20 Νοεμβρίου: Δράσεις – συζητήσεις – εκδηλώσεις στα σχολεία για τα δικαιώματα του παιδιού
Mε αφορμή τη συμπλήρωση 30 χρόνων από την υπογραφή της Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Παιδιού

Mε αφορμή τη συμπλήρωση 30 χρόνων από την υπογραφή της Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Παιδιού, με την οποία η 20η Νοεμβρίου καθιερώθηκε ως Παγκόσμια Ημέρα των Δικαιωμάτων του Παιδιού σήμερα οι σχολικές μονάδες της χώρας να υλοποιήσουν εντός του ωρολογίου προγράμματος δράσεις – συζητήσεις – εκδηλώσεις με θεματικό κέντρο τα δικαιώματα του παιδιού.

Σήμερα, δεκαετίες μετά την υπογραφή της Σύμβασης, τα δικαιώματα των παιδιών εξακολουθούν να καταστρατηγούνται σε παγκόσμιο επίπεδο, με μεγάλο ποσοστό παιδιών να αποτελούν θύματα ενόπλων συρράξεων και φτώχειας, να πεθαίνουν από ασθένειες, που σε πολλές περιπτώσεις είναι πλέον ιάσιμες, να στερούνται οικογενειακής φροντίδας, σχολικής εκπαίδευσης, κοινωνικής πρόνοιας και ευημερίας, να γίνονται αντικείμενο διαφορετικών μορφών εκμετάλλευσης.

Στο πλαίσιο αυτό και με στόχο την ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών, προτείνεται η υλοποίηση των αναφερομένων δράσεων, με την ενεργή συμμετοχή τους, μέσω των οποίων θα έχουν την ευκαιρία να ενημερωθούν για τις συνθήκες διαβίωσης ενός μεγάλου ποσοστού παιδιών παγκοσμίως, καθώς και να δραστηριοποιηθούν για την επίτευξη της ευημερίας και της ασφαλούς διαβίωσής τους.

Οι δράσεις, προσαρμοσμένες στις ανάγκες των διαφορετικών βαθμίδων, προτείνεται ενδεικτικά να είναι οι ακόλουθες :

 Οι μαθητές/τριες ενθαρρύνονται να εμπλακούν σε διάλογο, να καταθέσουν στους/στις εκπαιδευτικούς ιδέες-«εργαλεία» ως τρόπους διασφάλισης των δικαιωμάτων των παιδιών και να προτείνουν τρόπους αντιμετώπισης των δυσκολιών που αντιμετωπίζει μεγάλο ποσοστό αυτών αναφορικά με την ευημερία και την ανάπτυξή τους (εξάλειψη της φτώχειας, της πείνας, ισότητα των φύλων, μείωση των ανισοτήτων, εμπέδωση της ειρήνη και δικαιοσύνη, φροντίδα της γης, διασφάλιση ποιότητας στην εκπαίδευση, κ.ά.). Στο πλαίσιο του διαλόγου, υπογραμμίζονται οι θετικές διαφορές, ενισχύεται το ομαδικό πνεύμα, εξετάζονται οι διαφορετικές ιδιότητες του καθενός και τα κοινά χαρακτηριστικά της ομάδας, εγείρονται προβληματισμοί για την πρόληψη των διακρίσεων, εκφράζονται ανοιχτά τα αισθήματα που προκαλούνται λόγω διακρίσεων φυλετικών, εθνοτήτων, γλώσσας, αναπηρίας, ηλικίας, ασθένειας, κ.ά.

 Οι μαθητές/τριες εμπλέκονται σε εικαστικές και καλλιτεχνικές δράσεις, όπως είναι η δημιουργία πανό, σελιδοδεικτών ή/και εικαστικών έργων ζωγραφικής, με αφορμή την ανάγνωση σχετικών κειμένων για τα δικαιώματα του παιδιού, η προβολή ταινιών με σχετικά θέματα, κ.ά.

 Οι μαθητές/τριες δημιουργούν μαθητικά βίντεο, με τα οποία στοχεύουν στην προώθηση της συμμετοχής όλων των μελών της κοινωνίας χωρίς διακρίσεις και στα οποία, ενδεικτικά, αναφέρεται ότι μπορούν να προβάλλονται «άνθρωποι και απόψεις» σε τοπικό επίπεδο που έχουν αναζητηθεί από τους ίδιους τους/τις μαθητές/μαθήτριες, μπορεί να αναδεικνύουν μικρές πράξεις υποστήριξης των δικαιωμάτων του παιδιού στην καθημερινή ζωή.

 Η σχολική μονάδα διοργανώνει εκδηλώσεις, στις οποίες π.χ. παρουσιάζονται τα αποτελέσματα των εργασιών στους γονείς – κηδεμόνες. Τα αποτελέσματα των δράσεων μπορούν να παρουσιαστούν στην ευρύτερη σχολική κοινότητα με σχολικές εκδηλώσεις, τις οποίες κάθε σχολείο δύναται να πραγματοποιήσει στον χώρο του, σε μέρα και ώρα που θα ορίσει το ίδιο.

Δείτε αναλυτικά την εγκύκλιο

Στοιχεία για τις συνθήκες ζωής των παιδιών παγκοσμίως

Στις 20 Νοεμβρίου 1989, η Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών ενέκρινε τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού, γεγονός που θεωρήθηκε ορόσημο και το οποίο από τότε έχει γίνει η παγκοσμίως κυρωμένη συνθήκη για τα ανθρώπινα δικαιώματα. Η Σύμβαση θέτει αυστηρά πρότυπα για τις κυβερνήσεις που την υπέγραψαν ως προς την προστασία των δικαιωμάτων κάθε παιδιού.

Ωστόσο, σύμφωνα με τη UNICEF και τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών, τουλάχιστον 1 στα 3 παιδιά δεν παίρνουν τη διατροφή που χρειάζονται για να αναπτυχθούν σωστά, ιδιαίτερα στις κρίσιμες πρώτες 1.000 ημέρες (από τη σύλληψη έως τα δεύτερα γενέθλια του παιδιού) και συχνά πέραν αυτών. Ένας αυξανόμενος αριθμός παιδιών και νέων επιβιώνει, (μειώθηκε σχεδόν στο μισό, από το 1990, το ποσοστό των υποσιτισμένων παιδιών- Περισσότερο από 50% μειώθηκαν οι θάνατοι παιδιών κάτω των 5 ετών, από το 1989) αλλά πολύ λίγα ευημερούν, εξαιτίας του υποσιτισμού. 
 

παγκόσμια ημέρα του παιδιού

Στο μεταξύ, υπολογίζεται ότι 262 εκατ. παιδιά και νέοι είναι εκτός σχολείου, ενώ όπως αναφέρει ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ), παρά την ύπαρξη νόμων εναντίον του γάμου που επιβάλλεται στα παιδιά, η πρακτική αυτή παραμένει ευρέως διαδεδομένη: Παγκοσμίως, μία στις πέντε κοπέλες είναι παντρεμένη ή αρραβωνιασμένη πριν φθάσει στην ηλικία των 18 ετών. Στις λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες ο αριθμός αυτός διπλασιάζεται: 40% των κοριτσιών παντρεύονται πριν από την ηλικία των 18 ετών, και 12% των κοριτσιών παντρεύονται πριν από την ηλικία των 15 ετών.

Εξάλλου, κάθε μέρα στις αναπτυσσόμενες χώρες, 20.000 κορίτσια ηλικίας κάτω των 18 ετών γεννούν. Αυτό αντιστοιχεί σε 7,3 εκατομμύρια γεννήσεις τον χρόνο. 
    
Κακοποίηση και εκμετάλλευση των παιδιών

Κάθε χρόνο περίπου 41.000 παιδιά, κάτω των 15 ετών, πέφτουν θύματα ανθρωποκτονίας, ενώ σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ) 1 στους 4 ενήλικες, παγκοσμίως, δηλώνει ότι είχε υποστεί σωματική κακοποίηση όταν ήταν παιδί. Από τα παιδιά που κακοποιήθηκαν, 23% ανέφεραν ότι υπέστησαν σωματική βία, 36% ψυχολογική βία, 16% φυσική αμέλεια από τους κηδεμόνες και 18% των κοριτσιών και 8% των αγοριών, σεξουαλική κακοποίηση. 

Δείτε περισσότερα εδώ

σχετικά άρθρα

ΗΠΑ: Σύλληψη 12χρονης μαθήτριας που απείλησε στο Snapchat να σκοτώσει συμμαθητές της
ΗΠΑ: Σύλληψη 12χρονης μαθήτριας που απείλησε στο Snapchat να σκοτώσει συμμαθητές της
Σύμφωνα με τις αρχές, η απειλή περιλάμβανε λίστα μαθητών από το σχολείο της που θα πυροβολούσε και θα σκότωνε
ΗΠΑ: Σύλληψη 12χρονης μαθήτριας που απείλησε στο Snapchat να σκοτώσει συμμαθητές της