Thumbnail
Κρατούμενοι των φυλακών ανηλίκων Αυλώνα

ΚΩΣΤΑΣ ΟΝΙΣΕΝΚΟ

 
Αυτό το προαύλιο θα μπορούσε να είναι ενός οποιουδήποτε σχολείου εάν οι τοίχοι γύρω του ήταν χαμηλότεροι, δεν είχαν συρματοπλέγματα και η πρόσβαση σε αυτό δεν γινόταν από δαιδαλώδεις διαδρόμους και κλειδωμένες καγκελόπορτες. Στο συγκεκριμένο σχολείο -Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο- φοιτούν περίπου 300 νέοι ηλικίας 15 έως 21 ετών, όλοι κρατούμενοι των φυλακών ανηλίκων Αυλώνα. Πέντε από αυτούς, μαζί με χιλιάδες άλλα παιδιά σε όλη τη χώρα, αγωνιούσαν την περασμένη εβδομάδα για τα αποτελέσματα των πανελλαδικών εξετάσεων και τώρα περιμένουν τις βάσεις προκειμένου να δουν αν περνούν σε κάποια σχολή.
 
«Δεν διάβασα πολύ γιατί δεν είναι εύκολο να διαβάζεις σε ένα κελί με άλλα πέντε άτομα», λέει ο Κώστας, νεαρός που έχει καταδικαστεί για υπόθεση ναρκωτικών. Μας μιλάει καθισμένος στα σκαλιά του σχολείου του, κρατάει στητούς τους ώμους και ίσια την πλάτη για να δείξει αυτοπεποίθηση, ωστόσο τον προδίδει το βλέμμα του που είναι καρφωμένο στο έδαφος. «Οι γονείς μου δεν το καταλαβαίνουν αυτό με το σχολείο, γι’ αυτούς είμαι στη φυλακή, τελεία και παύλα», λέει ο νεαρός. Οταν τον συνέλαβαν, είχε ήδη παρατήσει το σχολείο, από τότε έχουν περάσει τρία χρόνια. «Το πιο δύσκολο πράγμα εδώ μέσα είναι αυτό που είναι, μια φυλακή. Βλέπεις τους ανθρώπους σου πίσω από τα κάγκελα, δεν είσαι κοντά τους στα καλά και στα άσχημα», συνεχίζει. Στο ερώτημα σχετικά με τις Πανελλαδικές, σηκώνει το βλέμμα: «Ελπίζω να περάσω, είναι πολύ σημαντικό για μένα να περάσω. Αυτό που είναι απλό και καθημερινό για τους άλλους έξω, για εμάς είναι το πιο σημαντικό πράγμα του κόσμου», μας λέει.
 
Η φοίτηση στο σχολείο προσμετρά στη μείωση της ποινής, οι περισσότεροι κρατούμενοι του Αυλώνα είναι μαθητές, μεγάλο ποσοστό των οποίων συνεπείς. Στο περιθώριο του σχολείου έχουν οργανωθεί διάφορες δραστηριότητες (συνολικά 16), όπως θεατρική και μουσική ομάδα, ενώ γίνονται και τουρνουά σκακιού. Ο Κώστας μας λέει ότι είχε βγει έκτος σε ένα τέτοιο τουρνουά πριν από έναν χρόνο, αλλά τώρα προτιμά το τάβλι. «Δεν περνάει η ώρα αλλιώς», μας λέει.
 
