Η κυβέρνηση της «αριστεράς» - όλο και πιο σπάνια ακούμε αυτόν τον χαρακτηρισμό από κυβερνητικούς παράγοντες – στο πρόσφατα ψηφισμένο νόμο « Ρυθμίσεις για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση, τη διαπολιτισμική εκπαίδευση και άλλες διατάξεις», συνέχισε την προσπάθεια ακόμα μεγαλύτερης υποβάθμισης της Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης και των λειτουργών της.
Αναφέρομαι στην τροπολογία στο Άρθρο 61 : Ρυθμίσεις για τους Καθηγητές τους υπηρετούντες Λέκτορες των Α.Ε.Ι. και τους Καθηγητές Εφαρμογών των Τ.Ε.Ι., σύμφωνα με την οποία :
«Τα μέλη Ε.Ε.Π. και Ε.ΔΙ.Π. των Α.Ε.Ι. τα οποία: (α) υπηρετούν τουλάχιστον στη β ́ βαθμίδα της αντίστοιχης κατηγορίας τους σύμφωνα με τις ισχύουσες κάθε φορά διατάξεις και (β) πληρούν τις προϋποθέσεις εκλογής στη βαθμίδα του Λέκτορα σύμφωνα με το άρθρο 14 του ν. 1268/1982 (Α ́ 87), όπως αυτό ίσχυε κατά τη δημοσίευση του ν. 4009/2011 (Α ́ 195), έχουν δικαίωμα να ζητήσουν την ένταξή τους σε μόνιμη προσωποπαγή θέση Λέκτορα, μετά από κρίση, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις…..».
H κυβέρνηση ανέλαβε την ευθύνη της διακυβέρνησης της χώρας χωρίς το παραμικρό σχέδιο τουλάχιστον ανασυγκρότησης της εκπαίδευσης. Αυτό ήταν πρόδηλο ακόμα και μερικές ημέρες πριν την πρώτη διακυβέρνηση του σχήματος ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ όταν οι θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ για την Παιδεία και ιδιαίτερα για την Ανώτατη Εκπαίδευση, αν εξαιρέσει κανείς τις γενικόλογες ιδεολογικοπολιτικές προσεγγίσεις, δεν απείχαν πολύ από της θέσεις ενός φοιτητικού συλλόγου. Η πολιτική ατολμία της «υπουργίας Μπαλτά», κατά τη διάρκεια της οποίας ακόμα και στοιχειώδεις αλλαγές σε θεσμικό επίπεδο (κατάργηση των συμβουλίων ιδρύματος, εξορθολογισμός των διαδικασιών κρίσης μελών ΔΕΠ …), που αποτελούσαν κάποιες από τις βασικές θέσεις του πανεπιστημιακού κινήματος, είχε ως αποτέλεσμα τη μη υλοποίησή τους.
Η δραματική περικοπή των κρατικών δαπανών για την Ανώτατη εκπαίδευση, συνέχεια των περικοπών που επέβαλλαν οι προηγούμενες (συν)κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ, ΝΔ οδήγησε στην αναστολή βασικών εκπαιδευτικών λειτουργιών (εργαστηρίων, κλινικών), έως και στοιχειωδών λειτουργιών καθαρισμού των πανεπιστημιακών χώρων. Παράλληλα, η απουσία προκηρύξεων νέων θέσεων ΔΕΠ, όχι μόνο των αναγκαίων στη βάση των σύγχρονων εξελίξεων της επιστήμης, αλλά ακόμα και εκείνων των μελών ΔΕΠ που αφυπηρετούν οδήγησε στην αποδυνάμωση του ΔΕΠ στα ΑΕΙ της χώρας σε ποσοστό που ξεπέρασε το 40%. Σήμερα βασικά επιστημονικά αντικείμενα αδυνατούν να υπηρετηθούν τόσο εκπαιδευτικά όσο και ερευνητικά, ερευνητικές ομάδες υψηλού, διεθνώς ανταγωνιστικού επιπέδου και εργαστήρια, που απαιτήθηκαν προσπάθειες 40 και πλέον χρόνων για να φθάσουν σε τέτοιο επίπεδο, διαλύονται και να παύουν να λειτουργούν.
Το ΕΚΠΑ, το ΕΜΠ και άλλα ΑΕΙ κατάφεραν να φθάσουν σε υψηλές θέσεις στις διεθνείς αξιολογήσεις χάρη στις εξαιρετικές προσπάθειες του προσωπικού τους – με μισθούς πλέον μειωμένους πάνω από 30% - και των φοιτητών τους και μόνο, δεδομένου ότι και πριν από τις κυβερνήσεις ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, καμία κυβέρνηση δεν ενδιαφέρθηκε για τη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση, παρά μόνο για την αύξηση των κερδών, αλλά και την κοινωνική αποδοχή, των ιδιωτών-επιχειρηματιών της εκπαίδευσης και τη χειραγώγηση του πανεπιστημιακού κινήματος στην κατεύθυνση της επιβολής του ιδεολογικού της πλαισίου.
Η «υπουργία Φίλη» ήλθε στη περίοδο της δεύτερης διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ κατά την οποία η δημοσιονομική εξισορρόπηση με κάθε κοινωνικό κόστος είναι το κύριο μέλημά της. Τραγικό σε επίπεδο πολιτικής επικοινωνίας, αλλά και πολιτικής ηθικής, είναι το γεγονός ότι η κυβέρνηση, η οποία βαδίζει πλέον στις πεπατημένες ατραπούς της νεοφιλελεύθερης πολιτικής, αντί με στοιχειώδη πολιτική εντιμότητα να παραδεχτεί την πολιτική της μεταμόρφωση, προσπαθεί με νεολογισμούς και με επικοινωνιακά τεχνάσματα και κατ΄επίφαση «δημόσιες διαβουλεύσεις» να την καλύψει. Η οικονομική εγκατάλειψη της ανώτατης εκπαίδευσης βαφτίζεται «ενίσχυση της αυτονομίας των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων» τα οποία στο πλαίσιο αυτό καλούνται να εκποιήσουν για να επιβιώσουν όλα τους τα υπάρχοντα, υποδομές, γνώση, ερευνητικά αποτελέσματα. Ακόμα και η δημιουργία θερινών κινηματογράφων και ζώνης καταστημάτων … στην πανεπιστημιούπολη Ζωγράφου, προτάθηκε από τον κ. Λιάκο πρόεδρο της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου σε συνέντευξή του στην Εφημερίδα των Συντακτών.
Η κάλυψη των τεράστιων κενών σε Διδακτικό και Ερευνητικό Προσωπικό στα ΑΕΙ της χώρας επιχειρείται να καλυφθεί με τη περίφημη «διεύρυνση του δικαιώματος των ομότιμων καθηγητών διδασκαλίας προπτυχιακών μαθημάτων (φυσικά αμισθί). Πρόσφατα, μια και βρέθηκαν κάποια χρήματα σε κάποιο ΕΣΠΑ καλούνται άνεργοι (μτφ ανενεργοί) διδάκτορες να διδάξουν πανεπιστημιακά μαθήματα με εξάμηνες συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου και αμοιβές της τάξης επιδόματος ανεργίας του ΟΑΕΔ. Οι μεταθέσεις διδακτόρων καθηγητών από τη Μέση Εκπαίδευση στα ΑΕΙ έρχονται να καλύψουν εργαστηριακές και όχι μόνο ανάγκες τους. Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, πριν από δύο ημέρες με την τροπολογία που προαναφέραμε μέλη Ε.Ε.Π. και Ε.ΔΙ.Π. θα «βαπτιστούν» (;) λέκτορες με κλειστές διαδικασίες με μηδενικό για την κυβέρνηση οικονομικό κόστος. Αυτό είναι το μόνο κριτήριο στην άσκηση της κυβερνητικής πολιτικής.
Δε υπάρχει αμφιβολία ότι ανάμεσα στα μέλη ΕΕΠ και ΕΕΔΙΠ υπάρχουν επιστήμονες ικανοί να εκλεγούν σε θέση λέκτορα. Όμως είναι σε όλους γνωστό το πώς αυτοί, ως υποψήφιοι διδάκτορες (διδάκτορες αργότερα) συμμετέχοντας σε ερευνητικά προγράμματα κατέλαβαν, νομότυπα, αυτές τις θέσεις, χωρίς ανοικτή προκήρυξη, και σήμερα πάλι με ανάλογο τρόπο γίνονται (;) λέκτορες. Φυσικά το ότι θα γίνει κρίση (κλειστή όμως, χωρίς συνυποψήφιους) δεν εγγυάται ένα αξιοκρατικό καν αποτέλεσμα. Παράλληλα, στερείται η δυνατότητα σε ένα πλήθος άξιων επιστημόνων να διεκδικήσουν μια θέση στα ΑΕΙ της χώρας με ακαδημαϊκές, αξιοκρατικές, ανοικτές διαδικασίες. Είναι πλέον φανερό ότι η κυβέρνηση δεν σκοπεύει να ανοίξει νέες θέσεις ΔΕΠ, εκτός από τις απόλυτα αναγκαίες, κάτω από την πίεση ιδιαίτερα των ιατρικών σχολών. Τα μέλη αυτά ΕΕΠ και ΕΕΔΙΠ στην συντριπτική τους πλειοψηφία ανήκουν σε τμήματα πολυτεχνικά, θετικών επιστημών ή και πληροφορικής, τα οποία ήταν σχεδόν τα μόνα που είχαν μέχρι πρότινος την δυνατότητα ανάληψης ερευνητικών προγραμμάτων στα οποία συμμετείχαν οι «μελλοντικοί» λέκτορες. Η υπαγωγή τους λόγω του επιστημονικού τους αντικειμένου, ως διδακτικό προσωπικό, μαζικά, σε συγκεκριμένους τομείς είτε τους έχουν ανάγκη, περισσότερο από άλλες κατευθύνσεις της επιστήμης είτε όχι, εκτός των άλλων, θα δημιουργήσει μια ανισομέρεια με πολλαπλές επιπτώσεις στη λειτουργία των σχολών και τμημάτων, ιδιαίτερα στις ανθρωπιστικές επιστήμες..
Είναι άγνωστο πόσοι πανεπιστημιακοί δεν θα δεχτούν την εισβολή των «παντός είδους» διδασκόντων στα ΑΕΙ της χώρας. Είναι χαρακτηριστική η στάση των πανεπιστημιακών του ΣΥΡΙΖΑ, μελών της Συνάντησης Πανεπιστημιακών Δασκάλων, οι οποίοι σιωπούν εκκωφαντικά, τη στιγμή που διαμαρτύρεται ακόμα και η συντηρητική ΠΟΣΔΕΠ και οι πρυτάνεις των ΑΕΙ. Είναι άγνωστο το πόσοι από τον πανεπιστημιακό κόσμο θα αρνηθούν τη γενίκευση της θεσμοθέτησης των διδάκτρων που επέρχεται, πρώτα στα μεταπτυχιακά, σε όσα απέμειναν δωρεάν και στη συνέχεια στις προπτυχιακές σπουδές.
Το σίγουρο είναι ότι παρά την κάμψη τόσο του φοιτητικού κινήματος όσο και του κινήματος του διδακτικού-ερευνητικού προσωπικού, ο ακαδημαϊκός χώρος, χώρος δημοκρατικής προοδευτικής αμφισβήτησης θα ανακάμψει και μαζί με το λαϊκό κίνημα θα σταθεί απέναντι σε όλους εκείνους που αφαιρούν από την καθημερινή του ζωή βασικές αξίες, δημοκρατίας, αξιοκρατίας, το δικαίωμα για μια καλλίτερη ζωή. Οι παλαιότερες γενιές το έζησαν. Οι νεώτερες οφείλουν να το ζήσουν.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη