ΣΕ ΚΤΗΡΙΑ-ΑΠΟΘΗΚΕΣ ΚΑΙ ΥΠΟ ΔΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΥΓΙΕΙΝΗΣ, ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΝ ΤΑ ΠΕΡΙΒΟΗΤΑ ΚΕΝΤΡΑ ΜΕΛΕΤΗΣ – ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ Η ΑΓΡΙΑ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Συνεχίζονται οι καταγγελίες που λαμβάνει η ΟΙΕΛΕ για το όνειδος των Κέντρων Μελέτης. Οι παράνομες αυτές δομές λειτουργούν συχνά σε ακατάλληλους χώρους, με προσωπικό αδήλωτο και απλήρωτο, με απαράδεκτες συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας. Οι γονείς που καταβάλλουν σημαντικά ποσά και οι εργαζόμενοι πέφτουν θύματα άγριας εκμετάλλευσης των επιτήδειων που καταπατούν ανενόχλητοι τη νομοθεσία.
Χθες ο Πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ κατέθεσε εκ νέου την πρόταση του ΔΣ της Ομοσπονδίας για τα Κέντρα Μελέτης, ωστόσοσημειώθηκε διαφωνία με το σύμβουλο του Υπουργού. Για να γίνει κατανοητή, όμως, η πρόταση του ΔΣ της ΟΙΕΛΕκαι να αποφεύγονται οι παρερμηνείες, οφείλουμε να διευκρινίσουμε τα ακόλουθα:
- Η ΟΙΕΛΕ είναι κάθετα αντίθετη με τη λειτουργία φροντιστηρίων για μαθητές δημοτικού, που ούτως ή άλλως απαγορεύονται με νόμο (άρθρο 56, Ν. 682/77). Τα παιδιά ηλικίας 6-12 ετών οφείλουν να έχουν χώρο και χρόνο για αναψυχή, δημιουργικές δραστηριότητες και κοινωνικοποίηση. Η «ιδρυματοποίησή» τους σε περιβάλλον τάξης μέχρι τις 8-9 το βράδυ θα έχει δραματικές ψυχολογικές και συναισθηματικές επιπτώσεις στα παιδιά και θα τα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια να μισήσουν τη μάθηση.
- Ταυτόχρονα, θα πρέπει να μπει φραγμός στην παράνομη μετατροπή μεγάλων αλυσίδων Φροντιστηρίων και Κέντρων Ξένων Γλωσσών σε Κέντρα Μελέτης. Η κομπίνα αυτή, με την ανοχή της ηγεσίας του ΕΟΠΠΕΠ που, παρά τις καταγγελίες μας, αρνείται να βάλει λουκέτο στους παρανομούντες, επιτρέπει στους μεγαλοφροντιστηριάρχες να απασχολούν αδήλωτο προσωπικό, το οποίο αμείβουν με ψίχουλα. Γι’ αυτό το λόγο η Ομοσπονδία ζήτησε εισαγγελική έρευνα για την δυσερμήνευτη αδράνεια της ηγεσίας του ΕΟΠΠΕΠ.H έρευνα αυτή ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη.
- Οφείλουμε, ωστόσο, να αναγνωρίσουμε τις σύγχρονες ανάγκες των οικογενειών με εργαζόμενους γονείς που δεν καλύπτονται πλήρως από το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα. Γι΄αυτό το λόγο η Ομοσπονδία μιλά για λουκέτο στα Κέντρα Μελέτης και θεσμοθέτηση Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης. Η πρόταση αυτή είναι σύμφωνη με τις απόψεις της κυβέρνησης, όπως διατυπώθηκαν από την Αναπληρώτρια Υπουργό Κοινωνικής Αλληλεγγύης κ. Φωτίου, η οποία θεωρεί πως θα πρέπει να επαναλειτουργήσει ο θεσμός των ΚΔΑΠ στο πλαίσιο μιας κοινωνικής πολιτικής για την εργαζόμενη οικογένεια και το παιδί και σε συνεργασία με το ολοήμερο δημόσιο σχολείο.