Η διαχείριση του χρόνου, που φαίνεται να έχει ιδιαίτερη βαρύτητα στη φυλακή, δεν είναι το βασικότερο κίνητρο για όσους αγωνίζονται καθημερινά ώστε να λειτουργεί αυτό το ιδιαίτερο σχολείο. Ο διευθυντής του Λυκείου Πέτρος Δαμιανός μας λέει ότι η προσπάθειά του ξεκίνησε από μια βαθιά πεποίθηση: «Η ποινή των παιδιών έχει να κάνει με τη στέρηση της ελευθερίας, όχι με τη στέρηση των δικαιωμάτων τους», εξηγεί. «Προσπαθούμε να νιώθουν μαθητές, όχι κρατούμενοι. Να βλέπουν τους άλλους ως συμμαθητές. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργούνται διάφορες ομάδες και παρέες μέσα στη φυλακή, ανάλογα πλέον με τα ενδιαφέροντά τους -όπως είναι το σκάκι ή το θέατρο- και όχι ανάλογα με τη χώρα καταγωγής τους», αναφέρει ο κ. Δαμιανός, εννοώντας ότι αυτή η διαδικασία αποτρέπει τη δημιουργία συμμοριών με εθνοτικά χαρακτηριστικά, όπως σε άλλες φυλακές. Τα δύο τρίτα των κρατουμένων είναι αλλοδαποί διαφόρων εθνικοτήτων και οι υπόλοιποι Ελληνες και Ρομά. Το σημαντικότερο πρόβλημα του σχολείου φέτος ήταν η έλλειψη εκπαιδευτικών, αφού ώς τον Φεβρουάριο ακόμη και μαθήματα που εξετάζονται στις Πανελλαδικές δεν είχαν καθηγητή.
 
Οι περισσότεροι κρατούμενοι είχαν παρατήσει το σχολείο προτού καταλήξουν στη φυλακή. Ο κ. Δαμιανός θεωρεί ότι σε πολλές περιπτώσεις το εκπαιδευτικό σύστημα απέρριψε τα παιδιά αυτά, ήδη παραβατικά μέσα στο σχολείο, που έφτασε να είναι κάτι εχθρικό προς αυτά. Η διαδικασία της «επαναφοράς» δεν είναι εύκολη, αλλά συχνά αποβαίνει σωτήρια, εξηγεί η διευθύντρια της φυλακής Μαρίνα Μπούκη. «Πιστεύω ότι εάν κάπου μπορεί να λειτουργήσει ο σωφρονισμός είναι το συγκεκριμένο μέρος. Εχουμε την τύχη εδώ να βλέπουμε ένα διαφορετικό πρόσωπο αυτών των παιδιών από εκείνο που φαντάζεται η κοινωνία», σχολιάζει.
 
 
 
Αναδημοσίευση από την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Έρχεται «βαρύς» καύσωνας στην Αττική: Πάνω από 42°C τις επόμενες ημέρες

750 ευρώ  σε 170.000 πολίτες - Πάρτε τα με μια μόνο αίτηση και όλα εξα αποστάσεως μέσω golearn

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 2/76

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Υπουργείο Παιδείας: Ξεκίνησε η διαβούλευση για το νέο στρατηγικό σχέδιο επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης
Το Υπουργείο Παιδείας καλεί εκπαιδευτικούς, φορείς και πολίτες να καταθέσουν τις απόψεις τους για το νέο σχεδιασμό στην επαγγελματική εκπαίδευση και...
Υπουργείο Παιδείας: Ξεκίνησε η διαβούλευση για το νέο στρατηγικό σχέδιο επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης
αντωναρος
Μπαράζ αποχωρήσεων από το κόμμα Κασσελάκη: Μετά τον Καρανίκα ετοιμάζεται και ο Αντώναρος
Κατηγορεί τον Κασσελάκη ότι όταν ήρθε η ώρα της κρίσης, διέταξε το μεγάλο κουκούλωμα
Μπαράζ αποχωρήσεων από το κόμμα Κασσελάκη: Μετά τον Καρανίκα ετοιμάζεται και ο Αντώναρος
ΖΑΧΑΡΑΚΗ
Σοφία Ζαχαράκη: Χρηματοδότηση για λεωφορεία ειδικών σχολείων και αναβάθμιση φοιτητικών εστιών
Σοφία Ζαχαράκη: Δύο τομές για την παιδεία με χρηματοδότηση από ευρωπαϊκά ταμεία
Σοφία Ζαχαράκη: Χρηματοδότηση για λεωφορεία ειδικών σχολείων και αναβάθμιση φοιτητικών εστιών
paideias
Ανοιχτές θέσεις εκπαιδευτικών σε Ελληνόφωνα και Αγγλόφωνα τμήματα στην Κρήτη για το 2025-2026
Πρόσκληση εκπαιδευτικών για Ελληνόφωνα και Αγγλόφωνα Τμήματα στην Κρήτη
Ανοιχτές θέσεις εκπαιδευτικών σε Ελληνόφωνα και Αγγλόφωνα τμήματα στην Κρήτη για το 2025-2026