Την έντονη διαμαρτυρία του εκφράζει ο Πανελλήνιος Σύλλογος Σχολικών Νοσηλευτών (ΠΑ.ΣΥ.Σ.ΝΟ) με αφορμή ανακοίνωση του Πανελλήνιου Συλλόγου Επισκεπτών Υγείας (Π.Σ.Ε.Υ.), ο οποίος ζητά «θεσμική προτεραιότητα» των Επισκεπτών Υγείας στις προσλήψεις του κλάδου ΠΕ25 Σχολικών Νοσηλευτών.
Ο ΠΑ.ΣΥ.Σ.ΝΟ χαρακτηρίζει την απαίτηση αυτή αυθαίρετη και αβάσιμη, υπογραμμίζοντας ότι καμία διάταξη του ισχύοντος νομικού πλαισίου δεν προβλέπει τέτοια προτεραιότητα. Όπως επισημαίνει, η ανακοίνωση του Π.Σ.Ε.Υ. «παρερμηνεύει την έννοια του Σχολικού Νοσηλευτή» και «επιχειρεί να αλλοιώσει» το θεσμικό πλαίσιο χωρίς νόμιμο έρεισμα.
Στην ανακοίνωσή του, ο Σύλλογος υπενθυμίζει ότι ο τίτλος “Σχολικός Νοσηλευτής” είναι νομικά κατοχυρωμένος με τον Ν. 2817/2000, σε πλήρη εναρμόνιση με τα διεθνή πρότυπα του όρου “School Nurse”, που αφορά επαγγελματίες νοσηλευτές με άδεια ασκήσεως επαγγέλματος.
Ο ΠΑ.ΣΥ.Σ.ΝΟ σημειώνει ότι η προσπάθεια «θεσμικής προτεραιότητας» των Επισκεπτών Υγείας δημιουργεί θεσμική ασάφεια, παραπληροφόρηση και κινδύνους για τη δημόσια υγεία, εφόσον οι σχολικές μονάδες στελεχώνονται από προσωπικό χωρίς πλήρη νοσηλευτική εκπαίδευση.
Παράλληλα, τονίζει ότι οι πράξεις και τα καθήκοντα του κλάδου ΠΕ25 είναι αμιγώς νοσηλευτικού χαρακτήρα, όπως ορίζεται στις Υπουργικές Αποφάσεις 27922/Γ6/08.03.2007 και 88348/Δ3/30.05.2018, και δεν μπορούν να ασκούνται από άλλες ειδικότητες.
Ο Σύλλογος αναφέρεται επίσης σε προβλήματα πιστοποίησης των νέων προγραμμάτων σπουδών των Επισκεπτών Υγείας μετά τη συγχώνευση του 2013 (Π.Δ. 95/2013), επισημαίνοντας ότι η ΕΘΑΑΕ δεν έχει αναρτήσει εγκεκριμένες εκθέσεις πιστοποίησης, γεγονός που εντείνει τη σύγχυση γύρω από τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων.
«Ο επαγγελματικός τίτλος ΠΕ25 Σχολικός Νοσηλευτής έχει σαφή νομική θεμελίωση και δεν μπορεί να υποκατασταθεί ή να αλλοιωθεί», υπογραμμίζει ο ΠΑ.ΣΥ.Σ.ΝΟ, κάνοντας λόγο για «παράνομη χρήση του όρου “Επισκέπτης Υγείας ΠΕ25”» σε ορισμένα διοικητικά έγγραφα.
Τέλος, ο Σύλλογος δηλώνει ότι παραμένει προσηλωμένος στην προάσπιση της νομιμότητας, της υγείας και ασφάλειας των μαθητών και της ορθής στελέχωσης των σχολικών μονάδων με επαγγελματίες νοσηλευτές, θέτοντας όλα τα σχετικά στοιχεία στη διάθεση των αρμόδιων Υπουργείων και θεσμικών φορέων.
Η ανακοίνωση του Πανελλήνιου Συλλόγου Σχολικών Νοσηλευτών
Θέμα : Διαμαρτυρία για την αυθαίρετη διεκδίκηση προτεραιότητας των Επισκεπτών Υγείας στις προσλήψεις του κλάδου ΠΕ25 Σχολικών Νοσηλευτών.
Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Σχολικών Νοσηλευτών εκφράζει την κατηγορηματική διαφωνία του στην ανακοίνωση του Π.Σ.Ε.Υ, η οποία ζητά «θεσμική προτεραιότητα» των Επισκεπτών Υγείας στις προσλήψεις του κλάδου ΠΕ25 Σχολικών Νοσηλευτών.
Ενόψει του πρόσφατου δελτίου Τύπου του Πανελλήνιου Συλλόγου Επισκεπτών Υγείας (Π.Σ.Ε.Υ), με το οποίο ζητείται η καθιέρωση «θεσμικής προτεραιότητας» των Επισκεπτών Υγείας στη στελέχωση του κλάδου ΠΕ25 Σχολικών Νοσηλευτών, ο Πανελλήνιος Σύλλογος Σχολικών Νοσηλευτών, προς αποκατάσταση της νομιμότητας και της ορθής ενημέρωσης, επισημαίνει τα εξής:
Καμία διάταξη του ισχύοντος νομικού πλαισίου δεν προβλέπει οποιαδήποτε μορφή «προτεραιότητας» υπέρ των Επισκεπτών Υγείας. Το προαναφερθέν δελτίο Τύπου του Π.Σ.Ε.Υ αποφεύγει επιμελώς να επικαλεστεί σχετική νομοθετική διάταξη, διότι τέτοια απλώς δεν υφίσταται.
Η επίκληση «επιστημονικής τεκμηρίωσης», εφόσον δεν συνοδεύεται από σαφές νομικό θεμέλιο, συνιστά εσφαλμένη και αυθαίρετη ερμηνεία, η οποία επιχειρεί να αλλοιώσει το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο χωρίς κανένα νόμιμο έρεισμα.
Ο συντάκτης του εν λόγω δελτίου τύπου μάλλον παρερμηνεύει την έννοια του σχολικού νοσηλευτή, παραβλέποντας ή άλλως αδιαφορώντας πλήρως για την σαφή διάκριση που υπάρχει μεταξύ των επαγγελματιών που φέρουν τον τίτλο του Νοσηλευτή και εκείνων που φέρουν τον τίτλο του Επισκέπτη Υγείας καθώς και της αυτονόητης διάκρισης μεταξύ των αντίστοιχων επαγγελματικών δικαιωμάτων των ως άνω διαφορετικών κατηγοριών εργαζομένων.
Είναι προφανές ότι η πρόσφατη δημόσια ανακοίνωση του Π.Σ.Ε.Υ επιχειρεί να αξιοποιήσει μια συγκυρία και να τη μετατρέψει σε μέσο θεσμικής διεκδίκησης ρόλου που δεν του αναλογεί.
Υπό το πρόσχημα της «ενίσχυσης της πρόληψης στη Σχολική Υγεία», το δελτίο Τύπου του Συλλόγου παρουσιάζει τους Επισκέπτες Υγείας ως αποκλειστικούς φορείς του θεσμού, αποσιωπώντας ότι ο ρόλος του Σχολικού Νοσηλευτή είναι νομικά κατοχυρωμένος, επιστημονικά διακριτός και απολύτως εναρμονισμένος με τα διεθνή πρότυπα.
Μια τέτοια προσέγγιση όχι μόνο παραπλανά την κοινή γνώμη και τα συναρμόδια Υπουργεία, αλλά και υπονομεύει τον ίδιο τον σκοπό της Σχολικής Υγείας, επιχειρώντας να αντικαταστήσει την επιστημονική τεκμηρίωση με επικοινωνιακές εντυπώσεις.
Ειδικότερα
Η διεθνής βιβλιογραφία και πρακτική τεκμηριώνουν ότι ο όρος «School Nurse» αποτελεί διεθνώς κατοχυρωμένο επαγγελματικό τίτλο, ο οποίος αποδίδεται αποκλειστικά σε εγγεγραμμένους νοσηλευτές (Registered Nurses – RN) με άδεια άσκησης επαγγέλματος, σύμφωνα με τους ορισμούς και τα πρότυπα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (WHO), των Centers for Disease Control and Prevention (CDC), του Εθνικού Συνδέσμου Σχολικών Νοσηλευτών ΗΠΑ (NASN) και του Βασιλικού Κολλεγίου Νοσηλευτών Μεγάλης Βρετανίας (RCN). Η ανωτέρω διεθνής προσέγγιση δεν αποτελεί θεωρητικό παράδειγμα, αλλά το πρότυπο πάνω στο οποίο έχει οικοδομηθεί και ο ελληνικός θεσμός του Σχολικού Νοσηλευτή.
Σε πλήρη εναρμόνιση με τη διεθνή πρακτική, ο επαγγελματικός τίτλος «Σχολικός Νοσηλευτής» κατοχυρώθηκε νομικά με τον Νόμο 2817/2000 (ΦΕΚ Α΄ 78/14.03.2000). Κατά συνέπεια, ο «Σχολικός Νοσηλευτής» αποτελεί θεσμοθετημένο επαγγελματικό τίτλο, απολύτως εναρμονισμένο με τη διεθνή ορολογία και τα πρότυπα του όρου “School Nurse”, ο οποίος και διεθνώς αφορά αποκλειστικά επαγγελματίες νοσηλευτές με άδεια άσκησης επαγγέλματος.
Παρότι ο θεσμός του Σχολικού Νοσηλευτή διαθέτει σαφή νομοθετική κατοχύρωση και πλήρη εναρμόνιση με τα διεθνή πρότυπα, η διοικητική του εφαρμογή έχει διαφοροποιηθεί από τον αρχικό του σκοπό. Υπό τον κλάδο ΠΕ25 Σχολικός Νοσηλευτής εντάχθηκαν δύο διαφορετικές κατηγορίες εργαζομένων, Νοσηλευτές και Επισκέπτες Υγείας.
Η συνύπαρξη αυτή έχει οδηγήσει σε θεσμική ασάφεια ως προς τον ακριβή προσδιορισμό του κλάδου. Η ασάφεια αυτή, αντί να διευκρινίζεται, επιχειρείται να διευρυνθεί αυθαίρετα μέσα από την πρόσφατη αξίωση «προτεραιότητας» των Επισκεπτών Υγείας.
Κατά το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, οι Σχολικοί Νοσηλευτές τοποθετούνται τόσο σε σχολικές μονάδες Ειδικής Αγωγής (ΣΜΕΑΕ) της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης όπου η παρουσία τους είναι απολύτως αναγκαία λόγω των πολυσύνθετων υγειονομικών αναγκών των μαθητών, όσο και σε σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Γενικής και Επαγγελματικής εκπαίδευσης, όπου τοποθετούνται με έγκριση υποστήριξης σε περιπτώσεις εξατομικευμένης ιατρικής ανάγκης κατόπιν ιατρικής γνωμάτευσης, όταν μαθητές αντιμετωπίζουν χρόνιες ή οξείες παθήσεις που απαιτούν συνεχή νοσηλευτική φροντίδα και επίβλεψη. Πρόκειται για μια στοχευμένη, εξατομικευμένη και πλήρως τεκμηριωμένη παρέμβαση, η οποία εδράζεται στις αρχές της ένταξης και της ισότιμης συμμετοχής των μαθητών στην εκπαίδευση, και της ταυτόχρονης διασφάλισης της υγείας αυτών.
Η ουσία και το περιεχόμενο του έργου του Σχολικού Νοσηλευτή στις σχολικές μονάδες Ειδικής και Γενικής εκπαίδευσης αποτυπώνονται με σαφήνεια στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο. Πλήθος καθηκόντων όπως ορίζονται στις Υπουργικές Αποφάσεις 27922/Γ6/08.03.2007 (ΦΕΚ Β΄ 449) και 88348/Δ3/30.05.2018 (ΦΕΚ Β΄ 2038) συνιστούν νοσηλευτικές πράξεις και είναι αμιγώς νοσηλευτικής φύσεως, οι οποίες υπάγονται ρητά στα όρια της άδειας άσκησης του νοσηλευτικού επαγγέλματος και εμπίπτουν αποκλειστικά στην επιστημονική και επαγγελματική αρμοδιότητα των Νοσηλευτών. Υπό το πρίσμα των ανωτέρω, καθίσταται προφανές ότι οποιαδήποτε προσπάθεια αλλοίωσης του νοσηλευτικού χαρακτήρα του θεσμού δεν μπορεί να γίνει ανεκτή.
Το καθηκοντολόγιο, το πρόγραμμα σπουδών και τα επαγγελματικά δικαιώματα των Νοσηλευτών ευθυγραμμίζονται πλήρως με τα καθήκοντα του κλάδου ΠΕ25 Σχολικών Νοσηλευτών επιβεβαιώνοντας τη νοσηλευτική του ταυτότητα και αποστολή. Συνεπώς η θέση αυτή δεν συνιστά προληπτικό προσωπικό γενικής εφαρμογής, ικανή να θεμελιώσει μονομερείς ή αυθαίρετες αξιώσεις «προτεραιότητας» υπέρ άλλων επαγγελματικών ειδικοτήτων.
Κατά το μέρος τούτο, είναι τουλάχιστον αδιανόητο να υπάρξει οποιαδήποτε υποκατάσταση του Νοσηλευτή από άλλον επαγγελματία κατά την εκτέλεση νοσηλευτικών πράξεων. Κάτι τέτοιο, πέραν του ότι συνιστά ευθεία αντιποίηση του νοσηλευτικού επαγγέλματος, εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για τη δημόσια υγεία και, ιδίως, για την υγεία των ανήλικων μαθητών όλων των σχολικών μονάδων της χώρας.
Τίθεται, επομένως, το εύλογο ερώτημα, με ποιο τρόπο θα εξασφαλιστεί η υγειονομική υποστήριξη και ασφάλεια των μαθητών με χρόνιες παθήσεις ή σύνθετες υγειονομικές ανάγκες, εάν δοθεί προτεραιότητα σε επαγγελματίες που δεν διαθέτουν τη νοσηλευτική εκπαίδευση και άδεια άσκησης επαγγέλματος; Το ερώτημα αυτό δεν είναι θεωρητικό, αλλά αφορά την ουσία και την ασφάλεια της σχολικής ζωής.
Επιπλέον σύμφωνα με τα ανωτέρω γνωρίζει το Υπουργείο Παιδείας ότι, στο πλαίσιο του κλάδου ΠΕ25 Σχολικών Νοσηλευτών, απασχολεί επαγγελματίες των οποίων τα επαγγελματικά δικαιώματα δεν συνδέονται με την παροχή νοσηλευτικής υποστήριξης, όπως απαιτείται για την ασφάλεια των μαθητών με χρόνια ή σοβαρά προβλήματα υγείας;
Η επιλογή αυτή ενέχει σαφείς κινδύνους για την υγεία των μαθητών και δημιουργεί ζήτημα θεσμικής και νομικής ευθύνης σε περίπτωση σοβαρού περιστατικού που θα σχετιστεί με ελλιπή ή μη ορθή νοσηλευτική υποστήριξη στο σχολικό περιβάλλον. Μια πρακτική που δεν μπορεί να θεωρηθεί ούτε τυχαία, ούτε αμελητέα, καθιστώντας σαφές το βάρος της ευθύνης για κάθε απόφαση που αφορά τη στελέχωση του σχολικού περιβάλλοντος.
Επιπλέον, αξίζει να επισημανθεί ότι, σύμφωνα με το Προεδρικό Διάταγμα 95/2013 (ΦΕΚ Α΄ 133/05.06.2013), το Τμήμα Επισκεπτών και Επισκεπτριών Υγείας και το Τμήμα Δημόσιας Υγιεινής της Σχολής Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας του ΤΕΙ Αθήνας συγχωνεύτηκαν σε νέο Τμήμα Δημόσιας Υγείας και Κοινοτικής Υγείας, με δύο εισαγωγικές κατευθύνσεις: α) Δημόσιας Υγείας και β) Κοινοτικής Υγείας. Μετά τη συγχώνευση αυτή, το περιεχόμενο σπουδών διαφοροποιήθηκε και δεν αντιστοιχίζεται πλέον με σαφήνεια στα κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα του Επισκέπτη Υγείας, όπως αυτά ορίζονται στα παλαιότερα προγράμματα σπουδών γεγονός που εντείνει την αναντιστοιχία μεταξύ σπουδών και επαγγελματικού πεδίου των νέων πτυχιούχων.
Ενδεικτικό της ασάφειας αυτής αποτελεί το γεγονός ότι, στην επίσημη ιστοσελίδα της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), δεν είναι αναρτημένη εγκεκριμένη Έκθεση Πιστοποίησης του Προγράμματος Σπουδών του Τμήματος Δημόσιας και Κοινοτικής Υγείας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής αλλά και ούτε του Τμήματος Επισκεπτών Υγείας του ΤΕΙ Αθηνών, γεγονός που δημιουργεί πρόσθετα ερωτήματα σχετικά με την επίσημη αναγνώριση και πιστοποίηση του υφιστάμενου προγράμματος.
