Για να μάθουμε τον άλλον πρέπει πρώτα να μάθουμε τον εαυτό μας. Και όταν χρησιμοποιώ τη λέξη ‘’να μάθουμε'', εννοώ να κατανοήσουμε και να αποδεχτούμε σημεία του πολιτισμού μας, τα οποία είτε είναι κρυμμένα είτε επιλέγουμε να μην εστιάσουμε τόσο πολύ σε αυτό το μέρος του εαυτού μας ως χώρα.
Αν και η Ελλάδα αποτελεί μια χώρα που έχει εμπνεύσει και έχει βοηθήσει ως προς την εξέλιξη του Δυτικού κόσμου με τον αρχαιοελληνικό κόσμο, με την φιλοσοφία και την ιστορία, που αυτός κατέχει, αν κοιτάξουμε λίγο πιο βαθιά θα παρατηρήσουμε ότι η σύνδεση της πατρίδας μας έχει βαθιές ρίζες και με την Ανατολή με πιο συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή την Μέση Ανατολή.
Από την μετάβαση των ελληνικών γραμμάτων στους Άραβες, κατά την αρχική περίοδο εμφάνισης και κυριαρχίας του Ισλάμ και των Αράβων στην περιοχή μέχρι και σήμερα, παρατηρούμε πως οι σχέσεις του ελληνικού κόσμου με τον αραβικό είναι ισχυρές, σε αντίθεση με τις σχέσεις του υπόλοιπου δυτικού κόσμου με τους Άραβες, όπου υπάρχει μια διαφορετική κατάσταση μεταξύ τους λόγω του σχετικά πρόσφατου παρελθόντος.
Βέβαια εκτός από την πολιτιστική διασύνδεση μεταξύ των δύο πολιτισμών, κανείς μπορεί να μιλήσει και για θρησκευτική διασύνδεση μεταξύ του ελληνικού κράτους και του μουσουλμανικού κόσμου. Η Ελλάδα υιοθετώντας συγκεκριμένες νομικές πλευρές του μουσουλμανικού κόσμου, της Σούνας και του Κορανίου στην περιοχή της Θράκης για την Μουσουλμανική κοινότητα (υποχρεωμένη έως ένα σημείο από την Συνθήκη της Λοζάνης, όπου απλά συνεχίζεται να εφαρμόζεται ο οθωμανικός κανόνας και το αντίστοιχο δίκαιο) καταφέρνει και εφαρμόζει πλήρως τα κριτήρια της ανεξιθρησκείας. Από την εθελοντική εφαρμογή της Σαρίας μέχρι την αναγνώριση θρησκευτικής (και όχι εθνικής) μειονότητας και την ύπαρξη μειονοτικών σχολείων, η Ελλάδα εφαρμόζει την Συνθήκη της Λοζάνης χωρίς να προσβάλει τα θρησκευτικά συναισθήματα των πολιτών της Μουσουλμανικής μειονότητας. Παράλληλα, όχι μόνο σέβεται τα δικαιώματα της μειονότητας αλλά και τα στηρίζει με όποιο τρόπο γίνεται πχ στην εκπαίδευση τα παιδιά της μειονότητας που προσπαθούν να ενταχθούν στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση λαμβάνουν μια συγκεκριμένη ποσόστωση, ώστε να έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να μπορέσουν να περάσουν σε κάποιο ΑΕΙ.
Καταφέρνοντας λοιπόν να μάθουμε τον εαυτό μας έρχεται η στιγμή να αναρωτηθούμε αν συμπεριφερόμαστε με τον ίδιο τρόπο στον άλλον. Και όταν λέω για ‘’άλλον'' εννοώ τους πρόσφυγες και τους μετανάστες, που είτε είναι ήδη εδώ αρκετά χρόνια είτε θα προσπαθήσουν να έρθουν με τα νέα κύματα προσφύγων από το Αφγανιστάν και όχι μόνο.
Ένας σημαντικός αριθμός από αυτούς, που έχουν έρθει στην Ελλάδα από το 2015 και μετά, βρίσκονται είτε σε προσφυγικά καμπς είτε έχουν αποχωρήσει από αυτά με αποτέλεσμα να τριγυρνούν στους δρόμους ελπίζοντας κάποια στιγμή σε κάτι καλύτερο. Το σίγουρο είναι πως όσοι ήλπιζαν ότι η προσφυγική κρίση θα είναι κάτι το προσωρινό, δυστυχώς έπεσαν έξω και μαζί με αυτούς έχει πέσει έξω και η προσφυγική-μεταναστευτική εκπαίδευση αλλά και οι ελπίδες αυτών των κατατρεγμένων ανθρώπων.
Μέχρι και σήμερα η Ελλάδα (με εξαίρεση την Δυτική Θράκη) εφαρμόζει το σύστημα της αφομοίωσης ως προς την εκπαίδευση των παιδιών των μεταναστών και των προσφύγων με αποτέλεσμα τις περισσότερες φορές να χάνεται ο πολυπολιτισμικός χαρακτήρας των παιδιών, να χάνουν την διαφορετικότητα τους και έτσι ‘’εντάσσονται’’ στην ελληνική κοινωνία με έναν λάθος τρόπο, που μπορεί να δημιουργήσει πολλά προβλήματα και ήδη δημιουργεί καθώς υπάρχουν παιδιά, ειδικά προσφυγόπουλα, όπου δεν μπορούν να παρακολουθήσουν το μάθημα καθώς δεν καταλαβαίνουν την εκπαιδευτική διδασκαλία.
Η άλλη λύση είναι να μάθουμε από τον εαυτό μας και να υιοθετήσουμε το εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο ισχύει στη Δυτική Θράκης για τη μουσουλμανική μειονότητα με κάποιες τροποποιήσεις. Συγκεκριμένα, μπορούν να δημιουργηθούν προσφυγικά σχολεία δηλαδή σχολεία τα οποία θα μοιάζουν με τα μειονοτικά σχολεία της Θράκης αλλά αντί για ελληνικά και τουρκικά θα μαθαίνουν ελληνικά και την μητρική τους γλώσσα (εφόσον όλοι οι πρόσφυγες δεν μιλούν την ίδια γλώσσα), καθώς και σχετικά στοιχεία με το θρήσκευμα τους και τον πολιτισμό τους, ανεξάρτητα από την ηλικία και το κοινωνικό τους υπόβαθρο.
Βέβαια, αργότερα μετά την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας και της ένταξής τους στην ελληνική κοινωνία θα έχουν την επιλογή να ενταχθούν στο δημόσιο σύστημα παιδείας είτε να συνεχίσουν στα προσφυγικά σχολεία.
Το προσφυγικό δεν είναι ένα πρόβλημα, το οποίο θα μείνει για λίγο και θα φύγει. Αντίθετα θα συνεχίσει για πολλά ακόμη χρόνια. Πολλοί από τους πρόσφυγες και τους μετανάστες, ακόμη και με το τέλος του πολέμου και των σοβαρών προβλημάτων στην χώρα τους, θα θελήσουν να μείνουν στην Ελλάδα. Οπότε είναι καθήκον μας να θεσμοθετηθεί ένα σύστημα εκπαίδευσης, στο οποίο θα μπορεί να διατηρηθεί η γλώσσα τους, οι παραδόσεις και η θρησκεία τους και παράλληλα θα μπορούν να ενταχθούν αρμονικά στην ελληνική κοινωνία να την νιώσουν ως πατρίδα τους.
* Άγγελος Τζίτζιρας, Μέλος της Γραμματείας του Τομέα Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής και πρωτοετής φοιτητής στην Εισαγωγική Κατεύθυνση Μουσουλμανικών Σπουδών στο ΑΠΘ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη