειες
Στην Ελλάδα, η θνησιμότητα από καρδιαγγειακά νοσήματα παραμένει υψηλή, με τους άνδρες να καταγράφουν 485 θανάτους ανά 100.000 πληθυσμού και τις...
Κίνδυνος ξαφνικού θανάτου για τους πάσχοντες από μυοκαρδιοπάθειες
anergia.jpg
Ποιος είναι ο πιο ανταγωνιστικός κλάδος απασχόλησης στην Ελλάδα
Οι προσδοκίες απασχόλησης για το πρώτο τρίμηνο του 2025 παραμένουν θετικές, με το ποσοστό να διατηρείται στο 12%, αν και μειωμένο σε σχέση με το...
Ποιος είναι ο πιο ανταγωνιστικός κλάδος απασχόλησης στην Ελλάδα