Αντίστοιχα όλα τα τμήματα Νοσηλευτικής ΤΕΙ και Πανεπιστημίων της Ελλάδας έχουν πιστοποιημένα προγράμματα σπουδών από την ΕΘΑΑΕ, σύμφωνα με την ισχύουσα Ελληνική και Ευρωπαϊκή Νομοθεσία.
Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τη σύγχυση που έχει προκύψει μετά τη συγχώνευση του 2013, ενισχύει την ανάγκη για πλήρη και διαφανή ενημέρωση τόσο των αρμόδιων αρχών.
Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω δεδομένα, δεν μπορεί να αποκλειστεί το ενδεχόμενο τα ίδια τα μέλη του Π.Σ.Ε.Υ να τελούν σε εσφαλμένη εντύπωση ή να μην έχουν πλήρη και έγκυρη ενημέρωση για τις ουσιώδεις μεταβολές που επήλθαν στο πρόγραμμα σπουδών του κλάδου τους από το 2013 και για τις επιπτώσεις που αυτές συνεπάγονται στα επαγγελματικά δικαιώματα τους.
Περαιτέρω, οφείλουμε να επισημάνουμε πως έχει ήδη παρατηρηθεί στην πράξη από το Π.Σ.Ε.Υ σε ορισμένες διοικητικές αναφορές και έγγραφα να γίνεται αδόκιμη και παράνομη χρήση του όρου “Επισκέπτης Υγείας ΠΕ25” στη θέση του θεσμοθετημένου επαγγελματικού τίτλου ΠΕ25 Σχολικός Νοσηλευτής. Η πρακτική αυτή συνιστά παραβίαση του ισχύοντος κανονιστικού πλαισίου, καθώς αλλοιώνει το περιεχόμενο και τον επαγγελματικό προσδιορισμό του κλάδου, προκαλώντας σύγχυση τόσο στη διοίκηση όσο και στους πολίτες. Ο επαγγελματικός τίτλος ΠΕ25 Σχολικός Νοσηλευτής έχει σαφή νομική θεμελίωση στις αποφάσεις του Υπουργείου Παιδείας και η χρήση οποιουδήποτε άλλου προσδιορισμού όπως (“Επισκέπτης Υγείας ΠΕ25”) παραποιεί τον θεσμοθετημένο κλάδο ο οποίος και ρητά αναφέρεται και στις προκηρύξεις του ΥΠΑΙΘ.
Η πρόσφατη ανακοίνωση του Π.Σ.Ε.Υ. περί «θεσμικής προτεραιότητας» των Επισκεπτών Υγείας στη στελέχωση του κλάδου ΠΕ25 Σχολικών Νοσηλευτών έρχεται, δυστυχώς, να επιβεβαιώσει την παραπάνω πρακτική. Αποτελεί δηλαδή συνέχεια μιας συστηματικής προσπάθειας μετατόπισης του νοηματικού και θεσμικού περιεχομένου του τίτλου «ΠΕ25 Σχολικός Νοσηλευτής» προς όφελος μιας άλλης επαγγελματικής ειδικότητας, κατά τρόπο που αλλοιώνει τον χαρακτήρα και τη νομική βάση του κλάδου.
Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Σχολικών Νοσηλευτών (ΠΑ.ΣΥ.Σ.ΝΟ) παραμένει σταθερά προσηλωμένος στην προάσπιση της ασφάλειας και της υγείας των μαθητών, στη διασφάλιση της νομιμότητας και στην ορθή στελέχωση των σχολικών μονάδων με επαγγελματίες που διαθέτουν την αναγκαία νοσηλευτική εκπαίδευση και άδεια ασκήσεως επαγγέλματος.
Όλα τα ανωτέρω στοιχεία και τεκμηριώσεις τίθενται στη διάθεση των αρμόδιων Υπουργείων, των θεσμικών φορέων και κάθε ενδιαφερόμενου, για την ορθή αποτύπωση της πραγματικότητας.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 10/11
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Ευαγγελία Ασημακοπούλου