- Είναι ευνόητο ότι τα ιδιωτικά Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης θα πρέπει να ελέγχονται ως προς την ιδιοκτησιακή τους κατάσταση (φορολογική ασφαλιστική ενημερότητα, ποινικό μητρώο, κ.λπ.), την κτηριολογική ασφάλεια, τις γενικότερες συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας για εργαζόμενους και μαθητές και για τις εργασιακές σχέσεις. Η δική μας πρόταση μιλά για εναρμόνιση των εργασιακών σχέσεων των διδασκόντων στα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης με αυτές που ισχύουν στα Φροντιστήρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και στα Κέντρα Ξένων Γλωσσών βάσει του Ν. 4415/2016.
Η ΟΙΕΛΕ επαναδημοσιεύει σήμερα τη συνολική της πρόταση μετά από απόφαση του ΔΣ της για τα Κέντρα Μελέτης, την οποία είχε αποστείλει από τον Ιούλιο του 2017 στο Υπουργείο Παιδείας. Θυμίζουμε ότι εκπρόσωποι του Υπουργείου είχαν δεσμευτεί από το καλοκαίρι του 2017 για ευρύ κοινωνικό διάλογο για το θέμα των Κέντρων Μελέτης που παίρνει ανεξέλεγκτες διαστάσεις.
ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ ΔΣ ΤΗΣ ΟΙΕΛΕ:
ΝΑ ΜΠΕΙ ΤΕΛΟΣ ΣΤΟ ΑΙΣΧΟΣ ΤΩΝ ΑΔΗΛΩΤΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ ΜΕΛΕΤΗΣ-ΠΑΙΔΟΤΟΠΩΝ-ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ– ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ ΑΜΕΣΗΣ ΝΟΜΟΘΕΤΗΣΗΣ ΑΥΣΤΗΡΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΘΕΙ Η ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗ ΚΑΙ Η ΜΑΥΡΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
Εδώ και μερικά χρόνια λειτουργούν σε όλη την επικράτεια Κέντρα Μελέτης (ή Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης) για μαθητές Δημοτικού αυτόνομα με δικές τους εγκαταστάσεις και αντίστοιχα Κέντρα Μελέτης που στεγάζονται σε Φροντιστήρια και Κέντρα Ξένων Γλωσσών, τα οποία διαφημίζονται ως εκπαιδευτικοί χώροι. Τέτοιου είδους υπηρεσίες παρέχουν και ορισμένοι «παιδότοποι». Τα περισσότερα Κέντρα Μελέτης λειτουργούν τις εργάσιμες ημέρες έως και τις 9 μ.μ., ενώ πολλά εξ αυτών τα Σάββατα πραγματοποιούν εκδηλώσεις και εξωσχολικές δραστηριότητες για τα παιδιά.
Μέχρι στιγμής οι δομές αυτές είναι εκτός νόμου. Δεν έχουν οριστεί από την πολιτεία ούτε το θεσμικό πλαίσιο ούτε οι συγκεκριμένες προδιαγραφές που πρέπει να πληρούν σε ό, τι αφορά τους όρους ασφαλείας, τις κτηριολογικές προδιαγραφές και τους υγειονομικούς όρους, κάτι που προβλέπεται με σαφήνεια για τα Ιδιωτικά Σχολεία, τα Φροντιστήρια, τα Κέντρα Ξένων Γλωσσών και τα Ιδιωτικά ΙΕΚ, κλπ.. Σε κάποιες περιπτώσεις, μάλιστα, διαφημίζεται η «δωρεάν μεταφορά» μαθητών από τα σχολεία των μαθητών στους συγκεκριμένους χώρους, χωρίς να είναι πιστοποιημένοι οι οδηγοί και χωρίς να έχουν ελεγχθεί τα οχήματα, γεγονός που γεννά εύλογα ερωτηματικά για την ασφάλεια των παιδιών.
Είναι προφανές, λοιπόν, ότι πρόκειται για μια ογκούμενη ομάδα επιχειρήσεων η οποία αυτή τη στιγμή βρίσκεται έξω από τον ουσιαστικό έλεγχο της πολιτείας. Τέτοιου τύπου φορείς κυριολεκτικά ξεφυτρώνουν σε κάθε γειτονιά και ουδείς γνωρίζει με ποιες διαδικασίες ιδρύονται, ποιες είναι οι προϋποθέσεις λειτουργίας, ποιοι και με ποιους όρους εργάζονται σ’ αυτές, ποιες συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας ισχύουν για μαθητές και εργαζόμενους. Το μόνο σίγουρο είναι ότι οι αδήλωτοι αυτοί «εκπαιδευτικοί» φορείς αποτελούν εστία τεράστιας φοροδιαφυγής και εισφοροδιαφυγής έχοντας συγκροτήσει έναν ισχυρό θύλακα παραοικονομίας.
Σε περίπτωση που οι φορείς αυτοί παρέχουν αποκλειστικά υπηρεσίες φροντιστηριακής εκπαίδευσης η ΟΙΕΛΕ αντιτίθεται πλήρως στην ίδρυση και λειτουργία τους υπό οποιαδήποτε προϋπόθεση. Άλλωστε δια νόμου (682/77) απαγορεύεται ρητά η ίδρυση και λειτουργία για φροντιστήρια μαθητών δημοτικού. Η ασθένεια της μετατροπής του χώρου της Παιδείας σε μια βιομηχανία παραγωγής εξεταζόμενων υποψήφιων που εκπαιδεύονται αποκλειστικά και μόνο σε τεχνικές απομνημόνευσης και ανταπόκρισης σε γραπτές δοκιμασίες έχει ήδη μεταλλάξει μεγάλο τμήμα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ιδίως του Λυκείου), προκαλώντας ασύλληπτη βλάβη παιδαγωγική, ψυχολογική και ηθική σε χιλιάδες μαθητές. Δεν πρέπει να επιτραπεί η ασθένεια αυτή να επεκταθεί και στις τρυφερές ηλικίες των παιδιών δημοτικού. Επιπλέον, είναι αδιανόητο παιδιά ηλικίας 5-12 ετών, με συγκεκριμένες ανάγκες για παιχνίδι, οικογενειακή ζωή, κοινωνικοποίηση, να ενταχθούν σε μια διαδικασία αέναης παραμονής σε τάξη που θα τα εξαντλήσει και θα προκαλέσει εν τέλει την απέχθειά τους για τη μάθηση. Άλλωστε, αποτελεί διακηρυγμένη θέση της ΟΙΕΛΕ η ριζική αναδιαμόρφωση των Αναλυτικών προγραμμάτων με στόχο οι μαθητές να μην φορτώνονται μεγάλο όγκο δουλειάς στο σπίτι.
Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ ΓΙΑ ΚΕΝΤΡΑ ΑΜΙΓΩΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ
Κάποιες από τις δομές αυτές παρέχουν υπηρεσίες που αφορούν τη φύλαξη και τη δημιουργική απασχόληση των παιδιών (μελέτη, μουσικοκινητική αγωγή, χορός, θεατρικό παιχνίδι, δραστηριότητες σχετιζόμενες με καλές τέχνες κ.λπ.). Η ΟΙΕΛΕ θεωρεί ότι και αυτές οι ανάγκες θα πρέπει να καλύπτονται από την πολιτεία και το ολοήμερο σχολείο. Ωστόσο, αποκλειστικά και μόνο για τα Κέντρα που παρέχουν υπηρεσίες δημιουργικής απασχόλησης, το κράτος οφείλει να νομιμοποιήσει τη λειτουργία τους. Τούτο μπορεί να συμβεί μόνο υπό την ισχυρή εποπτεία της Πολιτείας και υπό συγκεκριμένες πολύ αυστηρές προϋποθέσεις.
Επομένως θα πρέπει άμεσα η ελληνική Πολιτεία να διαμορφώσει το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο με το οποίο θα διασφαλίζονται:
- Το καθεστώς και οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες ιδρύονται, αδειοδοτούνται και λειτουργούν τα συγκεκριμένα Κέντρα Μελέτης.
- Η διασφάλιση των όρων εργασίας των εκπαιδευτικών που απασχολούνται σε αυτούς τους φορείς, η δυνατότητα καταγραφής τους και η αποσαφήνιση και ο έλεγχος των τυπικών προσόντων τους.
- Οι όροι ασφαλείας, οι κτηριολογικές προδιαγραφές και οι υγειονομικοί όροι λειτουργίας, λαμβάνοντας υπόψη ότι αυτοί οι χώροι απευθύνονται κατά κύριο λόγο σε μαθητές μικρών ηλικιών.
Πιο συγκεκριμένα, η ΟΙΕΛΕ προτείνει συγκεκριμένες προτάσεις που θα περιληφθούν σε ένα τέτοιο θεσμικό πλαίσιο για τη λειτουργία των Κέντρων Μελέτης και Δημιουργικής Απασχόλησης:
- Ασφαλιστική και Φορολογική Ενημερότητα του Φυσικού Προσώπου ή της Νομικής Μορφής
- Στη μετοχική σύνθεση της εταιρείας δεν μπορούν να συμμετέχουν δημόσιοι υπάλληλοι, ή εργαζόμενοι σε Ν.Π.Δ.Δ.
- Νομικός Υπεύθυνος και Υπεύθυνος Εκπαίδευσης/Λειτουργίας να είναι απαραιτήτως εκπαιδευτικός
- Κατοχύρωση Διακριτικού Τίτλου
- Αναγγελία εξασκήσεως επαγγέλματος σε εκπαιδευτικούς που είναι κάτοχοι πανεπιστημιακών τίτλων των Παιδαγωγικών Τμημάτων Δ.Ε., ή των Τμημάτων Επιστημών της Αγωγής και Προσχολικής Ηλικίας, ή Πανεπιστημιακών Τμημάτων με αντικείμενο σχετικό με τις παρεχόμενες δραστηριότητες.
- Το εργασιακό καθεστώς των εκπαιδευτικών το οποίο θα πρέπει να είναι απολύτως αντίστοιχο με εκείνο των Καθηγητών οι οποίοι εργάζονται στα Φροντιστήρια και στα Κέντρα Ξένων Γλωσσών ( οι μίνιμουμ προϋποθέσεις που περιγράφονται στο ν. 4415/2016).
- Τήρηση όλων των κτηριολογικών προϋποθέσεων που θέτει ο Ν. 4093/2012 για την αδειοδότηση των ιδιωτικών φορέων εκπαίδευσης
- Οι νόμιμες δομές της πρωτοβάθμιας θα πρέπει να αναγγέλλουν τα δίδακτρα τους στο παρατηρητήριο τιμών του Υπουργείου Ανάπτυξης όπως υποχρεούνται τα Φροντιστήρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και τα Κέντρα Ξένων Γλωσσών.
Τέλος, η ΟΙΕΛΕ θεωρεί απαραίτητο να χαρακτηριστεί ως Κέντρο Μελέτης-Δημιουργικής Απασχόλησης κάθε χώρος(είτε αυτόνομο Κέντρο, είτε παιδότοπος) ο οποίος συγκεντρώνει μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και παρέχει υπηρεσίες που έχουν περιγραφεί πιο πάνω. Είναι ευνόητο ότι οι χώροι αυτοί θα λειτουργούν σύμφωνα με το νομοθετημένο πλαίσιο του Υπουργείου Παιδείας
ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ. ΤΗΣ Ο.Ι.Ε.Λ.Ε.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη