Ακατάλληλα τα κτίρια του ΓΕΛ και του ΕΠΑΛ Κισσάμου - Μεγάλο πρόβλημα με τη στέγαση
Καταγγελία της ΕΛΜΕ Χανίων

Έχουν περάσει τρεις μήνες και πλέον από το σεισμό που έφερε στο προσκήνιο τις τεράστιες ανεπάρκειες στο ζήτημα της σχολικής στέγης στο Νομό μας. Η αυτοψία που πραγματοποίησε η αρμόδια υπηρεσία ΚΤΥΠ Α.Ε. στο σχολικό συγκρότημα του ΓΕ.Λ. και ΕΠΑ.Λ. Κισσάμου έκρινε το κτήριο ακατάλληλο, με συνέπεια τα σχολεία να διακόψουν τη λειτουργία τους.

Επιβεβαιώθηκε με τρανταχτό τρόπο αυτό που για χρόνια φώναζαν και διεκδικούσαν οι μαθητές, οι καθηγητές και οι γονείς της Κισσάμου, ότι, δηλαδή, το κτήριο χρειάζεται άμεσα ανακατασκευή.

Είναι χαρακτηριστικό ότι εδώ και μια δεκαετία τουλάχιστον (και με την έναρξη της φετινής σχολικής χρονιάς), σύσσωμη η εκπαιδευτική κοινότητα με δυναμικές κινητοποιήσεις στην Κίσσαμο έθετε το ζήτημα της ακαταλληλότητας του κτηρίου, ζητούσε να παρθούν μέτρα για την αντισεισμική θωράκιση του σχολικού συγκροτήματος. Το αίτημά της προσέκρουε πάντα στην πολιτική που εφαρμόζεται εδώ και δεκαετίες από όλες τις κυβερνήσεις, σύμφωνα με την οποία  το κόστος κατασκευής, συντήρησης, αντισεισμικής θωράκισης μετακυλύεται στους Δήμους και στις Περιφέρειες, οι οποίοι, ωστόσο, λειτουργούν με αποδεκατισμένες τις τεχνικές υπηρεσίες και πετσοκομμένη χρηματοδότηση.

Μετά το σεισμό, λοιπόν, μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν μια κατάσταση που απαιτούσε την πλήρη ανατροπή του σχολικού και οικογενειακού τους προγραμματισμού, αναγκασμένοι να δεχτούν τη δέσμευση της κυβέρνησης δια στόματος του Υφυπουργού Παιδείας κου Διγαλάκη ότι η τοποθέτηση αιθουσών ΠΡΟΚΑΤ θα είχε ολοκληρωθεί μέχρι τις 20 Μαρτίου προκειμένου να δοθεί μία πρόσκαιρη, εσπευσμένης διαδικασίας λύση στη στέγαση των μαθητών. Με αυτά τα δεδομένα, για όλο αυτό το διάστημα τα σχολεία θα λειτουργούσαν, όπως και έγινε, σε απογευματινή ζώνη,  γεγονός που σήμαινε ότι πρόσθετα εμπόδια θα έμπαιναν στο εκπαιδευτικό έργο των δύο επαρχιακών σχολείων και, γενικότερα, στη σχολική ζωή και δράση, τέτοια όπως: η μειωμένη δυνατότητα προσοχής μετά το μεσημέρι, η αρνητική αλλαγή των ωρών μελέτης, ξεκούρασης και, σε πολλές περιπτώσεις, αναστολή όλων των εξωσχολικών μαθητικών δραστηριοτήτων.

Η «κανονικότητα» που διαμορφώθηκε από τα τέλη του περασμένου Νοέμβρη μπορεί να περιγραφεί χωρίς πολλά λόγια και με το εξής παράδειγμα: ένας μαθητής, προερχόμενος από ένα απομακρυσμένο χωριό της Κισσάμου, για να κάνει μάθημα στις 2 μ.μ, έπρεπε να ξεκινήσει στις 12 μ.μ. (!), χωρίς να προλάβει καν να φάει στο σπίτι του, με τα επιπλέον έξοδα σίτισής του να προστίθενται στον ήδη  βεβαρημένο οικονομικό προϋπολογισμό της οικογένειας.

Παρόλο που τα μέτρα ελάφρυνσης για τους μαθητές (μοριοδότηση για τις πανελλαδικές εξετάσεις, τροποποίηση των δρομολογίων των ΚΤΕΛ), είναι αναγκαία, όσο και αυτονόητα, δεν μπορούν να αντιστρέψουν με κανένα τρόπο τις βραχυπρόθεσμες, ακόμα και τις μακροπρόθεσμες, συνέπειες  για τις οικογένειες των εκατοντάδων μαθητών στην Κίσσαμο, που είδαν την καθημερινότητά τους να διασαλεύεται τόσο βίαια.

Αντίστοιχα προβλήματα αντιμετώπισαν και οι εκπαιδευτικοί, αναπληρωτές και μόνιμοι. Το απογευματινό ωράριο ήδη έχει οδηγήσει σε παραίτηση συναδέλφισσα αναπληρώτρια, εκπαιδευτικό Αγγλικής Φιλολογίας, ενώ αρκετοί άλλοι, για τον ίδιο ακριβώς λόγο, δεν μπόρεσαν να αποδεχτούν την πρόσληψή τους.

Σήμερα πλέον, λίγο πριν την εκπνοή της προθεσμίας για την παράδοση των ΠΡΟΚΑΤ, κάθε ανησυχία ως προς το αν τα προβλήματα της «γραφειοκρατίας» που επικαλούνται οι αρμόδιοι φορείς θα συνεχίσουν να προκαλούν εμπόδια στην επίλυση των προβλημάτων για την σχολική κοινότητα της Κισσάμου, αποδείχτηκε απόλυτα δικαιολογημένη και βάσιμη. Αυτό προέκυψε από στη συνάντηση του Δ.Σ. της ΕΛΜΕ με τον Αντιπεριφερειάρχη Χανίων κ. Νίκο Καλογερή, τη Δευτέρα 9/3. Πιο συγκεκριμένα, ενώπιον μελών του Δ.Σ., με πρωτοβουλία του οποίου πραγματοποιήθηκε η συνάντηση, παρουσία του Διευθυντή του ΕΠΑ.Λ. Κισσάμου, εκπαιδευτικών και  γονέων ο κ. Καλογερής, αφού αναφέρθηκε αναλυτικά στο θέμα,  ανακοίνωσε ότι η τελική παράδοση των ΠΡΟΚΑΤ δεν θα είναι δυνατή, κατά τη γνώμη του, πριν από το Σεπτέμβρη του 2020.   

Για ακόμα μία φορά, λοιπόν, αποκαλύπτεται ότι ο κρατικός μηχανισμός είναι εξαιρετικά και συστηματικά  ανεπαρκής, όταν χρειάζεται να ικανοποιήσει τις σύγχρονες ανάγκες του λαού και της νεολαίας. Παραδόξως, εμφανίζεται πολύ αποτελεσματικός, όταν είναι να προχωρήσει μέτρα, όπως οι πλειστηριασμοί κατοικιών, όταν είναι να εισπράξει μια σειρά δυσβάσταχτους φόρους και χαράτσια από τους μισθωτούς, τους αυτοαπασχολούμενους και τους φτωχούς αγρότες.

Για την κατασκευή του νέου κτηρίου

Κατά την επίσκεψη του Υφυπουργού Παιδείας στο Καστέλι, υπήρξε η δέσμευση, και μόνο μετά από πίεση, ότι το νέο κτήριο δεν θα φτιαχτεί με ΣΔΙΤ, ότι το κτήριο του ΓΕ.Λ. θα ενταχθεί στο ΕΣΠΑ του 2020 και αυτό του ΕΠΑ.Λ. στο ΕΣΠΑ του 2021. Παρ' όλα αυτά, το ενδεχόμενο αυτό δεν πρέπει να μας καθησυχάζει, αφού υπάρχει το παράδειγμα του Καπετανάκειου Λυκείου στο Ηράκλειο, που κατασκευάστηκε με τη χρησιμοποίηση πόρων από το ΕΣΠΑ και παραδόθηκε μετά από 10 χρόνια.

Γενικότερα, δεν ξεχνάμε ότι η κατεύθυνση για «λιγότερο» κράτος, για τη σύμπραξη επιχειρηματικών ομίλων με το Δημόσιο είναι κατεύθυνση διαχρονικά όλων των κυβερνήσεων στα πλαίσια των κατευθύνσεων της ΕΕ, εξασφαλίζοντας κέρδη στους μονοπωλιακούς ομίλους. Έτσι, για 25 χρόνια που είναι η περίοδος παραχώρησης, το κράτος θα πληρώνει υπέρογκα ποσά ως ενοίκιο για τη χρήση αυτών των σχολείων, ποσά που με βάση το Επιχειρησιακό πρόγραμμα και τον προϋπολογισμό της ΚΤΥΠ, ως προς τα 24 σχολεία της Αττικής, ανέρχεται στα 16 εκατομμύρια για το τρέχον έτος και αύξηση κατά 1 τουλάχιστον εκατομμύριο τα επόμενα χρόνια.

Είναι η ίδια κατεύθυνση  που εφαρμόζεται στην κατασκευή, συντήρηση και χρήση των σχολικών μονάδων, αλλά και άλλων δημόσιων κτιρίων. Ο « Καλλικράτης», ο «Κλεισθένης» υπηρετούν την αποκέντρωση των ευθυνών από το Κεντρικό Κράτος και την μετακύλυση του κόστους στους Δήμους που, αναντίστοιχα, λειτουργούν με αποδεκατισμένες τεχνικές υπηρεσίες.

Για εμάς είναι αυτονόητο ότι την ευθύνη για την κατασκευή και τη διαχείριση του σχολικού κτηρίου πρέπει να την έχει το κράτος. Η σχολική στέγη δεν μπορεί να είναι πεδίο κερδοφορίας των μονοπωλίων. Η κατασκευή, η συντήρηση και η χρήση των σχολικών κτιρίων πρέπει να είναι αποκλειστικά κρατική ευθύνη, με την αντίστοιχη αύξηση της χρηματοδότησης στις σχολικές επιτροπές και στις αρμόδιες τεχνικές υπηρεσίες. Η σχολική υποδομή, το μέγεθος του σχολείου, η αρχιτεκτονική του, δεν είναι μόνο τεχνικό ζήτημα. Αφορά στις συνθήκες μέσα στις οποίες υλοποιείται η μαθησιακή και η ευρύτερη εκπαιδευτική και διαπαιδαγωγητική διαδικασία, άρα και η αποτελεσματικότητά της.

Οι γονείς, οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί της Κισσάμου ενωμένοι μπορούν και πρέπει να διεκδικήσουν τις σύγχρονες ανάγκες τους. Να κλείσουν τα αυτιά τους σε όσους θα πουν ότι λεφτά δεν υπάρχουν. Δεν είναι προνόμιο των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων να έχουν σύγχρονες υποδομές. Είναι δικαίωμα όλων των μαθητών. Αγωνιζόμαστε για το σχολείο του 21ου αιώνα που θα μορφώνει ολόπλευρα τους μαθητές και δεν θα τους εξοντώνει.

Ενωμένοι διεκδικούμε:

  • Να τοποθετηθούν άμεσα τα ΠΡΟΚΑΤ, ώστε το σχολείο να επιστρέψει στο πρωινό ωράριο  χωρίς καμία άλλη χρονοτριβή, με ευθύνη του Δήμου και της Περιφέρειας.
  • Κατάλληλη χρηματοδότηση για τον εξοπλισμό των εργαστηρίων των ΕΠΑ.Λ. με σύγχρονα μηχανήματα. Εργαστήρια στο Καστέλι για όλες τις ειδικότητες, χωρίς να αναγκάζονται οι   μαθητές σε μετακινήσεις.
  • Εξασφάλιση της σίτισης των μαθητών με πλήρες δωρεάν γεύμα και με ευθύνη του Δήμου για όσο διάστημα κρατήσει ακόμα η απογευματινή ζώνη. Εξασφάλιση ώρας για μεσημεριανό γεύμα στο σχολείο με ευθύνη της Διεύθυνσης Β ́θμιας Εκπαίδευσης.
  • Εξασφάλιση της σίτισης των μαθητών δωρεάν, με ευθύνη του Δήμου για τους μαθητές του ΕΠΑ.Λ. που θα κάνουν μάθημα στο οικόπεδο του Μαύρου Μώλου.
  • Άμεση κάλυψη των κενών που έχουν δημιουργηθεί λόγω του απογευματινού ωραρίου, με ευθύνη του Υπουργείου και της ΔΔΕ.
  • Άμεση εκπόνηση χρονοδιαγράμματος για την κατασκευή του νέου σχολικού συγκροτήματος, με γνωστοποίηση στο Δήμο Κισσάμου, την Ένωση Γονέων, τους Συλλόγους Διδασκόντων. Να δεσμευτεί το Υπουργείο για το ξεκίνημα των εργασιών και την εγκατάσταση των μαθητών στο καινούριο σχολείο μέσα στην επόμενη σχολική χρονιά.
  • Κατασκευή νέου σχολικού συγκροτήματος με κρατικά κονδύλια. Συντήρηση και χρήση του με ευθύνη του κράτους, με ταυτόχρονη αύξηση της χρηματοδότησης στις σχολικές επιτροπές, στις τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου και της Περιφέρειας.
  • Το νέο σχολικό συγκρότημα να καλύπτει τις σύγχρονες ανάγκες των μαθητών.
  • Εργαστήριο Η/Υ, αίθουσα πολλαπλών χρήσεων με μουσικά όργανα, για να μπορούν να υποστηριχτούν οι σχολικές γιορτές και οι πολιτιστικές δραστηριότητες των μαθητών.
  • Σχολείο με χώρους άθλησης, κλειστό γυμναστήριο με όργανα γυμναστικής.
  • Σύγχρονα εργαστήρια για τους μαθητές των ΕΠΑ.Λ., ώστε να καλύπτονται όλες οι ειδικότητες, με πρόβλεψη για ειδικότητες που σήμερα είτε δεν λειτουργούν στην Κίσσαμο, είτε δεν υπάρχει ο κατάλληλος εργαστηριακός εξοπλισμός.
  • Πρόβλεψη για υποδομές που να βοηθούν τους ΑΜΕΑ μαθητές.
  • Τακτικοί αντισεισμικοί έλεγχοι, υποδομές πυρασφάλειας, χώροι που θα εγγυώνται την ασφάλεια των μαθητών και των εκπαιδευτικών.
  • Πρόβλεψη για ευρύχωρες αίθουσες. 20 Μαθητές ανά τάξη, 10 ανά εργαστήριο.
  • Εδώ και τώρα μαζικοί και μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών για την κάλυψη των αναγκών στα σχολεία.
  • Για τους εκπαιδευτικούς των συγκεκριμένων σχολείων, ο χρόνος υπηρέτησης στο απογευματινό ωράριο να προσμετρηθεί ως προϋπηρεσία σε δυσπρόσιτο σχολείο.
  • Να μην τιμωρηθούν με τριετή αποκλεισμό από το δικαίωμα διορισμού και πρόσληψης οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί που δεν μπόρεσαν να αποδεχτούν την πρόσληψή τους εξαιτίας του απογευματινού ωραρίου λειτουργίας των σχολείων.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

PARASTATIDIS
Παραστατίδης: «Παράταση στην παράταση και τα ξένα πανεπιστήμια δεν έρχονται στην Ελλάδα»
Κριτική του Παραστατίδη στην κυβέρνηση για τις καθυστερήσεις στην Παιδεία και την ενίσχυση των ανισοτήτων
Παραστατίδης: «Παράταση στην παράταση και τα ξένα πανεπιστήμια δεν έρχονται στην Ελλάδα»