Μπορεί ο κορονοϊός να μετράει μόλις ένα χρόνο και κάτι μήνες παγκόσμιας παρουσίας, όμως ήδη τα αποτελέσματά του στην εκπαίδευση είναι τόσο σημαντικά σε όλο τον κόσμο, που κάνουν πολλούς να μιλούν για μια χαμένη εκπαιδευτικά γενιά παιδιών, πισωγύρισμα δεκαετίας και διεύρυνση του χάσματος μεταξύ των παιδιών που μπορούν να παρακολουθήσουν τις τεχνολογικές εξελίξεις, κι εκείνων που δεν έχουν τη δυνατότητα ή/και την αντοχή...
Αυτά τα τελευταία παιδιά, είναι οι νέοι "παρίες" της εκπαίδευσης, παιδιά που δεν έχουν τα μέσα να παρακολουθούν τα τηλεμαθήματα, αλλά και παιδιά που ενώ θεωρητικά παρακολουθούν, δε μπορούν να εμπεδώσουν τα μαθήματα.
Πάνω από 100 εκατομμύρια παιδιά εκτιμάται θα πέσουν κάτω από το ελάχιστο επίπεδο επάρκειας στην ανάγνωση λόγω του αντίκτυπου του σχολείου που κλείνει λόγω κορονοϊού, διαπίστωνει εξάλλου η Unesco σε πρόσφατη μελέτη της.
Μια ολόκληρη γενιά μαθητών κινδυνεύει με μαθησιακή καταστροφή, αναφέρει η μελέτη
Δραματική μείωση αναγνωστικής ικανότητας...
Και όχι άδικα: Ο αριθμός των παιδιών που δεν είχαν βασικές δεξιότητες ανάγνωσης , αναμενόταν πριν από την πανδημία να μειωθεί από 483 εκατομμύρια σε 460 εκατομμύρια το 2020. Αντ 'αυτού, ως αποτέλεσμα της πανδημίας, ο αριθμός αυτός αυξήθηκε στα 584 εκατομμύρια το 2020, πάνω από 20% αύξηση δηλαδή, εξαλείφοντας έτσι μέσα σε ένα μόλις χρόνο, τα κέρδη που είχαν προέλθει από δύο ολόκληρες δεκαετίες εκπαιδευτικών προσπαθειών.
Με τίτλο “Ένα έτος COVID: Προτεραιότητα στην ανάκαμψη της εκπαίδευσης για την αποφυγή καταστροφής μιας γενεάς” η Unesco οργάνωσε μάλιστα και συνάντηση υπουργών Παιδείας στα τέλη Μαρτίου, στην οποία συμμετείχε και η κ.Κεραμέως.
Και τι είπε η κ.Κεραμέως; Αναφέρθηκε στον «καταλυτικό ρόλο που διαδραμάτισε η πανδημία στον ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης, καθώς και στην περαιτέρω καλλιέργεια ψηφιακών δεξιοτήτων μαθητών και εκπαιδευτικών», σημειώνοντας ωστόσο ότι «η μεγάλη πρόκληση που έχουμε μπροστά μας είναι το πώς θα δρέψουμε τους καρπούς του μεγάλου ψηφιακού άλματος που συντελέστηκε, καθώς και ο τρόπος με τον οποίον θα εμπλουτίσουμε τη δια ζώσης διδασκαλία με περαιτέρω ψηφιακά εργαλεία». Επεσήμανε μάλιστα ότι αυτό που χρειάζεται είναι αφενός περαιτέρω επένδυση στον ψηφιακό εξοπλισμό, τόσο σε ατομικό επίπεδο μαθητών και εκπαιδευτικών όσο και σε επίπεδο δομών, αφετέρου η διαρκής καλλιέργεια δεξιοτήτων, κάτι που έχει ήδη ενταχθεί πιλοτικά στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα μέσα από τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, τα οποία από το προσεχές σχολικό έτος προγραμματίζεται να εισαχθούν στο υποχρεωτικό πρόγραμμα όλων των Νηπιαγωγείων, Δημοτικών και Γυμνασίων της χώρας.
Δεξιότητες
Η κρίση ως ευκαιρία και η καλλιέργεια δεξιοτήτων λοιπόν. Τα έχουμε ξανακούσει (και) από τον Σύνδεσμο Ελλήνων Βιομηχάνων (ΣΕΒ), που επηρεάζει ή και χαράσσει την πολιτική των εκάστοτε κυβερνήσεων και απαιτεί «επένδυση σε περισσότερες, καλύτερες και σύγχρονες δεξιότητες, οι οποίες είναι αναγκαίες για την αποτελεσματική λειτουργία των επιχειρήσεων». Και ψηφιακός μετασχηματισμός των 112 εκ.ευρώ για voucher 200 ευρώ και τη γνωστή πλέον συμβάση με Cisco. Αλλά στα παιδιά της "τηλεκπαίδευσης στο καφενείο" θα φτάσουν άραγε αυτά τα μέσα; Κι αν ναι, πότε θα ζήσουν κι αυτά το "όνειρο" για το ελληνικό σχολείο μετά τον κορονοϊό; Μετά το τέλος και αυτής της χρονιάς;
Στο μεταξύ, τα δια ζώσης μαθήματα στα σχολεία του κόσμου έχουν διακοπεί κατά μέσο όρο 25 εβδομάδες από την έναρξη της πανδημίας λόγω πλήρους ή μερικού κλεισίματος. Ας μη θυμίσουμε ότι τα Πανεπιστήμια στην Ελλάδα είναι κλειστά από πέρυσι τέτοια εποχή, πολλές περισσότερες εβδομάδες δηλαδή...
Mια χαμένη δεκαετία;
Η έκθεση Unesco διαπιστώνει ότι η επιστροφή στην προ-πανδημική πορεία μπορεί να διαρκέσει μια δεκαετία, αλλά ότι η ανάκαμψη θα μπορούσε να συμβεί έως το 2024, εάν καταβληθούν εξαιρετικές προσπάθειες για την παροχή μαθημάτων αποκατάστασης και στρατηγικών κάλυψης. Σύμφωνα με νέα στοιχεία από μια κοινή έρευνα που διεξήχθη από την UNESCO και τη UNICEF, ωστόσο, μόνο το ένα τέταρτο των μαθητών επωφελείται από αυτήν την επανορθωτική εκπαίδευση.
Ενώ ο αριθμός των μαθητών που επηρεάζονται από το μερικό ή το πλήρες κλείσιμο του σχολείου δεν έχει αλλάξει σημαντικά από την αρχή της πανδημίας, οι χώρες λαμβάνουν όλο και περισσότερο μέτρα για να διατηρήσουν τα σχολεία τουλάχιστον εν μέρει ανοιχτά. Τα σχολεία είναι πλήρως ανοιχτά σχεδόν στις μισές χώρες του κόσμου (107 χώρες), κυρίως στην Αφρική, την Ασία και την Ευρώπη, εξυπηρετώντας 400 εκατομμύρια μαθητές προσχολικής έως δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Ανοικτά και κλειστά σχολεία
Τα σχολεία -στοιχεία Unesco για τα τέλη Μαρτίου- παραμένουν κλειστά σε 30 χώρες, επηρεάζοντας περίπου 165 εκατομμύρια μαθητές. Σε 70 χώρες, είναι εν μέρει ανοιχτές σε ορισμένες περιοχές, για ορισμένους βαθμούς, ή με μειωμένη προσωπική συμμετοχή. Αυτές οι συνθήκες επηρεάζουν περίπου τα δύο τρίτα του παγκόσμιου μαθητικού/φοιτητικού πληθυσμού, σχεδόν 1 δισεκατομμύριο νέους
Για να μετριαστούν οι απώλειες και οι μαθησιακές απώλειες, η εκπαίδευση πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στην ανάκαμψη. Ωστόσο, εκτιμάται ότι το 65% των κυβερνήσεων σε χώρες χαμηλού εισοδήματος μείωσαν τη χρηματοδότηση για εκπαίδευση σε σύγκριση με το 35% σε χώρες με υψηλό εισόδημα. Ενώ τα φορολογικά μέτρα θα μπορούσαν να εισχωρήσουν περισσότερους πόρους στην εκπαίδευση, η UNESCO υπολογίζει ότι μόνο το 2% προορίζεται για εκπαίδευση σε πακέτα δημοσιονομικής τόνωσης.
Η έκπληξη της Ουρουγουάης: Μια περίπτωση προς μελέτη.
Η Ουρουγουάη επενδύει στην ψηφιακή εκπαίδευση εδώ και χρόνια, κάνοντάς την προσβάσιμη σε όλους. Το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας ήταν καλύτερα προετοιμασμένο για την πανδημία από αυτό των περισσοτέρων χωρών της περιοχής, ακόμα και από αρκετές πλούσιες χώρες της Δύσης. Ενώ στη Γερμανία οι εκπαιδευτικοί δεν είχαν επαφή με τους μαθητές τους για αρκετές εβδομάδες, στην Ουρουγουάη υπήρχε μια συνεχής αλληλεπίδραση. Αντί για θολές σαρώσεις και εσφαλμένους συνδέσμους στο διαδίκτυο, η Ουρουγουάη μπορούσε να προσφέρει στους μαθητές ψηφιακά βιβλία με επιστημονικά πειράματα, εργασίες σε μορφή κουίζ ή παιχνίδια, διαδραστικές τηλεδιασκέψεις, εξατομικευμένες ασκήσεις και χώρο συζήτησης για επίλυση απορροιών.
Έχουν περάσει περισσότερα από 10 χρόνια από τότε που η χώρα -μια από τις έξι συνολικά χώρες στον κόσμο- εισήγαγε την πολιτική «ενός φορητού υπολογιστή ανά παιδί». Επιπλέον, η Ουρουγουάη εγκατέστησε δωρεάν internet στις πλατείες της χώρας, συμπεριλαμβανομένων των αγροτικών περιοχών, ενώ ίδρυσε μια κρατική υπηρεσία για τη ψηφιακή εκπαίδευση που ονομάζεται Plan Ceibal. «Σε γενικές γραμμές, η τελευταία σχολική χρονιά λειτούργησε αρκετά καλά», αναφέρει η Fiorella Haim, διευθύντρια του Plan Ceibal.
Όλα αυτά καθιστούν την Ουρουγουάη την εξαίρεση σε μια περιοχή όπου οι εκπαιδευτικές προοπτικές τείνουν να είναι καταστροφικές.
Ψηφιακό χάσμα...
Αλλά υπάρχει και κάτι ακόμα: Σχεδόν το μισό του συνολικού αριθμού μαθητών και μαθητριών στον κόσμο, συνολικά 826 εκατομμύρια παιδιά δεν έχουν πρόσβαση σε υπολογιστή στο σπίτι, όπως ανέφερε και πάλι η UNESCO πέρυσι τέτοια εποχή, την ώρα η εξ αποστάσεως εκπαίδευση επικρατούσε σε όλο τον κόσμο λόγω του κορονοϊου. Λίγο μικρότερο ποσοστό, 43% 706 εκ. μαθητές δεν είχαν πρόσβαση στο διαδίκτυο στο σπίτι. Επιπλέον, ενώ τα κινητά τηλέφωνα θα μπορούσαν να υποκαταστήσουν υπολογιστές και ιντερνέτ έστω σα λύση έσχατης ανάγκης, περίπου 56 εκατομμύρια μαθητές ζουν σε μέρη που δεν εξυπηρετούνται από δίκτυα κινητής τηλεφωνίας. Σας θυμίζει τίποτα αυτή η ανακοίνωση, σε εσάς που ακόμα προσπαθείτε να εγγραφείτε στην πλατφόρμα για το voucher των 200 ευρώ, ώστε να πάρετε ένα τάμπλετ με έκπτωση προς το τέλος του σχολικού έτους;
ΗΠΑ: Στο 80% οι εμβολιασμοί εκπαιδευτικών...
Στο μεταξύ, την ίδια ώρα που στη χώρα μας τα Λύκεια πάνε να ανοίξουν με πολύ χαμηλά ποσοστά εμβολιασμένων εκπαιδευτικών, στην άλλη πλευρά του ατλαντικου, ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν, δήλωσε χτες ότι πάνω από το 80% των δασκάλων και του εκπαιδευτικού προσωπικού έχει λάβει τουλάχιστον μια δόση εμβολίου κατά της Covid-19, σημειώνοντας ωστόσο ότι οι παραλλαγές του κορονοϊού εξαπλώνονται και δημιουργούν αύξηση των κρουσμάτων.
«Δεν βρισκόμαστε στη γραμμή τερματισμού. Έχουμε ακόμη πολλή δουλειά να κάνουμε. Είμαστε ακόμα σε έναν αγώνα ζωής ή θανάτου», τόνισε ο Μπάιντεν σε μια εκδήλωση του Λευκού Οίκου. Πρόσθεσε ότι το αργότερο στις 19 Απριλίου, κάθε ενήλικας ηλικίας 18 ετών και άνω θα έχει τη δυνατότητα να εμβολιαστεί.
Αυτά στις ΗΠΑ. Εδώ, «ο εμβολιασμός των εκπαιδευτικών από “αδιάθετες δόσεις εμβολίων” όχι μόνο δεν αποτελεί ικανοποίηση του αιτήματος του εκπαιδευτικού κινήματος για κατά προτεραιότητα μαζικό εμβολιασμό των εκπαιδευτικών, που εξασφαλίζει την προστασία της εκπαιδευτικής κοινότητας ,αλλά το Υπουργείο Παιδείας προσπαθεί να πείσει επικοινωνιακά πως είναι νίκη η εξασφάλιση των αδιάθετων δόσεων εμβολίων» επισημαίνουν σε -μια από πολλές- ανακοίνωσεις τους οι εκπαιδευτικοί...
Κι όμως, πριν από τρεις μήνες η Education International (είναι η παγκόσμια εκπαιδευτική συνομοσπονδία όλων των εκπαιδευτικών οργανώσεων) και η UNESCO δημοσίευσαν ένα κοινό μήνυμα, "καλώντας τις κυβερνήσεις και τη διεθνή κοινότητα να θεωρήσουν τους εκπαιδευτικούς ως ομάδα προτεραιότητας στις προσπάθειες εμβολιασμού COVID-19".
Αναγνωρίζοντας τις ακούραστες προσπάθειες των εκπαιδευτικών σε όλο τον κόσμο, τη σοβαρότητα της κατάστασης με τον ιό, τον σημαντικό εκπαιδευτικό αλλά και κοινωνικό ρόλο (καταπολέμηση διακρίσεων) που διαδραματίζουν τα ανοικτά σχολεία, κάλεσαν τις κυβερνήσεις να προχωρήσουν στο άνοιγμα των σχολείων με ασφάλεια για τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές (προφανώς αυτό σημαίνει τεστ σε όλους, αραίωση τμημάτων, τήρηση όλων των υγειονομικών όρων κ.λπ., όπως ζητούν και οι ομοσπονδίες των εκπαιδευτικών στην Ελλάδα) και με προτεραιοποίηση των εμβολιασμών στους εκπαιδευτικούς.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 11/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη