Τον έντονο προβληματισμό της εκφράζει η Πανελλήνια Ένωση Συμβούλων Εκπαίδευσης (ΠΕΣΥΕ) σχετικά με τις συγχωνεύσεις τμημάτων που πραγματοποιούνται μέσα στη σχολική χρονιά, υπογραμμίζοντας ότι οι αλλαγές αυτές διαταράσσουν τη συνοχή των τάξεων, αποσταθεροποιούν το μαθησιακό και ψυχοκοινωνικό περιβάλλον και επιβαρύνουν τον προγραμματισμό σχολείων, εκπαιδευτικών και οικογενειών.
Όπως επισημαίνει η Ένωση, η μεταβολή της σύνθεσης των τμημάτων στη μέση της χρονιάς ανατρέπει τη δυναμική που έχει ήδη διαμορφωθεί μέσα στις τάξεις, επηρεάζοντας ιδιαίτερα τους μαθητές που χρειάζονται σταθερότητα και συνέπεια στο εκπαιδευτικό τους περιβάλλον – όπως τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή αναπηρίες και οι αλλόγλωσσοι μαθητές που βρίσκονται στη διαδικασία ένταξης.
Η ΠΕΣΥΕ τονίζει ότι οι αποφάσεις για συγχωνεύσεις θα πρέπει να λαμβάνονται πριν από την έναρξη του σχολικού έτους, ύστερα από τεκμηριωμένη εκτίμηση των συνθηκών κάθε σχολικής μονάδας, λαμβάνοντας υπόψη τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά παιδαγωγικά κριτήρια.
Η Ένωση ζητά από το Υπουργείο Παιδείας να επανεξετάσει συνολικά το ισχύον πλαίσιο συγκρότησης των τμημάτων, με στόχο τη βελτίωση των συνθηκών οργάνωσης και λειτουργίας της εκπαιδευτικής διαδικασίας και την προστασία της παιδαγωγικής συνέχειας.
«Η ΠΕΣΥΕ θα συνεχίσει να παρακολουθεί τις εξελίξεις και να παρεμβαίνει θεσμικά, συμβάλλοντας στη διασφάλιση ενός δημοκρατικού και ανθρωποκεντρικού σχολείου που προάγει τη γνώση, την ισότητα και την παιδαγωγική αξιοπρέπεια», καταλήγει η ανακοίνωση του Διοικητικού Συμβουλίου της Π.Ε.ΣΥ.Ε.
Ανακοίνωση της ΠΕΣΥΕ
Η Πανελλήνια Ένωση Συμβούλων Εκπαίδευσης (Π.Ε.ΣΥ.Ε.), με αφορμή την πρόσφατη εφαρμογή συγχωνεύσεων τμημάτων σε σχολικές μονάδες της χώρας, εκφράζει έντονο προβληματισμό για συγχωνεύσεις/συμπτύξεις που υλοποιούνται μέσα στη σχολική χρονιά, καθώς μεταβάλλουν τη σύνθεση των τμημάτων, αποσταθεροποιούν το μαθησιακό και ψυχοκοινωνικό περιβάλλον και επιβαρύνουν τον προγραμματισμό σχολείων, εκπαιδευτικών και οικογενειών.
Η διατάραξη της σύνθεσης των τμημάτων επιφέρει αστάθεια στο μαθησιακό και ψυχοκοινωνικό περιβάλλον των παιδιών, καθώς ανατρέπεται η δυναμική που έχει ήδη διαμορφωθεί μέσα στην τάξη. Οι αλλαγές αυτές πλήττουν ιδιαίτερα τους/ις μαθητές/τριες που χρειάζονται σταθερότητα και συνέπεια στο εκπαιδευτικό πλαίσιο, όπως είναι οι μαθητές/τριες με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή αναπηρίες, καθώς και οι αλλόγλωσσοι/ες μαθητές/τριες που βρίσκονται στη διαδικασία ένταξης και γλωσσικής προσαρμογής.
Οι σχετικές αποφάσεις οφείλουν να λαμβάνονται πριν από την έναρξη του σχολικού έτους, ύστερα από εμπεριστατωμένη εκτίμηση των ιδιαίτερων συνθηκών κάθε σχολικής μονάδας (αριθμός και χαρακτηριστικά μαθητών/τριών). Το ισχύον θεσμικό πλαίσιο καθορίζει τις διαδικασίες και τα κριτήρια· η εφαρμογή του, όμως, χρειάζεται να ενσωματώνει σταθερά ποιοτικές παραμέτρους, με προτεραιότητα την παιδαγωγική συνέχεια και την ισότιμη πρόσβαση στη μάθηση. Για τους λόγους αυτούς, θεωρούμε χρήσιμο να συνεκτιμάται συστηματικά η παιδαγωγική θέση της σχολικής μονάδας και να λαμβάνεται υπόψη η γνώμη του αρμόδιου Συμβούλου Εκπαίδευσης, πριν από αντίστοιχες αποφάσεις.
Με βάση τα παραπάνω, η Π.Ε.ΣΥ.Ε. καλεί το Υπουργείο Παιδείας να επανεξετάσει συνολικά το ισχύον πλαίσιο συγκρότησης των τμημάτων, με στόχο τη βελτίωση των συνθηκών οργάνωσης και λειτουργίας της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Η Ένωση θα συνεχίσει να παρακολουθεί τις εξελίξεις, να παρεμβαίνει θεσμικά και να συνεργάζεται με όλους τους φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας, συμβάλλοντας στη διασφάλιση ενός δημοκρατικού και ανθρωποκεντρικού σχολείου που προάγει τη γνώση, την ισότητα και την παιδαγωγική αξιοπρέπεια. Το Διοικητικό Συμβούλιο της Π.Ε.ΣΥ.Ε.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/10
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
 
 Ευαγγελία Ασημακοπούλου